شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41368 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • آشنایی با کاربرد های سقف وافل
    20 شهریور 1401 - 14:40
    شناسه : 206276
    0

    یکی از کاربرد های سقف وافل، کاهش مصرف بتن و در نتیجه کاهش هزینه ساخت است. علاوه بر این از دیگر کاربرد های سقف وافل می توان به کاربرد آن در معماری، اجرای تاسیسات، فونداسیون و مقاومت در برابر زلزله اشاره کرد. در ادامه، کاربرد های سقف وافل را به اختصار شرح می دهیم.

    پ
    پ

    word image 206276 1 - آشنایی با کاربرد های سقف وافل - ساختمان سازی

    در طی گذشت زمان، مهندسان متوجه اهمیت فراوان بتن شده و سعی در پیشرفت کیفیت و کاهش مصرف آن داشته اند‌. دال های سقف ساختمان از محل هایی است که بتن در آن مصرف و استفاده می شود. در این مواقع حجم زیادی از بتن مصرف شده و در هزینه های تمام شده سازه نیز تاثیر بسیاری می گذارد.

    یکی از کاربرد های سقف وافل، کاهش مصرف بتن و در نتیجه کاهش هزینه ساخت است. علاوه بر این از دیگر کاربرد های سقف وافل می توان به کاربرد آن در معماری، اجرای تاسیسات، فونداسیون و مقاومت در برابر زلزله اشاره کرد. در ادامه، کاربرد های سقف وافل را به اختصار شرح می دهیم.

    کاربرد سقف وافل برای مهندسین

    1 کاهش مصرف بتن

    وقتی از قالب های وافل در ساخت سقف وافل استفاده می شود، بتن به میزان قابل توجهی کمتر مصرف می شود. قالب وافل مقدار قابل توجهی از بتن بی مصرف را از دال بتنی حذف و جایگزین می کند.

    حذف و کاهش هزینه های مربوط به تهیه، حمل و اجرای بتن دو مزیت حذف این بتن های غیر سازه ای است. علاوه بر این، وزن کلی سازه و همچنین وزن مرده سقف هر دو کاهش می یابد. ابعاد سایر اجزای سازه مانند ستون ها و تیرها در نتیجه این عامل کاهش می یابد. اثرات خوب آن در حفظ محیط زیست یک مزیت اضافی است. از آنجایی که در نتیجه کاهش تولید سیمان و فرآیند تولید آن، دی اکسید کربن کمتری به محیط زیست منتشر می شود، گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی کمتر خواهد بود. به طور کلی، در یک ساخت و ساز پایدار و قابل قبول، سیمان و بتن کمتری مصرف می شود. در نتیجه، سقف وافل این را به حداقل می رساند و آن را دوستدار محیط زیست می کند.

    2 معماری

    از سقف های وافل نیز می توان برای ایجاد دیافراگم برای ایده های معماری استفاده کرد. به منظور حداکثر استفاده از فضای موجود، طراحان و معماران از تمام تجهیزات و منابع برای گسترش مناطق کوچک استفاده می کنند. یکی از ویژگی های چالش برانگیز و ناراحت کننده برای معماران، ستون ها هستند. برخلاف مهندسان سازه که ستون‌ها را جزء ضروری ساختمان می‌دانند، معماران قصد دارند آنها را کنار بگذارند.

    سقف وافل در این جا به مهندسین و طراحان کمک می کند. سقف وافل با ایجاد عملکرد دو طرفه در سقف و کاهش همزمان وزن مرده ی آن، باعث کاهش تعداد ستون های مورد نیاز می شود. به طور کلی دهانه های وسیع تا ۱۶ متر، بدون نیاز به ستون قابل اجرا می شوند. هم چنین سطح زیرین سقف وافل، با ایجاد سطح مشبکی مانند خود، فضای مناسبی را برای اجرای انواع مختلف طرح های معماری مانند آیینه کاری، گچبری و نورپردازی ایجاد می کند.

    3 اجرای تاسیسات

    یکی از چالش های اصلی در انجام کار، ایجاد فضاهایی برای عبور خطوط آب و فاضلاب و همچنین اتصالات برق و تلفن است. با توجه به اینکه مسیر عبور نه تنها باید به محل مورد نظر برسد بلکه از عبور از اجزای سازه ای ساختمان و قابل رویت بودن خودداری شود.

    با ایجاد فضای شبکه ای مانند ، سقف وافل موفق شده است تا کانال های تاسیسات را از درون تیرچه های درجا عبور دهد . این کانال ها دیده نمی شوند و از لحاظ سازه ای نیز مشکلی به وجود نخواهند آورد ‌.بیشتر بخوایند : سایبان برقی .جهت تامین مسیر های عبور تاسیسات، قبل از بتن ریزی سقف، مسیر ها را مشخص نموده و در طول مسیر از ابزار هایی جهت قالب بندی استفاده می کنند.

    word image 206276 2 - آشنایی با کاربرد های سقف وافل - ساختمان سازی

    4 فونداسیون

    یکی دیگر از کاربردهای صفحات وافل به عنوان پایه روی خاک های در حال گسترش یا رسی است. خاک‌های رسی آب زیادی جذب می‌کنند و وقتی در معرض رطوبت قرار می‌گیرند متورم می‌شوند. به دلیل افزایش حجمی که کشف شد در این مورد فشار زیادی به پی وارد کردند. علاوه بر افزایش ظرفیت بارگذاری، سقف وافل که در اینجا به عنوان پایه استفاده می شود، یک منطقه حفاظت شده برای تورم خاک های در حال گسترش را ارائه می دهد. در این مثال، فشار به کل فونداسیون اعمال نمی شود زیرا شکاف شبکه دال وافل می تواند از افزایش حجم خاک در حال گسترش پشتیبانی کند. علاوه بر این، از دیگر مزایای آن، تسریع و کاهش هزینه های پایه است.

    5 مقاوم سازی در برابر زلزله

    این ساختمان به لطف وجود سقف وافل در برابر زلزله مقاوم می شود که باعث سبک شدن سقف و خلاص شدن از شر بتن بی مصرف می شود. به دلیل صلبیت و وزن سازه که امواج زلزله را جذب می کند، کاهش وزن مرده سازه بسیار مهم است. به طور کلی، هر چه سازه وزن بیشتری داشته باشد، امواج لرزه ای بیشتری را جذب می کند و در نتیجه آسیب بیشتری را متحمل می شود. اهمیت و کاربرد سقف وافل نیز برای کاهش بار سازه و افزایش مقاومت آن در برابر زلزله بسیار مهم است.

    کلام آخر

    مجموعه نوین صنعت سازه با سابقه طولانی در زمینه سازه های بتنی، خرید و اجرای انواع سقف های وافل را انجام میدهد. در این مقاله با کاربرد های سقف وافل در علم مهندسی آشنا شدید. همچنین شما برای اطلاعات بیشتر در زمینه انواع قالب وافل یک طرفه، قالب وافل دو طرفه، قالب وافل قفل دار و قالب سقفی لایت فرم میتوانید به سایت نوین صنعت سازه مراجعه نمایید و با کارشناسان تماس بگیرید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.