جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41365 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • مقایسه پالت فلزی و چوبی از دید کارشناسان آذین طرح سازه
    26 مهر 1401 - 10:34
    شناسه : 208777
    0

    پالت، سازه مستحکمی است که در صنایع مختلف برای حمل و نقل از آن استفاده می‌گردد. نیازهای متنوع صنایع به حمل و نقل منجر به تولید، ساخت و فروش انواع مختلفی از پالت‌های سبک و سنگین در طرح‌های مختلف شده است

    پ
    پ

    پالت، سازه مستحکمی است که در صنایع مختلف برای حمل و نقل از آن استفاده می‌گردد. نیازهای متنوع صنایع به حمل و نقل منجر به تولید، ساخت و فروش انواع مختلفی از پالت‌های سبک و سنگین در طرح‌های مختلف شده است؛ شرکت آذین طرح سازه هم از جمله تولیدکنندگان در صنعت تولید پالت‌ های صنعتی می‌باشد. پالت‌ها، جنس‌های مختلفی دارند و برحسب نیاز در نگهداری و حمل و نقل محصولات از آن‌ها استفاده می‌گردد.

    اصول چیدمان انبارگردانی و فروشگاهی، یکی از اصول پایه و مهم صنعت حمل و نقل و فروش است. ایجاد نظم و تسریع در جابجایی و کاهش هزینه‌ ها از مزایای استفاده از پالت‌ها می‌باشد. در این مطلب قصد داریم به بررسی انواع پالت‌های موجود اعم از پالت‌های چوبی، باکس پالت فلزی و مزایا و معایب هر کدام بپردازیم.

    پالت چیست و انواع آن کدام است؟

    پالت‌ ها سازه‌ های محکمی هستند که در جهت حمل و نقل و چیدمان انبار استفاده می‌شوند. جنس این پالت‌ ها می‌تواند از فلز، چوب و یا پلاستیک باشد. دو نوع رایج از پالت‌ بیشترین استفاده را دارند که جنس آن‌ها از چوب یا فلز است.

    images 1666009674 - مقایسه پالت فلزی و چوبی از دید کارشناسان آذین طرح سازه -

    پالت، یکی از تجهیزات نگهداری، نظم و امنیت دهنده به محصولات میباشد که در ابعاد مختلف ساخته شده و توسط لیفتراک و جک پالت جابجا می‌شود. ساختار آن‌ ها به صورتی است که می‌تواند روی قفسه‌ ها قرار بگیرند، که همین امر باعث صرفه جویی در فضای اشغالی شده و سرعت تخلیه و بارگذاری را بیشتر می‌کند. صنایعی که از این پالت‌ ها استفاده می‌کنند اعم از صنایع غذایی، دارویی، پتروشیمی، شیمیایی، سردخانه‌ها، خطوط حمل و نقل، پخش و انبارها هستند.

    انواع پالت‌های تولید شده که به بازار عرضه می‌شوند:

    • پالت‌های مسطح
    • باکس پالتها
    • پالت پلاستیکی
    • پالت چوبی

    قفسه بندی در انبارداری، یکی از روش‌های نوین و پرکاربرد است. قفسه بندی به کمک پالت‌ها یکی از راه‌ های نظم بخشیدن به محیط‌ های کوچک است که در چیدمان و مرتب سازی محیط تاثیر بسزایی دارد. هر صنف صنعتی بنا بر نیاز خود از پالت‌ های مختلفی استفاده می‌کند. پالت‌ ها یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین ابزار در زنجیره تامین، نگهداری و لجستیک هستند که محیط مناسبی را برای فعالیت کارگران انبار ایجاد می‌کنند.

    باکس پالت فلزی چیست و چه کاربردی دارد؟

    باکس پالت فلزی را در انبارداری، لجستیک، خطوط تولید و بخش‌های مختلف پروژه‌ های صنعتی و تولیدی مورد استفاده قرار می‌دهند. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، پالت‌های فلزی جهت نظم دادن در انبارها، نگهداری تجهیزات و جهت امنیت محصولات و بخصوص سلامت و امنیت کارکنان انبارها مورد استفاده قرارمیگیرند.

    پالت‌ های فلزی مانع از سقوط یا ریزش شده و به فضا نظم می‌ دهند. در  گذشته بیشتر پالت‌ هایی که مورد استفاده قرار می‌ گرفت، چوبی بودند. اما امروزه باکس پالت فلزی پر کاربردترین و با دوام‌ ترین پالت‌ هایی است که استفاده می‌گردد. پالت‌ های فلزی عموما در ابعاد 120*100، 80 ×120 و… ساخته می‌ شود که امکان شخصی سازی در ابعاد و طرح‌های پالت‌ ها وجود دارد.

    images 1666009753 - مقایسه پالت فلزی و چوبی از دید کارشناسان آذین طرح سازه -

    پالت‌ های فلزی به چند دسته تقسیم می‌شوند:

    پالت‌های مسطح: با عنوان پالت‌های بدون دیواره شناخته می‌شوند که در صنایع اشاره شده دربالا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    باکس پالت: پالت هایی که دارای دیواره از مقاطع فولادی (ورق، توری، پروفیل و..) و ستون میباشند، بصورت طبقاتی برروی هم قرارگرفته و در ابعاد و مدل های مختلف مطابق با کارایی و نیاز مشتری تولید میشوند و در صنایع اشاره شده در بالا مورد استفاده قرارمیگیرند.

