جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41365 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • فرش آسیب دیده را چطور می‌توان ترمیم کرد؟
    30 مهر 1401 - 12:33
    شناسه : 209007
    0

    ترمیم برای برطرف کردن کجی، پارگی، سوختگی، پوسیدگی و به طور کل آسیب دیدگی‌های فرش انجام می‌شود. اگر آسیب دیدگی فرش جزئی باشد برای رفع عیوب آن و ترمیم از ریشه بافی، شیرازه دوزی، رفوگری و رفع چروکیدگی استفاده می‌شود. حال برای اینکه عیوب گسترده‌تر را برطرف سازند مانند پوسیدگی و یا سوختگی از روش‌های مرمت فرش کمک می‌گیرند.

    پ
    پ

    word image 209007 1 - فرش آسیب دیده را چطور می‌توان ترمیم کرد؟ - فرش

    فرش کالای پرقدمتی است که از سالیان دور تا به همین امروز توانسته ارزش خود را حفظ کند. این کالای پرنقش و نگار از اهمیت خاصی آن هم در میان ما مردم ایران داشته و دارد. به همین منظور باید در نگه‌داری و مراقبت از آن حواس خود را به خوبی جمع کنید. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می‌شود که شما در منزل خود فرش‌های دستبافتی داشته باشید. با توجه به نوع الیاف و تارو پودی که این نوع از فرش‌ها دارند به مراتب ارزش آنان در میان سایر انواع فرشها بیشتر می‌شود. به همین دلیل اهمیت نگه‌داری آنان نیز بیشتر خواهد شد، اما حوادث هیچ وقت خبر نمی‌کنند و ممکن است بر سر راه شما نیز قرار بگیرند.

    پس ممکن است فرش شما نیز چه از نوع دستباف و چه معمولی دچار آسیب دیدگی‌هایی بشود و این مسئله آنقدر برای شما نگرانی ایجاد کند و مرتبا به دنبال راه حلی برای حل مشکل فرش خود باشید. خوشبختانه می‌توانیم بگوییم هنر رفوگری به داد فرشهایتان خواهد رسید. هنری دیرینه که از نیاکان ما باقی مانده است که در شرایط این چنینی این روش چاره ساز خواهد بود. پس نگران نباشید رفوگران ماهر و باتجربه، کار ترمیم فرش‌های شما را انجام خواهند داد.

    اما چگونه؟ شما می‌توانید فرش آسیب دیده خود را برای ترمیم به دست قالیشویی‌های معتبر بسپارید که با این کار در اصل دو نشان زده اید هم کار رفوگری و ترمیم فرش شما انجام خواهد شد و همچنین فرش شما طی فرایند شست و شو از هرگونه آلودگی موجود پاک خواهد شد. طوریکه احساس کنید فرش را به تازگی خریداری کرده اید، اما چگونه یک قالیشویی خوب پیدا کنیم؟ شما می‌توانید به راحتی با صرف اندکی زمان در فضای وب اطلاعاتی درباره قالیشویی‌های مورد نظر خود بدست آورید.

    برای مثال اگر در منطقه شهرک غرب ساکن هستید به راحتی با جستجویی ساده‌ای می‌توانید فرش خود را به معتبرترین و بهترین قالیشویی شهرک غرب به نشانی اینترنتی https://shahrakegharb-carpet.ir بسپارید که این مراکز قالیشویی علاوه بر شستن قالی خدماتی مانند موکت شویی و مبل شویی را نیز در لیست خدمات خود دارا هستند.

    ترمیم فرش یا رفوگری چیست؟

    ترمیم برای برطرف کردن کجی، پارگی، سوختگی، پوسیدگی و به طور کل آسیب دیدگی‌های فرش انجام می‌شود. اگر آسیب دیدگی فرش جزئی باشد برای رفع عیوب آن و ترمیم از ریشه بافی، شیرازه دوزی، رفوگری و رفع چروکیدگی استفاده می‌شود. حال برای اینکه عیوب گسترده‌تر را برطرف سازند مانند پوسیدگی و یا سوختگی از روش‌های مرمت فرش کمک می‌گیرند.

