×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر

یکی از وسایل آشپزخانه بسیار پرمصرف در خانه‌های مردم ایران را می‌توان سماور دانست. از آن‌جایی که چای نوشیدنی محبوب مردم ایران محسوب می‌شود، عجیب نیست که در خانۀ بیشتر مردم سماور یک وسیله ضروری باشد. به‌طوری که حتی در وسایل خانه‌های نوعروس‌ها نیز سماور یکی از فاکتورهای همیشگی است. اما چرا استفاده از سماور برنجی مفید است؟

برای پاسخ به این سوال در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

اولین سماور در کجا ساخته شد؟

سماور از وسایلی است که اصالت آن به کشور روسیه بازمی‌گردد. پس از ورود برگ چای از کشور مغولستان به روسیه، صنعتگران روسی شروع به ساخت وسیله‌ای کردند تا بتوان با کمک آن، از برگ چای نوشیدنی مناسبی تهیه کرد. در ابتدا چای، تنها به‌عنوان دارو مورد استفاده قرار می‌گرفت اما با گذشت زمان، این نوشیدنی در مهمانی‌ها و دورهمی‌های مردم استفاده می‌شد.

پس از رواج یافتن نوشیدن چای در میان مردم عادی کشور روسیه، سماور در نمایشگاه‌های بین‌المللی راه یافت و درخواست برای واردات این وسیله رو به افزایش گذاشت.

images 1667900102 - استفاده از سماور برنجی چه فوایدی دارد؟ - راهنمای خرید

ورود سماور به ایران

سماور برای اولین بار در زمان ناصرالدین شاه قاجار به ایران وارد شد. در ابتدا از سماور فقط در دربار پادشاه و خانواده‌های اشرافی استفاده می‌شد. چون این وسیله تنها به‌صورت وارداتی در کشور موجود بود، قیمت زیادی داشت که فقط خانواده‌های متمول از پس خرید آن برمی‌آمدند.

به همین علت، امیرکبیر از صنعتگران ایرانی درخواست کرد تا خودشان شروع به ساخت سماور کنند. این درخواست علاوه بر جلوگیری از واردات سماور موجب می‌شد تا قیمت این محصول کاهش زیادی داشته باشد تا یبشتر خانواده‌های ایرانی بتوانند آن را تهیه کنند.

چرا برای ساخت سماور از آلیاژ برنج استفاده می‌شد؟

در ابتدا سماور از آلیاژ برنج تهیه می‌شد. استفاده از آلیاژ برنج برای ساخت سماور بسیار مناسب بود. آلیاژ برنج قابلیت شکل‌پذیری و چکش‌خواری مناسبی دارد به‌گونه‌ای که برای ساخت سماور در قالب‌های مختلف، به‌راحتی شکل می‌پذیرد. این ویژگی روند ساخت سماور را برای صنعتگران بسیار ساده می‌کرد.

علاوه بر آن، استفاده از سماور برنجی برای حاضر کردن چای، می‌تواند املاح مفیدی همچون مس و روی را درون چای آزاد کند. این مس و روی آزادشده در چای تهیه شده از سماور برنجی، در بدن افراد جذب می‌شود.

با جذب شدن آهن و روی در بدن، مشکلات و بیماری‌های ناشی از کمبود این عناصر در بدن برطرف می‌شوند.

سماورهای برنجی علاوه بر داشتن خواص بسیار برای سلامتی انسان در تامین مواد مهم و مورد نیاز بدن، دارای زیبایی منحصربه‌فردی هستند. این زیبایی سماورهای برنجی در مکان مورد استفاده می‌تواند بسیار چشم‌گیر باشد. آلیاژ برنج مورد استفاده در ساخت سماور می‌تواند با توجه به میزان عناصر به کار رفته، رنگ‌های متفاوتی از قرمز تا طلایی درخشان داشته باشد. می‌دانید که آلیاژ برنج از فلزات مس و روی به طور عمده تشکیل شده است که میزان هر کدام در نهایت می‌تواند رنگ آلیاژ برنج را تعیین کند.

عناصر دیگر نیز می‌توانند در آلیاژ برنج مورد استفاده قرار گیرند. میزان مجاز از عناصری همچون سرب به‌عنوان فلز جانبی در آلیاژ برنج، نباید از حد مجاز فراتر رود. زیرا مقدار زیاد سرب می‌تواند برای سلامت انسان خطرناک باشد.

images 1667900160 - استفاده از سماور برنجی چه فوایدی دارد؟ - راهنمای خرید

انواع سماور برنجی

سماورهای برنجی بر اساس نوع ساخت به دو دسته تقسیم می‌شوند.

