×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

11 - محبوب ترین ارزهای دیجیتال - اتریوم

بیت کوین

بیت کوین ( bitcoin )، یکی از انواع کریپتو کارنسی ها ( cryptocurrency ) یا همان ارز های دیجیتال بوده که به صورت غیر متمرکز در بستر شبکه بلاک چین فعالیت می کند. این ارز با محاسبات بسیار پیچیده ریاضی به صورت رمز های دیجیتالی به دست می آید و همین امر باعث شده تا ارزش پولی داشته باشد. برای استخراج این رمز ارز ها از دستگاه های ویژه ای استفاده می شود که از مصرف برق بسیار بالایی برخوردار بوده و به همین دلیل خیلی از کشور ها تولید آن ها را به صرفه نمی دانند.

از بین رمز ارز های موجود بیت کوین اولین و در واقع شناخته شده ترین آن ها می باشد که اولین بار در سال ۲۰۰۸ و پس از بحران به وجود آمده در آن سال توسط فرد یا گروهی به نام ساتوشی ناکاموتو با هدف ذخیره و انتقال امن پول به دنیا معرفی شد، لازم به ذکر است که هویت ساتوشی ناکاموتو هنوز هم نامشخص می باشد.

از جمله ویژگی هایی که سبب محبوبیت بیت کوین bitcoin ) شده این است که تمام ویژگی های پول های واقعی مانند قابلیت خرید کردن، سرمایه گذاری، انتقال ارزش و … را دارد اما با این تفاوت که به دلیل غیر متمرکز بودن آن تحت نظارت هیچ دولت یا سازمان خاصی نبوده و در نتیجه تمامی واسطه ها در انجام معاملات با این رمز ارز از بین رفته اند، از طرف دیگر با توجه به استفاده از فرآیند های ریاضی بسیار پیچیده در استخراج این ارز های دیجیتالی بسیار امن تر از پول های رایج عمل کرده و از درجه امنیت به مراتب بالاتری برخوردار می باشند. نگرانی ها ناشی از آن می باشد که با حضور متاورس، بیت کوین جای خود را به دنیای دیجیتال metaverse داده و قیمت آن افت کند.

چه کسی بیت کوین را کنترل می‌کند؟

بیت کوین بر خلاف پول‌های امروزی که عرضه و توزیع آن‌ها در اختیار دولت‌هاست، در کنترل هیچ فرد، گروه و یا سازمان خاصی نیست. افرادی که وارد شبکه این ارز دیجیتال می‌شوند، باید قوانین مربوط به شبکه را بپذیرند. این قوانین به صورت کدهای برنامه‌نویسی‌ است که در اینترنت توسط همه قابل مشاهده است.

گروه‌های مختلفی در شبکه بیت کوین حضور دارند که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به استخراج‌کنندگان (همان افرادی که احتمالا عکس آن‌ها را با بیل و کلنگ دیده باشید که در اصل هیچ شباهتی هم به این عکس‌ها ندارند!)، توسعه‌دهندگان (برنامه‌نویسانی که مسئولیت بهبود نرم‌افزار بیت کوین را به صورت داوطلبانه بر عهده گرفته‌اند) و نودهای شبکه (دستگاه‌هایی که به شبکه متصل شده‌اند) اشاره کرد.

هر یک از این گروه‌ها وظیفه خاصی در شبکه بر عهده دارد؛ برای مثال استخراج ‌کنندگان یا ماینرها کار تایید انتقال‌ بیت کوین‌ها که به آن تراکنش هم گفته می‌شود، را در شبکه انجام می‌دهند. یا توسعه‌دهندگان به صورت داوطلبانه مسئول ارتقای نرم افزار بیت کوین و قابلیت‌های آن هستند. نودها هم تاریخچه تراکنش‌هایی که در شبکه انجام می‌شوند را در هاردهای خود ذخیره و نگهداری می‌کنند.

