جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41365 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • آموزش بلاکچین
    19 مهر 1401 - 15:12
    شناسه : 208200
    0

    بلاک چین یک دفتر کل مشترک و تغییرناپذیر است که فرآیند ثبت تراکنش‌ها و ردیابی دارایی‌ها را در یک شبکه تجاری تسهیل می‌کند. یک دارایی می‌تواند ملموس (خانه، ماشین، پول نقد، زمین) یا نامشهود (مالکیت معنوی، پتنت، حق نسخه‌برداری، نام تجاری) باشد. تقریباً هر چیزی با ارزش را می توان در یک شبکه بلاک چین ردیابی و داد و ستد کرد و ریسک را کاهش داد و هزینه ها را برای همه طرف های درگیر کاهش می دهد.

    پ
    پ

    - آموزش بلاکچین - آموزش بلاکچین

    تعریف بلاکچین

    بلاک چین یک دفتر کل مشترک و تغییرناپذیر است که فرآیند ثبت تراکنش‌ها و ردیابی دارایی‌ها را در یک شبکه تجاری تسهیل می‌کند. یک دارایی می‌تواند ملموس (خانه، ماشین، پول نقد، زمین) یا نامشهود (مالکیت معنوی، پتنت، حق نسخه‌برداری، نام تجاری) باشد. تقریباً هر چیزی با ارزش را می توان در یک شبکه بلاک چین ردیابی و داد و ستد کرد و ریسک را کاهش داد و هزینه ها را برای همه طرف های درگیر کاهش می دهد.

    چرا بلاک چین مهم است

    کسب و کارها بر اساس اطلاعات اجرا می شود. هرچه این اطلاعات سریعتر دریافت شود و دقیق تر باشد، بهتر است. بلاک چین برای ارائه اطلاعات ایده آل است زیرا اطلاعات فوری، به اشتراک گذاشته شده و کاملا شفاف ذخیره شده در یک دفتر کل غیرقابل تغییر را فراهم می کند که فقط توسط اعضای مجاز شبکه قابل دسترسی است. یک شبکه بلاک چین می تواند سفارش ها، پرداخت ها، حساب ها، تولید و بسیاری موارد دیگر را ردیابی کند. و از آنجایی که اعضا یک دیدگاه واحد از حقیقت دارند، می‌توانید تمام جزئیات یک تراکنش را مشاهده کنید و همین امر به شما اطمینان بیشتری می‌دهد، همچنین کارایی‌ها و فرصت‌های جدیدی را برای شما فراهم می‌کند.

    عناصر کلیدی یک بلاک چین

    فناوری دفتر کل توزیع شده
    همه شرکت کنندگان شبکه به یک دفتر کل توزیع شده و رکورد غیرقابل تغییر تراکنش های آن دسترسی دارند. با این دفتر کل مشترک، تراکنش‌ها فقط یک بار ثبت می‌شوند و تراکنش های تکراری را که در شبکه‌های تجاری سنتی معمول است، حذف می‌کند.

    رکوردهای تغییرناپذیر
    هیچ شرکت‌کننده‌ای نمی‌تواند تراکنش را پس از ثبت در دفتر کل مشترک تغییر دهد یا دستکاری کند. اگر یک رکورد تراکنش شامل خطا باشد، باید تراکنش جدیدی اضافه شود تا خطا معکوس شود و هر دو تراکنش قابل مشاهده هستند.

    قراردادهای هوشمند

    برای سرعت بخشیدن به تراکنش ها، مجموعه ای از قوانین، که قرارداد هوشمند نامیده می شود. بر روی بلاک چین ذخیره می شود و به صورت خودکار اجرا می شود. یک قرارداد هوشمند می تواند شرایطی را برای انتقال اوراق قرضه شرکتی تعریف کند، که می تواند شامل شرایط پرداخت بیمه مسافرتی و موارد دیگر باشد.

    بلاک چین چگونه کار می کند

    همین که هر تراکنش رخ می دهد، به عنوان یک “بلوک” از داده ها ثبت می شود این معاملات حرکت یک دارایی را نشان می دهد که می تواند مشهود (محصول) یا نامشهود (فکری) باشد. بلوک داده می تواند اطلاعات انتخابی شما را ثبت کند: مواردی مثل چه کسی، چه چیزی، چه زمانی، کجا، چه مقدار و حتی شرایط، مانند دمای یک محموله مواد غذایی.

    هر بلوک به بلوک های قبل و بعد از آن متصل است این بلوک‌ها زنجیره‌ای از داده‌ها را تشکیل می‌دهند که دارایی از مکانی به مکان دیگر حرکت می‌کند یا مالکیت تغییر می‌کند. بلوک‌ها زمان و ترتیب دقیق تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند و بلوک‌ها به طور ایمن به یکدیگر متصل می‌شوند تا از تغییر هر بلوکی یا درج بلوک بین دو بلوک موجود جلوگیری کنند.

    تراکنش ها با هم در یک زنجیره برگشت ناپذیر مسدود می شوند: یک زنجیره بلوکی
    هر بلوک اضافه شده بلوک قبلی را تأیید می کند و در نتیجه کل بلاک چین را تقویت می کند. این امر باعث می‌شود که بلاک چین قدرت کلیدی تغییرناپذیری را ارائه دهد. این ویژگی امکان دستکاری توسط یک عامل مخرب را از بین می برد و یک دفتر کل تراکنش هایی را ایجاد می کند که شما و سایر اعضای شبکه می توانید به آن اعتماد کنید.

