جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41360 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • مشاوره هدایت تحصیلی در اصفهان
    29 شهریور 1401 - 15:09
    شناسه : 206982
    0

    انتخاب رشته یکی از مرحله‌ها و انتخاب‌های مهم زندگی هر دانش‌آموز محسوب می‌شود که در پایان دوره متوسطه اول و آغاز متوسطه دوم اتفاق می‌افتد. ازآنجایی‌که مشاوره هدایت تحصیلی نهم از اهمیت زیادی برخوردار است؛ خدمات مشاوره گوناگونی وجود دارد که به دانش آموزان مشاوره‌های لازم را می‌دهند و کمک می‌کنند تا دانش آموزان با توانایی‌ها و علایق خود بیشتر آشنا شوند.

    پ
    پ

    word image 206982 1 - مشاوره هدایت تحصیلی در اصفهان - آموزش و پرورش

    انتخاب رشته یکی از مرحله‌ها و انتخاب‌های مهم زندگی هر دانش‌آموز محسوب می‌شود که در پایان دوره متوسطه اول و آغاز متوسطه دوم اتفاق می‌افتد. ازآنجایی‌که مشاوره هدایت تحصیلی نهم از اهمیت زیادی برخوردار است؛ خدمات مشاوره گوناگونی وجود دارد که به دانش آموزان مشاوره‌های لازم را می‌دهند و کمک می‌کنند تا دانش آموزان با توانایی‌ها و علایق خود بیشتر آشنا شوند. در ادامه می‌خواهیم درباره عوامل مؤثر در هدایت تحصیلی بیشتر صحبت کنیم و در پایان به معرفی یک مرکز مشاوره هدایت تحصیلی در اصفهان بپردازیم.

    چه عواملی بر هدایت تحصیلی مؤثرند؟

    اگر بخواهیم لیستی از عوامل مؤثر در هدایت تحصیلی را نام ببریم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

    • هوش و استعداد دانش‌آموز
    • علاقه دانش‌آموز
    • توانایی دانش‌آموز
    • نظر والدین
    • نظر معلمان
    • نظر مشاور مدرسه

    تقریباً می‌توان گفت هوش و استعداد دانش‌آموز به علاوه علاقه او تعیین می‌کند که چه رشته‌ای را باید برای ادامه تحصیل خود انتخاب کند. اما از طرفی نمی‌توان از نظر والدین، معلمان و همچنین مشاور تحصیلی راحت گذر کرد. دانش‌آموز برای پر کردن فرم‌های هدایت تحصیلی نهم می‌تواند از معلمان، والدین و مشاورانی که در این زمینه به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند کمک بگیرد. نظر والدین از فاکتورهای بسیار مهمی برای انتخاب رشته محسوب می‌شود بنابراین دانش آموزان می‌توانند از والدین خود کمک بگیرند. اما کمک گرفتن از شخصی که در این زمینه فعالیت می‌کند و با دانش آموزان زیادی در ارتباط است بدون شک یکی از راه‌های ضروری برای یک انتخاب رشته درست و صحیح است.

    اهداف هدایت تحصیلی چیست؟

    هدایت تحصیلی برای شناسایی علایق، توانایی و ویژگی‌های شخصیتی هر دانش‌آموز به وجود آمده و باعث می‌شود دانش‌آموز بیشتر با ویژگی‌ها و توانایی‌های خود آشنا شود و بتواند بهتر علایق خود را درک کند. از دیگر اهداف بسیار مهم هدایت تحصیلی می‌توان به هدایت متوازن دانش آموزان بر اساس سیاست توسعه کشور به سمت رشته‌های تحصیلی و همچنین آگاهی دادن به دانش آموزان برای گرفتن یک تصمیم و انتخاب درست برای مسیر آینده خود اشاره کرد. در واقع اصلی‌ترین هدف هدایت تحصیلی این است که بتواند به دانش آموزان کمک کند تا با استفاده از توانایی‌های خود رشته‌ای را انتخاب کنند که در آینده بتوانند موفقیت خود را در آن تضمین کنند.

    عوامل مؤثر در انتخاب رشته

    بدون شک انتخاب رشته مرحله بسیار مهم و پر اهمیتی در زندگی هر دانش‌آموزی محسوب می‌شود. زیرا این انتخاب باعث می‌شود تا آینده شغلی فرد تا حد زیادی مشخص شود. اما این انتخاب پر اهمیت تحت تأثیر عواملی قرار دارد که به دو دسته عوامل بیرونی و درونی تقسیم می‌شوند. کنترل برخی از این عوامل در دست دانش‌آموز نیست و به صورت مستقیم یا غیرمستقیم می‌تواند انتخاب فرد را تحت تأثیر خود قرار دهد.

