×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

من صبا قنبری هستم و چند سالیست که در فروشگاه مبل نوژن به عنوان کارشناس فروش مشغول به کار هستم . هر روز به تعداد زیادی از بازدید کنندگان نمایشگاه ، مبل های گوناگون از سبک های مختلف مانند راحتی – استیل – کلاسیک و نئوکلاسیک را معرفی می کنم . و به سوال های زیادی همچون “مبل راحتی بهتر است یا کلاسیک ؟” پاسخ می دهم. اما بهترین راه برای انتخاب و خرید مبل مناسب این است که مشخصات و ویژگی ها و همچنین مزایا و معایب مبل ها و سبک های مختلف را بشناسیم و با استفاده از این دانش مبل مناسب با نیاز ، دکوراسیون و بودجه خود را انتخاب نماییم . در ادامه می خواهم به طور کامل مبل راحتی را مورد بررسی قرار دهم و ویژگی های سبک راحتی را به شما معرفی کنم . و تمامی نکاتی که در خرید مبل راحتی باید در نظر داشته باشید را توضیح دهم .

راحتی !

اصلی ترین و بارزترین ویژگی یک مبل راحتی باید راحت بودن آن باشد . بطور ساده و خلاصه در قدم اول انتخاب مبل راحتی باید نشیمن آن را امتحان کنید ، اگر حس راحتی در نشستن و استفاده از آن احساس نمی کنید ! قطعا آن مدل نمی تواند اتخاب خوبی به عنوان مبل راحتی باشد . معمولا زمانی که سبک راحتی را به عنوان سبک مورد نظر خود برای خرید انتخاب می کنید ، هدف این است که از این مبلمان به عنوان وسیله ای پرکاربرد و پراستفاده در منزل استفاده کنید . شاید بخواهیم ساعت ها بر روی مبل راحتی لم داده و به تماشای تلویزیون بپردازیم و یا حتی از آن برای چرت نیم روزی استفاده کنیم . بنابر این اولین اصلی که باید در انتخاب و خرید مبل راحتی در نظر بگیریم حس راحتی در استفاده از آن است .

word image 212111 1 scaled - مبل راحتی چیست ؟ - مبل

بیایید این مساله را به شکلی دقیق تر و عمیق تر مورد بررسی قرار دهیم . در ساخت نشیمن مبل را حتی عموما از فوم و یا اسفنج استفاده می شود . نوع و کیفیت متریال به کار رفته در ساخت نشیمنگاه مبل راحتی تاثیر مستقیم در حس راحتی و کارایی و همچنین داوام آن خواهد داشت . دو ویژگی مهم که برای سنجش کیفیت متریال استفاده شده در ساخت کفی مبل می توان در نظر گرفت به شرح زیر می باشند.

  • میزان نرمی و سختی : میزان نرمی نشیمن مبل راحتی باید به حدی باشد که مخاطب حتی پس از ساعت ها استفاده مداوم احساس خستگی و ناراحتی نداشته باشد .
  • ارتجاعی بودن : اگر جنس به کار رفته دارای حالت ارتجاعی نباشد با استفاده طولانی مدت از مبل راحتی باعث از دست رفتن حالت اولیه شده و زیبایی ظاهری و همچنین کارایی را مخدل خواهد کرد و مجبور خواهیم شد که جهت تعمیر و تعویض نشیمنگاه مبل اقدام کنیم .

امروزه در ساخت اقلب مبل های راحتی موجود در بازار از اسفنج – فوم سرد و یا فوم گرم استفاده می شود . در ادامه بطور خلاصه درباره هر یک از آنها توضیح خواهم داد .

