پنج‌شنبه, 6 اردیبهشت 1403 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41448 تعداد نوشته های امروز : 15 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • شناخت و بررسی عناصر مهم تعیین‌ کننده قیمت دوچرخه
    09 آذر 1401 - 19:11
    شناسه : 212274
    0

    قیمت دوچرخه از عوامل ریز و درشت مختلفی متاثر خواهد بود از جمله جنس فریم، تعداد دنده‌ها، سیستم ترمز و تعلیق، سبک دوچرخه و غیره است.

    پ
    پ

    هر چند موارد بسیاری وجود دارد که باید پیش از خرید دوچرخه مورد توجه قرار گیرند. اما قطعا قیمت دوچرخه برای خریداران بسیار مهم است. دوچرخه‌ها تنوع بسیار زیادی دارند و هر یک از نظر کارایی، تجهیزات، مشخصات فنی، کیفیت، قیمت و غیره با یکدیگر تفاوت دارند. تفاوت در تجهیزات و مشخصات فنی دوچرخه، منجر به ایجاد تفاوت در سرعت، وزن، راندمان، کیفیت سواری، هزینه‌های تعمیر و نگهداری و غیره می‌شود.

    images 1669658552 - شناخت و بررسی عناصر مهم تعیین‌ کننده قیمت دوچرخه - خرید دوچرخه

    علت تفاوت قیمت دوچرخه‌ها

    حتما زمانی که در حال تحقیق و بررسی انواع دوچرخه هستید به قیمت‌های متنوع و ارزن تا بسیار گران برخورد کرده‌اید. خوب حق دارید تا از خود بپرسید علت این تفاوت بسیار زیاد در چسیت و چرا؟ پاسخ ساده است، دقت کنید که یک دوچرخه از قطعات بسیاری تشکیل شده و هر گونه تغییر در آن‌ها باعث ایجاد تفاوت قیمت دوچرخه خواهد شد. هر کدام از قطعات از یک آلیاژ خاص، با یک تکنولوژی مخصوص و برای هدفی مشخص تولید شده‌اند که همین امر سبب گشته تا رنج وسیعی از آن‌ها با قیمت‌های متفاوت تولید شوند. زمانی که این آیتم‌ها در کنار هم یک دوچرخه را تشکیل می‌دهند در مجموع قیمت را تعیین خواهند کرد. در ادامه کمی مفصل به این موضوع خواهیم پرداخت.

    سبک دوچرخه

    اگر قبل از خرید، هدفتان را از خرید دوچرخه تعیین کنید، می‌توان گفت نیمی از راه را رفته‌اید. قیمت دوچرخه به سبکی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. دوچرخه‌ها از نظر سبک و کارایی به انواع دوچرخه کوهستان در انواع دوچرخه 26، 27.5 و 29، دوچرخه کورسی، دوچرخه ساحلی و دوچرخه شهری و توریستی تقسیم بندی می‌شوند. همچنین دوچرخه‌هایی در رده حرفه‌ای طراحی و تولید می‌شوند که از لحاظ سطح تکنولوژی بالاتر هستند. در این رده از سیستم ترمز، دنده، تعلیق، چرخ و فریم پیچیده‌تر و پیشرفته‌تری استفاده می‌شود. بنابراین قیمت دوچرخه‌های حرفه‌ای به مراتب بالاتر از دوچرخه‌های معمولی است. دوچرخه‌های حرفه‌ای کوهستان، کورسی و توریستی در این رده قرار می‌گیرند.

    سطح تکنولوژی‌ و قیمت دوچرخه

    در دوچرخه‌های مختلف از قطعات پیشرفته‌ای به نام کمک فنر استفاده می‌شود. میزان پیچیدگی و سطح پیشرفته بودن این قطعه در دوچرخه‌های کوهستان بیشتر از دوچرخه‌های شهری است. در هر صورت مجهز بودن دوچرخه به سیستم تعلیق و کمک فنر به معنای، کنترل بهتر دوچرخه توسط ورزشکار، کیفیت سواری بالاتر و افزایش قیمت دوچرخه است. به طور کلی در دوچرخه‌هایی که سرعت بالا مد نظر است از کمک فنر کمتری استفاده می‌شود، زیرا کمک فنر انعطاف پذیری دوچرخه را کم می‌کند. از این تجهیزات پیشرفته معمولاً در دوچرخه‌های قدرتی مانند مدل کوهستان استفاده می‌شود.

    لازم به ذکر است که ساخت دوچرخه‌های مجهز به تکنولوژی‌های پیشرفته و سیستم فنی پیچیده، پر هزینه تر بوده و به همین دلیل قیمت نهایی این محصولات بالاتر است. بنابراین می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین علل تفاوت قیمت دوچرخه ‌ها، تفاوت آن‌ها از نظر مشخصات فنی است. به عنوان مثال تکنولوژی‌های بکار رفته در یک دوچرخه 29 که برای مسابقات کوهستان طراحی و تولید شده قطعا از یک دوچرخه 26 که برای استفاده معمول و غیر حرفه‌ای بالاتر خواهد بود.

