×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

word image 210612 1 - راهنمای جامع خرید اسپیکر (بلوتوث، خانگی) - راهنمای جامع اسپیکر بلوتوثی

همانطور که می‌دانید اسپیکرها لوازمی هستند که خریدشان نیاز به در نظر گرفتن چند فاکتور مهم دارد. بنابراین مهم است قبل از هر کاری چند سوال اساسی را از خودتان بپرسید. نمی‌دانید چه سوال‌هایی؟ مشکلی نیست، ما از شما سوال می‌پرسیم و مراحل خرید را قدم به قدم با هم پیش می‌بریم.

اگر دقت کنید به رنج گسترده‌ای از لوازم الکترونیکی می‌گوییم اسپیکر. از سیستم صوتی های قدیمی بوک شلف گرفته تا اسپیکرهای پرتابل و کوچک بلوتوثی که این روزها خیلی مد شده است. به همین دلیل قصد داریم راهنمای خرید اسپیکر را طوری پیش ببریم که هر کسی با هر سلیقه ای بتواند از آن استفاده کند.

word image 210612 2 - راهنمای جامع خرید اسپیکر (بلوتوث، خانگی) - راهنمای جامع اسپیکر بلوتوثی

راهنمای جامع خرید اسپیکر مناسب

پیش از اینکه راهنمای خرید اسپیکر را شروع کنیم باید با چند مفهوم ساده در این حوزه آشنا شویم. پس نگاه مختصری به لغت نامه کوچک زیر بیندازید تا در ادامه برایتان سوال پیش نیاید.

توییتر | برای سر هم کردن یک سیستم صوتی حرفه ای لازمند و می‌توانند سیگنال های بالا را به خوبی پوشش دهند. موقع بررسی اسپیکر همان بلندگویی که دیافراگمش قطر کمتری دارد توییتر است.

ساب ووفر | ساب ووفرها اسپیکرهای جانبی هستند که عمق بیس را بیشتر می‌کنند. این لوازم می‌توانند سیگنال پایین صدا را پوشش دهند که برای گوش دادن به موزیک های راک و متال بسیار مناسب است.

موقع بررسی اسپیکر، اگر بلندگوهای بزرگ دیدید احتمالا همان ووفر یا ساب ووفر است.

ساندبار | معمولا برای تلویزیون ها کاربرد دارند و به خاطر طراحی متفاوتشان جای کمی می‌گیرند. اگر علاقه مند به گوش دادن موزیک در تلویزیون هستید می‌توانید آن ها را با یک ساب ووفر هم ترکیب کنید. ساندبارها معمولا طراحی کشیده دارند.

دقیقا چه استفاده ای از اسپیکر دارید؟

شاید به نظرتان سوال احمقانه ای باشد. حتما می‌گویید خب می‌خواهم آهنگ گوش کنم، هر چقدر بلندتر بهتر! ولی منظور ما از این سوال این است که استفاده شما از اسپیکر به موزیک گوش دادن عادی محدود می‌شود یا خوره لوازم صوتی هستید و دنبال بهترین سیستم صوتی جهان می‌گردید؟ بین این دو دسته طیفی از افراد با سلایق و علایق گوناگون وجود دارند که هر کدام دلیل خاصی برای خرید اسپیکر خواهند داشت.

پس در قدم اول مشخص کنید که جز کدام دسته‌اید. بعد می‌توانیم به ادامه مراحل راهنمای خرید اسپیکر بپردازیم.

– اگر به صورت روزمره موزیک گوش می‌دهید شاید بهتر باشد یک جفت اسپیکر TWS بگیرید و از صدای سه بعدی آن لذت ببرید. نیازی به خرید اسپیکرهای بزرگ و چندین کاناله و خرج بیهوده هم نیست. همین اسپیکرهای بلوتوثی یا رومیزی خانگی کاملا نیازهای شما را برآورده می‌کنند.

– اگر عادت دارید موزیک همیشه در خانه پخش شود و موقع کار و آشپزی از هر جایی شنیده شود، یک جفت اسپیکر بوک شلف یا به اصطلاح طاقچه ای کارتان را راه می‌اندازد. اگر به دنبال باس بیشتری در طیف های پایین هستید سیستم صوتی تان را با یک ساب ووفر کوچک تکمیل کنید.