    در اصل رج به رج فرش‌های بافته شده ایرانی، حاصل ذوق هنری هنرمندان این عرصه بوده و همین باعث می‌شود که این کالا پیش چشمان ما ارزشی بیش از هر کالای دیگری داشته باشد. به همین دلیل حفظ و مراقبت از آن بسیار مهم است و برای مراقبت از فرش‌های قیمتی هم می‌توانیم بگوییم، مراقبت از آنان به خصوص بعد از رفوگری و ترمیم تمام نقاط آسیب دیده توسط رفوگران مجرب، در اصل نگهداری و مراقبت از هنر و تاریخ این مرز و بوم است، زیرا این فرش‌های قیمتی به علت قدمت بالایی که دارند از نظر مادی و معنوی ارزش بالایی پیدا کرده که به همین سبب باید در حفظ این سرمایه‌ها تلاش زیادی کرد.

    word image 209007 2 - فرش آسیب دیده را چطور می‌توان ترمیم کرد؟ - فرش

    مراحل ترمیم فرش چگونه است؟

    برای اینکه مراحل رفوگری و مرمت فرش انجام شود به وسایلی مانند چاقوی بافت، نخ و سوزن، موم، درفش، انبردست کلاف‌های هم جنس فرش و انگشتانه نیاز است. با استفاده از همین وسیله‌ها می شود گره‌های آسیب دیده را با سوزن و درفش از فرش جدا کرد. حال اگر آسیب دیدگی فرش زیاد باشد تلاش می‌کنند آن را در قاب چوبی قرار بدهند و در نهایت تارکشی و گره زنی را انجام دهند و از این طریق تلاش می‌کنند فرش را به حالت قبلی خود بازگرداند. برای اینکه از پیچ خوردگی و چروک شدن فرش جلوگیری کنند، فرش را با نوارهایی از پشت محکم می‌کنند و سپس فرش را به حال عادی باز می‌گردانند.

    همانطور که گفتیم شما می‌توانید فرش‌های خود را به راحتی به دست متخصصین این حوزه جهت ترمیم بسپارسید که به همین منظور شما قادر هستید از خدمات قالیشویی‌ها استفاده کنید که این کار را برای فرش شما انجام خواهند داد. همچنین خدمات دیگری که می‌توانید از این مراکز قالیشویی دریافت کنید خدماتی مانند مبل شویی و موکت شویی است که بعضی از مراکز در محل هم این خدمات را برای شما انجام خواهند داد.

    word image 209007 3 - فرش آسیب دیده را چطور می‌توان ترمیم کرد؟ - فرش

    مزایای رفوگری چیست؟

    بسیاری از فرش‌های قدمت‌دار ارزشمند بوده و همواره تلاش می‌شود که از آنان به عنوان نمایشگری از تاریخچه هنری و فرهنگی کشور مراقبت فراوان کرد. روش‌های رفو و مرمت فرش باعث می‌شوند که اگر این فرش‌های قدمت دار دچار هر نوع آسیب دیدگی شدند، بتوان آن‌ها را رفع و ارزش آن‌ها را حفظ کرد.

    معایب رفوگری چیست؟

    اگر کار رفوگری به شیوه‌هایی مانند رنگ آمیزی با ماژیک انجام شود باید بدانید که این نوع از رفوگری موقت بوده، چراکه در این روش از روش‌های رفوگری سطحی بهره برده شده است. به همین دلیل فرش بعد از گذشت مدتی در نهایت به همان وضع سابق پیش از رفو و ترمیم خویش بازمی‌گردد. حتی ممکن است تمام رنگ‌پریدگی‌هایی که سعی شده با کار رفو و ترمیم دیگر به چشم نیایند، دوباره نمایان شوند. در بعضی اوقات هم فرش‌ها آنقدر آسیب می‌بینند که دیگر رفوگری از لحاظ اقتصادی کار مقرون به صرفه‌ای نخواهد بود. توصیه می‌شود این هزینه‌ای هنگفتی که می‌خواهند برای بازسازی فرش خود بپردازند را صرف خرید و جایگزین فرشی جدید کنند. البته این شامل حال فرش‌های قیمتی و دستباف نمی‌شود، چرا که این فرش‌ها اتفاقا برعکس، به خاطر ارزشی که دارند بهتر است بازسازی و ترمیم آن‌ها به طور تخصصی‌تری هم صورت گیرد.

    کلام آخر

    رفوگری هنری دیرینه است که به مهارت دست رفوگران بازمی‌گردد و اهمیت بسزایی در حفظ این کالای با ارزش یعنی فرش‌ها دارند. به بیانی می‌توان گفت این هنر کمک به حفظ هنری دیرینه‌تر می‌کند، هنری که زاده دست است ،هنری که به سبب آن رج به رج فرشی بافته می‌شود و همین فرش می‌تواند بخشی از تاریخ هنری کشور را به نمایش گذارد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.