تحلیل تکنیکال بیت کوین

بیت کوین در واقع تحت کنترل هیچ یک از این گروه‌ها، دولت‌ها یا افراد خاص دیگر نیست و همکاری گروه‌های مختلف حاضر در شبکه‌ بیت کوین، موجب تداوم حیات و رشد آن می‌شوند. اما چرا باید چنین سیستم پیچیده‌ای وجود داشته باشد؟ بانک‌ها و سیستم‌های مالی سنتی چه مشکلی دارند که ما را به سمت استفاده از بیت کوین سوق می‌دهند؟

بیت کوین چه هدفی دارد؟

به طور خلاصه هدف پیدایش بیت کوین انتقال و یا ذخیره امن پول است. از همین جهت آن را می‌توان یک سیستم پرداخت و بانکداری دیجیتال امن دانست. بیت کوین در واقع کنترل واقعی پول را به دست خود افراد برگردانده و با کلمه عبور ویژه‌ای که کلید خصوصی نام دارد، تنها مالکین این کلیدها قادر به خرج کردن و انتقال بیت کوین‌ها خواهند بود.

از سوی دیگر پول‌های دیجیتال همواره با یک مشکل بزرگ روبرو بوده‌اند که «دوبار خرج کردن» نام دارد. این مشکل در اسکناس‌های کاغذی و پول‌های فیزیکی وجود نداشت، برای مثال شما نمی‌توانستید پولی را که در قبال خرید یک تلویزیون خرج کرده‌اید، دوباره برای خرید یک کالای دیگر استفاده کنید. اما در دنیای دیجیتال که همه چیز را به سادگی یک کلیک کردن می‌توانید کپی کنید، جلوگیری از دوبار خرج کردن اهمیت دارد. اگر پول دیجیتال مانند یک فایل باشد، شما می‌توانید آن را همزمان در دو محل جداگانه خرج کنید و تا فروشندگان از این موضوع اطلاع حاصل کنند، شما خریدهایتان را انجام داده‌اید. به خاطر همین هم تا قبل از حضور ارزهای دیجیتال همیشه یک سازمان مرکزی برای بررسی موجودی‌های اشخاص وجود داشت تا جلوی این اتفاق را بگیرد. اما با پیدایش این ارز دیجیتال وجود یک سازمان مرکزی از میان برداشته شد و بررسی تراکنش‌ها توسط تمام اعضای شبکه انجام می‌شود. پس دیگر هدف مهم بیت کوین، حل مشکل دوبار خرج کردن بدون اعتماد به فردی دیگر است.

اتریوم

22 - محبوب ترین ارزهای دیجیتال - اتریوم

همان‌طور که گفتیم، eth یک سیستم آزاد و عمومی بر پایه‌ی فناوری بلاکچین است که دارای مرورگر،‌ زبان برنامه‌نویسی و سیستم پرداخت مخصوص به خود است. این ارز هیچ کنترل کننده‌ی واحد و مرکزی ندارد و هزاران سیستم کامپیوتری به صورت داوطلبانه در گوشه و کنار دنیا آن ‌را کنترل می‌کنند. این کاربران نود یا گره نام دارند و امنیت شبکه نیز به عهده‌ی آن‌ها است.

در این ارز خبری از ثبت داده‌ها بر روی یک سرور مرکزی و به صورت محرمانه نیست. تمامی اطلاعات موجود در شبکه به طور کامل میان نود‌ها توزیع شده است و هر گره یک کپی از تمامی داده‌های بلاکچین در اختیار دارد.

به طور کلی، در پاسخ به این سوال که ارز Ethereum چیست می‌توان گفت شبکه به طور کامل خود مختار است و هیچ شخص، سازمان یا نهادی مدیریت و کنترل آن‌را بر عهده ندارد.

بعد از اینکه به این سوال پاسخ دادیم که eth چیست بهتر است در مورد علت به وجود آمدن آن نیز صحبت کنیم. در دنیای امروز، اطلاعات شخصی ما، رمزها و اطلاعات مالی‌مان در کامپیوتر افراد دیگر ذخیره می‌شود.؛ آن هم به وسیله‌ی سرورهایی مثل آمازون، فیس بوک و گوگل. حتی اطلاعات این مقاله هم بر روی سرورهای یک شرکت دیگر ذخیره شده است.

