جمعه, 7 اردیبهشت 1403 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41452 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • لوله مانیسمان چیست؟ و چه کابردی دارد؟
    29 آبان 1401 - 1:40
    شناسه : 211612
    0

    لوله مانیسمان که با نام های مختلفی مانند لوله بدون درز، مانسمان و سیم لس هم شناخته می شود، جزء پر کاربردترین لوله ها می باشد. به طور کلی لوله های فلزی به دو شکل لوله درزدار و لوله بدون درز (مانیسمان) تولید می شوند.

    پ
    پ

    word image 211612 1 - لوله مانیسمان چیست؟ و چه کابردی دارد؟ - قیمت لوله مانیسمان

    لوله مانیسمان که با نام های مختلفی مانند لوله بدون درز، مانسمان و سیم لس هم شناخته می شود، جزء پر کاربردترین لوله ها می باشد. به طور کلی لوله های فلزی به دو شکل لوله درزدار و لوله بدون درز (مانیسمان) تولید می شوند. لوله های درزدار همان طور که از نامشان پیداست در سطح خود، دارای درز جوش هستند. تفاوت اصلی این دو نوع لوله هم به همین درز جوش مربوط می شود. فعالان عرصه صنعت می دانند که مقاومت این لوله ها به علت وجود درز جوش، کمتر از لوله های لوله های مانیسمان می باشد.

    لوله های بدون درز به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارند در بسیاری از صنایع به کار می روند. البته در صنعت، از لوله های مختلفی مانند لوله های فولادی، لوله های استنلس استیل (ضد زنگ)، لوله بویلر و لوله آلیاژ استفاده می کنند. گاهی اوقات برای مقاوم سازی لوله های فولادی، سطح آنها را به وسیله ی فلز روی می پوشانند. به چنین لوله هایی لوله گالوانیزه می گویند. این پوشش باعث می شود تا مقاومت لوله در برابر خوردگی، زنگ زدگی و … افزایش یابد. به همین علت قیمت لوله گالوانیزه نسبت به لوله های معمولی بیشتر است.

    لوله مانیسمان چیست؟

    لوله مانیسمان ، لوله ای است که سطحی صاف و صیقلی دارد و در روی آن هیچ گونه درز جوشی مشاهده نمی شود. معمولا این لوله ها از جنس فولاد کم کربن تولید و بوسیله عملیات گالوانیزاسیون، مقاوم سازی می شوند.

    لوله های مانیسمان چه ویژگی هایی دارند؟

    word image 211612 2 - لوله مانیسمان چیست؟ و چه کابردی دارد؟ - قیمت لوله مانیسمان

    سطح صاف، یکدست و بدون درز این لوله ها باعث می شود تا مقاومت خوبی داشته باشند. یعنی مقاومت لوله های بدون درز بیشتر از سایر لوله ها است. معمولا افرادی به سراغ خرید لوله مانیسمان می روند که این لوله را به خوبی می شناسند و از ویژگی های کم نظیر آن آگاه هستند. لوله های مانیسمان بسیار مستحکم هستند و برای مدت طولانی دوام می آورند. زمانی که عملیات گالوانیزاسیون بر روی آنها انجام شود، مقاومت لوله در برابر دما و رطوبت، خوردگی، فرسایش و مواد شیمیایی افزایش می یابد. ویژگی ها و خواص بی نظیر لوله مانیسمان توجه اهل صنعت را به این لوله جلب کرده است. به همین علت، فروش لوله مانیسمان با استقبال خوبی مواجه گردیده است. ماهان صنعت سال هاست که در حوزه عرضه و فروش لوله و اتصالات فعالیت می کند و توانسته با تلاش مستمر خود، نیازهای بسیاری از صنایع را برطرف نماید. از محصولاتی که توسط این شرکت به فروش می رسند می توان لوله گالوانیزه، لوله ساوه، لوله سپنتا و لوله مانیسمان اهواز را نام برد.

    برای مشاوره و اطلاع از قیمت ها به آدرس زیر مراجعه فرمایید.

    https://mahansanatco.com

    شماره ی تماس:

    09121710840

    لوله های مانیسمان و لوله های درزدار چه تفاوتی با هم دارند؟

    تفاوت اساسی این لوله ها به روش ساخت آنها مربوط می شود. وجود درز در لوله های درزدار باعث شده است تا این لوله ها آسیب پذیر باشند. یعنی درز جوش، نقطه ضعف این لوله ها به شمار می رود. هر چقدر هم عملیات جوشکاری با کیفیت بالایی انجام شود و جوش لوله محکم باشد، باز هم امکان ترک خوردگی و آسیب به لوله از قسمت جوش وجود دارد.

