چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41424 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد دیدگاهها : 2371×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • اروزیل در کامپوزیت دندان تا سنگ نماهای ساختمان!
    19 مهر 1401 - 18:07
    شناسه : 208232
    0

    اروزیل یک‌ذره بسیار کوچک با سطح بسیار زیاد، خلوص بالا و تمایل به تشکیل زنجیره در فرآیند تولید شیمیایی است. ذرات با تزریق کلروسیلان ها مانند تتراکلرید سیلیکون به شعله هیدروژن و هوا تشکیل می‌شوند. این واکنش تضمینی تولید سیلیس  و کلرید هیدروژن می‌کند.

    پ
    پ

    اروزیل چیست

    ماده اروزیل با فرمول شیمیایی sio2 اولین بار در سال 1942 در کارخانه دگوسا در آلمان با شرکت مواد شیمیایی تولید شد. اروزیل از هیدرولیز تتراکلرید سیلیکون (sio4) در شعله گازهای o2 و h2 در دمای حدود 1000 درجه سانتی‌گراد به دست می‌آید. اروزیل دارای دو عملکرد اصلی است. تقویت استحکام مواد مختلف را افزایش می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در تعداد بیشتری از کاربردها مطابق با نیازهای دقیق کاربران استفاده شوند. کنترل رئولوژی  این امکان را به ما می‌دهد که ویسکوزیته یک سیستم را مطابق با نیازهای خودتنظیم کنیم.

    word image 208232 1 - اروزیل در کامپوزیت دندان تا سنگ نماهای ساختمان! - اروزیل

    پودر اروزیل

    کاربردهای اروزیل

    اروزیل همچنین به‌عنوان یک عامل غلیظ کننده جهانی، یک غلیظ کننده در میلک شیک‌ها و یک عامل ضد انعقاد در غذاهای پودری عمل می‌کند؛ مانند سیلیکا ژل، به‌عنوان یک خشک‌کننده عمل می‌کند. به دلیل خاصیت انتشار نور در لوازم‌آرایشی استفاده می‌شود. از آن به‌عنوان یک ساینده سبک در محصولاتی مانند خمیردندان استفاده می‌شود.

    کاربردهای دیگر شامل پرکننده در الاستومر سیلیکونی و تنظیم ویسکوزیته در رنگ‌ها، پوشش‌ها، جوهرهای چاپ، چسب‌ها، لوازم‌آرایشی، درزگیرها، لوازم‌آرایشی، مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و رزین‌های پلی‌استر غیراشباع است.

    اروزیل یک‌ذره بسیار کوچک با سطح بسیار زیاد، خلوص بالا و تمایل به تشکیل زنجیره در فرآیند تولید شیمیایی است. ذرات با تزریق کلروسیلان ها مانند تتراکلرید سیلیکون به شعله هیدروژن و هوا تشکیل می‌شوند. این واکنش تضمینی تولید سیلیس  و کلرید هیدروژن می‌کند.

    کاربرد اروزیل در صنایع غذایی

    به نقل از شیمی افسون برترین شرکت شیمی ایران: اروزیل خوراکی باعث یکدست شدن فرایند تولید و افزایش قابل‌توجه کیفیت محصولات خوراکی می‌شود. استفاده از اروزیل باعث تغییر رنگ محصولات خوراکی نمی‌شود، همچنین اروزیل مواد اضافی مانند آب یا روغن پودرها را جذب می‌کنند.

    کاربرد اروزیل در لوازم‌آرایشی

    افزایش غلظت، درخشان کننده، خاصیت روشن‌کنندگی، خمیردندان و…از دلایل استفاده از اروزیل در صنعت آرایشی و بهداشتی است.

    word image 208232 2 - اروزیل در کامپوزیت دندان تا سنگ نماهای ساختمان! - اروزیل

    کاربردهای اروزیل

    کاربرد اروزیل در بتن

    اروزیل به دلیل اندازه ریز و محتوای سیلیس بالا به‌عنوان یک ماده پوزولانی در بتن استفاده می‌شود. بااین‌حال، هنگامی‌که اروزیل به بتن اضافه می‌شود، باید توجه ویژه‌ای به محل قرارگیری و  عمل‌آوری بتن شود.

    با افزودن پودر اروزیل به بتن، خواص بتن مانند مقاومت فشاری، استحکام باند و همچنین مقاومت سایشی افزایش می‌یابد.  اروزیل همچنین به کاهش حمله یون‌های کلرید کمک می‌کند، بنابراین، تقویت‌کننده فولاد را می‌توان در برابر خوردگی محافظت کرد. ازاین‌رو، اروزیل در مناطق ساحلی مفید است.