این شرکت‌ها تیم‌های تخصصی خودشان را در جهت ذخیره و ایمن‌سازی اطلاعات گسترش داده‌اند و هزینه‌های مرتبط با زمان کار و انجام آن را می‌پردازند؛ لذا استفاده از این شرکت ها فوایدی بسیاری دارد.

اما همراه با این تسهیلات، معایبی نیز وجود دارد؛ همان‌طور که می‌دانیم و یاد گرفته‌ایم، یک هکر یا دولت‌ها می‌توانند بدون اطلاع شما به فایل‌هایتان دسترسی داشته باشند که مطمئناً دلخواه شما نیست. این کار را از طریق اعمال نفوذ یا حمله به یک شخص ثالث (طرف سوم) انجام می‌دهند و به این معناست که می‌توانند اطلاعات شما را بدزدند، افشا کنند یا تغییر دهند.

برایان بهلندورف (Brian Behlendorf)، سازنده‌ی سرور اینترنتی apache، برای اینکه این نوع طراحی را در واقع «  گناه اصلی اینترنت » بنامد، یک سری اقدامات انجام داده است. بهلندورف و امثال وی این عقیده را دارند که اینترنت همیشه باید غیر متمرکز باشد.

در راستای غیر متمرکز کردن اینترنت، جهشی در تکنولوژی به نام بلاکچین روی داده است و اتریوم در ساختار همین شبکه سعی در غیرمتمرکز کردن اینترنت دارد. در حالی که بیت کوین سعی می‌کند سیستم بانکداری آنلاین و پرداختی را تغییر دهد، این ارز این هدف را دنبال می‌کند که با استفاده از بلاکچین، طرف سوم (واسطه‌ها) را حذف کند. مهمترین ابزار برای تحلیل تکنیکال اتریوم، پرایس اکشن RTM است.

تتر

Tetherیک نوع ارز دیجیتال است که تفاوت‌های اساسی با بیت کوین و سایر رمزارزهای بی‌پشتوانه دارد. این ارز یک استیبل کوین یا ارز دیجیتال پایدار است. اما چرا به آن کوین پایدار می‌گویند؟

استیبل کوین‌ها پشتوانه‌ای مانند کالا یا دارایی دارند و قیمت آنها به ارزش پشتوانه‌ای که دارند، وابسته است؛ به این معنی که هر تغییری در ارزش پشتوانه، روی رمزارز موردنظر تاثیر می‌گذارد. پشتوانه (USDT)، دلار است و به همین دلیل استیبل کوین نامیده می‌شود. ارزش آن با ۱ دلار آمریکا برابر است.

ارز دیجیتال USDT تنها کوین پایدار بازار رمزارزها نیست و ارزهای دیگری مانند آن نیز وجود دارد. اما قدرتمندترین استیبل کوین در حال حاضر USDT است. این رمزارز با ارزش بازار حدود ۷۲.۴۷ میلیارد دلار در رتبه سوم بازار رمزارزها در دنیا قرار دارد.

خالق Tether کیست؟

بعد از آنکه تا حدودی دانستیم تتر چیست، بهتر است با سازندگان آن بیشتر آشنا شویم. استیبل کوین USDT برای اولین بار توسط ریو کالینز (Reeve Collins)، بروک پیرس (Brock Pierce) و کریگ سلارس (Craig Sellars) راه اندازی شد.

ریو کالینز را می‌توان یکی از کارآفرینان موفق به شمار آورد که رزومه درخشانی دارد. پیش از راه‌اندازی این استیبل کوین، او موفق شده بود تا چندین شرکت بزرگ و معتبر را تاسیس کند. شبکه تبلیغات آنلاین Traffic Marketplace تنها یکی از شرکت‌هایی است که توسط کالینز تاسیس شده است و بسیار شناخته شده است.

سازنده دیگر ، بروک پیرس یک متخصص در حوزه ارزهای دیجیتال است که پروژه‌های بسیاری را در صنعت رمزنگاری با موفقیت به انجام رسانده است. در سال ۲۰۱۴، پیرس مدیر بنیاد بیت کوین شد و فعالیت‌های بسیاری را در راستای بهبود و ارتقای بیت کوین انجام داد.

