شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41368 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • نقش استاندارد ایزو 9001 در موفقیت سازمان­ها
    21 شهریور 1401 - 13:12
    شناسه : 206360
    0

    استانداردهای ایزو سری 9000 با توجه به جنبه های مختلفی از مدیریت کیفیت که پوشش می­دهند و در برگرفتن برخی از شناخته شده ترین استانداردهای ISO در این خانواده، بهبود مداوم را تضمین می­کنند.

    پ
    پ

    مقدمه

    برای سازمان هایی که می­پرسند چگونه کیفیت محصولات و خدمات خود را بهبود بخشند و به طور مداوم انتظارات مشتریان خود را برآورده کنند، سازمان جهانی استاندارد سازی یا ISO پاسخ واضحی دارد، استفاده از خانواده ایزو 9000.

    استانداردهای ایزو سری 9000 با توجه به جنبه های مختلفی از مدیریت کیفیت که پوشش می­دهند و در برگرفتن برخی از شناخته شده ترین استانداردهای ISO در این خانواده، بهبود مداوم را تضمین می­کنند.

    ایزو 9001 به عنوان یک استاندارد بین المللی تعریف شده است که الزامات یک سیستم مدیریت کیفیت (QMS) را مشخص می کند. سازمان ها از این استاندارد برای نشان دادن توانایی ارائه پایدار محصولات و خدمات استفاده می کنند تا الزامات مشتری و مقررات قانونی را برآورده سازند. نسخه فعلی آن ISO 9001:2015 است.

    چرا استاندارد ایزو 9001؟

    ایزو 9001 معیارهای یک سیستم مدیریت کیفیت را تعیین می کند و تنها استانداردی در خانواده سری 9000 است که می تواند گواهی شود یعنی برای آن از سوی شرکتهای صدور گواهینامه ایزو مانند BRSM گواهینامه صادر شود (اگرچه این موضوع الزامی نیست).

    هر سازمانی اعم از بزرگ یا کوچک بدون در نظر گرفتن زمینه فعالیت آن، می تواند از این استاندارد استفاده کند. در واقع، بیش از یک میلیون شرکت و سازمان در بیش از 170 کشور دارای گواهینامه ISO 9001 هستند. استاندارد ایزو 9001 بر اساس تعدادی از اصول مدیریت کیفیت از جمله تمرکز قوی بر مشتری، انگیزه و مفهوم مدیریت عالی، رویکرد فرآیندی و بهبود مستمر است. این اصول با جزئیات بیشتری در اصول مدیریت کیفیت ایزو توضیح داده شده است. استفاده از ISO 9001 کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که مشتریان محصولات و خدمات پایدار و با کیفیت خوب را دریافت می کنند، که به نوبه خود مزایای تجاری زیادی را به همراه دارد.

    word image 206360 1 - نقش استاندارد ایزو 9001 در موفقیت سازمان­ها -

    8 اصل استاندارد ایزو 9001 چیست؟

    در مرکز ISO 9001 هشت اصل اساسی مدیریت کیفیت قرار دارد.

    تمرکز بر مشتری

    رهبری

    مشارکت

    رویکرد فرآیندی

    رویکرد سیستمی به مدیریت

    بهبود مداوم

    رویکرد واقعی به تصمیم گیری

    مدیریت روابط.

    استاندارد ایزو 9001 ویرایش سال 2015 چه موضوعاتی را پوشش می دهد؟

    ایزو 9001 بر اساس متدولوژی چرخه دمینگ یا برنامه ریزی-انجام-بررسی-عمل است و رویکردی فرآیند محور برای مستندسازی و بررسی ساختار، مسئولیت ها و رویه های مورد نیاز برای دستیابی به مدیریت کیفیت موثر در یک سازمان ارائه می کند. هر یک از 10 بند استاندارد حاوی اطلاعاتی در مورد برخی از موضوعات مهم یک کسب و کار هستند، مانند:

