سه‌شنبه, 4 اردیبهشت 1403 Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41419 تعداد نوشته های امروز : 12 تعداد دیدگاهها : 2371×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • بانک‌ها چطور می‌توانند در اقتصاد API شکوفا شوند؟
    20 مهر 1401 - 14:31
    شناسه : 208311
    0

    هرچند فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی توانسته‌اند به بانک‌ها در ارائه خدمات بهتر کمک کنند، اما عوامل تسریع‌کننده دیگری نیاز است تا بتوانند نوآوری‌های جدید را سریع‌تر وارد چرخه خدمات کنند. APIها همان تسریع‌کننده‌هایی هستند که در صورت وجود یک استراتژی دقیق و شفاف می‌توانند باعث تسریع این فرایند شوند و زیربنای بانک‌داری باز را فراهم کنند.

    پ
    پ

    word image 208311 1 - بانک‌ها چطور می‌توانند در اقتصاد API شکوفا شوند؟ - API

     

    هرچند فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی توانسته‌اند به بانک‌ها در ارائه خدمات بهتر کمک کنند، اما عوامل تسریع‌کننده دیگری نیاز است تا بتوانند نوآوری‌های جدید را سریع‌تر وارد چرخه خدمات کنند. APIها همان تسریع‌کننده‌هایی هستند که در صورت وجود یک استراتژی دقیق و شفاف می‌توانند باعث تسریع این فرایند شوند و زیربنای بانک‌داری باز را فراهم کنند. بانک‌ها می‌توانند به کمک APIها دریچه‌ای تازه به روی خدمات مالی باز کنند و بر ارزش‌های خود برای مشتریان بیافزایند. در طی دهه گذشته بانک‌های بسیاری در نتیجه تحولات بازارهای مالی به استفاده از APIها روی آورده‌اند، اما تعداد کمی از آن‌ها توانسته‌اند از پتانسیل‌های واقعی APIها برای خلق ارزش‌های جدید بهره ببرند. بانک‌ها به منظور استفاده‌ی کامل از قابلیت‌های APIها لازم است:

    • درباره‌ی رویکردشان نسبت به به‌کارگیری API تجدید نظر کنند
    • به فناوری‌هایی برای توانمندسازی API بیندیشند
    • به حاکمیت برای ارایه‌ی API فکر کنند
    • اقداماتی را برای فعال‌سازی اکوسیستم API در نظر بگیرند.

    این‌ها چهار رکن «اقتصاد API» هستند. برای رسیدن به این هدف، بهتر است گامی به عقب برداریم تا بتوانیم عمیق‌تر درک کنیم که منظور از APIها چیست؟ و چه نقشی در محیط بانک‌داری و اکوسیستم بانک‌داری باز ایفا می‌کنند؟

    نیروهای موثر در به‌کارگیری API

    برای درک چرایی حرکت بانک‌ها به سمت استفاده از APIها باید عوامل موثر بر تصمیم بانک‌ها را بررسی کنیم. این عوامل را به صورت زیر می توان خلاصه کرد:

    قوانین و مقررات در اروپا و سایر کشورها

    قوانین مصوب کشورها که برای رفاه حال مشتریان و ارائه خدمات بهتر توسط بانک‌ها تصویب شده‌اند.

    رقبای جدید صنعت خدمات مالی صنعتی

    ظهور شرکت‌های نوآور در عرصه فینتک که با استفاده از فناوری‌های نوین خدمات متنوعی را ارائه می‌کنند.

    مشتریانی که به تازگی توانمند شده‌اند

    آگاهی بیشتر مشتریان در حوزه دیجیتال که در نهایت منجر به تمایل بیشتر برای کنترل داده‌های خودشان شده است.

    جستجو برای جریان‌های درآمدی جدید

    رشد کند بانک‌های سنتی به دلیل اشباع بازار که منجر به جستجو برای منابع درآمدی جدید شده است.

    API چسب دیجیتال بانک‌های مدرن

    APIها این امکان را برای بانک‌ها فراهم می‌کنند تا هم در داخل سازمان و هم در خارج از اکوسیستم سازمان، داده‌ها را مبادله کنند. چنین قابلیتی به بانک‌ها کمک می‌کند تا به شکل کارآمدتری از محصولات موجود پشتیبانی کنند و به مؤسسات داده‌محوری تبدیل شوند که طیف وسیع‌تری از محصولات را به مشتریان‌شان ارائه می‌دهند. ساختار API محور، ساختاری چابک است که به کاربران اجازه می‌دهد APIها را در مقیاس وسیع‌تر و با سرعت بیشتری تولید، منتشر و از آن‌ها بهره‌برداری کنند. APIها با کمک به برقراری پیوند میان سیستم‌های موجود، انعطاف‌پذیری سازمان را افزایش داده و معرفی کالاها و خدمات جدید به بازار را تسهیل می‌کنند و به تبع آن، جریان‌های درآمدی جدیدی را موجب می‌شوند.

