پنج‌شنبه, 6 اردیبهشت 1403 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41433 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • 5 نکته در نحوه صحیح مطالعه کردن
    09 مهر 1401 - 12:26
    شناسه : 207580
    0

    در مطالعه مسئله ای که بسیار مهم است اینست که کتاب های مفید را مطالعه نمایید نه هر کتابی. در حقیقت کیفیت مطالعه بسیار مهمتر از کمیت آن می باشد. زمان خود را با خواندن کتاب های بی کیفیتی که هیچ کمکی به شما نمی کنند هدر ندهید. ولی اگر کتابی مفید یافتید آن را با دقت بخوانید و در صورت لزوم چندباره مطالعه کنید تا کاملا از موضوع کتاب آگاه شوید.

    پ
    پ

     

    در دنیای کنونی بر هیچ کس پوشیده نیست که کتاب خواندن فواید زیادی دارد، از کسب دانش گرفته تا لذت و سرگرمی، تجربیات گذشته گان، آگاهی از جامعه و شناخت انسانها و بسیاری موارد دیگر.  هر زمان که با خواندن کتاب از یک موضوع جدید آگاه می شوید، گویا سیستم مغز خود را بروز رسانی کرده اید. البته، این تنها در صورتی صادق است که مطالبی که می‌خوانید را درونی کرده و به خاطر بسپارید. دانش تنها در صورتی به کار می آید که حفظ شود. به عبارت دیگر، آنچه اهمیت دارد صرفاً خواندن کتاب‌های بیشتر نیست، بلکه استفاده بیشتر از هر کتابی است که می‌خوانید. چند نکته در استراتژی و نحوه صحیح مطالعه کردن را یادآور می شویم:

    کتاب های مفید را مطالعه کنید

    https specials images.forbesimg.com dam imageserve 794015686 960x0.jpg fitscale - 5 نکته در نحوه صحیح مطالعه کردن -

    یکی از روش های تشخیص خوب بودن کتاب اینست که فهرست مطالب کتاب را بررسی نمایید و سپس بخش هایی که به نظر شما جالب است را انتخاب کرده و آنرا مطالعه کنید، کتاب را ورق زده و برخی از بخش های فرعی را بررسی نمایید با این روش در مدت زمان کوتاهی تا حدودی با آن کتاب آشنا خواهید شد. در صورتیکه حس کردید کتاب مورد نظر به اندازه کافی مفید و با کیفیت نیست آن را کنار گذاشته و سراغ کتاب دیگری بروید. یکی از روش های آسان جهت خرید کتاب، خرید اینترنتی کتاب از فروشگاه bookshahr.com می باشد. از جمله مزایای این وب سایت، تنوع بالای کتاب در موضوعات گوناگون و همچنین خرید با تخفیف می باشد.

    کتاب هایی را انتخاب کنید که به کار شما می آیند

    در انتخاب کتاب دقت کنید، کتاب هایی که بیشتر به کار شما می آیند، انتخاب های بهتری هستند زیرا با اتوجه به اینکه سریع از مطالب آن می توانید استفاده کنید در نیتجه بیشتر در خاطر شما باقی می مانند.عملی کردن مطالبی که خوانده اید یکی از بهترین راه ها برای حفظ آنها در ذهن است.

    برای مثال، اگر در حال راه‌اندازی یک کسب‌وکار هستید، خواندن کتاب هایی که باعث افزایش انگیزه شما می شود همچون سرگذشت انسانهای موفق در حوزه کسب و کار خودتان و استفاده از تجربیات آن و به کار بردن روش هایی که آموخته اید بسیار مفید می باشد.

    یک خلاصه کوتاه از کتاب بنویسید

    بعد از خواندن کتاب، یک خلاصه کوتاه از آن کتاب بنویسید. به عنوان مثال تمام آن چیزی که از کتاب فهمیده اید را در چند جمله بنویسید. با این روش متوجه درک خود از کتاب خواهید شد.

    برخی از سوالاتی که در جمع بندی یک کتاب در نظر می گیرم عبارتند از:

        موضوع کتاب راجع به چیست؟
    کدام یک از بخش های کتاب اثرگذاری بیشتری داشته است؟
    چگونه می توانم کتاب را برای یک دوست توصیف کنم؟

    در بسیاری از موارد، متوجه می شویم که معمولاً می توانیم از خواندن خلاصه یک پاراگرافی و مرور یادداشت هایمان به همان اندازه اطلاعات مفیدی به دست بیاوریم که اگر دوباره کل کتاب را بخوانیم.

    جهت نوشتن یک خلاصه کوتاه به این صورت عمل کنید که اگر بخواهید خیلی کوتاه راجع به این کتاب برای دوست خود توضیح دهید چه چیزی می گویید. یعنی همانطور که می خواهید برای یک شخص نا آشنا با موضوع کتاب توضیح دهید به همان صورت خلاصه کتاب را تولید کنید.

    یادداشت برداری کنید

    با توجه به اینکه تمامی مطالبی که در کتاب مطالعه می کنید در حافظه شما باقی نمیماند لذا یکی از روش های خوبی که می توان استفاده کرد اینست که از بخش های مهم کتاب، یادداشت برداری نمایید. یعنی سرفصلهای اصلی و فرعی و جملات مهمی که بیانگر مطلب مهمی می باشد را یاداشت کنید بدین صورت بعد از اتمام کتاب با یه نگاه به یاداشت های خود تقریبا همه موضوعات کتاب را به خاطر می آورید.

    مطالعه مجدد کتاب

    برخی از کتاب ها مضوعات بسیار عمیقی دارند که ممکن است با یک بار خواندن تمامی آن مفاهیم را متوجه نشویم. بسیار پیش می آید که پس از خواندن مجدد یک کتاب یا مطلب دریچه های جدیدی از دانش برای ما گشوده می شود در حالیکه در مطالعه نخست آن کتاب، به آن مفاهیم پی نبرده بودیم. پس اگر مشغول مطالعه چنین کتابی هستید برای مطالعه دوباره یا سه باره آن برنامه ریزی کنید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.