کریگ سلارس یکی دیگر از بنیان‌گذاران است. او بیش از شش سال عضو بنیاد Omni بوده است و مسئولیت‌های بسیار زیادی را در بسیاری از پروژه‌های رمزنگاری مانند ،Factom ،Synereo و Bitfinex بر عهده داشته است.

بایننس کوین

بایننس کوین ارز دیجیتال بومی صرافی بایننس است و با نماد BNB در بازار ارزهای دیجیتال معامله می‌شود. صرافی بایننس در حال حاضر بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال در جهان است. این صرافی با سازوکار فوق‌العاده‌اش می‌تواند بیش از ۱.۴ میلیون تراکنش را در هر ثانیه انجام دهد و همین موضوع موجب شده تا بسیاری این بستر تبادلاتی را برای مقاصد مالی خود انتخاب کنند.

به‌طور کلی صرافی‌های ارز دیجیتال اغلب دارایی مخصوص خود را برای پیشبرد اهدافی خاص مانند ارائه تخفیف در کارمزدها یا تسهیل در پردازش تراکنش‌ها و جذب بیشتر کاربران به این مراکز راه‌اندازی می‌کنند. BNB هم از این قاعده مستثنا نبوده و به‌عنوان دارایی صرافی بایننس و با اهدافی مشابه کار خود را آغاز کرد. استفاده از این توکن به‌ راهی تبدیل شد که کاربران صرافی بایننس بتوانند پس از راه‌اندازی صرافی، هزینه‌های معاملاتی کمتری را روی این پلتفرم پرداخت کنند.

بایننس کوین در ابتدا روی شبکه اتریوم و با استاندارد ERC-۲۰ توسعه یافت و در حال حاضر نیز ارز دیجیتال بومی اکوسیستم بایننس محسوب می‌شود. این توکن برای اولین بار در رویداد عرضه اولیه کوین (ICO) در ژوئیه ۲۰۱۷ معرفی شد. این رویداد از ۲۶ ماه ژوئن تا سوم ماه ژوئیه سال ۲۰۱۷ ادامه داشت. جالب است بدانید که معرفی و عرضه این دارایی دیجیتال در بازار، تنها چند روز پیش از راه‌اندازی و شروع به‌کار صرافی بایننس انجام شد.

سقف عرضه BNB حداکثر ۲۰۰ میلیون واحد خواهد بود. در حال حاضر بایننس کوین در رتبه‌بندی ارزهای دیجیتال از لحاظ ارزش بازار در رتبه چهارم قرار گرفته و بیت کوین، اتریوم و تتر به‌ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

BNB را می‌توان با سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و هر ارز دیجیتال دیگری مبادله کرد. علاوه بر این کاربران می‌توانند از بایننس کوین برای انجام معاملات در صرافی بایننس، صرافی غیرمتمرکز بایننس با نام بایننس دکس (Binance DEX) و مشارکت در پروژه‌هایی که بر بستر بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain) حضور دارند استفاده کنند. همچنین، کاربرانی که بایننس کوین در اختیار داشته باشند می‌توانند از تخفیف در کارمزد تراکنش صرافی بایننس به‌عنوان نوعی مشوق بهره‌مند شوند. برای بررسی و تحلیل بایننس کوین بهتر است از اندیکاتور RSI استفاده کنید.

ریپل

اینکه ریپل چیست و  اینکه واقعا تفاوتی با XRP دارند یا خیر مواردی هستند که در این مقاله ارز دیجیتال مورد بررسی قرار خواهند گرفت چون بسیاری از موارد هستند که در دنیای ارز های دیجیتال با هم اشتباه و تا حدی یکسان در نظر گرفته می شوند که یکی از آنها ریپل است.

پیش از هر چیز باید بدانید که ریپل هم پلتفرم و هم ارز دیجیتال به حساب می آید. دلیل محبوبیت و شناخته شدن آن نیز شبکه ی پرداخت دیجیتال آن می باشد. ریپل کریپتوکارنسی مختص به خود را دارد. پلتفرم آن متن باز است و هدف طراحی آن این است که تراکنش ها را سریع تر و ارزان تر انجام دهد.

