×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

گربه‌ها حیوانات خانگی بسیار محبوبی هستن. گربه‌ها بامزه و شیطون، زیبا و جذابن و مهم‌تر از همه بسیار مستقل هستن و نگهداری از اونا کار چندان سختی نیست. به همین دلیل از گذشته‌های دور گربه‌ها همدم و همراه آدم‌ها بودن و حسابی جای خودشون رو تو خونه و دل ما باز کردن!

دلیل عمده محبوبیت گربه نسبت به سگ این است که گربه سازگاری آسان‌تری به زندگی داخل آپارتمان نشان می‌دهد و می‌تواند خود را با زندگی پر مشغله انسان به راحتی وفق دهد. با این حال بعضی از نژاد گربه‌ها بهتر از بعضی نژاد‌های دیگر برای زندگی آرام در آپارتمان هستند.

ما در مقاله مقایسه و انتخاب گربه مناسب سعی کردیم مطالب را به شیوه ای مختصر اما مفید در اختیار مخاطبان مان قرار دهیم و در آینده مقاله‌ای کاملتر درباره محبوب ترین نژادهای گربه ، ویژگی های جسمی و روحی ، بیماری ها ، شیوه مراقبت و نگهداری و تغذیه آنها قرار خواهیم داد .

ویژگی های انتخاب گربه آپارتمانی

  • سازگار و قانع باشه!
  • به فعالیت خیلی زیاد برای شادی احتیاج نداشته باشد.
  • کم صدا باشه ( علاقه ای به خوانندگی در آپارتمان نداشته باشه!)
  • بتواند تا ۸ساعت یا بیشترتنهایی در خانه را  تحمل کند (بخصوص اگر شما شاغلید یا باید ساعاتی از روز را در خارج از منزل سپری کنید)
  • اجتماعی باشد و رفتاری دوستانه با انسان ها داشته باشد.
  • احتیاج به قلمروی وسیعی نداشته باشد.
  • قبل از انتخاب گربه، اطمینان حاصل کنید شیوه زندگی شما  متناسب با نگهداری یک گربه هست یا نه.

در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با ۳ مورد از بهترین نژاد گربه مناسب برای آپاراتمان در ایران آشنا بشیم.

گربه اسکاتیش فولد (Scottish Fold)

اسکاتیش فولد ها، همانطور که از نامشان پیداست، از اسکاتلند می آیند و اصل و نسب همه آنها به یک گربۀ انباری بنام سوزی می رسد که گوش های تا خورده ای داشت و به عنوان شکارچی موش کار می کرد. این گربه ها، حساس، برونگرا و فعال هستند.

IMG 0936 820x1024 1 - معرفی 3 نژاد گربه مناسب برای نگهداری در آپارتمان - خرید گربه

آنها عاشق بازی هستند و برای تنها گذاشتن در خانه، بهترین گزینه نیستند. آنها ترجیح می دهند که یک همراه “حتی یک گربه دیگر” آنها را همراهی کند. اگر بتوانید این گربه سان دوست داشتنی را با توجه به اشتیاق آنها تأمین کنید و نیازهای آنها را برآورده سازید، آنها می توانند عضو جدید خانواده و پشمالوی مورد نظر شما باشند.

گربه اسکاتیش فولد در رنگ ها و الگوهای مختلف، از جمله یکدست، موج دار، موج دار سفید، “دو رنگ” و “چندرنگ” دیده می شود. رنگ چشمها به رنگ پوشش گربه بستگی دارد. به عنوان مثال، گربه های سفید و “دو رنگ” می توانند چشم های آبی یا چشم های تا به تا که در آن هر چشم به یک رنگ است داشته باشند.

قبل از خرید گربه اسکاتیش با فروشنده یا پرورش دهنده مشورت کنید تا مطمئن بشید نژاد انتخابی شما به خوبی با شرایط زندگی شما سازگار است.

اندازه گربه اسکاتیش

به طور کلی اسکاتیش فولد، گربه ای با اندازۀ متوسط ​​و دارای ساختار بدنی جمع و جور است.