    مزیت رقابتی بانک‌های APIمحور

    ارائه خدمات سفارشی و منحصر‌به‌فرد باعث می‌شود تا بانک‌های مدرن نسبت به بانک‌های سنتی صاحب مزیت رقابتی شوند. تحقیقات نشان داده است که حرکت به سمت بانک‌داری API محور می‌تواند درآمد بانک‌ها را تا ۲۰ درصد افزایش دهد. از سوی دیگر بانک‌هایی که در مقابل بانک‌داری پلتفرمی مقاومت می‌کنند با خطر کاهش ۳۰ درصدی درآمدهای خود مواجه هستند. در برخی موارد، بانک‌های بزرگ می‌توانند API را به عنوان یک خدمت (APIaaS) به بانک‌های کوچک‌تر ارائه کنند و در نتیجه، از زیرساخت API جدیدشان کسب درآمد کرده و چرخه‌ی بازگشت سرمایه را کوتاه‌تر نمایند.

    چالش‌های به‌کارگیری API 

    حرمت به سمت بانک‌داری APIمحور با چالش‌های گوناگونی همراه است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

    شروع واکنش‌گرایانه

    حرکت به سمت بانک‌داری پلتفرمی بدون داشتن استراتژی مناسب خطر افزایش هزینه‌ها و بازدهی بسیار پایین را به همراه دارد.

    سیستم‌های پیشین

    جایگزینی سیستم پیشین بانک‌ها که مبتنی بر ساختار یک‌تکه است می‌تواند هزینه‌های بسیاری را بر بانک‌ها تحمیل کند.

    رویکرد چندگانه (غیریکپارچه)

    نبود مدیریت یکپارچه و استراتژیک می‌شود تا سیستم جدید به صورت غیر یکپارچه پیاده‌سازی شود و هزینه‌های جانبی را به بانک تحمیل کند.

    از دیدگاه ما، مدیریت اثربخش API برای بانک‌ها بر مبنای چهار رکن اصلی استوار است:

    • رویکرد 
    • فناوری
    • حاکمیت 
    • مدیریت اکوسیستم 

    از کجا شروع کنیم؟

    گذار موثر به مدل API‌محور نیازمند شروعی مطلوب است. تجربیات ما نشان داده است توسعه‌ی یک استراتژی API در سرتاسر سازمان، به جای نگریستن به API به عنوان بخشی از فناوری اطلاعات، سرآغاز بهتری است.

    همان‌گونه که در شکل ۵ ملاحظه می‌کنید، در هر یک از ارکان چهارگانه، تعدادی نقطه‌ی شروع در نظر گرفته شده است. این نقاط می‌توانند به بانک‌ها کمک کنند برنامه‌های API را بر اساس مبانی مستحکمی بنا کنند. در نتیجه، استراتژی بانک‌داری باز به شکل موثرتری اجرا می‌شود و مطابقت با قوانین و مقررات، کارآیی عملیاتی و مزیت رقابتی تحقق می‌یابد.

    رویکرد: رویکردی کسب‌وکارمحور در پیش بگیرید تا سازمان بانکی را به بنگاهی آماده‌ی API تبدیل کنید.

    فناوری: از فناوری به عنوان تسهیل‌کننده به منظور پشتیبانی از گذار به رویکرد API ،با استفاده از ابزارهای مرتبط و دستورالعمل‌های ساختار فنی بهره بگیرید.

    حاکمیت: در بانکی که در حال توسعه‌ی API است، مبنای فرایندها و تعاملات را ایجاد کنید.

    اکوسیستم: نوآوری‌ها را از طریق روابط درونی و بیرونی جذب کرده و هم‌زمان، فرصت‌های آینده‌نگرانه را فراهم کنید. سازمان مبتنی بر API سازمانی برای آینده است.

    شکوفایی در اقتصاد API کلید کشف منابع جدید ارزش تجاری برای بانک‌های سراسر جهان است. بانک‌هایی که سفر API خود را به شیوه‌های منظم و سازماندهی شده آغاز کرده‌اند و استراتژی جامع و شفافی دارند، می‌توانند با استفاده از مدل‌های کسب‌و‌کار جدید و سودآور و نیز با ارائه‌ی محصولات و خدماتی که به نیازهای مشتریان پاسخ می‌دهد و با زندگی پرمشغله ی آن‌ها سازگار است، با سایرین رقابت کرده و در دنیای دیجیتال برنده باشند.

    شما می‌توانید این وایت‌پیپر را از لینک زیر دریافت کنید:

    وایت‌پیپر بانک‌ها چطور می‌توانند در اقتصاد API شکوفا شوند؟

    و یا در بخش مقاله‌های بین‌المللی پادیوم آن را مطالعه کنید.

    درباره پادیوم

    پادیوم به عنوان یک پلتفرم دوسویه، زمینه را برای ارائه و دریافت خدمات کسب‌‌و‌کارها و سازمان‌ها فراهم آورده است. بازارچه API پادیوم در سال ۱۳۹۸ در گروه فناپ و با حمایت بانک پاسارگاد کار خود را آغاز کرده و خدمات متنوعی را به مشتریان و کاربارن خود ارائه می‌دهد. با استفاده از خدمات پادیوم می‌توانید پازل کسب‌و‌کار خود را تکمیل کرده و به  راحتی آن را راه‌اندازی کنید و توسعه دهید. برای مشاهده خدمات پادیوم می‌توانید از بازارچه API آن بازدید کنید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.