    لوله های درزدار و مانیسمان از نظر ظاهر، روش و زمان تولید، قیمت، کاربرد، ابعاد، میزان تحمل فشار و دما با هم فرق دارند. همان طور که گفتیم ظاهر لوله های درزدار صاف و صیقلی نیست و دارای درز جوش است. این لوله ها با استفاده از ورق های فولادی و جوشکاری لبه های آن ها تولید می شوند. در حالی که برای تولید لوله های مانیسمان از قطعات شمش فولادی استفاده می کنند. عدم وجود درز باعث شده است تا لوله های مانیسمان بتوانند دما و فشار بالایی را تحمل کنند. به همین علت در خطوط فشار قوی از این لوله ها استفاده می شود. ویژگی های خاص لوله های بدون درز باعث شده است تا قیمت لوله مانیسمان نسبت به لوله های درزدار گران تر باشد.

    کاربردهای لوله های مانیسمان

    لوله های مانیسمان مقاومت خوبی دارند و می توانند فشار و دمای بالا را تحمل کنند. به همین علت در خطوط انتقال نفت و گاز، پتروشیمی، خطوط فشار قوی، صنایع غذایی و دارویی، خطوط هیدرولیک، دریچه های ایمنی زیر دریا و خطوط تزریق مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این، لوله های مانیسمان در مبدل های حرارتی و گرمایی، خطوط آبرسانی صنعتی و کشاورزی، عایق کاری کابل های فشار قوی برق نیز کاربرد دارند.

    انواع لوله مانیسمان

    لوله های مانیسمان را بر اساس نسبت قطر به ضخامت آنها به چندین دسته تقسیم بندی می کنند. در ادامه به مهم ترین آنها اشاره می کنیم.

    – لوله مانیسمان رده 20 : این لوله ها را به دلیل ضخامت و قطر کم با نام لوله های سبک می شناسند. ضخامت آنها حدود 6-2 میلی متر می باشد و در اندازه 12-1 اینچ و وزن تا حدود 300 گرم تولید می شوند.

    – لوله مانیسمان رده 40 : جزء لوله های مانیسمان پر کاربرد هستند. معمولا در لوله کشی برج ها، کشتی سازی، پالایشگاه ها و خطوط آتش نشانی و تاسیسات ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند. ضخامت 10-2 میلیمتر و اندازه 10-2 اینچ دارند و وزن آنها تا 500 کیلوگرم متغیر است.

    – لوله مانیسمان رده 60 : این لوله فاقد درز نمی باشد و میزان تقاضا برای آن کم است. اندازه قطر آن 24-8 اینچ می باشد.

    – لوله مانیسمان رده 80 : این لوله ها مقاومت بالایی دارند و به همین علت در خطوط فشار قوی، مبدل های حرارتی، نیروگاه ها، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به کار می روند. البته در برخی موارد برای تاسیسات ساختمان ها هم از لوله مانیسمان رده 80 استفاده می کنند. ضخامت این لوله ها 9-3 میلیمتر و وزن آنها 150-9 کیلوگرم می باشد.

    – لوله مانیسمان رده 120 : این لوله ها را به سفارش مشتری تولید می کنند. وزن متوسط محصول تا حدود 700 کیلوگرم می رسد.

    – لوله مانیسمان رده 160 : بالاترین رده ی لوله مانیسمان می باشد که وزن بسیار زیادی دارد. از این نوع لوله در صنایع خاصی استفاده می شود. قطر لوله 16-0.5 اینچ و ضخامت آن 40.4- 4.7 میلی متر می باشد.

    لوله مانیسمان چگونه تولید می شود؟

    word image 211612 3 - لوله مانیسمان چیست؟ و چه کابردی دارد؟ - قیمت لوله مانیسمان

    لوله های مانیسمان را با استفاده از شمش های فولادی یا مقاطع چهار گوش فولادی می سازند. بعد از برش شمش های فولادی، آنها را درون کوره های قوسی وارد می کنند. برای گرم کردن این کوره ها از گاز استفاده می شود. شمش ها را تا زمانی حرارت می دهند که نرم شوند و قابل فرم دهی باشند. در مرحله سمبه کاری، شمش به صورت یک لوله درمی آید. سپس نوبت به تاب گیری می رسد. پس از این مرحله، محصول نهایی را به اندازه دلخواه مشتری برش می زنند و بعد از تست و بازرسی، بسته بندی می کنند. در مرحله تست، آزمایشاتی روی لوله انجام می گیرد و ضایعات و محصولات بی کیفیت را جدا می کنند.

    سخن پایانی

    لوله های مانیسمان جزء پرکاربردترین لوله ها به شمار می روند و با روش های پیچیده ای تولید می شوند. علاوه بر روشی که گفته شد، برای تولید لوله های مانیسمان از روش ریخته گری گریز از مرکز یا ریخته گری پاششی هم استفاده می کنند. اگر استحکام و دوام لوله برای شما اهمیت دارد، لوله مانیسمان گزینه ی مناسبی است. ماهان صنعت در زمینه عرضه و فروش انواع لوله مانیسمان، لوله گلخانه، گالوانیزه و اتصالات فلزی و فولادی جوشی فعالیت می کند. برای تهیه محصولی با کیفیت و قیمت مناسب با ماهان صنعت تماس بگیرید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.