×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

 .::.  اخبار منتشر شده : 19 خبر

پس از این که شرکت ثبت می شود احتمال دارد بنا به دلایلی نیاز به اعمال تغییرات داشته باشد. تغییرات گفته شده باید کاملا رسمی و قانونی صورت بگیرد. این تغییرات توسط اداره ثبت کنترل شده و در روزنامه رسمی هم منتشر می شود. با ادامه کار ممکن است نیاز به تغییر در موضوع فعالیت، نام و عنوان شرکت و یا برخی موارد دیگر را احساس کنید. احتمال دارد اعضاء حتی برای انحلال شرکت هم تصمیمات خاصی بگیرند.

دقت کنید که هر تغییر ریز و درشتی که انجام شود تنها در صورتی اعتبار قانونی دارد که ثبت شده باشد و به همین دلیل ثبت تغییرات شرکت موضوع مهمی است.

ثبت تغییرات شرکت

از کجـــا شروع کنیم؟

 ابتدا باید تصمیم بگیرید که چه تغییری و به چه دلیلی مورد نیاز است؟ پس از آن و در مراحل بعدی باید برای ثبت تغییرات شرکت اقدام کنید.

  • مراحل لازم را می توانید از طریق سامانه مربوطه به آدرس https://irsherkat.ssaa.ir دنبال نمایید. پس از این که تغییرات را در سامانه ثبت کردید باید متن صورتجلسه و نیز رسید پذیرش مربوطه را از طریق پست برای اداره ثبت شهرستان ارسال کنید.
  • هنگامی که وارد سامانه می شوید استان و شهر مربوطه را وارد نمایید.
  • شناسه ملی شرکت را وارد کنید تا به مرحله بعدی بروید.
  • نوع صورتجلسه و تصمیم لازم را انتخاب کنید. ( نوع صورتجلسه می تواند مجمع عمومی عادی، مجمع عمومی فوق العاده، مجمع عمومی عادی فوق العاده و یا صورت جلسه هیات مدیره باشد.)
  • پس از این که تمامی مراحل را پشت سر بگذارید سامانه یک رسید پذیرش به شما می دهد. رسید پذیرش را به همراه مدارک و از طریق اداره پست به آدرسی که در خود رسید ذکر شده است ارسال کنید. دقت کنید که این رسید حاوی یک کد پیگیری است و می توانید از طریق آن وضعیبت پرونده را دنبال کنید بنابراین یک کپی از آن را نزد خودتان نگه دارید.
  • سپس باید منتظر بمانید تا کارشناسان پرونده شما را بررسی کنند.
  • معمولا حدود ۲ تا ۳ هفته این روند طول می کشد. پس از آن باید هزینه های مربوط به انتشار روزنامه را بپردازید.

همچنین بخوانید: راهنمای ثبت صورتجلسات تغییرات و هزینه ها

مدارک لازم برای ثبت تغییرات شرکت

 برای ایجاد هر گونه تغییر ابتدا لازم است همه اعضاء با این تغییرات موافق باشند تا بتوان مراحل را به درستی پیش برد.

  • ابتدا باید جلسه تشکیل شده و صورتجلسه تغییرات تنظیم گردد.
  • کپی مدارک شناسایی تمامی اعضاء و سهامداران لازم است.
  • اساسنامه شرکت را باید ارائه دهید.
  • روزنامه رسمی تاسیس یا آخرین تغییرات هم لازم است.

 تغییرات شرکت شامل چه مواردی است؟

 پس از ثبت ممکن است نیاز به تغییرات مختلفی را احساس کنید. این تغییرات می تواند شامل موارد زیر باشد.

  • ممکن است نیاز به تغییری در اساسنامه وجود داشته باشد. نام، آدرس، موضوع فعالیت و یا بندهای اساسنامه ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد. همه این موارد توسط مجمع عمومی فوق العاده می تواند انجام شود.
  • اگر بخواهید میزان سهام را تغییر دهید و یا این که شریک جدید اضافه کنید باید از طریق مجمع عمومی این کار انجام شود. موضوعات مشابه دیگر هم از طریق همین مجمع انجام می شود.
  • هیات مدیره هم اختیارات مختلفی در زمنیه هایی مثل تمدید میدران و یا تغییر سمت ها دارد. برای انجام این امور نیازی به مجامع مختلف نیست.

 ** دقت کنید بسته به آن چه در اساسنامه مشخص شده است هر کدام از موارد گفته شده ممکن است در اختیار سهامداران و مجمع و یا هیات مدیره باشد.

ثبت صورتجلسات

 امور مربوط به ثبت صورتجلسه تغییرات توسط سه جلسه صورت می گیرد. تغییرات مختلف می تواند توسط این جلسات تصویب شود.

