جمعه, 7 اردیبهشت 1403 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41452 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • نکاتی که باید در رابطه با محافظت چوب در برابر رطوبت رعایت کنید
    29 آبان 1401 - 1:34
    شناسه : 211606
    0

    اگرچه چوب یک ماده شگفت‌انگیز زیبا و بادوام است، اما چوب می‌تواند به راحتی دربرابر خیلی چیزها آسیب‌پذیر باشد، به ویژه در محیط‌هایی که احتمال کپک، جلبک، قارچ‌ها و رطوبت وجود دارد. بنابراین بهتر است به دنبال راه‌های محافظت چوب در برابر رطوبت باشد. خانه‌های چوبی، مبلمان چوبی، وسایل چوبی و سایر سازه‌های ساخته شده […]

    پ
    پ

    word image 211606 1 - نکاتی که باید در رابطه با محافظت چوب در برابر رطوبت رعایت کنید -

    اگرچه چوب یک ماده شگفت‌انگیز زیبا و بادوام است، اما چوب می‌تواند به راحتی دربرابر خیلی چیزها آسیب‌پذیر باشد، به ویژه در محیط‌هایی که احتمال کپک، جلبک، قارچ‌ها و رطوبت وجود دارد. بنابراین بهتر است به دنبال راه‌های محافظت چوب در برابر رطوبت باشد. خانه‌های چوبی، مبلمان چوبی، وسایل چوبی و سایر سازه‌های ساخته شده از چوب واقعی به روش‌هایی نیاز دارند تا چوب سالم و از پوسیدگی در امان بماند. به خواندن ادامه دهید تا یاد بگیرید چگونه چوب را با روغن به بهترین راه برای محافظت و نگهداری از چوب، استفاده از نگهدارنده چوب است. در ادامه مطلب با این روش‌های محافظت از چوب در برابر رطوبت را بررسی می‌کنیم.

    چگونه از چوب در برابر رطوبت محافظت کنیم؟

    چوب در کنار تمام مزایایی که دارد ممکن است مشکلاتی را برای مصرف کننده درست کند که از مهم‌ترین آن می‌توان به آسیب پذیر بودن آن در برابر آب و رطوبت اشاره کرد؛ به همین جهت باید از آن به خوبی محافظت کرد. آیا می‌دانید شما می‌توانید چوب را ضد آب کنید. چند راه برای انجام آن نیز وجود دارد. در ادامه با این روش‌ها آشنا خواهید شد.

    word image 211606 2 - نکاتی که باید در رابطه با محافظت چوب در برابر رطوبت رعایت کنید -

    • وارنیش؛ ماده‌ای از رزین، روغن و حلال است که به عنوان روکش چوب مصرف می‌شود. وارنیش به صورت مات و شفاف استفاده میشود و یکی از بهترین روش‌های محافظت چوب در برابر رطوبت است. مواد تشکیل دهنده وارنیش؛ روغن چوب چینی، آلکید، فنولی و اورتان، بذر کتان و روغن‌هایی مانند روغن سویا و کاجیره است. وارنیش؛ بر پایه روغن از بادوام‌ترین مواد است که نجاران نیز آن را روی چوب انجام می‌دهد. از وارنیش می‌توانید در برابر مشکلاتی مانند گرما، آب، حلال‌ها و مواد شیمیایی استفاده کرد.
    • لاک الکل؛ این ماده یکی دیگر از روش‌های محافظت چوب در برابر رطوبت است و خیلی سریع خشک می‌شود. لاک الکل لایه سختی رو چوب درست می‌کند و یکی از بهترین روش‌هایی محافظت برای سطوح چوبی است. توصیه می‌شود از ماده لاک الکل، برای چوب‌هایی که بافت درشت دارند مانند چوب بلوط و چوب‌های نرم مانند سدار استفاده نکنید.
    • روغن زیتون و لیمو؛ در این روش باید روغن زیتون و آبلیمو را به نسبت 3 به 2 ترکیب کنید و سپس با کمک اسپری با دستمال آن را استفاده کنید.
    • این روش محافظت از چوب در برابر رطوبت علاوه بر حفظ و نگهداری چوب، بوی خوبی نیز دارد.
    • روغن بذر کتان؛ روغن کتان بوی تند و خیلی دیر خشک می‌شود. با این حال، روغن بذر کتان کاملا طبیعی است و هیچ گونه زیانی برای سلامت ندارد. پس توصیه می‌شود با وجود دیر خشک شدن روغن کتان، از آن استفاده کنید. خود شما می‌توانید دانه کتان را بجوشانید و روغن آن را تهیه کنید.
    • به منظور محافظت از چوب در برابر رطوبت، روش‌های ساده‌ای نیز وجود دارد. مثلا خیلی سریع لکه‌های آب را از روی سطح چوب خشک کنید.

