شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41365 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • در مورد مدارس طبیعت بیشتر بدانیم
    13 مهر 1395 - 0:21
    شناسه : 20536
    0

    اختصاصی/مدرسه طبیعت بر پایه تخیل، پرورش خلاقیت و توانایی‏های جسمی، و برانگیختن عواطف و هیجانات کودکان در محیط طبیعی بنیان می شود. به گزارش «بامردم»، در مدرسه طبیعت فرصت دست‏ورزی و مهارت‏یابی در حل مسائل زندگی روزمره، مهارت در برقراری ارتباط و مشارکت به کودکان داده می شود. گروه سنی مخاطب مدرسه طبیعت کودکان 3 […]

    پ
    پ

    اختصاصی/مدرسه طبیعت بر پایه تخیل، پرورش خلاقیت و توانایی‏های جسمی، و برانگیختن عواطف و هیجانات کودکان در محیط طبیعی بنیان می شود.

    به گزارش «بامردم»، در مدرسه طبیعت فرصت دست‏ورزی و مهارت‏یابی در حل مسائل زندگی روزمره، مهارت در برقراری ارتباط و مشارکت به کودکان داده می شود. گروه سنی مخاطب مدرسه طبیعت کودکان 3 تا 12 ساله هستند. در مدرسه طبیعت:
    – امکان تجربه آزاد و رشد و بروز خلاقیت به کودک داده می شود؛
    – کودکان فعالانه با محیط درگیر هستند و حس تعلق به محیط زیست در کودکان ایجاد می‏شود؛
    – امکان تجربه دلپذیر و به یاد ماندنی به کودکان داده می‏شود که منجر به سرخوشی و شادی به عنوان جزئی از سلامت روان کودک و یکی از مراحل ضروری رشد او خواهد شد؛
    – بستر تجربه به عنوان بخش مهمی از آموزش فراهم می‏شود؛
    – همه حواس کودک در تعامل با محیط فعال می‏شود و به وسیله در هم کنش با محیط به مهارت حل مسئله دست می‏یابد؛
    – کودک با شگفتی و رمز و رازهای طبیعت آشنا می‏شود و در حوزه‏های شناختی و عاطفی-هیجانی رشد می‏یابد؛
    – کودک با خودی کردن محیط مدرسه و بروز علاقه، به عنوان بخشی از محیط زندگی انسان قادر به درک اهمیت طبیعت در
    زندگی می‏شود؛
    – بستر مشارکت و فعالیت گروهی بین کودکان در اقشار سنی متفاوت را فراهم می آورد که به مهارت تعامل اجتماعی در زندگی آتی خویش دست می‏یابد.
    تجربه مدرسه طبیعت با تجارب اتفاقی کودکان در محیط های طبیعی متفاوت است. در مدرسه طبیعت برای این تجارب زیرساخت های لازم در نظر گرفته می شود و مهمترین امر در تحقق اهداف مدرسه طبیعت، حضور مداوم و هر روزه کودکان و خودی کردن آن است. تاکنون 26 مدرسه طبیعت در سطح کشور مجهز به زیرساخت های مورد نیاز، فعال هستند.

    در حال حاضر مدرسه طبیعت وارش واقع در بندر کیاشهر و مدرسه طبیعت تی تی واقع در جاده رشت به سنگر دو مدرسه طبیعت فعال در استان گیلان هستند.
    مدرسه طبیعت وارش به عنوان چهارمین مدرسه طبیعت کشور، در مهرماه 1394 در نزدیک به 2 هکتار از جنگل وارش واقع در بندر کیاشهر افتتاح شد.
    فضای جنگلی محل تاسیس این مدرسه امکان تجربه غنی از تجربه طبیعت جاندار اعم از گیاهان و جانوران و طبیعت بی جان را برای کودکان فراهم می‏کند. این امکانات از طریق تجهیز فضا برای نگهداری از حیوانات دست‏آموز شامل سگ، گربه، خرگوش و بز و یک برکه برای جلب لاک پشت ها و قورباغه ها به محیط مدرسه و برقراری ارتباط نزدیک تر کودکان با حیوانات تکمیل شد. تجربه نزدیک به یک ساله ارتباط با حیوانات در کودکانی که مدوام به مدرسه آمده اند حاکی از غلبه بر ترس‏های ذاتی و اکتسابی از حیوانات، پیدا کردن شناخت مستقل و قابلیت طبقه‏بندی حیوانات بومی به ویژه حشرات و مارها است.

    وجه دیگر تجربه طبیعت جاندار، گیاهان هستند. جنگلی که مدرسه در آن قرار دارد پوشیده از درختان توسکا و تمشک و کفپوش های فصلی است. چیدن میوه های وحشی نظیر آلوچه و به خصوص تمشک یکی از تجربه‏های دوست داشتنی و به یاد ماندنی در مدرسه طبیعت وارش است.
    کف ماسه‏ای جنگل موجود، امکان خیلی خوبی برای تجربه فضای پوشیده از ماسه به شکل های گوناگون را در اختیار گذاشته است. یک فضای ویژه ماسه بازی در مدرسه مشخص شده که بچه ها در آن با دست، بیلچه یا آب در آن به کاوش می پردازند، گودال هایی حفر می کنند و خود در آن فرو می روند، گوشه ای از آن را به عنوان باغچه کاشت شخصی خود قلمداد می کنند، گیاهان را می کارند و از آنها مراقبت می کنند. در گوشه ای از مدرسه یک تپه ماسه ای ایجاد شده که بسیار مورد علاقه کودکان است. فضایی برای تخلیه انرژی و بازی های سرخوشانه گروهی، جایی که بچه ها از آن در امتداد شیب می دوند و مسابقه می گذارند و یا روی آن قل می خورند؛ همین طور مقداری سنگ در گوشه ای دیگر برای تجربه دست ورزی کودکان و استفاده های خلاقانه، تلنبار شده است. از سوی دیگر وسعت فضایی و تنوع بستر در جنگل وارش فضاهای گسترده ای را برای دویدن آزادانه کودکان، کشف فضاهای بکر در گشت های جنگلی، تجربه بالا رفتن و آویزان شدن از درختان را در اختیار گذاشته است.
    از ابتدای تجهیز مدرسه سه محوطه بازی های جنگلی نیز برای تجربه فیزیکی و رشد حرکتی و نیز تجربه بودن در جنگل و فضای زیستی آن، احداث شد. به این ترتیب سه فضا یکی برای کودکان “پیش دبستانی”، دیگری برای “دوره اول دبستان” و دیگری برای کودکان “دوره دوم دبستان” تجهیز شده است.

    %d9%85%d8%af%d8%b1%d8%b3%d9%87-%d8%b7%d8%a8%db%8c%d8%b9%d8%aa-1 %d9%85%d8%af%d8%b1%d8%b3%d9%87-%d8%b7%d8%a8%db%8c%d8%b9%d8%aa-4 %d9%85%d8%af%d8%b1%d8%b3%d9%87-%d8%b7%d8%a8%db%8c%d8%b9%d8%aa-3 %d9%85%d8%af%d8%b1%d8%b3%d9%87-%d8%b7%d8%a8%db%8c%d8%b9%d8%aa-2

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.