تغییرات از طریق هیات مدیره

 منظور از هیات مدیره افرادی است که برای شرکت سهام ارائه می دهند. رئیس هیات مدیره برای مدت دو سال و از طریق سهامداران انتخاب می گردد. هیات مدیره باید یک نفر را به عنوان رئیس و یک نفر را هم به عنوان نایب رئیس انتخاب نماید.

وظایف مربوط به هیات مدیره

 در هر دوره ۶ ماهه میزان دارایی و بدهی های شرکت را به بازرسان اعلام می کند.

مدیر عامل و اعضاء تنها در صورتی می توانند در معاملات شرکت دخالت کنند که هیات مدیره اجازه بدهد در غیر این صورت می توان معاملات را باطل اعلام کرد.

پس از این که هیات مدیره انتخاب شد مدیر باید تعیین شود.

تنها بانک ها و موسسات اعتباری می توانند معاملات را انجام دهند و اعضای دیگر این حق را ندارند.

تشکیل مجمع عمومی عادی برای تغییرات

 این مجمع در مقایسه با دیگر مجامع نقش مهمتری در تصمیمات شرکت ها دارد. تشکیل این مجمع سالی یک بار انجام می شود و زمان برگزاری آن در اساسنامه ذکر می شود.

تصمیمات کلی را مدیران می گیرند و سپس چگونگی انجام کارها باید توسط شرکا تصویب شود. در مجمع عمومی عادی سهامداران می توانند نظراتشان را اعلام نمایند.

وظایف مجمع عمومی عادی

  •  این مجمع هیات مدیره را انتخاب می کند.
  • بازرسان را انتخاب می کند.
  • ترازنامه را تصویب می کند.
  • منافع را به صورت مساوی تقسیم می کند.
  • بازرسان، هیات مدیره و یا سهامداران می توانند پیشنهادات خود را به این مجمع ارائه دهند. مجمع می تواند پیشنهادات را بپذیرد یا این که بنا به دلایلی رد کند.
  • این مجمع روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی ها در آن منتشر می شود را مشخص می کند.

تشکیل مجمع عمومی فوق العاده برای تغییرات

 در این مجمع دارندگان بیش از نصف سهام که حق رای دارند حضور دارند. وقتی با تغییرات موافقت می شود که حداقل دو سوم افراد موافق باشند.

وظایف مجمع عمومی فوق العاده

 این مجمع وظیفه تصمیم گیری در مورد ورود شریک یا شرکای جدید به مجموعه را بر عهده دارد.

انحلال، افزایش و یا کاهش سرمایه در اختیارات این مجمع است.

بازرسان توسط این مجمع تعیین می شوند.

نحوه و زمان خدمت مدیران را تعیین می کند.

با صدور اوراق قرضه موافقت می کند.

سهام ممتازه ایجاد می کند.

 مدت زمان ثبت تغییرات شرکت

 پس از این که صورتجلسه مربوطه در سامانه ثبت می شود ۳ روز فرصت دارید تا مدارک را به پست تحویل دهید. در صورتی که امور را به درستی پیش ببرید بین ۱۰ روز تا ۲ هفته طول می کشد تا تغییرات ثبت قانونی شود.

خودم می توانم این کار را انجام دهم؟

 در صورتی که دانش و تجربه کافی داشته باشید خودتان می توانید برای ثبت تغییرات با هزینه کم در ثبت سرمایه اقدام کنید. در غیر این صورت پیشنهاد می کنیم حتما از کارشناسان آگاه مشورت بگیرید.

در صورتی که در هر کدام از مراحل دچار اشتباه شوید درخواست تان رد می شود و می بایست مجددا برای آن اقدام کنید.

هزینه ثبت تغییرات در ثبت کاج

در صروتی که این فرآیند را به موسسه خدمات اداری کاج واگذار کنید، هزینه ثبت هر صورتجلسه در سال ۱۴۰۱ یک میلیون و دویصت هزار تومان است.

نکات مهم در مورد ثبت تغییرات شرکت

 پس از تشکیل جلسه تا یک ماه فرصت دارید که صورتجلسه را به اداره ثبت شرکت ها ارائه دهید.

  • مدارک نشان دهنده تایید بازرسین و هیات مدیره باید به صورتجلسه ضمیمه شده و به اداره ثبت شرکت ها تحویل داده شود.
  • صورتجلسه را باید در چند نسخه تهیه کنید و اعضای هیات مدیره آن را امضا کنند. یک نسخه از آن را باید به اداره ثبت شرکت ها تحویل بدهید.
  • مهم است که صورتجلسه را روی سربرگ مخصوص بنویسید و صاحبان امضاء آن را امضاء نمایند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.