اما ریپل چیست؟ ریپل را یک سیستم تبادل اطلاعات باید در نظر گرفت که فراهم کردن انتقالات مالی و ارز های مختلف برای موسسات مالی، یا بانک ها و یا کاربران، از وظایف آن می باشد. اما آیا می دانید مهم ترین مزیت ریپل چیست؟ اینکه هزینه ها و خطرات مرتبط با انتقالات بین المللی را بسیار پایین می آورد. همین امر به محبوبیت بیشتر آن دامن می زند.

چیزی که از آن یاد کردیم با ارز دیجیتال ریپل یا XRP فرق دارد. این ارز XRP حتی با ارز های دیجیتال معمول و شناخته شده مثل بیت کوین یا اتریوم هم متفاوت می باشد. اما این جمله به زبان ساده تر یعنی چه؟ تصور کنید که ارز دیجیتال اتریوم که نماد آن ETH است را خریداری می کنید. پس شما می توانید به این واسطه روی شبکه اتریوم سرمایه گذاری کنید. این مسئله در مورد خرید ارز دیجیتال بیت کوین هم صدق می کند. اما خرید ارز دیجیتال XRP  لزوما به معنای سرمایه گذاری روی ریپل نمی باشد.
نکته ای که در ادامه متن باید به آن توجه داشته باشید این است که وقتی صحبت از ریپل پیش می آید مقصود همان ارز رمزنگاری می باشد. اما در واقعیت، این دو مورد با هم تفاوت های مشخصی دارند و نباید با هم یکی در نظر گرفته شوند. چنگال اندروز در تحلیل و بررسی ارزهای دیجیتال کاربرد بسیاری دارد.

کاردانو

3 - محبوب ترین ارزهای دیجیتال - اتریوم

کاردانو (Cardano) یک شبکه بلاک چینی مبتنی بر گواه اثبات سهام است. علی‌رغم اینکه این شبکه به‌دنبال حل مشکل مقیاس‌پذیری است؛ اما هنوز نتوانسته به آن چیزی که به‌دنبالش بوده برسد. کاردانو یک بلاک چین نسل سوم است و رقیبی برای شبکه اتریوم۲ به حساب می‌آید.

توسعه کاردانو دارای ویژگی‌های فلسفی و مبتنی بر تحقیقات علمی است. کاردانو با انتشار به‌روزرسانی شلی در سال ۲۰۲۰، به تحقق اهداف خود نزدیک‌تر شد. پروژه کاردانو و رمز ارز آن یعنی ADA از زمان تاسیس یعنی سال ۲۰۱۵ تاکنون، هیاهوی زیادی در جامعه کریپتو ایجاد کرده است.

استفاده از دانش آکادمیک که در توسعه آن استفاده می‌شود، کاردانو را تا حدودی در فضای ارزهای دیجیتال منحصربه‌فرد می‌کند. پروژه کاردانو عمدتا توسط شرکت فناوری IOHK، که توسط چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) تاسیس شده، توسعه یافته است.

اما کاردانو چیست و چه کاربردی دارد؟ در نقشه راه طولانی خود چه برنامه‌هایی دارد؟ تفاوت اصلی آن با اتریوم چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این پرسش‌ها پاسخ دهیم.

کاردانو یک پروژه بلاک چین منبع باز و غیرمتمرکز است. این پروژه برای تسهیل تراکنش‌های همتا به همتا ایجاد شده است. ساختار و معماری کاردانو به‌گونه‌ای طراحی شده است که امکان پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند را در این شبکه فراهم می‌کند. این کار باعث سازگارتر و مقیاس‌پذیرتر شدن این شبکه می‌شود. علاوه بر این، امنیت آن نیز حفظ خواهد شد.