  1. اسفنج : یکی از قدیمی ترین متریال به کارگرفته شده در ساخت کفی مبل راحتی می باشد . اما به دلیل تغییر شکل در دراز مدت و امکان پودر شدن . احتمالا نباید انتخاب مناسبی برای شما باشد !
  2. فوم سرد : فوم ترکیبی از مواد شیمیایی می باشد . اگر در روند تولید فوم از حرارت غیر مستقیم استفاده شود به فوم تولید شده فوم سرد می گویند . نوع ترکیبات و نحوه ساخت فوم سرد به گونه ای است که از دوام و کیفیت بالاتری نسبت به دیگر انواع فوم برخوردار است .
  3. فوم گرم : در تولید فوم گرم از حرارت مستقیم اسفاده می شود و این نوع فوم از خاصیت ارتجاعی کمتر و سفتی بیشتری برخوردار است.

word image 212111 2 scaled - مبل راحتی چیست ؟ - مبل

برخی از تولید کنندگان مبل راحتی در ساخت نشیمن برای ایجاد انعطاف و حس ارتجاعی بودن از فنر استفاده می کنند. نباید این نکته را فراموش کرد که ممکن است فنرها به مرور زمان حالت خود را از دست داده و با استفاده مداوم ، کفی صندلی ها حالت خود را از دست بدهند و حالت تو رفتی به خود بگیرند و یا بر اثر فشار وارده از جانب فنر ها باعث ایجاد شکاف در قسمت زیرین مبل و یا کفی شود. بنابر این بیشتر مدل هایی را به شما پیشنهاد می کنم که فاقد فنر باشند و در ساخت آنها از فوم سرد استفاده شده باشد .

کلاف یا بدنه مبل راحتی

بارزترین تمایز ظاهری مبل راحتی و مبل کلاسیک این است که در ظاهر مبل راحتی بدنه و اسکلت مبل زیاد در دید نیست و به جز قسمت های اندکی مانند پایه ها دیگر قسمت های بدنه با فوم و پارچه پوشیده شداند . اما در مبل کلاسیک بدنه منبت کاری شده ، نقش اصلی وکلیدی در طراحی ظاهری آن ایفا میکند . و این امر ممکن است باعث شود که برخی اوقات توجه لازم را به بدنه مبل راحتی نداشته باشیم و بی توجه به ویژگی ها و کیفیت بدنه اقدام به انتخاب یک مبل نماییم . و این در حالیست که دوام و استحکام مبل راحتی رابطه ای مستقیم با کیفیت چوب و ساخت بدنه دارد .

حال سوال اینجاست ، که با توجه به پوشیده بودن بدنه مبل راحتی با فوم و پارچه چگونه از کیفیت و نوع متریال بدنه اطمینان حاصل کنیم ؟ دو راه بیشتر وجود ندارد : شکافتن رویه مبل و دسترسی به بدنه جهت چک کردن نوع متریال و کیفیت ساخت ! که اصلا منطقی به نظر نمی رسد . و راه دیگر این است که از فروشگاه های معتبر که هنگام خرید مبل راحتی کارت ضمانت و کیفیت ارائه می دهند و محصول خود را گارانتی می کنند و خدمات پس از فروش دارند ، خرید کنیم .

امروزه برای ساخت بدنه مبل راحتی عمدتا از دو نوع متریال چوب و فلز استفاده می شود . که نوع فلزی آن به اسم مبل راحتی پایه فلز شناخته می شود . هر دو مدل چوبی و فلزی طرفدار های خاص خود را دارند و با توجه به نوع دکوراسیون و سلیقه شخصی ، افراد اقدام به انتخاب جنس بدنه مبل راحتی خود می نمایند .

پارچه مبل راحتی

بیشترین چیزی که از یک مبل راحتی در نگاه اول به چشم می خورد ، پارچه آن است . به همین دلیل حداقل از نظر ظاهری مهمترین قسمت تشکیل دهنده یک مبل راحتی پاچه آن و کیفیت و نوع دوختی است که در هنگام ساخت مبل راحتی به کار رفته است . پارچه های بسیار زیاد و متنوعی برای رویه مبل راحتی در دسترس هستند ، اما باید همراه با توجه به مسائل ظاهری مثل رنگ و طرح به کیفیت و جنس رویه نیز توجه زیادی داشت . مقاومت و دوام و جنس رویه به همراه نکاتی همچنین سهولت در پاک کردن و عدم جذب و نفوذ مواد به پارچه از مواردی هستند که هنگام انتخاب پارچه مبل راحتی باید به آنها توجه داشت .