    قیمت دوچرخه‌هایی با سطح تکنولوژی و تجهیزات فنی کمتر، به مراتب پایین‌تر از نمونه‌های دیگر است. اما قطعاً دوچرخه‌های ارزان قیمت، کیفیت، کارایی، دوام و ماندگاری، راحتی و کیفیت سواری پایین‌تری خواهند داشت. بنابراین برای خرید دوچرخه باید بودجه‌ای را در نظر بگیرید که نیازهایتان را برآورده کند.

    images 1669658825 - شناخت و بررسی عناصر مهم تعیین‌ کننده قیمت دوچرخه - خرید دوچرخه

    علاوه بر سطح تکنولوژی‌های به کار رفته در مرحله ساخت، عوامل دیگری نیز بر قیمت دوچرخه تأثیر می‌گذارند. از این جمله می‌توان به جنس فریم، میزان پیچیدگی طراحی دوچرخه، سایز دوچرخه و برند تولید کننده آن اشاره کرد.

    طراحی فریم و تاثیر بر قیمت دوچرخه

    طراحی فریم دوچرخه بسیار اهمیت دارد و می‌تواند بر میزان راحتی دوچرخه سوار، کیفیت سواری، نحوه انتقال نیرو به پدال‌ها و در نهایت راندمان دوچرخه تأثیر بگذارد. در طراحی فریم دوچرخه‌های جاده‌ای، تمرکز طراح و سازنده به روی چابکی و سریع بودن دوچرخه است. این در حالیست که در طراحی فریم دوچرخه‌های شهری به راحتی و پوزیشن ورزشکار توجه می‌شود. فریم‌های استیل سنگین‌تر و ارزان‌تر از فریم‌های آلومینیومی هستند. این در حالیست که فریم‌های کربنی سبک‌ترین و گران‌ترین فریم در ساخت دوچرخه به شمار می‌روند. همان طور که اشاره شد جنس فریم دوچرخه بر وزن، سرعت، استحکام، کیفیت سواری و قیمت دوچرخه تأثیر می‌گذارد. برای مثال دو مورد سبک کوهستان در نظر داشته باشید همواره فریم دوچرخه 26 ساده‌تر و ارزانتر از فریم یک دوچرخه 29 حرفه‌ای است که در مسابقات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    پیشرانه و ترمز

    در قسمت پیشرانه یا همان سیستم دنده شاهد حضور قطعات بسیار مهمی نظیر شانژمان، خودرو، طبق و … هستیم که وظیفه تبدیل انرژی و به حرکت درآوردن دوچرخه را دارند. حال هر سیستم برای یک سبک مشخص تولید می‌شود. مثلا برای دوچرخه شهری از پیشرانه با طبق بزرگتر به جهت ایجاد سرعت بیشتر و در دوچرخه کوهستان از پیشرانه با خودرو بیشتر برای ایجاد هرزگرد بالاتر استفاده می‌شود. هر چه سیستم دنده رده بالاتر باشد گرانتر بوده و قیمت دوچرخه را افزایش خواهد داد. دقیقا این امر در مورد ترمز هم مطرح است و ترمزهای دیسک هیدرولیک گرانترین و بعد از آن ترمز دیسک مکانیک و در نهایت ترمزهای لقمه‌ای ارزانترین بوده و استفاده از هر کدام تاثیر خاص خود را در قیمت دوچرخه دارد.

    ویل‌ست، مهم اما دور از نظر

    در خرید دوچرخه بهتر است چرخ‌ها را نیز مورد توجه قرار دهید. ویل ست مجموعه‌ای شامل تایر، تیوپ، توپی، طوقه و غیره است. هر یک از این قطعات از نظر جنس، تکنولوژی ساخت و برند سازنده، انواع مختلفی دارند. قیمت دوچرخه متأثر از قیمت هر یک از این قطعات است. به طور مثال تایرهای تیوبلس قیمت بالاتری در مقایسه با تایرهای معمولی دارند. همچنین قیمت توپی بلبرینگی بسیار بیشتر از توپی ساچمه‌ای است. البته در این مورد کمی شاهد تاثیر سایز هستیم و قطعا ویل ست یک دوچرخه 26 ارزانتر از سایزهای بزرگتر است.

    images 1669659066 - شناخت و بررسی عناصر مهم تعیین‌ کننده قیمت دوچرخه - خرید دوچرخه

    خرید دوچرخه با توجه به مسیر دوچرخه سواری

    برای طی مسیرهای ناهموار و شیب دار اگر قصد خرید دوچرخه‌ دارید مدلی توصیه می‌شود که تعداد دنده‌های بیشتری در قسمت خودرو دارند. این دوچرخه‌ها همچنین وزن کمتر و بدنه مقاوم‌تری دارند و به سیستم ترمز، تعلیق و هرزگرد مجهز هستند. بالا بودن تعداد دندانه‌ها در قسمت طبق قامه نیز نشانی از راندمان سواری بالاتر و سرعت بالاتر دوچرخه است.

