شنبه, 8 اردیبهشت 1403 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41453 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • نقش میلگرد فولاد ابهر در استحکام بتن
    12 آبان 1401 - 10:58
    شناسه : 209850
    1

    میلگرد یک نوآوری قابل توجه در قرن نوزدهم است و به طور گسترده در سراسر جهان برای تقویت سازه های بتنی در صنعت ساخت و ساز استفاده شده است. مزایای زیادی که این روش تقویتی ارائه می دهد، امروزه آن را به بخشی ضروری از ساخت سازه های بتنی بزرگ تبدیل کرده است.

    پ
    پ

    میلگرد یک نوآوری قابل توجه در قرن نوزدهم است و به طور گسترده در سراسر جهان برای تقویت سازه های بتنی در صنعت ساخت و ساز استفاده شده است. مزایای زیادی که این روش تقویتی ارائه می دهد، امروزه آن را به بخشی ضروری از ساخت سازه های بتنی بزرگ تبدیل کرده است. میلگردهای فولادی به سازه بتنی استحکام می بخشند و امکان طراحی های تخصصی تری مانند سازه های کنسولی را فراهم می کنند. همچنین استفاده از دال‌های بتنی نازک‌تر و با پشتیبانی کمتر را امکان‌پذیر می‌سازد و زمان ساخت و ساز را کاهش می‌دهد. باید بررسی کرد نقش میلگرد فولاد ابهر در سازه ها و استحکام آن ها چیست.

    نقش میلگرد فولاد ابهر در استحکام بتن

    خواص فولاد و بتن

    ترکیب فولاد و بتن چندین مزیت را ارائه می دهد که می توان از خواص هر ماده شرکت کننده در این ترکیب به صورت ویژه ای استفاده نمود.

    خصوصیات بتن:

    بتن به عنوان ماده ای به در حجم زیادی در انواع سازه به کار گرفته می شود، می بایست از ویژگی های خوبی برخوردار باشد تا بدین ترتیب نیاز سازه را تامین نماید. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

    • مقاومت کششی کم: مقاومت کششی پایین (مقاومت در برابر شکستن تحت کشش) بتن احتمالاً اولین دلیل نیاز بتن به تقویت کننده ای همچون فولاد به خصوص میلگرد است.
    • مقاومت فشاری بالا: مقاومت فشاری بالای بتن آن را برای سازه های بزرگ ایده آل می کند، زیرا قادر به مقاومت در برابر نیروهای فشاری بالا است.
    • قالب‌گیری: وقتی بتن مخلوط می‌شود، می‌توان تقریباً به هر شکلی قبل از خشک شدن و سخت شدن قالب‌گیری کرد. این ویژگی آن را برای ساختاری ایده‌آل می‌کند که دارای اشکال و طراحی کمتر استاندارد است و فرصت‌های بی‌پایانی را برای معماران و مهندسان فراهم می‌کند.
    • نسبتاً ارزان: بتن در مقایسه با سایر مواد مانند فولاد مورد استفاده در صنعت ساختمان، ماده نسبتاً ارزانی است.

    ویژگی های فولاد:

    از دیرباز تا به کنون، فولاد به عنوان ماده ای مقاوم در انواع ساخت و سازها و همچنین صنایع مختلف به کار گرفته می شود. محصولات و مقاطع فولادی همچون میلگرد با داشتن آج های مختلف توانسته است کاستی های بتن را بکاهد و بدین ترتیب سازه را تقویت کند. از  جمله ویژگی های فولاد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

    • مقاومت کششی بالا: استحکام کششی بالا ارائه شده توسط محصولات فولادی علی الخصوص میلگرد ، آن را برای تقویت سازه های بتنی ایده آل می کند. سازه بتن مسلح فولادی در نهایت سازه ای را ارائه می دهد که دارای مقاومت کششی بالاتری است، که به راحتی تحت کشش بالا مانند سازه های بزرگ شکسته نمی شود.
    • مقاومت فشاری بالا: فولاد، درست مانند بتن، در برابر نیروهای فشاری زیاد موجود در سازه های بزرگتر مقاوم است. فولاد و بتن در کنار هم به عنوان دو ماده عالی برای تضمین سازه های ماندگار مانند ساختمان، پل ها و موارد دیگر به کار گرفته می شوند.
    • قالب‌گیری و شکل‌دهی دشوار: قالب‌گیری و شکل‌دهی فولاد مانند بتن تازه آسان نیست، اما می‌توان آن را در دمای بسیار بالا قالب‌گیری و شکل داد. این باعث می شود شکل دادن و خم شدن آن پیچیده تر شود، اما همچنان شکل دادن آن ممکن است.
    • نسبتاً گران است: اگرچه فولاد نسبتاً گران است، اما 100٪ قابل بازیافت است و هیچ هدر رفت مواد در آن وجود نخواهد داشت. می توان آن را بارها و بارها استفاده نمود.

    تا اینجا ویژگی های این دو یعنی فولاد و بتن را بررسی کردیم، حال باید بررسی کرد، میلگرد چه ویژگی هایی دارد و چگونه می تواند با ساختاری که دارد، کمبودهای بتن را جبران نماید.

    ویژگی های فولاد

    میلگرد چیست؟

    میلگرد یک مقطع فولادی است که در ساخت و ساز به خصوص سازه های بتنی به وفور استفاده می شود. میلگرد قطعه فلزی دارای ساختاری آجدا و یا ساده است که به واسطه وجود همین آج هاف میزان چسبندگی را در بتن افزایش می دهد.

     با افزودن این میله های فولادی تقویت کننده، بتن مسلح ایجاد می شود. چه پروژه شما شامل دال های کف، دیوارها یا ستون ها باشد و چه ساختارهای دیگر، میلگرد کمک می کند تا ترک هایی که ممکن است در طول زمان ایجاد می شوند و باعث فروپاشی پروژه شوند، جلوگیری می کند.همچنین میلگرد می تواند استحکام ساختاری پروژه را فراهم می کند.