– اما اگر فقط دنبال یک اسپیکر مناسب برای تلویزیون می‌گردید تا فیلم ها را با کیفیت صدای بهتری تماشا کنید و گاهی هم موزیکی پخش کنید، پیشنهاد ما ساندبار است.

آخر از همه هم فرض می‌کنیم که شما خوره موسیقی هستید و نیاز دارید موزیک با بهترین کیفیت و وضوح اطرافتان جریان داشته باشد. در این حالت واقعا باید دنبال جمع کردن یک سیستم صوتی کامل اعم از آمپلی فایر، ساب ووفر، توییتر و .. باشید.

برای خرید اسپیکر دبلیوکینگ(W-KING )می توانید به فروشگاه اینترنتی مسترکالا مراجعه کنید.

word image 210612 3 - راهنمای جامع خرید اسپیکر (بلوتوث، خانگی) - راهنمای جامع اسپیکر بلوتوثی

در مشخصات فنی اسپیکر به چه مواردی توجه کنید؟

یادمان نرود اسپیکری که می‌خریم باید از لحاظ فنی هم حداقل قابلیت های مورد نیاز ما را داشته باشد. اینجاست که در راهنمای خرید اسپیکر به سراغ جزییات می‌رویم. در کنار نوع و جای قرار گیری، طراحی اسپیکر، جنس آن، قابلیت‌ها و توانایی‌هایش همه و همه در کیفیت صدای خروجی موثرند.

word image 210612 4 - راهنمای جامع خرید اسپیکر (بلوتوث، خانگی) - راهنمای جامع اسپیکر بلوتوثی

جنس خوب: جنس مخروط بلندگو (صفحه صدا) در کیفیت صدای آن موثر است. هر شرکتی از متریال مشخصی برای ساخت دیافراگم استفاده می‌کند ولی معمولا موادی مانند آلومینیوم، سرامیک، شیشه و فیبر پلیمری در آن به کار رفته است.

کراس اوور: بهترین اسپیکرها آن‌هایی هستند که می‌توانند تمام فرکانس های شنیداری ما را پوشش دهند. اینکه اسپیکر بتواند همه فرکانس ها را پوشش دهد نیاز به یک واحد تقسیم وظایف دارد که اسمش Crossover است. در واقع مدار کراس اوور مانند پلیس راهنمایی رانندگی رفتار می‌کند تا هر کدام از فرکانس ها توسط بلندگوی مناسبشان پخش شوند.

مثلا وظیفه کراس اوور این است که فرکانس های پایین را به ووفر، فرکانس های بالا را به توییتر و فرکانس های میانی را به اسپیکر مید رنج بسپارد. بنابراین اگر full Frequency بودن اسپیکر برایتان مهم است دنبال این دو مورد در اسپیکر تان بگردید:

۱) داشتن درایور ووفر مناسب برای پوشش سیگنال های پایین

۲) داشتن درایور توییتر مناسب برای پوشش سیگنال های بالا

۳) داشتن درایور مید رنج مناسب برای پوشش فرکانس های میانی

فرکانس پاسخگویی: کل رنج فرکانسی که توسط یک اسپیکر قابل تولید است را فرکانس پاسخ گویی می‌گوییم. از آنجایی که در این راهنمای خرید اسپیکر باید باهم رو راست باشیم، ناچاریم بگوییم که فرکانس پاسخگویی درج شده در مشخصات فنی اسپیکرها معمولا معنی خاصی ندارد.

چرا؟

روی همه اسپیکرها می‌توانید محدوده ۲۰Hz-20KHz را ببینید. اما در عمل یک اسپیکر خانگی که تمام فرکانس ها را پوشش می‌دهد، صدای ۲۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز را در ۳ دسی بل پخش می‌کنند که خیلی پایین است.

در عین حال اسپیکر کامپیوترها هم در همین بازه قرار دارد ولی در۱۰ دسی بل یا بیشتر صدا را پخش می‌کند. بنابراین متوجه می‌شوید که فرکانس پاسخگویی درج شده روی محصولات معمولا همه داستان را نمی‌گوید.