وزن ماده های آنها تقریباً ۳ تا ۴ کیلوگرم است در حالی که وزن نرها حدود ۴ تا ۶ کیلوگرم است. بسیاری از آنها ممکن است کوچکتر یا بزرگتر از حد متوسط ​​باشند.

بهداشت و سلامتی گربه اسکاتیش

گربه های این نژاد و نژادهای مخلتلط حاصل از آنها دارای موارد مختلفی از مشکلات سلامتی هستند که ممکن است ماهیت ژنتیکی داشته باشد. عمر معمولی اسکاتیش فولدها ۱۵ سال است. مشکلاتی که ممکن است اسکاتیش فولدها را مبتلا کند شامل موارد زیر است:

بیماری مفصل دژنراتیو، به ویژه در دم و همچنین در مفصل مچ پا و زانو، که باعث درد یا تحرک ضعیف می شود. اگر باعث سختی دم سختی شده باشد، باید با دقت با آن رفتار کنید.

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک، نوعی بیماری قلبی که در نژاد دیده شده است، اما هنوز ثابت نشده است که این بیماری، نوعی بیماری وراثتی است.

مراقبت از اسکاتیش فولد

پوشش اسکاتیش فولد را بطور هفتگی شانه کنید تا موهای مرده تمیز شوند و چربی ها در سطح پوست پخش شوند. ممکن است نیاز باشد که یک فولد “موبلند” را برای اطمینان از عدم ایجاد گره خوردگی در موها، چند بار در هفته برس بکشید.

جعبۀ بستر اسکاتیش فولد را کاملا تمیز نگه دارید. گربه ها در مورد بهداشت خود خود بسیار حساس هستند و یک جعبه بستر تمیز به پاکیزه ماندن گربه نیز کمک می کند.

بهتر است اسکاتیش فولد خود را صرفا در داخل خانه نگه دارید تا از او در برابر بیماری های قابل انتقال توسط گربه های دیگر، حملۀ سگها یا کایوت ها و سایر خطرات دیگری که گربه های بیرون از منزل را تهدید می کند، مانند برخورد با ماشین و غیره، محافظت کنید. همچنین، اسکاتیش فولدهایی که به بیرون از منزل می روند ممکن است در معرض خطر دزدیده شدن توسط شخصی که مایل به داشتن این گربه زیبا، بدون پرداخت هزینۀ آن است، قرار گیرند.

گربه بریتیش شورت هیر (British Shorthair)

گرچه بریتیش شورت هیر یا گربه موکوتاه بریتانیایی بیش از حد عاطفی نیست، اما تمایل دارد که با همه خوب باشد. آنها گربه های ملایمی هستند و حیوانات خانگی دیگر را بخوبی تحمل می کنند، و حتی اگر در هر فرصتی به دنبال آغوش نباشند، از یک نوازش آرام خوشحال می شوند. در حالی که برخی از گربه ها برای جهش و پریدن به اطراف شهرت دارند، بریتیش شورت هیر تمایلی به این کارها ندارد. اگر به دنبال یک همدم خوب هستید که آرام بنشیند و کارهای آزار دهنده انجام ندهد، این نژاد می تواند گربۀ مناسب شما باشد.

IMG 4880 - معرفی 3 نژاد گربه مناسب برای نگهداری در آپارتمان - خرید گربه

بریتیش شورت هیر بندرت خرابکاری می کند. راه و روش آنها بیشتر شبیه به روش یک فرمانروای مناسب است، نه یک طرفدار فوتبال. آنها با اعتماد به نفس از مهمانان استقبال می کنند.

گربه‌های بریتیش شورت‌هیر، دارای رنگ‌های مشکی، آبی، سفید، قرمز، کرم، نقره‌ای، طلایی و اخیراً دارچینی و حنایی هستند.

قبل از خرید گربه بریتیش با فروشنده یا پرورش دهنده مشورت کنید تا مطمئن بشید نژاد انتخابی شما به خوبی با شرایط زندگی شما سازگار است.