    مزایای بلاک چین

    آنچه باید تغییر کند:

    اپراتورها اغلب تلاش زیادی را برای نگهداری سوابق تکراری و اعتبارسنجی شخص ثالث هدر می دهد. سیستم های ثبت سوابق می توانند در برابر کلاهبرداری و حملات سایبری آسیب پذیر باشند. شفافیت محدود می تواند تأیید داده ها را کُند کند. با ورود اینترنت اشیا، حجم تراکنش ها افزایش یافته است. همه اینها رشد کسب و کارها را کند می کندو به این معنی است که ما به راه بهتری نیاز داریم. آن راه بهتر وارد به بلاک چین است.

    اعتماد بیشتر

    با بلاک چین، به عنوان یک شبکه که فقط بر اساس اعضای شبکه کنترل می شود، می توانید مطمئن باشید که داده های دقیق و به موقع دریافت می کنید. و اینکه سوابق محرمانه بلاک چین شما فقط با اعضای شبکه ای که به طور خاص به آنها اجازه دسترسی داده اید به اشتراک گذاشته می شود.

    امنیت بیشتر
    اجماع در مورد دقت داده ها از سوی همه اعضای شبکه مورد نیاز است و همه تراکنش های تایید شده تغییر ناپذیر هستند زیرا به طور دائم ثبت می شوند. هیچ کس، حتی یک مدیر سیستم، نمی تواند یک تراکنش را حذف کند.

    کارایی بیشتر
    با یک دفتر کل توزیع شده که بین اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته می شود، تطبیق رکوردهای اتلاف وقت حذف می شود. برای سرعت بخشیدن به تراکنش ها، مجموعه ای از قوانین ” به نام قرارداد هوشمند ” را می توان در بلاک چین ذخیره کرد و به صورت خودکار اجرا کرد.

    انواع شبکه های بلاک چین

    راه های مختلفی برای ایجاد شبکه بلاک چین وجود دارد. بلاکچین ها می توانند عمومی، خصوصی، دارای مجوز یا ساخته شده توسط کنسرسیوم باشند.

    شبکه های بلاک چین عمومی
    بلاک چین عمومی، بلاک چینی است که هر کسی می تواند به آن بپیوندد و در آن شرکت کند، مانند بلاک چین بیت کوین. از معایب این بلاکچین شامل توان محاسباتی قابل توجه مورد نیاز، حفظ حریم خصوصی کم یا بدون محدودیت برای تراکنش ها و امنیت ضعیف باشد. اینها ملاحظات مهمی برای موارد استفاده سازمانی از بلاک چین هستند.

    شبکه های بلاک چین خصوصی
    یک شبکه بلاک چین خصوصی، مشابه شبکه بلاک چین عمومی، یک شبکه همتا به همتا غیرمتمرکز است. با این حال، یک سازمان شبکه را کنترل می کند و افرادی را که مجاز به مشارکت، اجرای یک پروتکل توافقی و نگهداری دفتر کل مشترک هستند، کنترل می کند. بسته به مورد استفاده، این بلاکچین می تواند به طور قابل توجهی اعتماد و اطمینان را بین شرکت کنندگان افزایش دهد. یک بلاک چین خصوصی را می توان در پشت فایروال شرکت اجرا کرد و حتی در محل میزبانی کرد.

    شبکه های بلاک چین مجاز

    کسب و کارهایی که یک بلاک چین خصوصی راه اندازی می کنند، به طور کلی یک شبکه بلاک چین مجاز راه اندازی می کنند. توجه به این نکته مهم است که شبکه های بلاک چین عمومی نیز می توانند مجوز داشته باشند. این محدودیت هایی را برای افرادی که مجاز به شرکت در شبکه و در چه تراکنش هایی هستند ایجاد می کند. شرکت کنندگان برای پیوستن باید دعوتنامه یا مجوز دریافت کنند.

    بلاک چین های کنسرسیومی
    چندین سازمان می توانند مسئولیت های حفظ بلاک چین را به اشتراک بگذارند. این سازمان های از پیش انتخاب شده تعیین می کنند که چه کسی می تواند تراکنش ها را ارسال کند یا به داده ها دسترسی داشته باشد. بلاک چین کنسرسیوم زمانی ایده آل برای کسب و کار است که همه شرکت کنندگان باید مجوز داشته باشند و مسئولیت مشترکی در قبال بلاک چین داشته باشند.

    امنیت بلاک چین

    سیستم های مدیریت ریسک برای شبکه های بلاک چین
    هنگام ساخت یک برنامه بلاک چین سازمانی، داشتن یک استراتژی امنیتی جامع که از چارچوب های امنیت سایبری، خدمات تضمینی و بهترین شیوه ها برای کاهش خطرات در برابر حملات و کلاهبرداری استفاده می کند، مهم است.

    در این مقاله سعی کردیم موارد مهم را برای آموزش بلاکچین به زبان ساده مطرح کنیم. در حقیقت تکنولوژی بلاکچین بسیار پیشرفته تر بزرگ تر است. در اینجا با اصطلاحات معمول و نحوه کار بلاکچین اشنا شدیم. ارزهای دیجیتال از این تکنولوژی استفاده می کنند و دانستن این اطلاعات در مورد بلاکچین به شما در فهم هرچه بهتر ارزهای دیجیتال کمک می کند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.