شنبه, 8 اردیبهشت 1403 Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41453 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • با یک وسیله آفت فقر را از بین بردم
    29 آبان 1401 - 18:11
    شناسه : 211549
    0

    زمانی که در مزرعه مشغول کار بودم متوجه شدم که تمام محصولات دچار خسارت شده است، تصمیم گرفتم در حوزه ی سم و سمپاش فعالیت کنم و مشکل مزرعه خود و دیگر کشاورزان را حل کنم و اینگونه بود که از این طریق به درآمد رسیدم. در ادامه با این محصولات بیشتر آشنا خواهید شد.

    پ
    پ

    سم لاروکش

    مشکلات فراوانی که کاربرد سم لاروکش در آلوده کردن محیط زیست و ایجاد مقاومت در حشرات دارند, انگیزه ای برای تهیه و تولید حشره کش جدید گردید و همراه مبارزه با حشره بالغ, عملیات لاروکشی نیز اهمیت پیدا کرد. در این پژوهش, عملکرد لاروکشی سم پیریمفوس متیل (Pirimiphos Methyl) با غلظت های مختلف علیه ناقلین مالاریا در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفت. به همین منظور, تعدادی بشر متناسب با حجم نمونه ها آماده گردید و در آنها مقداری آب حاوی لارو که از مناطق آلوده جمع آوری شده بود, ریخته شد؛ سپس غلظت های مختلف سموم که از قبل تهیه شده بود, بر روی سطح بشرها به طور یکنواخت پاشیده شد و 24 ساعت بعد شمارش انجام پذیرفت. همچنین غلظت های مختلف پیریمفوس با یکدیگر و با سموم تمفوس و رلدان مقایسه شد.نتایج نشان داد که سم رلدان هر چند دارای خاصیت لاروکشی فراوانی است؛ اما به علت ایجاد مرگ در لارو برخی از سنجاقک ها و سوسکهای آبزی, از نظر محیط زیست مورد تایید نیست. پیریمفوس متیل, ضمن داشتن خاصیت کشندگی بالا, برای لارو سایر آبزیان خطرات چندانی ندارد.پیریمفوس متیل, سمی ارزان و در دسترس بوده که سازمان جهانی بهداشت (WHO) آن را به عنوان سمی کم خطر, با قدرت حشره کشی بالا معرفی کرده است. با توجه به این خصوصیات مثبت, ارزشیابی و بررسی بیشتر این سم برای کنترل بیماری مالاریا و کاهش آزار و اذیت ناشی از نیش پشه های مختلف, توصیه می گردد.

    C:\Users\ARAD\Desktop\c.jpg

    سم نخود

    سم ضد گیاه نخود با نام تجاری لنتاگران در بازار به فروش می رسد:

    سم نخود انتخابی بوده که برای کنترل کردن و نابود سازی علف­های هرز پهن برگ در مزارع نخود دیم بکار می رود.

    علف کش Pyridate متعلق به گروه فنیل پیریدازین­ها است.

    آسیب در برگ­ها زمانی که علف کش با آن تماس یابد مشاهده خواهد شد.

    باز دارنده سیستم انتقال الکترون در فتوسنتز می باشد.

    بصورت کلی از طریق برگ جذب گیاه می گردد.

    نشانه های اثرگذاری آن در گیاه به صورت کلروز سریع و نکروزه شدن از حاشیه برگ­هاست.

    در انتها با خشک شدن برگ­های علف هرز ظرف ۴ تا ۷ روز ابراز می نماید.

    نیمه عمر این سم علف کش در خاک کمتر از سه روز است.

    C:\Users\ARAD\Desktop\b.jpg

    سمپاش

    مطلوب‌ترین راهکار برای استفاده از سموم کشاورزی، سمپاش است، سمپاش‌ها با کنترل میزان و نحوه پخش سم موجب نابودی حداکثری آفات و همچنین حفظ و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی می‌شوند. صرفه‌جویی در زمان، بهبود کیفیت فرآیند سم‌پاشی و کاهش میزان مصرف سم نیز از دیگر مزایای سمپاش است. برای سمپاشی مزارع یا باغ‌هایی با وسعت کم، از سمپاش دستی استفاده می‌شود، این سمپاش دارای عملکرد پیچیده‌ای نبوده و افراد مبتدی نیز قادر به استفاده از آن می‌باشند، سم پاش‌های دستی در دو نوع تلمبه‌ای و شارژی ارائه می‌شوند در نوع تلمبه‌ای پیستون داخل سیلندر به وسیله نیروی وارد شده توسط دست حرکت داده می‌شود و در نهایت سم توسط افشانک به سطح مورد نظر پاشیده می‌شود، در نوع شارژی با توجه به استفاده از باتری نیاز به استفاده از نیروی دست نمی‌باشد، البته امروزه سمپاش‌های دستی دوکاره با ویژگی سمپاش تلمبه‌ای و شارژی نیز تولید می‌شود.

    C:\Users\ARAD\Desktop\a.jpg

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.