جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41365 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • کاربرد روتاری جوینت در صنعت و انواع آن
    14 آبان 1401 - 12:51
    شناسه : 209969
    0

    روتاری جوینت ها وسیله ای هستند که اجازه می دهند تا چرخش و دوران به واحدهای متحد صورت بگیرد. این قطعات یک ایستگاه مخصوص بین معبر تامین کننده انرژی و بخش گردان مثل سیلندر یا غلتک هستند. این قطعه اجازه جریان مایع را به بخش های داخل و بیرون بخش های دوار می دهد. مایع های سیال در روتاری اغلب شامل یک سری مواد جامد و همینطور مایعات اعم از روغن حرارتی و آب و یا مایع های هیدرولیکی هستند.

    پ
    پ

    images 1667577254 - کاربرد روتاری جوینت در صنعت و انواع آن -

    معرفی دستگاه روتاری جوینت و سویول جوینت و کاربرد آن در صنعت

    روتاری جوینت یک مفصل  انتقال دهنده سیال(مایعات وگاز) به شکل (سرد و گرم ) می باشد که جهت استفاده در مواردی که قسمتهایی از دستگاه میبایست در حال چرخش انتقال سیال انجام شود به کار می رود . روتاری جوینت های ساخت این کارخانه در دو گروه با سرعت دورانی پایین  با  پیش  کد RMZ   ( کمتر از 150 دور بر دقیقه ) و  سرعت  دورانی   بالا  با  پیش کد  RMB ( حداکثر8000rpm) ساخته میشوند . تمامی  روتاری جوینت های ساخته شده بصورت 100درصد با فشار 4 بار و سرعت دورانی 56rpm برای گروه روتاری جوینت های RMZو 450rpm برای گروه روتاری جوینت های RMB بمدت 10 دقیقه تست میشوند .

    روتاری جوینت ها وسیله ای هستند که اجازه می دهند تا چرخش و دوران به واحدهای متحد صورت بگیرد. این قطعات یک ایستگاه مخصوص بین معبر تامین کننده انرژی و بخش گردان مثل سیلندر یا غلتک هستند. این قطعه اجازه جریان مایع را به بخش های داخل و بیرون بخش های دوار می دهد. مایع های سیال در روتاری اغلب شامل یک سری مواد جامد و همینطور مایعات اعم از روغن حرارتی و آب و یا مایع های هیدرولیکی هستند.

    اجزای روتاری جوینت‌ ها:

    اجزای تشکیل دهنده شامل چهار بخش می‌باشد.

    1. بدنه: بسته به کاربرد میتواند از جنس آلومینیوم، چدن، برنج و استیل ضد زنگ باشد.
    2. شفت: معمولا از استیل ضد زنگ ساخته میشود.
    3. یاتاقان: به مدل روتاری بستگی دارد که میتواند بوش گرافیتی و بلبرینگ باشد.
    4. مکانیکال سیل: بسته به کاربرد روتاری از جنس سرامیک، سیلیکون کاربید و کربن گرافیت می‌باشد.

    روتاری جوینت توسط چه کسی اختراع شد ؟

    ✅ روتاری جوینت در سال 1908 توسط شرکت امریکایی Barco اختراع شد . در سال 2012 شرکت Barco توسط شرکت Deublin در امریکا خریداری و تحت نام روتاری جوینت دابلین مارکت آن ادامه یافت . هر چند شرکت دابلین  به احترام آقای بارکو نام او را از محصولات طراحی شده توسط Barco پاک نکرده و هنوز هم روتاری جوینت های Barco با همان برند توسط Deublin فروخته میشود .
    images 1667577348 - کاربرد روتاری جوینت در صنعت و انواع آن -

    بارکو در آن زمان برای صنعت راه آهن آمریکا پیچ و مهره و اتصالات دیگر تولید میکرد . با گذشت سالها و بر اساس نیاز Barco صدها روتاری جوینت برای صنایع هوایی امریکا طراحی و تولید کرد . شرکت دابلین دسامبر 2012 شرکت Barco sen را از آقای Carry Illinois خریداری کرد . هر دو شرکت تولید کننده بزرگ اتصالات دوار در دنیا بودند و با تلفیق این دو شرکت اتفاقات خوبی در صنعت اتصالات چرخشی دنیا روی داد . شرکت Norman G Clark  که در سال 1919 تاسیس شد از عرضه کنندگان اصلی محصولات بارکو در امریکا میباشد .

