جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41365 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • پنیر لیقوان چیست ؟
    30 شهریور 1401 - 15:12
    شناسه : 207044
    0

    پنیر لیقوان از مشهورترین پنیرهای سنتی آذربایجان است که البته آن را به عنوان پنیر سفید آذربایجان هم می شناسند.

    پ
    پ

    لیقوان 1 - پنیر لیقوان چیست ؟ - پنیر لیقوان

    پنیر لیقوان از مشهورترین پنیرهای سنتی آذربایجان است که البته آن را به عنوان پنیر سفید آذربایجان هم می شناسند. این پنیر در روستای لیقوان که بخشی از شهر تبریز می باشد، تهیه می شود. طعم پنیر لیقوان طعمی ترد و شور است که از شیر تازه گوسفند و بز تهیه می شود.

    لیقوان برندی مشهور در تولید پنیر است که به کشورهایی نظیر آمریکا، کانادا،مالزی،ژاپن،آلمان و روسیه صادر می شود. آنچه که موجب بهبود کیفیت پنیر لیقوان نسبت به پنیر مناطق دیگر می شود، وجود گل و گیاه های ویژه و خاص در منطقه و تاثیر مطلوب آب و هوای خنک و کوهستانی است که با تاثیرگذاری بر شیردهی و کیفیت شیر گوسفندان به دست می آید.

    شیر مورد استفاده در پنیر لیقوان از گوسفندانی تهیه می شود که از گونه های گیاهی غنی و منحصربفرد استفاده می کنند. این موضوع سبب شده است تا این پنیر جزو بهترین پنیرهای ایران و جهان شناخته شود و به شهرت رسیده و تبدیل به یک برند معتبر شود.

    واضح و مبرهن است که رنگ پنیر خبر از کیفیت آن می دهد و از عوامل اصلی شناسایی کیفیت آن است. همانطور که می دانید، رنگ شیر گوسفندی سفید خالص است. پیش تر گفتیم که پنیر لیقوان هم از از شیر خالص گوسفند و بز که سفید رنگ است تهیه می شود؛ پس هرگاه هر پنیری دیدید که رنگ آن مایل به زرد است، باید فورا تشخیص دهید که پنیر مد نظر از شیر گاو تهیه شده است.

    البته ناگفته نماند که روغن حیوانی موجود در شیر هنگام فرآوری و تهیه ی پنیر لیقوان، از آن جدا نمی شود. در نتیجه به دلیل وجود این چربی، پنیر یک حالت نرمی نسبی پیدا خواهد کرد.

    اغلب به هدف سفید کردن پنیر حاصله از شیر گاو، چربی آن شیر را با استفاده از دستگاه های چگالشی جداسازی می کنند. اما نکته ی حائز اهمیت در این قسمت این است که هر چه قدر چربی پنیر تولید شده کمتر باشد، پنیر سفت تری خواهیم داشت.

    نحوه ی شیر دوشی و همچنین چگونگی نگهداری شیر از اولین مرحله؛ یعنی دوشیدن آن تا مرحله ی آخر؛ یعنی انتقال به کارخانه های لبنی است. در این بخش، نکته ی بسیار مهم و قابل توجهی وجود دارد و آن ترکیب فضولات دامی در سطل شیر به هنگام دوشیدن شیر است. پس باید از ترکیب و حل شدن آنها با هم جلوگیری کرد. چرا که تاثیر بسیار و چندانی در کیفیت پنیر و سایر فرآورده های لبنی دارد.

    یک اصل هنگام شیر دوشی در بین دامداران لیقوانی وجود دارد و آن عهده دار بودن مردان در دوشیدن شیر است. این اصل در بین افراد به خوبی رعایت می شود. البته به همراه آن یک سری شگردهای به خصوص و ماهرانه هم به کار می برند. برای مثال نوع و نحوه ی استفاده از انگشتان به کار گرفته شده در دوشیدن شیر، در آخرمحصولی فوق العاده و درجه یک فاقد از هرگونه آلودگی و ذرات اضافی به شیرپزان ارائه می دهند.

    عامل موثر دیگری که در کیفیت پنیر لیقوان تولیدی نقش زیادی دارد، نحوه ی صافی کردن شیر است که توسط شیرپزها انجام می شود. صافی کردن ذرات گردوغبار را حتی حتی ریزترین آنها را از شیر جدا می کند.

    images 1663620328 - پنیر لیقوان چیست ؟ - پنیر لیقوان

    در ادامه با دو نوع از انواع پنیرهای لیقوان آشنا خواهیم شد.

    پنیر لیقوان اعلاء

    پنیر لیقوان اعلا (سوپر) که از شیر خالص گوسفندی تولید می شود، یکی از انواع پنیرهای لیقوان است. آبی که برای تولید این پنیر از آن استفاده می شود، آب چشمه های معدنی لیقوان و بدون نمک و آهک است. چیزی که در این نوع پنیر جلب توجه می کند، خرد نشدن آن هنگام برش دادن است.

    پنیر سوپر لیقوان بسیار ترد و خوشمزه است. پیشنهاد می کنم یکبار آن را امتحان کنید. امکان ندارد که طعمش را دوست نداشته باشید.

    پنیر لیقوان معمولی

    نوع خاصی از پنیر لیقوان، پنیر لیقوان معمولی است. هرچند که شباهتی به نامش ندارد!

    این پنیر از شیر گوسفندی مناطق (روستاهای) اطراف تبریز و سایر شهرهای آذربایجان تهیه می شود.

    به دلیل وجود فاصله ی مکانی نسبتا زیاد (حدود چند ساعت) هنگام منتقل شدن این شیر به لیقوان، فرایند تولید شیر به پنیر زمان زیادی می طلبد.

    پیداست که این موضوع، موجب افت کیفیت پنیر حاصله خواهد شد. به همین دلیل است که پنیر تولید شده از پنیر لیقوان اعلا، متمایز و جداست.

    اما عوامل تاثیرگذار بر کیفیت و طعم پنیر لیقوان کدام است؟

    به طور کلی، شرایط آب و هوایی مطلوب محل تولید شیر و همچنین محل تولید و تبدیل شیر به پنیر، و از همه مهم تر؛ استفاده از ابزار و تجهیزات پیشرفته و با کیفیت برای واحد تولیدی است.

    البته مهم ترین عامل را می توان به بافت گیاهی چراگاه‌های دام‌های تولید کننده ی شیر اختصاص داد.

    چرا که پیش تر توضیح دادیم که شیر مورد استفاده در پنیر لیقوان از گوسفندانی تهیه می شود که از گونه های گیاهی غنی و منحصربفرد استفاده می کنند.

    نشانی وب سایت جهت خرید پنیر لیقوان : https://lighvan-cheese.ir

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.