    باکس‌های تاشو: باکس پالت های استاندارد که قابلیت تاشدن دارند و درمواقع بلااستفاده فضای خیلی کمتری اشغال میکنند.

    مزایای استفاده از پالت‌ های فلزی

    یکی از ویژگی‌های استفاده از باکس پالت فلزی، استحکام و سهولت در تمیز کردن آن‌ ها می‌باشد. در محیط‌ هایی با رطوبت بالا نگرانی‌هایی برای استفاده از پالت‌وجود دارد که استفاده از نوع فلزی، نگرانی دست اندرکاران صنایع را برطرف کرده است. مقاومت بالای فلز، غیر قابل اشتعال بودن آن، طول عمر بسیار بالا به نسبت مدل های چوبی و پلاستیکی، امکان ضد زنگ بودن، امکان تعمیر و تغییر کاربری، مقاوم در برابر رطوبت و مواد خورنده شیمیایی، دلیل اصلی برای استفاده پالت‌های فلزی در صنایع می‌باشد.

    • به دلیل استانداردهای ایمنی در سازه‌های پالت‌های فلزی، کارکنان در جابجایی از امنیت جانی برخوردارند.
    • دیواره‌های فولادی باکس پالت فلزی باعث می‌شود تا آسیبی به اقلام بارگیری شده در حین جابجایی وارد نشود.
    • کاهش نیروی کار برای بارگیری و استفاده از حمل و نقل مکانیکی جز مزیت‌های استفاده از پالت‌های فلزی است.

    مزایا و معایب استفاده از پالت‌ های چوبی

    تفاوت پالت‌ های چوبی در طراحی و جنس آن‌ها است. متنوع‌ترین پالت چوبی بازار، پالت یورو است. قدرت تحمل وزن بالا، ابعاد استاندارد از مشخصه‌های این نوع از پالت می‌ باشد.

    از مزیت‌ های عمده استفاده از پالت‌ های چوبی می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

    1- قابلیت تعمیر بصورت محدود دارند.

    2- قابل بازیافت هستند

    3- سهولت در پروسه ساخت

    4- طراحی‌های متنوع و ارزان بودن

    علاوه بر مزایایی که ذکر شد پالت‌ های چوبی معایبی نیز دارند که به چند مورد مهم آن اشاره می‌کنیم.

    1- استحکام و دوام کمتر نسبت به پالت فلزی دارد.

    2- خطر آتش سوزی دارد.

    3-انقباض، بیرون زدگی در پالت چوبی مورد رایج و طبیعی است.

    4-در هوای مرطوب، محلی برای رشد باکتری و قارچ و کاهش استحکام می‌شود.

    5- به لحاظ بهداشتی محل مناسبی برای رشد انواع حشرات و جانوران موزی میباشد.

    قیمت باکس پالت فلزی

    در تعیین قیمت پالت فلزی باید چند فاکتور را در نظر گرفت. نوع پالت، مدل و کارایی پالت فلزی، جنس بدنه سازه، ابعاد و اندازه باکس در قیمت باکس‌ها نقش مهمی دارند، چرا که باکس‌های فلزی با اندازه‌های بزرگتر قیمت بیشتری دارند؛ پالت‌های فلزی کیفیت و قیمتشان رابطه مستقیم با بازار فلزات و مقاطع فولادی دارند. نوسانات بازار آهن روی وضعیت خرید و فروش پالت فلزی اثر می‌گذارد.

    جمع بندی

    باکس پالت فلزی یکی از مهم‌ ترین تجهیزات در انبارداری و حمل و نقل است. برای تشخیص اینکه چه نوع پالتی برای فعالیت صنعتی استفاده کنید باید در ابتدا کالاهایی که قصد حمل آن را دارید، مشخص کنید. از این جهت که سنگین هستند یا سبک؟ در مرحله بعدی محدودیت‌ های حمل و نقل را در نظر بگیرید و بودجه‌ بندی کنید. پالت‌های چوبی ارزان‌تر هستند ولی برای جابجای کالاهای سنگین و یا آسیب‌پذیر مناسب نیستند.

    باکس پالت‌های فلزی، از لحاظ استحکام و ابعاد و تنوع، گزینه معقول‌تری بحساب می‌آیند. در کل همانطور که پیشتر اشاره کردیم ،انتخاب پالت مناسب به نیاز و بودجه‌بندی شما برمی‌گردد. برای ذخیره سازی و حمل و نقل بارهای سنگین بهترین گزینه همان پالت‌های فلزی است. شرکت آذین طرح سازه پیشرو در صنعت تولیدات پالت‌های عمومی و اسکت‌ های فلزی صنعتی و ساختمانی، با بکارگیری دانش فنی و مهندسی روز دنیا و بهرمندی از کارشناسان حرفه‌ای توانسته‌اند نیازهای صنایع مربوطه را تامین نمایند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.