Cardano یک بلاک چین برای اهداف عمومی است که بر اساس تحقیقات دانشگاهی بررسی و طراحی شده است. این برنامه توسط یک تیم متشکل از مهندسان، ریاضی‌دانان‌، دانشمندان و متخصصان تجارت در حال توسعه است. توسعه سیستم عامل آن با استفاده از یک رویکرد علمی انجام می‌شود. طبق گفته سازندگان آن، اصول اصلی در طراحی کاردانو امنیت، مقیاس‌پذیری و قابلیت همکاری است.

ارز دیجیتال آدا (ADA) رمز ارز بومی کاردانو است. از این کوین برای انجام عملیات‌های مختلف در شبکه آن استفاده می‌شود. توسعه کاردانو به چندین بخش تجاری تقسیم شده است. IOHK توسعه پروتکل کاردانو را کنترل می‌کند، بنیاد کاردانو بر پروژه نظارت دارد و EMURGO مسئول توسعه تجارت و پذیرش آن است. کاردانو به دنبال حل بسیاری از مشکلات فعلی صنعت بلاک چین مانند موارد زیر است:

  • استفاده از ریاضیات برای ایجاد یک بلاک چین با امنیت که کمتر در معرض حملات است.
  • تفکیک لایه‌های حسابداری و محاسباتی
  • ایجاد سازوکار رای گیری ایمن برای دارندگان توکن
  • سازوکاری اجماعی که بی‌نهایت مقیاس پذیر باشد.

هدف نهایی و فلسفه کاردانو این است، خدماتی را که به طور انحصاری در فضای مالی سنتی ارائه می‌شوند، از طریق راه‌حل‌های نوین بلاک چین در دسترس عموم مردم قرار دهد.

بر اساس بررسی های صورت گرفته، کاردانونسبت به نقاط پیوت حساسیت بالایی دارد.

دوج کوین

4 - محبوب ترین ارزهای دیجیتال - اتریوم

دوج کوین (Dogecoin)؛ ارز دیجیتالی که برای شوخی ساخته شده بود؛ اما حالا با ارزش بازار چندده میلیارد دلاری، در رده‌های بالای بازار ارزهای دیجیتال دیده می‌شود، افراد بزرگی مانند ایلان ماسک از آن حمایت می‌کنند و برای بهبود آن برنامه‌ریزی کرده‌اند.

کاربران ایرانیِ حوزه ارزهای دیجیتال علاقه زیادی به دوج کوین دارند؛ اما این علاقه در بین کاربران خارجی هم خیلی زیاد است. محبوبیت دوج کوین می‌تواند به‌دلیل رتبه تقریباً خوب این ارز دیجیتال در بازار ارزهای دیجیتال و همچنین قیمت بسیار پایین آن باشد که افراد زیادی را با رویای ثروتمندشدن، مجاب به سرمایه‌گذاری در آن می‌کند. اما همه چیز به بحث سرمایه‌گذاری برنمی‌گردد؛ بعضی‌ها این ارز دیجیتال را به‌خاطر خودش و هدف پشت آن دوست دارند.

جامعه خوب، ثروت اصلی دوج کوین است که ارزهای دیجیتال زیادی از آن بی‌بهره هستند؛ پر از مردم عادی از همه قشر. کافی است به صفحه دوج کوین در شبکه اجتماعی ردیت سری بزنید که در زمان به‌روزرسانی این مقاله ۲.۱ میلیون عضو دارد (در زمان نوشتن این مقاله، تعداد اعضای ردیت اتریوم حدود ۱ میلیون است) یا در توییتر عبارت «Dogecoin» را جستجو کنید تا ببینید که چطور این ارز دیجیتالِ بامزه در قلب طرفدارانش جا دارد؛ خیلی‌ها دوج کوین را «پول خودمانی» یا «پول فقرا» می‌دانند؛ پولی پاک که به‌عقیده طرفدارانش واقعاً برای مردم است.

اگر شما هم به دوج کوین علاقه دارید یا برایتان جالب است بدانید این پروژه از کجا آمده است و چگونه می‌توان به‌طور امن روی آن سرمایه‌گذاری کرد، این مقاله برای شما نوشته شده است.

گرد آوری شده است سایت های : ارز دیجیتال – آر ام چارتس – والکس – بیت پین و …

منبع : آر ام چارتس

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.