شنبه, 6 مرداد 1403 Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 42789 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 2422×
اصول طراحی و بازسازی ویلا در شمال ایران
30 مهر 1401 ساعت: 12:14
شناسه : 208994
1

یک خانه با طراحی خوب که از نظر بصری جذاب نیز باشد، سازگار با محیط زیست است و نیازهای فعلی و آینده کسانی را که در آنجا زندگی می کنند، برآورده می نماید. اصول طراحی چنین خانه ای فراتر از چیدمان فضا و ظاهر خانه است تا تاثیر آن بر محیط اطراف و همچنین دسترسی آن برای خانه و مهمانان را نیز در نظر بگیرد. برای آنکه بتوانید ویلای خود در شمال ایران را متناسب با نیازهای محیط، طراحی و بازسازی کنید، لازم است که از تخصص کارشناسان بهره بگیرید.

پ
پ

word image 208994 1 scaled - اصول طراحی و بازسازی ویلا در شمال ایران - بازسازی ویلا

بررسی نوع اقلیم منطقه

در حالت کلی، ساختمان های مناطق شمالی، باید متناسب با شرایط آب و هوایی طراحی شوند. فصول مرطوب‌ تر و بارندگی‌ های ناگهانی و شدید، هدایت آب باران از جمله چالش هایی است که این گونه سازه ها با آن مواجه هستند.

آب و هوای مرطوب، دوام مصالح ساختمانی را کاهش داده و بر اقلیم داخلی ساختمان ها تأثیر می گذارد. تابستان های گرمتر، نیاز بیشتری به خنک کننده را ایجاد می کند. سطح بالاتر آب های زیرزمینی، سطح آب بیشتر در نهرها و خطر بیشتر طوفان در امتداد خط ساحلی، حفاظت از ساختمان ها در برابر نشت و سیل را ضروری می کند.

بنابراین، ساختمان ها می توانند در برابر تغییرات آب و هوایی آسیب پذیر باشند. این نوع از سازه ها، ممکن است با خطر سقوط و کاهش قابل توجه ارزش ساختمان مواجه باشند. با طوفان های بیشتر، خسارت فرونشست سازه، نفوذ آب و بدتر شدن آب و هوای داخلی، طول عمر ساختمان کاهش خواهد یافت.

می توانید در ویلای خود، از سازه های بتنی به جای نوع فلزی استفاده کنید تا مانع پوسیدگی زودهنگام ساختمان شوید. همچنین، مصالح سبک متخلل، انتخاب بهترین برای این نوع از ساختمان ها خواهد بود.

word image 208994 2 scaled - اصول طراحی و بازسازی ویلا در شمال ایران - بازسازی ویلا

بررسی میزان بارندگی

برای آن که بتوان از استهلاک زودرس سازه در محیط های مرطوب مانند مناطق شمال ایران جلوگیری نمود، لازم است تا سازوکارهایی را به کار بست. سازگاری ممکن است با توجه به محدود کردن خسارت بار باران های شدید و طوفان همراه شود. همچنین، این امر با کنترل آب و هوای داخل ساختمان، امکان پذیر خواهد شد.

با توجه به تقویت ساختمان های موجود، در صورتی که مالکان با نقاط ضعف عناصر باربر ساختمان خود، آشنا نباشند، سازگاری اصولی و پیش بینی شرایط ایمن در بارندگی های شدید، محدود خواهد بود. انطباق در ساخت و سازهای جدید در صورتی رخ می دهد که استانداردها افزایش یابد.

برای مقابله با پیامدهای این چنین در طراحی داخلی ویلا، لازم است تا از تخصص و تجربه گروه حرفه ای همچون پدیده گستر مانا استفاده شود. ایجاد سازه هایی مقاوم از مصالحی با ماندگاری بالاتر در نمای داخلی و خارجی از جمله اقدامات موثر است. همچنین، استفاده از زیرساخت هایی که آب بندی شده و به خوبی می تواند بار و وزن سازه را تحمل نماید، توصیه می شود.