    عوامل بیرونی

    کنترل کردن عواملی که در محیط پیرامون فرد وجود دارد در دست او نیست و حتی گاهی اوقات نمی‌تواند نتایج و اثرات ناشی از آن اتفاق را پیش‌بینی کند. عوامل بیرونی عبارت‌اند از:

    • خانواده
    • افراد که در زندگی فرد اثر می‌گذارند
    • همسالان
    • محیط آموزشی
    • رسانه‌ها و وسایل‌ ارتباط جمعی
    • پیشرفت علم و تکنولوژی
    • زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی
    • ظرفیت پذیرش
    • بازار کار

    عوامل درونی

    درست است که در میان عوامل درونی برخی از عوامل وجود دارند که فرد نمی‌تواند آن‌ها را کنترل کند اما برخی دیگر از تغییرات و عوامل کاملاً به عهده خودش است و به اراده او بستگی دارد. عوامل درونی عبارت‌اند از:

    • هوش و استعداد
    • توانایی و مهارت
    • علاقه و رغبت
    • ارزش‌ها و نگرش‌ها
    • جنسیت
    • اعتقادات
    • ویژگی‌های شخصیتی
    • تجربیات فرد
    • اهداف و انگیزه‌های فرد
    • خودباوری

    در صورت انتخاب رشته نادرست چه مشکلاتی برای فرد به وجود می‌آید؟

    اکنون که با اهمیت هدایت تحصیلی و انتخاب رشته در آینده دانش آموزان آشنا شدیم و دانستیم که این انتخاب یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های افراد در روند تحصیلی آن‌ها است؛ در نتیجه اگر انتخاب درستی صورت نگیرد پیامدهایی مانند بی‌تفاوتی و بی‌انگیزه شدن، کاهش اعتمادبه‌نفس، نگرانی و اضطراب، افت تحصیلی، ناتوانی در ورود به بازار کار در آینده، نارضایتی از شغل، احتمال تغییر رشته و… گریبان گیر دانش‌آموز خواهد شد. بنابراین بهتر است قبل از اینکه این پیامدها به وجود آید از پیشامد آن‌ها جلوگیری کرد. برای انجام این کار شما می‌توانید با یک مشاوره تحصیلی ماهر که در زمینه هدایت تحصیلی فعالیت می‌کند کمک بگیرید.

    مشاوره تحصیلی در اصفهان

    یک مشاور تحصیلی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

    هنگامی که صحبت از انتخاب رشته و هدایت تحصیلی به میان می‌آید، والدین به دنبال پیدا کردن شماره مشاور هدایت تحصیلی می‌گردند. مشاوران تحصیلی به طور معمول در سال‌های آخر دبیرستان و سال‌های اول دانشگاه مسئولیت مشاوره دادن به دانشجویان و دانش آموزان را بر عهده دارند و در انتخاب رشته تحصیلی و طی کردن مسیر درست تحصیل به آن‌ها کمک می‌کنند. اما سوالی که پیش می‌آید این است که یک مشاوره تحصیلی خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد که دانش‌آموز مطمئن شود می‌تواند به آن اعتماد کند؟

    شاید نام بردن تمام ویژگی‌های مشاور تحصیلی خوب کار آسانی نباشد. اما از جمله مهم‌ترین خصوصیاتی که نیاز است تا یک مشاوره تحصیلی داشته باشد عبارت‌اند از:

    توجه به علایق و استعدادهای دانش آموزان

    ازآنجایی‌که دانش آموزان هسته مرکزی مشاور تحصیلی هستند بنابراین یک مشاور تحصیلی باید این نکته را به خاطر داشته باشد که علاقه و استعداد دانش آموزان یکی از عوامل بسیار مهم هنگام انتخاب رشته است. بنابراین مشاور باید بتواند تمایلات، علایق و شخصیت دانش‌آموز را در راستای یک مسیر تحصیلی درست قرار دهد تا دانش‌آموز بتواند بهترین تصمیم را بگیرد.

    در دسترس دانش آموزان باشد

    مشاور تحصیلی باید در طول روند انتخاب رشته کاملاً در دسترس دانش آموزان باشد تا بتواند در اسرع وقت تمامی مشکلات مسیر هدایتی آن‌ها را از میان بردارد و در کمترین زمان ممکن به آن‌ها مشاوره دهد.

    به جزئیات و سوابق تحصیلی دانش‌آموزان به خوبی آگاه باشند

    مشاور تحصیلی باید دقت بالایی داشته باشد و بتواند سوابق تحصیلی دانش‌آموز را به خوبی بررسی کند. این کار به شناخت و آگاهی آن‌ها از دانش‌آموز کمک می‌کند و در روند مشاوره تأثیر مثبتی خواهد داشت. پس از اینکه به طور کامل سوابق تحصیلی دانش‌آموز بررسی شود، آن موقع می‌توان فرم‌های تحصیلی هدایت نهم را برای پر کردن به دانش‌آموز ارائه کرد.