    بتن پاشیده شده با دود سیلیس باعث صرفه‌جویی در هزینه و زمان می‌شود و برای تثبیت سنگ‌ها، تونل‌های معدن و تعمیر پل‌های آسیب‌دیده و تعمیر ستون‌ها و شمع‌های دریایی مؤثرتر  است. دوده سیلیس چسبندگی مجاز را باضخامت‌های بیشتر افزایش می‌دهد.

    کاربرد اروزیل در چسب‌ها

    دوده سیلیس اغلب به‌عنوان یک ماده در محصولات چسب استفاده می‌شود. برای تعمیر سازه‌های بتنی آسیب‌دیده در محیط‌های دریایی که نیاز به افزایش عایق رطوبتی و مقاومت در برابر نفوذ یون‌های کلر است، استفاده می‌شود.

    word image 208232 3 - اروزیل در کامپوزیت دندان تا سنگ نماهای ساختمان! - اروزیل

    کاربرد اروزیل در چسب‌ها

    کاربرد اروزیل در آب‌بندی

    برای آب‌بندی چاه‌های نفت استفاده می‌شود. دوده سیلیس نفوذپذیری آب را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد، قادر به کنترل نفوذپذیری گاز و افزایش دوام و مقاومت فشاری است.

    کاربرد اروزیل در پزشکی و داروسازی

    در صنعت داروسازی با قرص دارویی aerosol 200 استفاده می‌شود.  به‌عنوان مکملی برای پاک‌سازی باکتریایی آنتی‌بیوتیکی و داروهای ضدالتهابی استفاده می‌شود.

    این ماده همچنین  به‌عنوان یک نگه‌دارنده در فرمول ساخت داروها استفاده می‌شود. همچنین جهت تولید مواد اولیه کامپوزیت‌های دندان، کاربرد دارد.

    کاربرد اروزیل در صنعت کاغذسازی

    • بهبود کیفیت و قابلیت چاپ دائمی کاغذ و رسانه‌های چاپی
    • قابلیت جذب جوهر بالا
    • رنگ‌های پر جنب‌وجوش و شدت رنگ بالا
    • کاهش طول چاپ و شفافیت بیشتر روی کاغذ
    • کاهش استفاده از خمیر شیمیایی گران‌قیمت

    کاربرد اروزیل در رنگ‌سازی

    اروزیل، باعث افزایش یافتن غلظت و تنظیم گرانروی و ویسکوزیته مایعات می‌شود. همچنین با ایجاد لایه‌های ضخیم  از شکم دادن رنگ روی سطوح شیب‌دار جلوگیری  می‌کند.

    و به‌طور کل در موارد زیر کاربرد دارد:

    • برای پر کردن موادی همچون رنگ و رزین
    • به‌منظور  افزایش غلظت مواد
    • برای استفاده در کارخانه‌های سرامیک‌سازی، ماستیک سازی،  رزین سازی جهت  افزایش  یافتن خاصیت ویسکوزیته
    • برای جلوگیری از شل شدن رزین
    • برای ساخت ژلکوت در صنایع کامپوزیت و فایبرگلاس
    • برای تولید انواع چسب و مهروموم
    • جهت ساخت کامپوزیت‌های دندان در دندانپزشکی
    • برای تولید حباب‌های لامپ و نورهای فلورسنت
    • جهت تولید سنگ‌های زینتی و ساختمانی و همچنین برای پرکردن خلل موجود در سنگ‌ها

    سخن آخر

    اروزیل یک ماده پلی اورتان بسیار کارآمد است که پتانسیل قابل‌توجهی برای استفاده درزمینه های مختلف ازجمله بتن، سنگ ساختمان‌ها و کامپوزیت دندان دارد.

    بتن در تمام ساختمان‌هایی که از دود سیلیس استفاده می‌کنند تضمین‌شده است که عملکرد و دوام بالایی دارد و مزایای زیادی در ساخت‌وساز ایجاد می‌کند.

    اروزیل یا سیلیس دود شده به‌عنوان یک عامل غلیظ کننده جهانی عمل می‌کند. به دلیل خاصیت انتشار نور در لوازم‌آرایشی استفاده می‌شود. از آن به‌عنوان یک ساینده سبک در محصولاتی مانند خمیردندان استفاده می‌شود. کاربردهای دیگر شامل پرکننده در الاستومر سیلیکونی و تنظیم ویسکوزیته در رنگ‌ها، روکش‌ها، جوهرهای چاپ، چسب‌ها و رزین‌های پلی‌استر غیراشباع، رزین‌های لمینیت و روکش‌های ژل، لاستیک سیلیکونی htv و rtv2k، ترکیبات کابلی محافظ گیاهی، ژل‌های کابلی و لوازم‌آرایشی نیز استفاده می‌شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.