بهداشت و سلامتی گربه بریتیش

گربه های این نژاد و نژادهای مختلط با آنها، هر دو دارای مشکلات مختلف سلامتی هستند که ممکن است ماهیت ژنتیکی داشته باشد. مشکلاتی که در بریتیش شورت هیر مشاهده شده است شامل التهاب لثه و کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک است که هر دو می توانند هر نژادی را مبتلا کنند.

مراقبت از گربه بریتیش

با مسواک زدن مرتب می توانید از بروز بیماری پریودنتال پیشگیری کنید. رعایت بهداشت روزانۀ دندان ها بهترین گزینه است، اما مسواک زدن هفتگی نیز از هیچ چیز بهتر است. هر دو هفته یکبار ناخن های گربۀ خود را کوتاه کنید. گوشۀ چشم ها را با پارچه ای نرم و مرطوب پاک کنید تا هرگونه ترشحات اضافی برطرف شود. برای هر چشم از یک قسمت جداگانه ای از پارچه استفاده کنید تا خطر گسترش عفونت را به حداقل برسانید.

گوش ها را به صورت هفتگی بررسی کنید. اگر کثیف به نظر می رسند، آنها را با یک پنبه یا پارچۀ مرطوب و نرم که با مخلوط ۵۰-۵۰ سرکۀ سیب و آب گرم مرطوب شده است، پاک کنید. از گوش پاکن های پنبه ای که می توانند باعث آسیب زدن به قسمتهای داخلی گوش شوند، استفاده نکنید.

جعبۀ بستر آنها را کاملا تمیز نگه دارید. گربه ها در مورد بهداشت محل خوابیدن خود بسیار حساس هستند.

گربه پرشین (Persian cat)

می توان گفت گربه های پرشین، زرق و برق دنیای گربه ها بحساب می‌آیند. موهای زیبا و روانشان، چهره شیرین و شخصیت آرامشان باهم ترکیب شده اند تا آنها را به محبوب‌ترین نژاد گربه تبدیل کنند.

PersianCat - معرفی 3 نژاد گربه مناسب برای نگهداری در آپارتمان - خرید گربه

این گربه به نگهداری و مراقبت زیادی نیاز دارد و از نظر سلامتی مشکلاتی به صورت ژنتیکی دارند. اما از نظر بسیاری از افراد، زیبایی و شخصیت او بر این مشکلات غلبه می‌کند.

گربۀ با وقار و مطیع پرشین، به آرام بودن و شیرینی مشهور است. اگرچه پرشین ها تمایل به آرامش و راحتی دارند، اما آنها، یک حال و هوای سلطنتی نیز دارند. آنها ممکن است سریع عکس العمل نشان ندهند، اما این بدان معنا نیست آنها از سر و صدای بلند کودکان یا حیوانات خانگی، اذیت نمی شوند. با این حال، کسانی که با عزت و لطافتی که شایسته این گربه است با او رفتاری کنند، با یک گربۀ دامانی مهربان که از نوازش خوب یا حتی برس کشیدن موهایشان لذت می برد، پاداش خود را می گیرند. اگر یک دوست صمیمی می خواهید که تمام فداکاری و عشق شما را به نوعی بازگرداند، پرشین می تواند گربه مناسب خانوادۀ شما باشد.

قبل از خرید گربه پرشین با فروشنده یا پرورش دهنده مشورت کنید تا مطمئن بشید نژاد انتخابی شما به خوبی با شرایط زندگی شما سازگار است.

اندازه گربه پرشین

این نژاد، گربه ای با اندازه متوسط ​​است. محدوده وزن پرشین معمولاً بین ۳ تا ۵.۵ کیلوگرم است.

رنگ و آراستن پوشش

پرشین ظاهر متمایزی دارد: یک سر بزرگ و گرد، چشمهای بزرگ و گرد، بینی کوتاه، گونه های کامل و گوش های کوچک با نوک گرد. سر پرشین توسط یک گردن کوتاه و ضخیم به بدنی که بطور فریبنده ای قوی و عضلانی به نظر می رسد، متصل می شود – نوعی از گردن که به “لاله ای” معروف است-. پاهای پرشین، کوتاه، ضخیم و قوی با پنجه های بزرگ، گرد و محکم است. دم پرشین، کوتاه اما متناسب با طول بدن گربه است.