    دید مثبتی داشته باشند

    همان‌طور که می‌دانید انتخاب مسیر درست درسی می‌تواند برای دانش آموزان بسیار استرس‌زا باشد بنابراین نیاز است تا یک مشاور تحصیلی دید مثبتی نسبت به روند انتخاب رشته داشته باشد و به دانش‌آموز کمک کند تا استرس را از خود دور کند.

    موفقیت دانش‌آموزان را هدف قرار دهد

    هدف از به کار گرفتن مشاوره تحصیلی موفقیت دانش آموزان است. بنابراین مشاوران تحصیلی باید موفقیت دانش آموزان را هدف اصلی کار خود قرار دهند.

    مرکز مشاوره بصیرت نوین

    همان‌طور که گفته شد، یکی از ملزومات انتخاب رشته مراجعه به یک مشاوره تحصیلی است. شما می‌توانید با مراجعه به مرکز مشاوره تحصیلی بصیرت نوین از مشاور تحصیلی و هدایت تحصیلی بهره‌مند شوید و یک انتخاب رشته درست را انجام دهید. بصیرت نوین یک مرکز مشاوره هدایت تحصیلی در اصفهان است که به دانش آموزان پایه نهم برای انتخاب رشته دروس به صورت کاملا اصولی کمک می‌کند.

    برای مشاوره تحصیلی در قدم اول دانش‌آموز باید مراحل خودشناسی خود را انجام دهد. از آن جایی که انتخاب کردن رشته تحصیلی یک امر کاملاً شخصی، آگاهانه و مسئولانه است بنابراین بدون شک نیاز به فرد باتجربه‌ای دارد که در این زمینه به صورت کاملاً تخصصی فعالیت می‌کند. از آنجایی که انتخاب رشته یک فرایند نسبتاً زمان‌گیر است در قدم اول شما باید اطلاعاتی درباره آن کسب کنید. حضور در جلسه مشاوره هدایت تحصیلی نهم می‌تواند تا حد زیادی این بار را از روی دوش شما بردارد و به شما برای دستیابی به اهدافی مانند هدف شغلی، مسیر تحصیلی، رسیدن به شغل موردعلاقه، خودشناسی و… کمک کند.

    در مرکز مشاوره بصیرت نوین چه ملاک‌هایی در روند مشاور تحصیلی در نظر گرفته می‌شود؟

    مهم‌ترین ملاک مشاوره تحصیلی در مرکز بصیرت نوین، انتخاب رشته بر اساس علایق دانش آموزان است. در این مرکز برای ارزیابی خلاقیت افراد آزمون‌های مختلفی مانند هالند، استرانگ و آزمون‌های معتبر دیگری برگزار می‌شود تا مشاور تحصیلی بهتر بتواند با علایق دانش آموزان آشنا شود. یکی دیگر از ملاک‌های مهم در انتخاب رشته که مشاور تحصیلی به آن توجه می‌کند توانایی علمی دانش‌آموز است.

    در واقع استعداد و قدرت علمی شرط مهمی در انتخاب رشته هر دانش‌آموزی محسوب می‌شوند زیرا دانش آموزان بدون استعداد و توانایی علمی راه بسیار دشواری هنگام انتخاب رشته و تحصیل خود خواهند داشت. پیشنهاد ما این است که والدین در این هنگام کمال‌گرایانه رفتار نکنند زیرا کمال‌گرایی باعث شکست خوردن فرزندشان می‌شود. بلکه باید بگذارند خود دانش‌آموز علایق خود را شناسایی کند. برای شناسایی استعدادها می‌توان از آزمون‌های معتبری که توسط مشاوران تحصیلی مرکز مشاوره بصیرت نوین پیشنهاد می‌شود استفاده کرد.

    سخن پایانی

    همان‌طور که دیدیم مشاوره هدایت تحصیلی در اصفهان و تمام کشور اصولی می‌تواند در انتخاب دانش آموزان بسیار مؤثر باشد. مشاوران تحصیلی باید افرادی دقیق، حساس و دانا باشند تا بتوانند دانش آموزان خود را در مسیر تحصیلی به طور کاملاً اصولی هدایت کنند. از آنجایی که یکی از اهداف مرکز مشاوره بصیرت نوین شناخت و سنجش تیپ شخصیتی دانش آموزان و ارتباط آن با رشته انتخابی است؛ بنابراین می‌توانید با خیال راحت فرزند خود را این به مرکز مشاوره ببرید و از خدمات هدایت تحصیلی آن‌ها استفاده کنید. این مرکز مشاوره تحصیلی در اصفهان باعث شده تا افراد زیادی هنگام انتخاب رشته بتوانند مسیر درست خود را انتخاب کنند و با توجه به ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی خود در یک رشته مناسب با آینده شغلی خوب مشغول به تحصیل شوند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.