    الزامات یک QMS، از جمله اطلاعات مدون، طرح ریزی و تعیین تعاملات فرآیند

    مسئولیت های مدیریت

    مدیریت منابع، از جمله منابع انسانی و محیط کار یک سازمان

    تحقق محصول، شامل مراحل از طراحی تا تحویل

    اندازه گیری، تجزیه و تحلیل و بهبود QMS از طریق فعالیت هایی مانند ممیزی داخلی و اقدامات اصلاحی

    تغییرات ارائه شده در بازنگری ISO 9001: 2015 نسبت به ویرایش سال 2008 برای اطمینان از تطبیق ایزو 9001 با محیط های متغیری که سازمان ها در آن فعالیت می کنند، ادامه یافته است. برخی از به روز رسانی های کلیدی در ISO 9001:2015 عبارتند از:

    معرفی اصطلاحات جدید

    بازسازی بخشی از اطلاعات

    تاکید بر تفکر مبتنی بر ریسک برای افزایش کاربرد رویکرد فرآیند

    قابلیت اعمال بهبود یافته برای خدمات

    افزایش الزامات رهبری

    word image 206360 2 - نقش استاندارد ایزو 9001 در موفقیت سازمان­ها -

    سیستم مدیریت چیست؟

    سیستم مدیریت روشی است که در آن یک سازمان بخش های مرتبط کسب و کار خود را برای دستیابی به اهداف خود مدیریت می کند. این اهداف می‌توانند به موضوعات مختلفی از جمله کیفیت محصول یا خدمات، کارایی عملیاتی، عملکرد زیست‌محیطی، سلامت و ایمنی در محیط کار و بسیاری موارد دیگر مرتبط باشند.

    سطح پیچیدگی سیستم به زمینه و محیط خاص هر سازمان بستگی دارد. برای برخی از سازمان‌ها، به‌ویژه سازمان‌های کوچک‌تر، ممکن است صرفاً به معنای داشتن رهبری قوی از سوی صاحب کسب‌وکار، ارائه تعریف روشنی از آنچه از هر کارمند فردی انتظار می‌رود و نحوه مشارکت آن‌ها در اهداف کلی سازمان، بدون نیاز به مستندات گسترده باشد.

    کسب‌وکارهای پیچیده‌تر که به طور مثال در بخش‌های بسیار تحت نظارت بالادستی فعالیت می‌کنند، ممکن است به اسناد و کنترل‌های گسترده‌ تری نیاز داشته باشند تا بتوانند تعهدات قانونی خود را انجام دهند و اهداف سازمانی خود را برآورده کنند.

    مدیریت سیستم بر مبنای مدل ایزو

    استانداردهای سیستم مدیریت ایزو (MSS) به سازمان‌ها کمک می‌کند تا عملکرد خود را با مشخص کردن مراحل تکرارپذیری، که سازمان‌ها آگاهانه برای دستیابی به اهداف و مقاصد خود اجرا می‌کنند، بهبود بخشند و نوعی فرهنگ سازمانی ایجاد کنند که به طور آگاهانه در چرخه‌ای مستمر از خود ارزیابی، اصلاح و بهبود عملیات شرکت کنند که این حالت از طریق افزایش آگاهی کارکنان و رهبری و تعهد مدیریت انجام می شود.

    مزایای یک سیستم مدیریت موثر برای یک سازمان عبارتند از:

    استفاده کارآمدتر از منابع و بهبود عملکرد مالی

    بهبود مدیریت ریسک و حفاظت از مردم و محیط زیست

    افزایش توانایی برای ارائه خدمات و محصولات سازگار و بهبود یافته

    در نتیجه افزایش ارزش برای مشتریان و سایر ذینفعان

    استانداردهای سیستم مدیریت (MSS) نتیجه اجماع کارشناسان بین المللی با تخصص در مدیریت جهانی، استراتژی های رهبری و فرآیندها و شیوه های کارآمد و مؤثر است. استانداردهای سیستم مدیریت (MSS) توسط هر سازمان بزرگ یا کوچک قابل پیاده سازی است.

    word image 206360 3 scaled - نقش استاندارد ایزو 9001 در موفقیت سازمان­ها -

    فواید سیستم مدیریت کیفیت برای کسب و کار یا سازمان‌ها

    پیاده سازی یک سیستم مدیریت کیفیت به شما کمک می کند:

    • محیط و بافت کلی سازمان خود را ارزیابی کنید؛

    مشخص کنید چه کسانی تحت تاثیر کار شما قرار می گیرند و چه کسانی تاثیر می­گذارند، به وضوح اهداف خود را بیان کنید و فرصت های کسب و کار جدید را شناسایی کنید.