امپدانس: اسپیکرها دارای یک مشخصه الکترونیکی به نام امپدانس هستند. واحد امپدانس اهم است و در نتیجه انتظار می‌رود که نوعی مقاومت باشد. به بیان ساده امپدانس مقاومتی است اسپیکر ها نسبت به سیگنال امپ دارند. شاید فکر کنید مقاومت چیز خوبی نیست ولی در این مورد خیلی هم حیاتی است. زیرا اگر اسپیکر در مقابل توان امپ مقاومت نداشته باشد، بر اثر دریافت توان بالا خواهد سوخت. اسپیکرهای زیر ۸ اهم بهتر است با آمپلی فایر ست نشوند چون ممکن است توانش را نداشته باشند.

حساسیت: یکی دیگر از ویژگی هایی که موقع بررسی مشخصات فنی اسپیکر به آن بر می‌خورید حساسیت است. به عبارت ساده بالاترین صدای یک اسپیکر به نسبت وات را Sensitivity می‌گویند. اسپیکرهایی که حساسیت پایینی دارند نیاز به توان بالاتری برای رسیدن به حجم صدای زیاد دارند.

عدد ۸۰db تا ۸۸db کمترین مقدار حساسیت و عدد ۸۹db تا ۱۰۰db حساسیت های بالا را نشان می‌دهند.

پورت ها: درگاه ها در خرید اسپیکر خیلی مهم هستند. اولین کاری که باید بکنید این است که چک کنید ببینید اسپیکر چه نوع پورت هایی دارند. از جمله پورت هایی که می‌توانید انتظارش را داشته باشید، پورت Aux و پورت USB است. به علاوه بعضی از اسپیکرهای بلوتوث کوچک یک درگاه برای اتصال کارت حافظه نیز دارند. پس توجه به پورت های زیر مهم است:

Aux (1

USB (flash) (2

USB (charge) (3

Tf Card (4

برای خرید اسپیکر رم خور می توانید به لینک مراجعه کنید

درایورها: اندازه درایورها تقریبا رابطه مستقیمی با اندازه خود اسپیکر دارد. بنابراین در اسپیکرهای بلوتوثی کوچک نمی‌توانید دنبال درایورهای خیلی بزرگ باشید. اما فقط ابعاد درایور نیست که کیفیت صدا را تعیین می‌کند و فاکتورهای دیگری هم دخیلند.

اسپیکرهای بلوتوثی می‌توانند نیاز شما برای گوش دادن به موسیقی را در جمع های کوچک یا تنهایی رفع کنند. اما اگر می‌خواهید جشن های بزرگ بگیرید دنبال چیز دیگری باشید.

نسخه بلوتوث: خب این بخش مخصوص اسپیکرهای بلوتوثی بی سیم می باشد که از طریق اتصال وایرلس به گوشی متصل می‌شوند. نسخه بلوتوث نشان دهنده این است که صدا با چه کیفیتی بین گوشی و اسپیکر شما منتقل می‌شود. این کیفیت به میزان فاصله ای که اسپیکر با گوشی دارد هم بستگی داشته و یا توجه به کلاس بلوتوث رنج ۵ تا ۱۰۰ متر خواهد داشت.

در حال حاضر اکثر اسپیکرهای جدید بلوتوث نسخه ۴ یا ۵ دارند:

بلوتوث نسخه ۴: پشتیبانی از پروفیل انرژی پایین، دوام باتری بهتر، بسته به کلاسش تا ۶۰ متر برد دارد.

بلوتوث نسخه ۵: همه موارد بالا به علاوه بهبود در انتقال داده و برد.

تامین برق: اسپیکرها به دو صورت شارژی و برقی وجود دارند. بنابراین باید تصمیم بگیرید که اسپیکرتان کاملا خانگیست یا دوست دارید آن را جا به جا کنید؟

اگر جز دسته دوم هستید باید از اسپیکرهای شارژی استفاده کنید تا در مواقع لازم بتوانید بدون کابل هم از آن استفاده کنید. برای شارژ اسپیکرهای باتری خور معمولا به کابل میکرو یا تایپ سی نیاز خواهید داشت.

آخر از همه هم بودجه خودتان را بسنجید. ببینید چقدر می‌خواهید خرج کنید و به نسبت همان خرید کنید.

برای خرید انواع اسپیکر می توانید به فروشگاه اینترنتی مسترکالا مراجعه کنید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.