×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

سقف کوبیاکس یکی از جدیدترین سازه های بتنی است که در محیط ساختمان های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و تفاوت های بسیاری با سقف های سنتی و قدیمی دارد. این سقف ها به صورت معلق در فضای ساختمان نصب شده و با وزن و ضخامت بسیار محدودی در فرایند ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند.
بار حاصل از این سقف ها بر دو محور تقسیم می شود و این مسئله فشار اضافی مربوط به سقف را به طرز قابل توجهی کاهش می دهد. این ویژگی ها کوبیاکس را به یک سازه ساختمانی محبوب در میان مهندسین عمران و معماری تبدیل کرده است. در طول این گزارش با اطلاعات بیشتری در خصوص این مصالح ساختمانی و روش اجرای آن ها در ساختمان آشنا می شوید.

مزایای استفاده از سقف کوبیاکس

 سیستم سقف کوبیاکس مزایای متعددی دارد که استقبال از آن ها را در صنایع عمرانی افزایش داده اند. برخی از مزایای استفاده از این نوع سقف به تشریح زیر می باشد:

  • استفاده از آن ها ارتفاع کلی سازه ها را به طرز قابل توجهی کاهش می دهد.
  • با استفاده از این سازه ها از بتن های پیش ساخته در محل ساختمان سازی استفاده می کنید.
  • سرعت نصب بالای این سازه ها از مهمترین مزایای استفاده از این محصولات به شمار می رود و سبب پر فروش شدن آن ها شده است.
  • با وجود آن ها وزن ساختمان به طرز قابل توجهی کاهش می یابد.
  • انواع آن ها برای نصب در دهانه های بزرگ ساختمانی با قطر بالا مناسب هستند.
  • این سقف ها از انعطاف پذیری قابل قبولی برخوردار بوده و این مسئله سبب بهبود استفاده از این سازه ها در ساختمان های مختلف می شود.
  • با وجود این مدل سقف تعداد ستون های به کار رفته در محیط ساختمان به میزان بالایی کاهش می یابد. ( در حدود ۴۵%)
  • اجرا و طراحی سقف های کوبیاکس، سبب کاهش میزان آهن آلات مصرفی شده و این مسئله هزینه های جاری برای خرید مصالح را کاهش می دهد.
  • سازه های مورد استفاده در اجرا و طراحی سقف کوبیاکس اغلب قابل بازیافت بوده و این مسئله سبب محافظت از محیط زیست می شود.
  • بهبود سازه های به کار رفته در فرایند فوندانسیون اجرای سقفimages 1664711751 - نحوه اجرا و ظوابط اجرای انواع سقف کوبیاکس + قیمت، مزایا و معایب - پیمانکاری ساختمان

معایب استفاده از سقف های کوبیاکس

بررسی مزایا و معایب سقف کوبیاکس برای استفاده بهتر از این سازه ها یک مسئله مهم تلقی می شود. هر سازه ای در کنار مزایای مهم، از معایبی نیز برخوردار است که محدودیت هایی در روند استفاده از این اقلام به وجود می آورد. این سازه ها برای پروژه های کوچک ساختمانی قابل استفاده نخواهند بود و در صورت استفاده از نظر اقتصادی توجیه پذیر نمی باشند.
استحکام این سازه ها در برابر نوسانات ناشی از زلزله چندان مطلوب نیست. به همین خاطر مهندسین ساختمان سازی اغلب توصیه می کنند، در راستای رعایت بیشتر نکات ایمنی در نقاط زلزله خیز از سقف های کوبیاکس استفاده نشود. یکی از بهترین جایگزین های این نوع سقف، سقف اینتل دک می باشد. سقف اینتل دک روشی نوین و جدیدی برای اجرای دال های مشبک دوطرفه است.

images 1664711793 - نحوه اجرا و ظوابط اجرای انواع سقف کوبیاکس + قیمت، مزایا و معایب - پیمانکاری ساختمان