    word image 211606 3 - نکاتی که باید در رابطه با محافظت چوب در برابر رطوبت رعایت کنید -

    استفاده از روغن گیاهی چوب

    روغن‌های گیاهی چوب برای محافظت، زیبایی و ضد آب استفاده می‌شود. این روغن‌های گیاهی چوب با نفوذ به عمق چوب آن را تغذیه می‌کند. همچنین، روغن گیاهی با تقویت دانه طبیعی چوب ظاهر زیباتر، براق‌تر و درخشنده‌تر می‌شود. با وجود این که روغن‌های چوب اغلب قیمت بالایی دارند، با محافظت طولانی و تقریبا دائمی چوب در برابر عوامل آسیب‌زا به یکی از بهترین روش‌های محافظت چوب در برابر رطوبت است. خلاصه، نگهدارنده‌های چوب به جلوگیری از بسیاری از شرایطی که می‌تواند باعث تخریب و از هم پاشیدگی چوب در طول زمان شود، کمک می‌کند. استفاده از نگهدارنده چوب، چوب را در برابر کپک، جلبک، قارچ و حشرات خسته کننده چوب، که شایع‌ترین علل پوسیدگی و پوسیدگی چوب هستند، نیز محافظت می‌کند. چوبی که حفظ شده، با روکش مناسبی درمان شده و نگهداری می‌شود تا چندین دهه یا بیشتر دوام بیاورد.

    هنگامی که چوب خشک شد، خاک و گرد و غبار را تمیز کنید، روغن مناسب را انتخاب کنید و در صورت لزوم با یک حلال مخلوط کنید. با استفاده از یک پارچه، 2 تا 3 لایه از روغن را به آرامی بمالید، مطمئن شوید که روغن اضافی را در حین حرکت پاک کنید و بین لایه ها سنباده بزنید.

    برای انجام مراحل حفاظتی بیشتر، از یک “محافظ کننده چوب” استفاده کنید، قرار گرفتن چوب در معرض آب و آفتاب را محدود کنید، به طور مرتب خاک، لکه و رنگ را به طور دوره ای پاک کنید، و منطقه مجاور را تهویه کنید. این روغن‌ها که قرن‌ها است کاربرد دارد. چوب‌های تیره‌دانه‌ای مانند گردو و چوب ماهون را زیبا و محافظت می‌کنند و امروزه نیز با اندکی پیشرفت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. مخلوط کردن روغن‌ها با مواد دیگر زمان خشک شدن را تسریع کرده و چسبندگی را از بین می‌برد.

    هنگام خرید محصولات چوبی، چوب‌های سخت را انتخاب کنید. در حالی که تمام چوب‌ها در معرض پوسیدگی هستند، چوب‌های سخت مانند برخی از سروها و چوب ساج یا قرمز دوام بیشتری دارند و نیاز به نگهداری و توجه کمتری دارند. آن‌ها نسبت به سایر چوب‌ها گران تر هستند. آوا چوب ارائه دهنده انواع فرآورده های چوبی از جمله ترمووود، لمبه و … میباشد با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را به بهترین نحوه راهنمایی کنند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.