سماورهای برنجی اصل

این سماورها از آلیاژ برنج ساخته شده‌اند

سماورهای با روکش برنج

این مدل از سماورها از فلزات دیگری تهیه شده‌اند و با آلیاژ برنج آبکاری شده‌اند.

بدیهی است که سماورهای برنجی اصل علاوه بر قیمت بالاتر، خواص مفید را خواهند داشت در صورتی که سماورهای تهیه شده از فلزات دیگر با آبکاری برنج، این خواص را ندارند.

روش‌های تشخیص سماور برنجی اصل

برای تشخیص سماور برنجی اصل از انواع دیگر، روش‌های متفاوتی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. فروشگاه اینترنتی شیک هنر در این رابطه اینگونه بیان می کند:

استفاده از آهنربا

توجه داشته باشید که آلیاژ برنج به آهنربا نمی‌چسبد. پس اگر با نزدیک کردن یک آهنربا به سماور مورد نظر، آهنربا جذب سماور شود، متوجه خواهید شد که سماور برنجی اصل نیست.

استفاده از پلاستیک

پلاستیک با حرارت دیدن جمع می‌شود. اگر پلاستیک به سماور بچسبد، به این معناست که سماور برنجی اصل نیست. پلاستیک به سماور برنجی اصل نمی‌چسبد.

ایجاد خراش روی سماور

یکی دیگر از راه‌های تشخیص سماور برنجی اصل ایجاد خراش روی سطح آن است. خراش ایجاد شده در سطح سماور برنجی اصل ظاهری شفاف دارد در حالی‌که در سماورهای با روکش برنج خراش کدر خواهد بود.

علاوه بر آن در حالت کلی سماورهای ساخته شده از آلیاژ برنج در مقایسه با سماورهای دارای آبکاری برنج، درخشندگی بالاتری دارند.

images 1667900192 - استفاده از سماور برنجی چه فوایدی دارد؟ - راهنمای خرید

فواید استفاده از سماور برنجی

همان‌طور که پیش‌تر نیز بیان شد، استفاده از سماور و سایر ظروف برنجی برای بدن انسان بسیار مفید است.

  • خاصیت ضد میکروبی و ضدباکتریایی دارد.
  • موجب عملکرد صحیح سلولهای مرکز فرمان در مغز میشود.
  • استفاده از سماور برنجی برای درست کردن چای موجب می‌شود تا بسیاری از بیماری‌های گوارشی و پوستی ناشی از کمبود روی و آهن در بدن، درمان شود.

کمبود روی و مس در بدن موجب ایجاد بیماری‌های مختلف می‌شود.

  • ایجاد ورم در قرنیه
  • ایجاد زخم در سطح پوست
  • تاخیر بهبود زخم در بدن
  • کاهش اشتها
  • ایجاد اختلال دید در شب و تاریکی
  • ایجاد اختلال در بویایی و چشایی

بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد این عارضه‌ها استفاده از سماور برنجی است. پزشکان سنتی به استفاده از ظروف برنجی برای پخت و پز بسیار تاکید کرده‌اند.

می‌دانید که پیشگیری مهم‌تر از درمان است. یکی از راه‌های پیشگیری از بروز بیماری‌ها، داشتن تغذیۀ سالم و مقوی است. استفاده از سماور برنجی یکی از کارهایی است که می‌توانید برای تصحیح رژیم غذایی و دریافت مواد و املاح مفید انجام دهید.

سماور برنجی انواع مختلفی دارد که با توجه به ظاهر و نوع مصرف دسته‌بندی می‌شوند.

سماورهای برنجی ذغالی، گازی و برقی برای تناسب با بسیاری از سلیقه‌ها ساخته می‌شوند. همچنین سماورها برنجی به صورت ساده و کارشده در بازار موجود هستند.

برای خرید سماور برنجی دست ساز  با توجه به سلیقه خود می‌توانید یکی از انواع مختلف آن را انتخاب کنید. اما توجه داشته باشید که هر مدل سماور برنجی برای استفاده در مکان خاصی ساخته شده است. به‌عنوان مثال سماورها برنجی ذغالی برای استفاده در آشپزخانه مناسب نیستند، این مدل از سماورها بیشتر در فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرند. توجه داشته باشید که قیمت سماور برنجی نیز با یکدیگر تفاوت دارد. بدیهی است که قیمت سماورهای کارشده نسبت به انواع ساده بیشتر است. هرچه میزان کار دست در سماور بیشتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود.

برای داشتن خرید مطمئن و باکیفیت، حتما سماورهای برنجی را از فروشگاه‌ها مراکز معتبر نظیر shikhonar که محصولات برنجی را با ضمانت اصالت ارائه می کند خریداری کنید.

برچسب ها : صنایع دستی,راهنمای خرید,مزایا و معایب

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.