×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

images 1670063364 - ورق گرم چیست؟ - ورق گرم

بر این اساس، هر یک از انواع، ویژگی‌های شیمیایی، مکانیکی و ظاهری خاص خود را دارند. حال که دانستیم ورق گرم چیست، در ادامه مقاله به تفصیل درباره انواع، ویژگی‌ها و کاربردهای آن بحث خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

فرایند تولید ورق گرم

ورق گرم به انگلیسی hot rolled sheet، طی فرایند نورد گرم شمش فولادی به شکل اسلب یا تختال تولید می‌شود. در این فرایند، شمش فولادی در کوره‌های نورد به دمای بیش از ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد رسیده و از میان غلتک‌های درحال چرخش عبور می‌کند. در این فرایند از ضخامت شمش کم شده و طول و عرض آن افزایش می‌یابد تا جایی که به ورق فولادی گرم تبدیل شود.

با اکسایش سطح ورق گرم، رنگ آن به سیاه میل می‌کند. به همین دلیل این نوع ورق به ورق سیاه نیز مشهور است. ورق های گرم به شکل رول یا کلاف و همچنین به شکل ورق سیاه برش خورده به بازار عرضه شده و به فروش می‌رسند. برای از بین بردن اکسیدهای سطحی ورق گرم، آن را می‌توان اسید شویی کرد. قیمت ورق اسید شویی تحت تاثیر قیمت ورق گرم است.

مزایا و معایب فرایند تولید ورق نورد گرم

فرایند نورد گرم همانند تمامی فرایندهای صنعتی، مزایا و معایبی دارد. از جمله ویژگی‌های این نوع فرایند تولید ورق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرایند نورد گرم به نیروی کمتری نسبت به نورد سرد نیاز دارد و علت این عمل، دمای بالا و انعطاف و شکل‌پذیری شمش فولادی است.
  • تجهیزات و دستگاه‌های کمتری برای فرایند نورد گرم نیاز است.
  • استحکام ورق نورد گرم نسبت به ورق سرد کمتر است.
  • نورد گرم، مناسب برای شمش‌های بزرگ است.
  • محصول نهایی نورد گرم، ابعاد دقیقی ندارد.
  • ضخامت این ورق از ۱.۵ میلی‌متر تا صد میلی‌متر قابل تغییر است.

images 1670063411 - ورق گرم چیست؟ - ورق گرم

انواع ورق گرم کدامند؟

تمامی انواع ورق فولادی که طی فرایند نورد گرم تولید شوند، در دسته ورق گرم قرار می‌گیرند. از آلیاژهای مختلفی برای تولید این ورق‌ها استفاده می‌شود که پرکاربردترین آن‌ها ورق st52 و ورق st37 است.

در ادامه، برخی از این معروف‌ترین ورق‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ورق گرم st37

ورق سیاه st37 نوعی ورق گرم کم کربن است. در فولادهای کم کربن از جمله ورق مذکور، به دلیل کم بودن مقدار کربن، قابلیت جوش‌پذیری و همچنین شکل‌دهی بالاتر است. از طرفی، خواص مکانیکی مطلوبی دارند که کاربرد آن‌ها را در صنایع بیشتر می‌کند.

البته، وزن بالای این ورق‌ها از معایب آن‌ها به شمار می‌رود. در برج سازی، ساخت سوله‌ها و ساختمان سازی از این نوع ورق استفاده می‌شود.

ورق گرم st52

ورق st52 نسبت به ورق st37 مقدار کربن بیشتری دارد، در نتیجه خواص جوش‌پذیری آن چندان مطلوب نیست. با این‌حال مقاومت و استحکام بالاتری در برابر فشارهای برشی و کششی دارد.

از دیگر خواص مطلوب این ورق می‌توان به قابلیت ارتجاعی بهتر آن اشاره کرد که به دلیل استفاده از عنصر منگنز در ترکیب شیمیایی ورق st52 بدست آمده است. از این نوع ورق نیز در صنایعی چون پتروشیمی، سدسازی و ساخت مخازن استفاده می‌شود.

ورق اسید شویی

همان‌طور که پیش از این گفته شد، از آن‌جایی که ورق گرم در معرض اتمسفر قرار می‌گیرد، در سطح آن اکسید آهن تشکیل می‌شود. برای حذف اکسیدهای سطحی از روش اسید شویی استفاده می‌شود. در این فرایند، سطح فولاد تحت شستشو با اسید قرار می‌گیرد و اکسیدهای سطحی آن از بین می‌روند. پس از اسید شویی، سطح با آب شستشو داده می‌شود.

ورق a516

ورق a516 از انواع ورق فولادی تولید شده به روش نورد گرم است که به ورق آتشخوار یا مخزنی نیز معروف است. این ورق که با نام a516 gr 70 نیز به فروش می‌رسد، در مقابل دما و فشار بالا، مقاومت بالایی دارد. ورق a516 نوعی ورق با کربن بالا به شمار می‌رود که خاصیت خمش بالایی دارد.

