سه‌شنبه, 4 اردیبهشت 1403 Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41412 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد دیدگاهها : 2371×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • بررسی انواع کپسول‌های آتش نشانی و کاربرد آن‌ها
    06 شهریور 1401 - 11:04
    شناسه : 205173
    1

    انتخاب انواع کپسول‌های آتش نشانی مناسب برای کلاس های مربوطه آتش بسیار مهم است. برای مقابله با هر آتش سوزی نمی توانید از کپسول های آتش نشانی معمولی استفاده کنید زیرا هر نوع کپسول آتش نشانی در کلاس های مختلف آتش موثر است و انتخاب مناسب آن بسیار مهم است!

    پ
    پ

    images 1661626516 - بررسی انواع کپسول‌های آتش نشانی و کاربرد آن‌ها - آتش نشانی

    کپسول آتش نشانی مخزن استوانه است که با مواد خاصی تحت فشار پر می شود و در هنگام آتش سوزی به ما کمک می کند تا آتش را کنترل کرده و از گسترش آن جلوگیری کنیم. با توجه به اینکه انواع آتش متفاوت است; نحوه مقابله با آن نیز متفاوت است و بستگی به ماهیت آتش سوزی دارد. به همین دلیل در طول زمان کپسول های آتش نشانی مختلفی ساخته شده است که هر کدام برای آتش سوزی های مختلف مناسب و قابل استفاده هستند.

    انواع کپسول های آتش نشانی

    انتخاب انواع کپسول‌های آتش نشانی مناسب برای کلاس های مربوطه آتش بسیار مهم است. برای مقابله با هر آتش سوزی نمی توانید از کپسول های آتش نشانی معمولی استفاده کنید زیرا هر نوع کپسول آتش نشانی در کلاس های مختلف آتش موثر است و انتخاب مناسب آن بسیار مهم است! اولین قدم بررسی مواد موجود در منطقه است که نیاز به بررسی جدی دارند. آنها را میتوان به شش دسته آتش سوزی تقسیم کرد

    • کلاس A: مواد جامد مبتنی بر کربن قابل اشتعال مانند کاغذ، چوب یا منسوجات
    • کلاس B: مایعات قابل اشتعال مانند پارافین، بنزین، گازوئیل یا روغن
    • کلاس C: گازهای قابل اشتعال مانند بوتان، پروپان یا متان
    • کلاس D: احتراق فلزاتی مانند آلومینیوم، لیتیوم یا منیزیم آتش سوزی ناشی از تجهیزات الکتریکی (ناشی از جرقه)
    • کلاس F: چربی ها و روغن های پخت و پز

    images 1661626571 - بررسی انواع کپسول‌های آتش نشانی و کاربرد آن‌ها - آتش نشانی

    از کدام گاز در کپسول آتش نشانی استفاده می شود؟

    در کپسول آتش نشانی از گاز برای کمک به عملیات پاشش با ایجاد فشار و همچنین خنک کردن آتش استفاده میشود. در کپسول از دو نوع گاز استفاده شده است که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. گازهای مورد استفاده در کپسول های آتش نشانی گاز دی اکسید کربن یا CO2 هوای خشک این گازها با توجه به نوع ماده خاموش کننده مورد استفاده در کپسول های مختلف استفاده می شوند.

    دی اکسید کربن پرمصرف ترین گازی است که در کپسول های آتش نشانی استفاده می شود. این نوع گاز بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد زیرا تراکم آن راحت تر از گازهای دیگر است. همچنین با فشرده شدن این گاز دمای آن تا حد زیادی کاهش می یابد و در هنگام آتش سوزی به سرعت دما را پایین می آورد و مهار آتش را تسریع می کند. دی اکسید کربن یا CO2 در موارد زیر استفاده می شود

    • کپسول آتش نشانی پودر و گاز کپسول آتش نشانی CO2
    • کپسول هایی که عامل خاموش کننده آنها بر پایه آب نیست

    اجزای کپسول آتش نشانی

      • در داخل بدنه استوانه ای بسته به نوع کپسول، پودر، آب یا گاز CO2 تحت فشار وجود دارد.
      • دسته ای که برای جابجایی کپسول استفاده می شود.images 1661626614 - بررسی انواع کپسول‌های آتش نشانی و کاربرد آن‌ها - آتش نشانی

    • پین که مانند یک سوزن بین اهرم و دسته قرار می گیرد تا زمانی که از مهر و موم خارج شود، از خارج شدن محتویات سیلندر جلوگیری می کند.
    • اهرم یا چفتی که محتویات کپسول را پس از کشیدن پین به بیرون هل می دهد.
    • یک شلنگ راهنما که سرعت مواد را افزایش داده و مستقیماً به سمت آتش هدایت می کند.