    اهمیت میلگرد در پروژه ها

    میلگرد بتن را چندین برابر در برابر شکست مقاوم می کند. با استفاده از میلگرد که در برابر خوردگی مقاوم است، استحکام کششی بتن را افزایش می یابد. بدین ترتیب می توان گفت میلگرد برای هر پروژه ساخت و سازی بسیار مهم است و وجود آن می تواند استحکام سازه را افزایش دهد. از این رو بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که قیمت روز میلگرد می تواند بر هزینه های سازه تاثیرگذار باشد. حال باید بررسی کرد که میلگرد فولاد ابهر به عنوان یکی از برترین میلگردهای با استحکام موجود در بازار چگونه می تواند بر استحکام بتن تاثیر داشته باشد.

    اهمیت میلگرد در پروژه ها

    میلگرد فولاد ابهر

    میلگرد کیان فولاد ابهر یکی از تولیدات مهم کارخانه فولاد ابهر است که از اهمیت ویژه ای برای خریداران برخوردار است. از ویژگی های اساسی میلگرد کیان فولاد ابهر می توان به استحکام بالا و همچنین وزن سبک آن اشاره نمود. قیمت میلگرد فولاد ابهر به نسبت کارایی که می تواند با توجه به کیفیت خود ارائه نماید، بسیار به صرفه است. کارخانه فولاد ابهر با استفاده از داشتن جهانی و همچنین استفاده از تکنولوژی روز دنیا توانسته کیفیت محصولات قابل عرضه خود را به خصوص میلگرد فولاد ابهر را ارتقا دهد. همان طور که گفته شد ویژگی های بارز میلگرد استحکام بالای آن در کنار وزن کم است. بدین ترتیب به واسطه همین امر می توان هزینه های وارد بر سازه را به شدت کاهش داد. چرا که مصرف تعداد شاخه کمتر در حجم مورد نیاز خواهد بود.

    همچنین کارخانه برای تضمین کیفیت آن به صورت مداوم کیفیت آن را مورد آزمایش قرار می دهند. در این بین کارخانه با انتخاب تصادفی میلگرد فولاد ابهر و ارسال آن به آزمایشگاه، تست خمش و آزمایش کشش را بر روی آن انجام می شود تا از همه لحاظ کیفیت تضمین گردد.

    از سوی دیگر کارخانه با اخذ مجوزهای لازم و با استفاده از استاندارد ملی ایران برای تولید میلگرد، توانسته تولیدات خود را منطبق با استاندارد INSO 3132 به بازار عرضه دارد.

    حالت میلگرد فولاد ابهر به صورت آجدار و شاخه ای می باشد و از سایز 8 تا 28 را پوشش می دهد. البته در مورد آج های موجود بر روی آن باید گفت بر اساس آنالیزهای A2 و A3 است که نشان دهند آج مارپیچ و جناغی است. هر دو این آج ها می توانند میزان چسبندگی میلگرد به بتن را افزایش دهند.

    حال باید بررسی کرد که میلگرد فولاد ابهر چگونه می تواند استحکام بتن را افزایش دهد؟!

    نقش میلگرد فولاد ابهر در استحکام بتن

    سازه های بتنی به دلیل اینکه همیشه تحت تاثیر فشار بالا ناشی از قطعات دیگر ساختمان و همچنین وزن تخمین زده و از سویی دیگر نیروهای کششی قرار می گیرد، نیاز دارد توسط قطعه دیگری تقویت گردد. در بین قطعات گوناگون موجود در ساختمان سازی، این میلگرد است که می تواند به خوبی این نقش را ایفا کند و کمبودهای بتن را به صورت چشمگیری کاهش دهد. از سویی دیگر میلگرد می تواند سازه را نسبت به فشارهای وارده بر لرزش، حرکت و انقباض، مقاوم کند. در نتیجه می توان گفت میلگرد به کاهش این تنش ها کمک کرده و در کل سازه را مقاوم می کند.

    اثر قیمت میلگرد فولاد ابهر در هزینه های تمام شده سازه

    کارخانه فولاد ابهر با توجه به وجود تغییرات قیمتی در قیمت مواردی نظیر محصولات اولیه، شمش، ارز مورد نیاز برای خرید و واردات و همچنین میزان عرضه و تقاضا قابل لمس در بازار، به صورت روزانه قیمت میلگرد فولاد ابهر را اعلام می دارد. چرا که این موارد می توانند به صورت مستقیم بر قیمت میلگرد فولاد ابهر تاثیر گذار باشند. اما باید بررسی کرد قیمت میلگرد فولاد ابهر چطور و چقدر می تواند بر هزینه های ساخت و ساز اثر بگذارد.

    موقعی که قیمت میلگرد فولاد ابهر افزایش یابد و روند نوسانی خود را حفظ کند، به مراتب این تغییرات می تواند بر هزینه های ساخت و ساز موثر باشد. چرا که صاحبان پروژه ها می بایست هزینه های زیادی برای خرید میلگرد داشته باشند، در نتیجه با افزایش اندک قیمت این محصول، هزینه های زیادی را برای آن پروژه به بار خواهد آورد.

    مطلب پایانی 

    خرید آهن آلات برای پروژه ها بسیار ضروری و مهم است و می بایست در زمان های مناسب اقدام به خرید نمود. از جمله این محصولات مهم و کاربردی میلگرد است که نقش بسزایی در استحکام سازه ها و به خصوص بتن دارد. امروزه میلگرد توانسته با داشتن انواع های مختلف، نیاز سازه را تامین نماید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.