    قدرت توقف ترمز نیز در مسیرهای ناهموار باید بالا باشد. بدین منظور بهتر است دوچرخه‌هایی را انتخاب کنید که به سیستم ترمز دیسکی هیدرولیکی مجهز هستند. این ترمزها قدرت توقف بالایی دارند، اما دوچرخه سوار کنترلی روی میزان قدرت آنها ندارد. زیرا به صورت صفر و یک عمل کرده و به محض اعمال فشار روی کتی ترمز عمل می‌کنند. این نوع ترمز گران‌قیمت‌ترین ترمزی است که در دوچرخه‌ها به خصوص دوچرخه‌های حرفه‌ای استفاده می‌شود. ترمزهای لقمه‌ای نیز، نوعی ترمز ارزان قیمت هستند که قدرت و ایمنی کمتری در مقایسه با نمونه‌های دیسکی دارند.

    اما برای طی مسیرهای شهری نیاز به استفاده از تجهیزات فنی پیچیده نیست. زیرا در خرید دوچرخه‌های شهری، وزن کم، سرعت مناسب، راحتی و کیفیت سواری مورد اهمیت است. به طور کلی قیمت دوچرخه‌های شهری در مقایسه با سایر سبک‌ها ارزان‌تر است. این در حالیست که دوچرخه کوهستان بالاترین قیمت را در این رده از دوچرخه‌ها دارد.

    انتخاب برندهای مطمئن

    خرید دوچرخه باید از برندهای مطمئن که سابقه‌ای درخشان در تولید دوچرخه دارند، همچون برندهای ویوا و جاینت انجام شود. از مهم‌ترین مزیت‌های خرید دوچرخه از برندهای معتبر می‌توان به بهره مند شدن از خدمات پس از فروش و گارانتی بدنه و قطعات اشاره کرد. برندهای معتبر سعی در بالا بردن سطح کیفی محصولات خود تا سطح استانداردهای جهانی را دارند. زیرا رضایت مشتری مهم‌ترین هدفی است که آن‌ها دنبال می‌کنند.

    خرید دوچرخه از فروشگاه‌های معتبر با بهترین قیمت

    برای خرید دوچرخه بهتر است به فروشگاه‌هایی مراجعه کنید که محصولات بهترین برندهای جهانی را عرضه می‌کنند. فروشگاه اینترنتی آریا چرخ با ارائه کننده بهترین قیمت دوچرخه در انواع مدل‌های کوهستان، شهری و توریستی از برندهای مشهور ویوا و جاینت و غیره است. امکان پرداخت در محل، ارائه مشاوره‌های فنی، ارائه خدمات پس از فروش، ارائه ضمانت نامه کتبی و در نهایت ارسال فوری از مهم‌ترین مزیت‌های خرید از این فروشگاه اینترنتی است.

    ثبت دیدگاه

    12 دیدگاه برای “شناخت و بررسی عناصر مهم تعیین‌ کننده قیمت دوچرخه”
    1. خیلی جالب بود ، ای کاش یک مقاله دیگر هم با توضیحات کامل در مورد قطعات دوچرخه بگذارید

      پاسخ
    2. برام جای سوال بود که چرا اینقدر تفاوت قیمت تو بازار هست، همه هم شبیه به هم هستند. اما حالا متوجه شدم. خوب بود. ولی برندهای معتبر رو معرفی نکرده بودید.

      پاسخ
    3. مطلب خوبی بود ولی اصلا اشاره نشده چرا قیمت دوچرخه های زنانه گرانتر ار دوچرخه های زنانه هستند ! اقلا تفاوتی هست یا نه ؟

      پاسخ
    4. اصلا فکر نمیکردم دوچرخه اینقدر پیچیده باشد.خیلی باحاله

      پاسخ
    5. خوب و کامل بود. ولی سوالی که دارم : منظور از سبک همان نوع دوچرخه هست ؟

      پاسخ
    6. خیلی عالی بود. دمتون گرم کطلب باحالی بود.

      پاسخ
    7. متاسفانه آنقدر دوچرخه گران شده که خریدش خیلی سخته. اما دانستم این مطالب خیلی کنم میکنه تو این شرایط حداقل دوچرخه خوبی خریداری بشه

      پاسخ
    8. توضیحات خوبی بود ممنون

      پاسخ
    9. با این تفاسیر موقع خرید حتما باید با یه متخصص بریم خرید ،فکر نمیکردم انقدر جزئیات زیادی داشته باشه

      پاسخ
    10. به نکات مفیدی اشاره کردید برندهای جاینت و ویوا خیلی عالین و سواری دلچسبی دارن

      پاسخ
    11. تکنولوژی های به کار رفته در دوچرخه های جاینت بسیار حرفه‌ای و رده بالا هستن و طبیعتا قیمت بالاتری هم دارند که ارزش بالایی داره به نظرم

      پاسخ
    12. عالی بود

      پاسخ
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.