عامل مهم دیگری که نقش مهمی در ظاهر مبل راحتی دارد ، نوع دوخت پارچه است . انواع دوخت در مبل راحتی به شرح زیر می باشد.

ساده : در این دوخت هیچگونه مدل و یا طرحی با دوخت روی پارچه مبل زده نمی شود و تنها در لبه های کار و اتصالات رد دوخت دیده می شود .

چستر : در این مدل به فاصله های منظمی پارچه با استفاده از دوخت به داخل کفی و یا تکیه گاه مبل راحتی کشیده می شود . و پارچه حالت جمع شده و تو رفتگی به خود می گیرد.

خیاره : مدل راه راه و یا خیاره ، مدلی است که خط های موازی دوخت به فاصله های یکسان روی پارچه مبل راحتی زده می شوند .

لوزی : همانطور که از نام آن مشخص است ، دوخت های مورب با زاویه 45 درجه و به موازات همدیگر به همراه دوخت های مورب دیگر که عمود بر این خط ها هستند ، شکل لوزی تشکیل می دهند.

word image 212111 3 scaled - مبل راحتی چیست ؟ - مبل

انواع مبل راحتی

مبل راحتی ساده : ساده ترین حالت مبل است که دارای ویژگی های مبل راحتی می باشد . معمولا در قسمت پایه ها از جنس چوب استفاده میشود و شامل یک عدد کاناپه سه نفره و یک کاناپه دونفره و دو عدد صندلی می باشد .

word image 212111 4 scaled - مبل راحتی چیست ؟ - مبل

مبل راحتی ال : این نوع مبل به شکل حرف لاتین L ساخته می شود . این نوع مبل راحتی مناسب خانه های با محدودیت فضا می باشد . و در کنج سالن چیده میشود .

word image 212111 5 scaled - مبل راحتی چیست ؟ - مبل

مبل تخت خواب شو : برخی از مبل های راحتی با اسفاده از مکانیزمی که در طراحی آنها به کار گرفته شده است امکان استفاده به عنوان تخت خواب را نیز دارا هستند . به این نوع از مبل راحتی ، مبل تخت خواب شو می گویند . مبل راحتی تخت خواب شو جهت استفاده در فضا های کوچک و سوئیت های بدون اتاق خواب بسیار مناسب هستند.

word image 212111 6 scaled - مبل راحتی چیست ؟ - مبل

مبل پایه فلز : در طراحی و ساخت برخی از مبل های راحتی بجای استفاده از پایه های چوبی از پایه فلزی استفاده شده است . این امر جلوه مدرن و خاصی به مبل راحتی می دهد . متداول ترین رنگ های به کار رفته در پایه های فلزی مبل راحتی ، رنگ های طلایی و نقره ای می باشند .

ویژگی های مبل راحتی

تمامی مبل های راحتی فارق از مدل و طرح آنها ، دارای ویژگی های مشترکی هستند ، که آنها را در یک سبک و دسته بندی قرار می دهد . در ادامه برای آشنایی بیشتر با سبک های مختلف مبل، ویژگی های سه سبک اصلی را معرفی می کنم. از این جدول می توان برای انتخاب و مقایسه انواع مبل استفاده کرد . و در هنگام انتخاب و یا خرید مبل می تواند کمک بسیاری به انتخاب سبک مورد نظر شما کند.

مبل راحتیمبل کلاسیکمبل نئوکلاسیک
وجود تاج در تکیه گاه+
منبت کاری+
پارچه های طرح و نقش دار++
مکانیزم تخت خواب شو+
تولید در طرح های ال و یو شکل+
پایه ها و دسته های فلزی+
ارتفاع نشیمن گاه از کفکوتاهبلندبلند
میانگین قیمت˅˄

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.