جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41360 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • سود ۱۰۰۰ میلیارد تومانی وزارت ارتباطات از فروش اینترنت در سال ۱۴۰۰
    21 مهر 1401 - 11:46
    شناسه : 208404
    0

    صورت‌های مالی شرکت ارتباطات زیرساخت برای دوره یک ساله 1400 در کدال منتشر شده است و خبر از سود هزار میلیارد تومانی می‌دهد.

    پ
    پ

    ارتباطات زیرساخت - سود ۱۰۰۰ میلیارد تومانی وزارت ارتباطات از فروش اینترنت در سال ۱۴۰۰ - سود فروش اینترنت

    به گزارش «بامردم» به نقل از دیجیاتو؛ صورت‌های مالی شرکت ارتباطات زیرساخت در کدال منتشر شده و نشان می‌دهد این شرکت در سال 1400 به درآمد عملیاتی 4500 میلیارد تومانی دست یافته است. سود خالص شرکت ارتباطات زیرساخت نیز رشدی 38 درصدی را نسبت به سال 1399 تجربه کرده و به ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است. شرکت ارتباطات زیرساخت انحصار واردات اینترنت را در ایران در اختیار دارد.

    وزارت امور اقتصادی و دارایی طی اطلاعیه‌ای از گام دوم انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده 132 شرکت بخش عمومی کشور در سامانه کدال خبر داد. در گام اول، صورت‌های مالی سال 1399 شرکت‌های دولتی و اکنون صورت‌های مربوط به سال 1400 در دسترس عموم قرار گرفته است.

    شرکت ارتباطات زیرساخت (زیرمجموعه وزارت ارتباطات) از معدود شرکت‌های دولتی است که همچنان به روند سودسازی خود ادامه می‌دهد. این شرکت وظیفه تامین کلیه نیازهای ارتباطی زیرساختی کشور را برعهده دارد یعنی تامین اینترنت کشور بر عهده شرکت ارتباطات زیرساخت است.

    اطلاعات و صورت‌های مالی پایان دوره سال 1400 به همراه گزارش حسابرس و بازرس قانونی شرکت ارتباطات زیرساخت از افزایش درآمد و سود خالص این شرکت در مقایسه با سال 1399 خبر می‌دهد.

    براین اساس، شرکت یاد شده در سال 1400 به درآمد عملیاتی 4497 میلیارد تومانی دست یافته است. این رقم برای سال 1399 حدود 3500 میلیارد تومان و برای سال 1398 حدود 2600 میلیارد تومان بوده است.

    سود خالص این شرکت نیز از 754 میلیارد تومان به بیشتر از هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که طی سال گذشته اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت ثابت و موبایل از قیمت خدمات اعلام نارضایتی کرده و ابتدای سال قیمت اینترنت را افزایش دادند.

    درآمد 4 هزار میلیارد تومانی از انحصار فروش اینترنت
    طبق گزارش منتشر شده، درآمدهای این شرکت از دو کانال «ارائه خدمات پهنای باند» که بخش اعظم درآمدها را به خود اختصاص داده و «ارائه زیرساخت برقرای مکالمه» حاصل می‌شود.

    درآمد حاصل از ارائه خدمات پهنای باند در سال 1400 به 4200 میلیارد تومان رسیده و نسبت به سال 1399 رشدی 27 درصدی را تجربه کرده است.

    آنطور که شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرده، افزایش درآمد ارائه خدمات پهنای باند نسبت به سال قبل به دلیل درخواست افزایش ظرفیت اپراتورها، افزایش کسب و کارهای مجازی و در نتیجه افزایش تقاضا در سرویس‌های اینترنت، PLS (خدمات پهنای باند) است. در واقع نرخ ارائه خدمات پهنای باند بدون تغییر نسبت به سال قبل براساس اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است.

    اما بخش قابل توجه این گزارش هزینه تمام شده ارائه خدمات پهنای باند نیز برای شرکت ارتباطات زیرساخت است. در حالی این شرکت درآمد 4200میلیارد تومانی از این بخش داشته، بهای تمام شده ارائه خدمات پهنای باند تنها 2هزار میلیارد تومان گزارش شده است. یعنی اینترنت تقریبا با سودی 100 درصدی به شرکت‌های ارائه دهنده خدمات واگذار می‌شود؛ حال اگر انحصار شرکت زیرساخت برای تامین اینترنت نبود قطعا شاهد فضای رقابتی‌تر و توسعه اینترنت در کشور بودیم.

    اپراتورهای همراه همچنان بزرگترین مشتری اینترنت هستند
    در بخش دیگری از صورت های مالی شرکت ارتباطات زیرساخت به خالص درآمد عملیاتی این شرکت به تفکیک مشتریان اشاره شده که همراه اول و ایرانسل بزرگترین مشتریان شرکت ارتباطات زیرساخت هستند. نزدیک به 78 درصد خالص درآمد عملیاتی این شرکت از همراه اول و ایرانسل تامین می‌شود.

    شرکت ارتباطات سیار ایران است نام تجاری «همراه اول» حدود 2100 میلیارد تومان و ایرانسل حدود 1300 میلیارد تومان در سال 1400 بابت تامین اینترنت به شرکت زیرساخت پول پرداخت کرده‌اند. آسیاتک نیز بزرگترین مشتری این شرکت در میان اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت ثابت است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.