انتخاب سبک مناسب

برای آن که بتوانید سبک مناسبی را برای طراحی ویلا انتخاب کنید، لازم است که به قرارگیری ساختمان، جهت وزش باد، زاویه تابش خورشید، جنس خاک، میزان رطوبت خاک و میزان نورگیری طبیعی توجه کنید. همچنین قوانین منطقه را در خصوص ویلاسازی در نظر بگیرید.

می توانید از امکانات موجود در منطقه استفاده کرده و بهترین سبک را مطابق با سلیقه خود، انتخاب کنید. دو سبک اصلی که در طراحی ویلاهای شمال اجرا می شود، شامل کلاسیک و مدرن است. در سبک معماری کلاسیک، تناسب، توازن و تقارن بندی به خوبی رعایت می شود.

استفاده از رنگ هایی همچون طلایی، برنزی، سفید و مشکی رایج بوده و می تواند ظرافت بالایی را به فضای ساختمان بدهد. این در حالی است که برای سبک مدرن، لازم است هزینه بیشتری را منظور کرده و از امکانات لوکس و لاکچری برای آن استفاده نمایید.

در این نوع از سازه، سقف های بند، سازه های دوبلکس، پنجره های بزرگ، فضای سبز و باغ طراحی شده به کار گرفته می شود و به طور معمول، دارای استخر، با طراحی های مختلف است. در صورتی که برای دست یابی به بهترین طراحی تردید دارید، کارشناسان پدیده گستر مانا، شما را یاری می کنند.

ایجاد تعادل در طراحی ویلا

در اصول طراحی، لازم است که تعادل مناسبی با چیدمان فضای فیزیکی و ظاهر بصری دکوراسیون در آن فضا، ایجاد شود. تکرار اشکال و رنگ ها در فضای داخلی ویلا، می تواند ریتمی را ایجاد کننده که آرام بخش باشد. از کنتراست برای ایجاد تاکید، نقاط کانونی بیرون و داخل خانه استفاده کنید که توجه افراد را به خود جلب کند. ترکیب تمام اصول طراحی منجر به وحدت، حس هماهنگی بصری و فضایی در سراسر خانه می شود.

در طراحی یک ویلا، برنامه‌ریزی کنید که چگونه همه افراد خانه، اعم از پیر و جوان، می ‌توانند از فضا استفاده کنند. انتخاب ‌هایی را بر اساس طیف توانایی‌ های فردی اعضای خانواده در نظر بگیرید. پیچیدگی های غیرضروری در طراحی خانه، مانند پله های زیاد را از بین ببرید و طراحی در راستای به حداقل رساندن خطرات در خانه آگاه باشید.

همچنین باید در نظر داشته باشید که چگونه ویلای خود را در زمین به بهترین شکل قرار دهید. مراقب باشید که قوانین ساخت و ساز محلی را رعایت کرده و اطمینان حاصل کنید که اندازه، شکل و رنگ بیرون خانه و محوطه سازی با منطقه مطابقت دارد.

word image 208994 3 scaled - اصول طراحی و بازسازی ویلا در شمال ایران - بازسازی ویلا

براورد هزینه طراحی و بازسازی ویلا

از آنجایی که ویلاهای شمال ایران، در دو طرح اصلی جنگلی و ساحلی قرار دارند، ساخت آن ها نیز می بایست هماهنگی لازم را نسبت به فضای بیرون داشته و مواردی مانند تهویه مطبوع و نورگیری مستقیم نور خورشید در نظر گرفته شود.

از دیگر نکاتی که هنگام طراحی می بایست در نظر داشت، وزش نسیم در این مناطق است که در طی روز، از سمت دریا به سوی ساحل بوده و در شب، به صورت معکوس عمل می کند. در نظر گرفتن این موضوع هنگام طراحی ویلا، می تواند در کاهش رطوبت در سازه، نقش داشته باشد. در صورتی که قصد ساخت و طراحی ویلای خود را دارید، می توانید برآورد هزینه طراحی و بازسازی ویلا را از کارشناسان پدید گستر مانا دریافت کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.