    • مشتریان خود را در اولویت قرار دهید،

    مطمئن شوید به طور مداوم نیازهای آنها را برآورده کرده و رضایت آنها را افزایش دهید، این می تواند منجر به تکرار سفارش جدید مشتریان و افزایش سود کسب و کار برای سازمان شما شود.

    • به روشی کارآمدتر کار کنید،

    زیرا تمام فرآیندهای شما برای همه افراد در کسب و کار یا سازمان همسو و درک می شود. این کار باعث افزایش بهره وری و کاهش هزینه های داخلی می شود.

    • الزامات قانونی و مقرراتی لازم را برآورده کنید.

    • به بازارهای جدید گسترش پیدا کنید، زیرا برخی از بخش ها و مشتریان قبل از انجام تجارت به ISO 9001 نیاز دارند.

    • ریسک‌های مرتبط با سازمان خود را شناسایی وبه آنها رسیدگی کنید.

    آیا اخذ گواهینامه ایزو 9001 الزامی است؟

    دریافت گواهینامه ISO 9001 الزامی نیست و شما می توانید از این استاندارد برای بهبود روش کار خود بدون دریافت گواهی استفاده کنید. با این حال، صدور گواهینامه شخص ثالث معتبر همانند BRSM – زمانی که یک نهاد صدور گواهینامه مستقل اقدامات شما را بر اساس الزامات استاندارد ممیزی می کند – راهی برای ارسال سیگنال به خریداران، مشتریان، تامین کنندگان و سایر ذینفعان است که شما که استاندارد را به درستی پیاده سازی کرده اید و یک مرجع معتبر بین المللی بر آن صحه گذاشته است.

    با این حال، برای برخی از شرکت ها، صدور گواهینامه شخص ثالث ممکن است یک الزام باشد. به عنوان مثال، برخی از دولت ها یا نهادهای عمومی ممکن است فقط با تامین کنندگانی قرارداد ببندند که دارای گواهینامه ایزو 9001 باشند.

    موفقیت با دریافت گواهینامه ایزو 9001 می تواند اشکال مختلفی داشته باشد: برای برخی از شرکت ها، همه چیز در مورد جذب مشتریان جدید است، در حالی که برخی دیگر آن را به عنوان طرحی برای ارتقای کارایی داخلی می دانند.

    برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرآیند صدور گواهینامه و تخمین هزینه های آن، به وب سایت brs.ir مراجعه کنید.

    شرکت بیکران راهکار سعادت به­عنوان یک نهاد صدورگواهینامه در زمینه استانداردهای ایزو است که دارای تائیدیه­های ملی و بین المللی معتبر در راستای ماموریت سازمانی خود است. این شرکت در راستای گسترش فعالیت های خود هم­اکنون در حوزه های ذیل خدمت­رسانی می­کند:

    1-ثبت و صدور گواهینامه­های سیستمی و محصولی از قبیل استانداردهای ایزو

    2- بازرسی

    3- تست و آزمون

    4- آموزش

    5-چاپ و نشر

    در مبحث ممیزی و صدور گواهینامه­های بین المللی به واسطه منابع و اعتبارات ارزشمند خود از جمله تاییدیه مرکز ملی تایید صلاحیت ایران، توانسته جایگاه برتری را در منطقه برای خود داشته باشد و رضایت ذی­نفعان بیشمار خود را در هر مرحله از دریافت خدمت جلب نماید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.