یک پوشش بلند، ضخیم و براق با بافتی زیبا، جلوۀ پرشین را کامل می کند. این پوشش در سراسر بدن بلند است و شامل یک یال بزرگ در اطراف گردن، یک طرۀ بلند بین پاهای جلویی، دسته های بلند مو در گوش و انگشتان پا و یک دم “قلم مو-مانند” است.

مراقبت از گربه پرشین

مهمترین نکته ای که باید در مورد مراقبت از یک پرشین بدانید نیاز او به نظافت روزانه است. آن پوشش بلند و زیبا به تنهایی تمیز و بدون گره خوردگی باقی نخواهند ماند. باید هر روز به آرامی اما با دقت شسته و برس کشیده شود. استحمام منظم – حداقل یک بار در ماه – نیز ایدۀ خوبی است.

عامل دیگری که باید در نظر گرفت شود موضوع جعبۀ بستر است. اگر گربه و جعبۀ بستر کاملاً تمیز نگهداری نشود، احتمالاً پرشین از جعبۀ بستر استفاده نخواهد کرد.

اشک ریزی بیش از حد در این نژاد می تواند مشکل ساز باشد، بنابراین، روزانه گوشۀ چشم ها را تمیز کنید تا از ایجاد لکه های زیر چشم جلوگیری شود. با مسواک زدن مرتب می توانید از بروز بیماری پریودنتال پیشگیری کنید. بهداشت روزانۀ دندان ها بهترین گزینه است، اما مسواک زدن هفتگی نیز از هیچ چیز بهتر است.

بهتر است پرشین را به عنوان یک گربۀ داخل خانه نگهداری کنید. او یک گربۀ شکارچی نیست تا بتواند از خود در مقابل گربه های دیگر، حملۀ سگها یا کایوت ها و سایر خطرات دیگری که گربه های بیرون از منزل را تهدید می کند، محافظت کند. همچنین پوشش پرشین برای ریختن شدن خاک، برگ و سایر آلودگی ها ساخته نشده است. گذاشتن یک پرشین در فضای باز فقط به معنای صرف زمان بیشتری برای نظافت گربه است. همچنین، پرشین هایی که به بیرون از منزل می روند ممکن است با خطر دزدیده شدن توسط شخصی که مایل به داشتن چنین گربۀ زیبایی، بدون پرداخت هزینۀ آن است، روبرو شوند.

نتیجه گیری

در پایان تاکید می کنیم که مهمترین‭ ‬عامل‭ ‬در‭ ‬‭ ‬خرید گربه مناسب‭ ‬آپارتمان،‭ ‬نژاد‭ ‬آن گربه‭ ‬نیست،‭ ‬بلکه‭ ‬شخصیت‭ ‬گربه‭ ‬است‭ .‬پرورش‭ ‬دهندگان‭ ‬می‌توانند‭ ‬به‭ ‬شما‭ ‬کمک‭ ‬کنند‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬شرایط‭ ‬زندگی‭ ‬و‭ ‬شیوه‭ ‬زندگی‭ ‬خود‭ ‬گربه‭ ‬مناسبی‭ ‬انتخاب‭ ‬کنید‭. ‬

در‭ ‬مورد‭ ‬اندازه مسکن خود و ‬شیوه‭ ‬زندگی‭ ‬خود‭ ‬با‭ ‬پرورش‭ ‬دهنده‌ها‭ ‬صادق‭ ‬باشید.‭ ‬بخصوص‭ ‬اگر‭ ‬شما‭ ‬نیاز ‬به‭ ‬سفر‭ ‬یا‭ ‬دوری‭ ‬از‭ ‬خانه‭ ‬برای‭ ‬کار‭ ‬دارید‭. ‬اگر‭ ‬ ‬پرورش‭ ‬دهنده‭ ‬به‭ ‬شما‭ ‬پیشنهاد کرد که ‬نژادی‭ ‬برای‭ ‬زندگی‭ ‬در‭ ‬یک‭ ‬خانه‭ ‬کوچک‭ ‬مناسب‭ ‬شما‭ ‬نیست،‭ ‬حرف‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬بپذیرید‭.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.