×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر

مالی - مذاکرات به خاطر شروط مکرر ایران دچار وقفه شده است/ بایدن به عنوان آخرین راه کار، با گزینه نظامی موافقت خواهد کرد -

به گزارش «بامردم» به نقل از وبگاه خبری اردوپوینت، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با حضور در گفت‌وگو با سردبیر نشریه فارن پالیسی، در پاسخ به این سوال که برنامه هسته‌ای ایران تا چه اندازه با تولید یک سلاح اتمی فاصله دارد، گفت: جواب دادن به این سوال سخت است چون این یعنی چقدر به مواد شکافت‌پذیر غنی‌‎‌شده در سطح تسلیحاتی نزدیک هستند؛ همان طور که قبلا گفته‌ایم، فقط چند هفته است.

با وجود این که مقامات ایران تاکید کرده‌اند تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد، مالی در ادامه گفت: آن‌ها بسیار به داشتن مواد شکافت‌پذیر کافی برای تولید یک بمب هسته‌ای نزدیک هستند.

او مدعی شد، این وضعیت برنامه هسته‌ای ایران نتیجه انتخاب خود ایران و تصمیم دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای است.

این دیپلمات ارشد آمریکا با اشاره به تصمیم دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای و ورود آن به مذاکرات وین، گفت که این مذاکرات به خاطر شروطی که تهران به طور مکرر در روند مذاکرات تعیین می‌کرد، طولانی و دچار وقفه شده است.

مالی در ادامه با مطرح کردن اظهاراتی تهدیدآمیز علیه ایران، گفت: ما تحریم می‌کنیم، اعمال فشار می‌کنیم، دیپلماسی به کار می‌بندیم. اگر هیچ یک از این‌ها جواب ندهد، رییس جمهور گفته است که او به عنوان آخرین راه‌کار، با گزینه نظامی موافقت خواهد کرد، چرا که اگر این تنها راه ممانعت از دست‌یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای باشد، اتفاقی است که خواهد افتاد. اما هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم.

او گفت، دولت بایدن هنوز امیدوار است که ایران رویه فعلی‌اش را تغییر بدهد.

به گزارش ایسنا، اظهارات مالی درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در حالی مطرح می‌شود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری اخیرش در این باره گفت: در مذاکرات برای رفع تحریم یکی از مسایلی که تاخیر ایجاد کرد حل مسایل اتهامی آژانس بوده است. پیشنهاد طرف آمریکایی این بود که برجام را ابتدا تایید کنیم و مسایل با آژانس را در فرصتی در آینده حل کنیم. یعنی پیچ و مهره و توان هسته ای جدیدمان که بر مبنای قانون راهبردی ایجاد شده است را باز کنیم و بعد درباره مسایل با آژانس صحبت کنیم که این از خطوط قرمز ما بود و نپذیرفتیم. ما با طرف های مختلف در این مورد صحبت و تاکید کردیم آژانس از مسیر فنی منحرف شده و وارد مسیر سیاسی شده است. آن‌ها گفتند ما توصیه می کنیم به آژانس تا در مسیر فنی حرکت کند. اما در یک هفته گذشته در حالی که توافق شده بود هیات آژانس به ایران بیایند به یک باره در مجموعه جنگ ترکیبی علیه ایران قطعنامه جدید روی میز گذاشتند! صحبت ما با این کشورهای این است که چطور به شما اعتماد کنیم؟ در حالی که قرار بود ضامن رفتار آژانس باشید خودتان در حال سوءاستفاده از آژانس هستید.

او ادامه داد: همچنین آمریکا ابتدا پیشنهاد کرده بود با رسیدن به برجام یا بدون برجام تبادل زندانیان انجام شود، اما ۴۰ روز بعد گفتند تبادل زندانیان با برجام انجام شود. ما گفتیم این افت و خیزهای شما دیوار بی اعتمادی را قوی‌تر می‌کند. البته در یک ماه و نیم گذشته آن‌ها دوباره به طور جدی دنبال تبادل زندانیان هستند و ما به خاطر مسایل انسانی این مساله را دنبال می کنیم.

وزیر امور خارجه گفت: ما مبتنی بر تامین حداکثری منافع ملی با هدف بازگشت به برجام مذاکرات را ادامه می دهیم. از نظر ما برجام با همه ضعف و قوت‌ها روی میز است و معتقدیم موضوعی که در پایان دولت قبل و در یک سال گذشته مذاکره شده می‌تواند به نقطه نهایی و توافق برسد.

به گزارش ایسنا، مالی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهاراتی در حمایت از ناآرامی‌ها در ایران مطرح کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در یکی از نشست‌های خبری اخیرش درباره اظهارات مقامات خارجی درباره امور داخلی ایران گفته بود: متاسفانه در طول تحولات داخلی ایران شاهد اظهارات مداخله جویانه و اقدامات غیر سازنده و غیر مسئولانه برخی از کشورها بودیم که عملا درخواست‌های مسالمت جویانه برخی از اقشار جامعه ایران را با اقدامات نسنجیده و تحریک آمیز خود به اغتشاش و آشوب کشاندند و شرایط نامناسبی را ایجاد کردند که حتی زمینه را برای شنیدن صدای افرادی که دارای دیدگاه‌های انتقادی مسالمت آمیز بودند تغییر دادند و زمینه را برای نقش آفرینی خشونت طلبان فراهم کردند و آن‌ها مبنای این مداخلات را حمایت از حقوق زنان و حقوق اقلیت‌ها قرار دادند؛ در حالی که در ایران اقلیت‌ها موضوعیت ندارند بلکه اقوام ایرانی حضور دارند که همه بخشی از جامعه بزرگ ایران تاریخی و تمدنی هستند و اجزای اصلی جامعه بزرگ ایرانی به شمار می‌روند.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این زمینه ادامه داد: آن‌هایی که از حقوق زنان در ایران صحبت می‌کنند چرا در ارتباط با تحریم‌های یکجانبه دولت آمریکا و همراهی اطاعت پذیر اروپا از این تحریم‌ها صحبت نکردند و به این موضوع توجه نداشتند که زنان و کودکان ایرانی نیز در معرض همین تحریم‌ها و اثرات آن هستند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.