فرایند اجرای سقف های کوبیاکس

برای آشنایی با روند اجرای این سقف ها باید به چند مرحله اساسی دقت داشته باشید. مرحله اول قالب بندی سقف های کوبیاکس است؛ در این مرحله ضخامت سقف کوبیاکس نیز مشخص می شود. سپس نوبت به اجرای شبکه مش تحتانی می رسد.
در مرحله بعدی کیج ماژول ها در محل های مورد نظر جای می گیرند. در بخش بعدی شبکه مش فوقانی قرار می گیرد. سپس نوبت به بتن ریزی سقف مورد نظر می رسد که با کیفیت قابل توجهی انجام می شود. هر یک از این مراحل با رعایت نکات مهم و اصول و ضوابط اجرایی سقف های کوبیاکس در محل مورد نظر اعمال می شوند.

مهمترین نکات اجرای سقف های کوبیاکس

سقف کوبیاکس با رعایت چند نکته اساسی در محل های مورد نظر تعبیه و نصب خواهد شد. اصول و استانداردها و مقررات کلی ساختمان سازی در فرایند اجرای این سقف ها مورد توجه قرار گرفته و رعایت می شود.
در این زمینه ابتدا حداقل ضخامت گوی های بتنی مورد استفاده تعیین خواهد شد. این ضخامت در حدود ۵ سانتی متر تعیین می شود. این سقف ها تنها با گوی های کروی شکل در محیط اجرا می شوند؛ در غیر این صورت خلاف قوانین و ضوابط ساختمان سازی عمل خواهد شد.
استفاده از مواد روان کننده بتن برای پر کردن فضای خالی میان گوی ها نیز ضرورت دارد. با این روش هر یک از گوی ها به خوبی در محل های مورد نظر نصب و تعبیه می شوند. برای رعایت نکات ایمنی و جلوگیری از آسیب دیدن بتن مورد استفاده در این سقف ها باید پس از بتن ریزی زمانی به خشک شدن این مواد اختصاص داده و از برداشتن سریع قالب های موجود خودداری کنید. در غیر این صورت بتن ها ریزش کرده و آسیب می بینند.

بررسی اجزای اصلی سقف های کوبیاکس

سیستم سقف کوبیاکس از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر یک از آن ها در هر یک از مراحل نصب و آماده سازی این سازه ها مورد استفاده قرار می گیرند. بتن، آرماتور، ماژول های قفسه ای با توپ های توخالی، به همراه خرپاهای فلزی فولادی در ساختار این سقف های جدید بتنی مورد استفاده قرار می گیرند.
در این میان شبکه های مش فوقانی و تحتانی نیز جای می گیرند و به صورت دولایه برای پوشش اجزای اصلی سقف در محل های مورد نظر نصب خواهند شد. در فرایند اجرا و طراحی سقف کوبیاکس بررسی هر یک از این اجزا و اطمینان از قرارگیری آن ها در محل های مناسب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. images 1664711823 - نحوه اجرا و ظوابط اجرای انواع سقف کوبیاکس + قیمت، مزایا و معایب - پیمانکاری ساختمان

جمع بندی

در فرایند ساختمان سازی، مصالح ساختمانی متعددی مورد استفاده قرار گرفته و کیفیت هر یک از آن ها برای استحکام ساختار نهایی ساختمان مورد توجه قرار دارد. شما باید در فرایند ساخت و آماده سازی سقف های کوبیاکس به کیفیت اجزای به کار رفته در این سقف ها نیز دقت داشته باشید. در این گزارش در خصوص نحوه نصب و اجزای به کار رفته در این سقف ها اطلاعاتی ارائه کردیم که امیدواریم مفید واقع شوند. با بررسی این موارد، نصب و راه اندازی سقف ساختمان با دقت بیشتری انجام می شود. شما می توانید برای آشنایی بیشتر با سقف های کوبیاکس، اینتل دک و … به سایت https://nosacompany.com/ مراجعه نمایید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.