جمعه, 7 اردیبهشت 1403 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41452 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • اهمیت دوره ابتدایی را از دیدگاه مجله اینترنتی معلم شو
    16 مهر 1401 - 13:04
    شناسه : 207954
    1

    اهمیت دوره ابتدایی باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. استفاده از روش تدریس خوب در پیشرفت دانش آموز بسیار موثر است. این موضوع در مجله اینترنتی معلم شو مورد توجه قرار گرفته است. ما در ادامه انواع روش های تدریس را با توجه به مجله اینترنتی معلم شو مورد بررسی قرار می دهیم؛

    پ
    پ

    اهمیت دوره ابتدایی به عنوان پایه و اساس دوران تحصیلی دانش آموز کاملا مشهود است. در این دوره دانش آموز خواندن و نوشتن را می آموزد. با محیط مدرسه آشنا می شود و با هم سالان خود رابطه برقرار می کند، و روابط اجتماعی را می آموزد. این موضوع از دیدگاه محققین و روانشناسان بسیاری مورد بررسی قرار گرفته و هر یک نظریات مختلفی را در این باره ارائه داده اند. سایت اینترنتی معلم شو یک سایت اینترنتی معتبر و تازه تاسیس است، که از سال 1400 توسط دو نفر معلم جهت کمک به معلمان راه اندازی شده است. این سایت در بخشی از تحقیقات خود اهمیت دوره ابتدایی را مورد توجه قرار داده است و مطالبی را در این باره ارائه کرده است. ما در ادامه در این باره بیشتر بحث خواهیم کرد.

    word image 207954 1 scaled - اهمیت دوره ابتدایی را از دیدگاه مجله اینترنتی معلم شو - آموزش طرح درس

    انواع روش های تدریس

    اهمیت دوره ابتدایی باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. استفاده از روش تدریس خوب در پیشرفت دانش آموز بسیار موثر است. این موضوع در مجله اینترنتی معلم شو مورد توجه قرار گرفته است. ما در ادامه انواع روش های تدریس را با توجه به مجله اینترنتی معلم شو مورد بررسی قرار می دهیم؛

    روش تدریس مبتنی بر انتقال مستقیم

    این روش با استفاده از تلفیق روش های مختلف مانند تلفیق سخنرانی و استفاده از ابزار علمی انجام می شود. انواع روش های تدریس مستقیم عبارت اند از: یادسپاری، سخنرانی، نمایش علمی و تلفیقی.

    روش تدریس مبتنی بر تعامل

    در این روش تدریس که مبتنی بر تعامل بین معلم و دانش آموز می باشد. به این صورت که دانش آموز هم می تواند در بحث شرکت کند، پاسخ پرسش ها را بدهد، فعالیت گروهی داشته باشد و … انواع روش های تدریس مبتنی بر تعامل عبارت اند از: پرسش و پاسخ، ایفای نقش، بحث گروهی، یادگیری مشارکتی و بدیعه پردازی.

    روش تدریس مسئله محور

    این نوع روش تدریس دانش آموز را در مورد موضوعات مختلف کنجکاو می کند و او را به تحقیق و کشف کردن تشویق می کند. انواع روش های مسئله محور عبارت اند از: گردش علمی، آزمایشگاهی، روش تدریس اکتشافی، کاوشگری، موضوع محور، تجربه محور و پروژه محور.

    روش های آموزش انفرادی

    این نوع آموزش یا بر اساس اصول ارائه شده توسط محققین و روانشناسان می باشد و یا از کامپیوتر جهت آموزش استفاده می شود. انواع روش های تدریس انفرادی عبارت است از: تدریس بر اساس دیدگاه اسکینر، تدریس بر اساس دیدگاه بلوم، تدریس بر اساس دیدگاه کلر، آموزش تجویز شده، آموزش هدایت شده و آموزش رایانه محور.

    word image 207954 2 scaled - اهمیت دوره ابتدایی را از دیدگاه مجله اینترنتی معلم شو - آموزش طرح درس