    کپسول پودری

    یکی از پرکاربردترین انواع کپسول آتش نشانی را میتوان کپسول آتش نشانی پودری نامید. این کپسول از مواد اطفای حریق پودری ساخته شده و گاز دی اکسید کربن نیز در پرتاب این مواد به سمت آتش نقش دارد. در محار آتش هایی که از مایعات قابل اشتعال منشا میگیرند استفاده می شود مانند بنزین.

    کپسول آتش‌نشانی آب و گاز

    همانطور که می دانید آب پرمصرف ترین ماده اطفاء حریق است. برای عملیات اطفای حریق با منبع اطفاء آب نیز از خاموش کننده های آب و گاز استفاده می شود و به خوبی میتوان از آن در منازل استفاده کرد زیرا آتش سوزی هایی که در خانه اتفاق می افتد معمولاً از نوعی است که با این کپسول قابل کنترل است. این کپسول حاوی آب به عنوان اطفاء حریق و گاز نیتروژن به عنوان نیروی محرکه برای پرتاب مواد اطفاء حریق است، بنابراین از کپسول می توان برای اطفاء حریق هایی که در آن فرد تصادف کرده است نیز استفاده کرد، زیرا نه کپسول آتش نشانی و نه گاز به کار رفته در آن خطر بزرگی برای انسان به همراه دارد.

    کپسول آتش نشانی بیوورسال

    نوع دیگری از کپسول های آتش نشانی که در عملیات اطفای حریق نقش دارد، کپسول بیوورسال است، این نوع کپسول آتش نشانی برای عملیات اطفاء حریق از نوع A (منشا مواد جامد) و نوع B (منشاء مایعات قابل اشتعال) مناسب است. یکی از ویژگی های بارز و شگفت انگیز کپسول آتش نشانی بیوورسال دوستدار محیط زیست بودن آن است.

    کپسول های آتش نشانی سبز

    این کپسول های آتش نشانی که تا اواخر سال 2003 استفاده از آنها غیرقانونی بود، از مایعات تبخیر کننده برای خاموش کردن آتش استفاده می کردند. از این نوع کپسول ها در ارتش و فرودگاه ها استفاده می شود. اما امروزه کپسول های آتش نشانی بیوفوم از مواد سازگار با محیط زیست ساخته شده و به رنگ سبز تولید و عرضه می شود که جزو بهترین کپسول های آتش نشانی موجود میباشد.

    محل قرارگیری انواع کپسول اتش نشانی

    انواع کپسول های آتش نشانی قابلیت های خاص خود را دارند و باید در محل مناسب نگهداری شوند. اولین قدم ارزیابی خطر آتش سوزی است. با ارزیابی خطر میتوانید تصمیم آگاهانه ای در مورد محل قرار دادن کپسول آتش نشانی بگیرید. در حالی که یک اسپرینکلر میتواند کمک زیادی کند، همیشه ایمن ترین نوع کپسول آتش نشانی به عنوان یک گزینه پشتیبان است.

    images 1661626666 - بررسی انواع کپسول‌های آتش نشانی و کاربرد آن‌ها - آتش نشانی

    به خصوص زمانی که احتمال آتش سوزی شامل مایعات قابل اشتعال، وسایل برقی، فلز یا آشپزخانه زیاد است. در ادامه با برخی اصطلاحات آشنا شویم.

    • براکت نصب: کپسول آتش نشانی را روی دیوار یا ستون نگه میدارد.
    • شلنگ تخلیه: به مخزن متصل میشود و عامل خاموش کننده را به سمت آتش هدایت میکند.
    • مخزن: مخزن حاوی ماده اصلی اطفاء حریق است و اندازه آن نیز متغیر است.
    • اهرم رهاسازی: این دسته در بالای کپسول های آتش نشانی قرار دارد. آن را فشار دهید تا عامل خاموش کننده از طریق شلنگ تخلیه آزاد شود.
    • کابینت: برخی از کپسول های آتش نشانی در پشت کابینت ها قرار میگیرند تا از خوردگی و آسیب آنها محافظت شود. ممکن است برای باز کردن کابینت به کلید نیاز داشته باشید، اما هر کابینت طوری طراحی شده است که برای استفاده از کپسول اضطراری باز شود.

    ثبت دیدگاه

    1 دیدگاه برای “بررسی انواع کپسول‌های آتش نشانی و کاربرد آن‌ها”
    1. کپسول آتش نشانی واقعا مهمه تو هر ساختمونی، البته پوشش ضد حریق اولویت اول هستش تو بحث ضدحریق کردن سازه

      پاسخ
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.