در پل سازی، ساختمان سازی، ساخت قطعات خودرو، تیر برق و ساخت مخازن گازی نیز از این ورق استفاده می‌شود. قیمت ورق a516 در وبسایت آیرومارت به روزرسانی می‌شود.

ورق CK45

ورق ck45 نوع دیگر ورق گرم است که در ضخامت‌های مختلفی از ۰.۵ تا ۸۰ میلی‌متر تولید می‌شود. این نوع ورق آلیاژی و ضد سایش در خودروسازی کاربرد بسیار بالایی دارد. ورق ck45 ورقی با استحکام کششی متوسط است که در برابر ضربه نیز مقاومت بالایی دارد. قیمت ورق ck45 تحت تاثیر عواملی چون قیمت سنگ آهن، نرخ دلار، عرضه و تقاضا نوسان دارد.

images 1670063443 - ورق گرم چیست؟ - ورق گرم

تفاوت ورق گرم و سرد

در بازار مقاطع فولادی، ورق گرم و سرد ورق‌هایی هستند که به عنوان ماده اولیه ساخت بسیاری مقاطع دیگر شناخته می‌شوند. این ورق‌ها تمایزات زیادی از نحوه تولید گرفته تا کاربرد با یکدیگر دارند. در ادامه این دو نوع ورق را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

تفاوت در روش تولید

اولین تفاوت ورق سرد و گرم در فرایند تولید است. ورق گرم تحت فرایند نورد گرم تولید می‌شود؛ به این معنا که برای ساخت این ورق دمای کوره به بیش از دمای تبلور مجدد می‌رسد. ماده اولیه تولید این ورق نیز شمش فولادی به شکل اسلب و تختال است.

این در حالی است که ماده اولیه تولید ورق سرد، ورق گرم است. طی تولید این ورق، ورق گرم در دمای پایین از غلتک‌های چرخان عبور می‌کند که در طی این فرایند، ضخامت آن کاهش یافته و مقاومت آن بیشتر می‌شود.

تفاوت در ظاهر

ورق سرد ابعاد دقیق‌تری نسبت به ورق گرم دارد. از جهت ظاهری نیز ورق سرد بسیار زیباتر از ورق گرم است. بنابراین در کاربردهایی که زیبایی اهمیت داشته باشد از انواع ورق سرد از جمله ورق روغنی، ورق گالوانیزه و ورق رنگی استفاده می‌شود.

تفاوت قیمت ورق گرم و سرد

به طور کلی، از آن‌جایی که برای تولید ورق سرد، ورق گرم را تحت اسید شویی و فرایند نورد سرد قرار می‌دهند، قیمت ورق روغنی یا سرد نسبت به ورق سیاه بیشتر است.

images 1670063499 - ورق گرم چیست؟ - ورق گرم

مزایای استفاده از ورق گرم

ورق گرم ویژگی‌هایی دارد که کاربرد آن در صنایع را افزایش داده است. با به‌کارگیری این نوع ورق فولادی می‌توان به مزایای متعددی دست یافت:

  • مقاومت کششی بالا
  • مقاومت ارتجاعی مناسب
  • قابلیت چکش‌خواری
  • استحکام و درجه سختی تقریبا بالا
  • خواص مکانیکی بهبود یافته

کاربرد ورق گرم

ورق گرم را می‌توان به صورت مستقیم در ساخت مخازن، بدنه ماشین آلات و خودروها و همچنین به صورت غیر مستقیم در ساخت انواع پروفیل‌های صنعتی و ساختمانی مورد استفاده قرار داد. موارد زیر، بخشی از کاربردهای این نوع ورق پراستفاده به شمار می‌روند:

  • ساخت سازه‌های ساختمانی
  • انواع تانکر کشتی و تانکر متحرک
  • لوله‌های انتقال نفت و گاز
  • ماده اولیه ساخت انواع پروفیل‌ها
  • ساخت قطعات خودروها مثل محافظ شاسی

images 1670063529 - ورق گرم چیست؟ - ورق گرم

خرید ورق گرم از آیرومارت

بازرگانی فولاد آیرومارت، از جمله مراکزی است که انواع ورق‌های گرم نظیر ورق سیاه، ورق st52، ورق ضدسایش و امثال آن را با بهترین قیمت بازار به فروش می‌رساند. شما می‌توانید برای بررسی و تحلیل بازار و بهترین زمان خرید به وبسایت آیرومارت به نشانی iromart.com مراجعه نمایید.

این مجموعه بستری را برای شما فراهم آورده تا ضمن بررسی و استعلام قیمت‌ها، سفارش خود را به‌صورت آنلاین ثبت نمایید. همچنین می‌توانید از طریق شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید و از مشاوره‌های خرید ایشان استفاده کنید.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.