    پیش از خرید بارکو توسط دابلین این شرکت بیش از 100 سال با تفکرات ابتکاری و محصولات با کیفیت ، مشکلات جریان سیال در صنایع فرآوری و انرژی را حل میکرد . روتاری جوینت ها به شکلی طراحی و ساخته شده اند که با بالاترین کیفیت در دسترس باشند . با توجه به رشد سرعت تولید خصوصا در صنعت کاغذ نیاز بود که روتاری جوینت های با تحمل سرعت بالا و فشار و دمای بالاتر طراحی و تولید شوند . دابلین با خرید شرکت بارکو و ابتکارات خلاقانه و دسترسی به متریال های خاص در کشور امریکا توانست در این امر مهم پیشرو باشد .

    تفاوت سویول جوینت با روتاری جوینت چیست ؟

     روتاری جوینت نوعی اتصال دوار است که جهت انتقال سیالات ( مایعات و‌گازها ) از حالت سکون به حالت دوار استفاده میشود . روتاری جوینت ها در بازه دمایی -۲۰ الی +۳۵۰ درجه سانتیگراد تولید میشوند . روتاری جوینت ها با تحمل سرعتهای مختلف تا ۲۴۰۰۰ دور بر دقیقه ساخته میشوند و توسط اسپرینگ مکانیکال سیل یا مولتی اسپرینگ مکانیکال سیل آبندی انجام میشود . روتاری جوینتها تحمل وزن بالا را ندارند و هنگام نصب باید وزن آنها متعادل باشد در غیر اینصورت یا بلبرینگ خرد میشود و یا بوشهای به کار رفته  گشاد میشود.

     سویول جوینت Swivel joint و بال جوینت Ball joint ، به عنوان اتصالات دوار شناخته می شوند، در کاربردهایی استفاده می شوند که انتقال مداوم سیالات از یک منبع ثابت به یک منبع دوار نشت مورد نیاز است.  معمولا سویول جوینت ها در دستگاهها و اتصالات نصب میشوند تا امکان چرخش 360 درجه را فراهم کنند و در عین حال از گره خوردن شیلنگ ها هنگام چرخش قطعات جلوگیری می کنند.  در عوض، تنش های مکانیکی ناشی از پیچش، خم شدن و کشش شیلنگ را می توان کاهش داد.

    قیمت روتاری جوینت

     چرا روتاری جوینت گران است؟ همانطور که میدانیم روتاری جوینت یک اتصال دوار بسیار حساس و در عین حال ضروری برای ماشین آلات صنعتی میباشد و دائما در معرض خوردگی با آب و ذرات معلق، اسیدها و مواد شیمیایی  میباشد  و گاها بصورت  24 ساعته در حال کار میباشد. در داخل روتاری جوینت قطعاتی وجود دارند که بر روی هم چرخیده و  ساییده میشوند ولی آبندی انجام داده و بایستی طول عمر خوبی داشته باشند  یعنی قطعاتی که در معرض خوردگی آب و مواد اسیدی و قلیایی هستند بایستی حداقل از استیل باشند و قطعه ای که در معرض سایش قرار میگیرد از متریالی با سختی قابل قبول در برابر سایش باشد.

     جمع موارد فوق باعث میشود قیمت روتاری جوینت گران به نظر برسد . حال آنکه افرادی برای پایین آوردن قیمت اقدام به تولید روتاری جوینت با شافت آهنی ( ارزان ترین متریال موجود ) و آبند های پلیمری غیر استاندارد ( فراوان در ناظم اطبا ) میکنند و این امر باعث کاهش قیمت چمشگیر و در عین حال سود بالا برای تولید کننده میشود .

     قیمت روتاری جوینت به عوامل متعددی بستگی دارد . ارائه اطلاعاتش جامع و درست به کارشناسان فروش در قیمت روتاری جوینت  تاثیر بسزایی دارد .

    هنگام اطلاع از قیمت روتاری جوینت باید موارد ذیل دقیقا به کارشناسان فروش ارئه شود

    • سایز روتاری جوینت
    • نوع سیال
    • دمای کاری سیال
    • فشار کاری

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.