×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

خودرو - نوسانات بازار اجاره خودرو در سال گذشته -

بسیاری از افراد امسال را سال رکود از نظر اجاره خودرو می‌دانند. معمولا عوامل موثر بر نوسان و تلاطم قیمت‌ها در بازار دارایی‌ها، متفاوت است. به عنوان مثال عمومی‌ترین مواردی که امسال در تعیین قیمت دارایی ها نقش داشتند را می‌توان:

سیاست گذاری های موقتی و کوتاه مدت دانست. اما مهم ترین عامل موثر بر قیمت اجاره خودرو

کرونا ( که کاهش سفرها و بعد از آن نیز محدودیت تردد را به دنبال داشت )

سیاست گذاری های موقتی و کوتاه مدت (در زمینه ی خرید و قیمت خودرو)
پیش از بررسی تاثیرات کرونا بر بازار اجاره ماشین ایرانی، این بازار را به صورت عمومی در طی یک سال بررسی می کنیم. اجاره‌ی خودرو بازاری فصلی دارد.

بازار اجاره خودرو در یک سال

بازار اجاره خودرو در یک سال، همان طور که گفته شد، فصلی می‌باشد. در هر زمان شما با تهیه مدارک لازم برای اجاره خودرو می‌توانید با ماشین مورد نظرخود به سفر بروید.
در نیمه اول سال سفرها بیشتر بوده و در پی آن بازار اجاره ماشین ارزان تهران داغ می باشد چرا که در فصل بهار تعطیلات نوروز را داریم و عموم مردم به سفر می روند. آب و هوای عالی و مناظر زیبایی که به واسطه فصل بهار بوجود می آیند؛ عامل دیگه ی افزایش سفرها در این فصل هستند.
تابستان نیز با توجه به تعطیلات مدارس و تعطیلات بلند مدت برخی اداره ها افزایش سفرها را به همراه دارد. البته که همچنان اوج سفرها را می توان اولین فصل از سال و تعطیلات نوروز دانست. در دو فصل بهار و تابستان به خصوص تقاضا برای اجاره خودرو از بقیه فصول سال بیشتر است.
پاییز فصل شروع مدارس است و میزان سفر با شروع این فصل به میزان چشم گیری کاهش می یابد. در ادامه با سردتر شدن هوا در زمستان، ازهمان میزان اندک سفرهم کاسته می شود. به خصوص این که در فصل سرد زمستان خانواده ها خود را برای سفر نوروزی آماده می کنند. مشخص است که میزان افرادی که خودرو اجاره می کنند نیز کاهش می یابد. سال ۱۴۰۱ اما محاسبات و برنامه ریزی های نوروزی بسیاری از افراد تحت تاثیر ویروس ناشناخته ی کووید-۱۹ قرار گرفت.

بازار اجاره خودرو در سال جدید

بازاراجاره خودرو در سال ۱۴۰۱ علاوه بر پاندمی کرونا، تحت تاثیر سیاست گذاری های داخلی نیز قرار گرفت.
در ابتدای سال با شروع موج اول کرونا از اسفند سال ۹۸ ، میزان سفرها برعکس سال های دیگر، به کمترین میزان خود رسید. تقاضای اجاره خودرو نیز کاهش یافت. درنظر داشته باشید که اجاره ماشین عروس هم با بسته شدن تالارها و عدم امکان برگذاری مراسمات، از بین گزینه ها حذف شد. با گذشت سه ماه از سال، کم کم عده ای از مردم ازخانه نشینی خسته شدند. عده ای دیگر ترس اولیه از بیماری را نداشته و آن را آنفولانزایی ساده تلقی می کردند. این تفکرات در کنارهم باعث شد تا حدی سفرها بیشتر از قبل شود. در پی آن اجاره ماشین نیز پرتقاضا تر شد.
همان طور که می‌دانید کرونا در ایران با موج اول خاتمه نیافت. در ادامه شاهد موج دوم بودیم که یکی از راه حل‌ها برای کنترل آن ممنوعیت تردد بود. این ممنوعیت شامل، منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ در هر شهر و ممنوعیت ورود خودروهای غیربومی به استان‌ها می‌شود. در نتیجه پاییز و زمستان کاهش چشم گیر اجاره خودرو را به همراه داشت. البته برخی شرکت‌های اجاره خودرو از جمله رنت کنیم با گرفتن مجوزهای مخصوص امکان تردد در این ساعات را برای افراد فراهم کرده‌اند.

منبع jahannews

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.