    آموزش طرح درس

    طرح درس به معنی پیش بینی و برنامه ریزی کردن معلم جهت انجام برنامه ها و فعالیت هایی است که قرار است در کلاس انجام دهد. معلم باید برنامه روزانه خود را بر اساس ساعاتی که در مدرسه حضور دارد تنظیم کند. مجله معلم شو این موضوع را با محوریت آنچه که دانش آموز باید بیاموزد، نحوه آموزش مطالب و چگونگی سنجش یادگیری مورد بررسی قرار داده است. طرح درس به معلم کمک می کند تا فعالیت های یادگیری مناسب را طراحی نماید و استراتژی های لازم جهت بازخورد یادگیری دانش آموز را توسعه دهد. از نگاه مجله اینترنتی معلم شو طرح درس شامل این سه جزء می باشد.

    • اهداف یادگیری دانش آموز
    • فعالیت های یادگیری یا آموزشی
    • راهکار جهت بررسی درک دانش آموز

    مراحل تنظیم طرح درس به صورت روزانه

    اهمیت دوره ابتدایی در نحوه طرح درسی است که معلم جهت تدریس در نظر می گیرد نیز باید مشهود باشد. مراحل تنظیم طرح درس روزانه از نگاه مجله معلم شو عبارت است از:

    مشخص کردن عنوان درس: مشخص کردن عنوان یا موضوع درس به موضوع مورد نظر و میزان تسلط معلم بر موضوع بستگی دارد. برای نمونه موضوع درس گیاه شناسی می باشد. اگر معلم بر موضوع تسلط داشته باشد. یک عنوان مناسب را برای آن انتخاب می کند.

    هدف کلی درس: به دلیل اینکه هر جلسه یک موضوع و یک بخشی از سرفصل ها تدریس می شود. بنابراین برای هر جلسه باید یک هدف و نتیجه کلی تعیین گردد. اهدافی که برای هر جلسه تعیین می گردد تشکیل دهنده هدف کلی آن دوره آموزشی می باشد.

    عناوین فرعی: معلم پس از مشخص کردن موضوع و هدف اصلی درس باید عناوین فرعی را مشخص نماید.

    تعیین اهداف جزئی درس: ماهیت اهداف جزئی مانند اهداف اصلی می باشد. در واقع اهداف جزئی بر اساس اهداف فرعی تعیین می شوند. معلم می تواند پس از مشخص کردن اهداف فرعی اهداف جزئی را در قالب موضوع ریزتر و محدودتر تعیین نماید.

    تعیین اهداف رفتاری: شرایط و ضوابط و در کنار آن ها امکانات می باشد که اهداف رفتاری را تعیین می کنند. اهداف رفتاری باید به صورت سلسله مراتبی تنظیم شوند. نحوه تنظیم اهداف رفتاری باید اینگونه باشد؛

    • اهداف سلسله مراتبی از آسان به مشکل تعیین گردد
    • به صورت پس نیاز و یا پیش نیاز تنظیم گردد
    • نوع، شرایط و معیار رفتار مشخص گردد.

    رفتار ورودی یا پیش نیازهای آموزشی: این مورد پس از مشخص شدن اهداف رفتاری درس باید مشخص گردد. این مورد شامل رفتار ورودی دانش آموز و پیش نیازهای فعالیت های آموزشی می باشد.

    تنظیم سوال جهت اجرای ارزشیابی تشخیصی: این مورد جهت تعیین توانایی های واقعی دانش آموزان الزامی می باشد. سوالات بر اساس اهداف رفتاری و اهداف درس جدید تعیین می گردند.

    word image 207954 3 scaled - اهمیت دوره ابتدایی را از دیدگاه مجله اینترنتی معلم شو - آموزش طرح درس

    تعیین مراحل ارائه محتوا: این مرحله شامل چهار مرحله است که عبارت است از: مرحله آمادگی، مرحله معرفی و بیان اهداف صریح در آموزش، ارائه درس و مرحله خلاصه و نتیجه گیری.

    تعیین روش های مناسب در فرآیند آموزش ، انتخاب وسایل و رسانه مناسب جهت آموزش، پیش بینی نحوه ارزشیابی پس از تدریس و تعیین فعالیت های تکمیلی از جمله دیگر مراحل تنظیم طرح درس به صورت روزانه می باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.