×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

ساندویچ پانل دنیای ماموت با فوم پلی اورتان

پلی اورتان چیست؟

پلی اورتان (PUR)یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین فوم عایق‌ها در ساندویچ پانل‌ها است. همچنین فوم پلی اورتان یکی مهم‌ترین انواع عایق ساندویچ پانل نیز هست و در صنایع دیگر نیز کاربرد دارد. پلی‌اورتان، پلیمری با خواص فیزیکی و شیمیایی بسیار زیاد است که موجب شده است پانل‌هایی با این فوم عایق، کاربرد بیشتری در مقایسه با سایر انواع پانل‌های ساندویچی داشته باشند. فوم پلی‌ اورتان در واقع پلیمری از ترکیب پلی‌ یول و ایزوسیانات است که در شرایط خاص و طی فرآیندی در حضور کاتالیزور تهیه می ‌شود که در این روش تمامی خلل و فرج‌های آن از بین می‌ رود و فومی مقاوم و با استحکام کششی بالا حاصل می‌شود.

ویژگی‌های پلی اورتان

با توجه به توضیحات عنوان شده پلی اورتان خواص و ویژگی‌های متعددی دارد و در موارد زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین خواص این ماده حالت چسبندگی و انعطاف پذیری آن است که سبب می‌شود در موارد زیاد مخصوصا در عایق و پوشش‌ها، رنگ، ساخت اسباب بازی، الیاف مصنوعی و … مورد استفاده قرار بگیرد. دلیل اصلی نامگذاری این ماده به پلی اورتان وجود پیوند‌های اورتان موجود در آن است.

مزایای کلی فوم پلی اورتان

اولین و مهم‌ترین ویژگی‌ای که در رابطه با فوم پلی‌ اورتان باید گفته شود مقاومت آن در برابر آتش سوزی است؛ به همین دلیل است که از آن‌ها در ساندویچ پانل های کند سوز نیز استفاده می‌شود. فوم پلی اورتان وزن پایینی دارد، به همین دلیل وزن کلی ساندویچ پانل و در ابعاد بزرگ‌ تر وزن کلی سازه را کاهش می ‌دهد. یکی دیگر از موارد مهم قابل ذکر در مزایای پلی اورتان این است که این ماده پرکاربرد در صنعت، در برابر نفوذ رطوبت مقاومت بالایی دارد.

طیف وسیعی از سختی

بدون شک یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این ماده سختی زیاد آن است که با توجه به ساختار مولکولی به عنوان یک پیش پلیمر معرفی می‌شود.

ظرفیت تحمل بار بالا

این ماده در برابر بارگذاری، کشش و فشار ظرفیت و عملکرد ویژه‌ای دارد، گاهی ممکن است برخی پلی اورتان‌ها در برابر فشار تغیر شکل دهند که دلیل آن عدم استفاده از ماده مخصوص است. به بیان دیگر این ماده برای کاربرد‌های متعدد طراحی می‌شود و می‌توانید از پلی یورتان مقام در برابر فشار استفاده کنید چرا که حالت ارتجاعی دارد و پس از هر بار استفاده مجدداً به حالت اولیه خود باز می‌گردد.

انعطاف‌پذیری

از دیگر خاصیت‌های این ماده می‌توان به انعطاف‌پذیری بالای آن در زمان در کاربرد‌های سنگین اشاره کرد، همین امر سبب شده که در موارد متعدد مورد استفاده قرار بگیرد. این ماده در موارد لازم از خمش خاصی برخوردار است که باعث افزایش طول و بازیابی بسیار خوب می‌شود.

مقاومت در برابر سایش و ضربه

در ساخت برخی تجهیزات به یک ماده نیاز است که علاوه بر ضربه، در برابر سایش نیز مقاوم باشد که در این حالا پلی یورتان‌ها حتی در دما‌های پایین راه حل‌ایده‌آلی هستند.

خاصیت کشسانی

مقاومت در برابر پارگی به دلیل خاصیت کشسانی و قدرت کشش بالا از ویژگی‌های منحصر به فرد پلی یورتان‌ها به شمار می‌آید.

مقاومت در برابر گریس، روغن و آب

خواص این ماده در شرایط متفاوت مانند برخورد با آب، روغن و گریس بدون تغیر و یکسان است و همین امر سبب شده که از پلی یورتان در زیر آب دریا نیز استفاده‌های متعددی شود.

دامنه انعطاف‌پذیری گسترده

انعطاف‌پذیری بالای این ماده سبب افزایش سختی این ماده شده و به همین دلیل در کاربرد‌های الاستومری جاذب شوک، استفاده از ترکیبات برگشتی کم به حداقل برسد. زمانی که برایی ارتعاشات با فرکانس بالا یا بازیابی سریع، معمولاً پلی یورتان با ترکیبات ارتعاش ۴۰ تا ۶۵ درصد مورد استفاده قرار می‌گیرد. که سبب افزایش دوام و مقاومت آن با انعطاف‌پذیری بالا می‌شود.

خواص پیوند قوی

در زمان تولید پلی اورتان پیوند زیادی بین آن و طیف وسیعی از مواد صورت می‌گیرد که این مواد شامل سایر پلاستیک‌ها، فلزات و چوب است. همین امر سبب شده پلی اورتان تبدیل به یک ماده‌ایده‌آل برای چرخ‌ها، غلتک‌ها و درج‌ها شود.

عملکرد در محیط‌های خشن

پلی اورتان مقاومت بالایی در برابر دمای شدید بسیار دارند، از این رو در شرایط محیطی سخت و در برخورد با بسیاری از مواد شیمیایی به ندرت تخریب می‌شود.

مقاومت در برابر قارچ، کپم و قالب

اکثر پلی یورتان‌هایی که بر پایه‌ی پلی اتر هستند مقاومت بالایی در برابر رشد قارچ، کپک و قالب دارند و همین امر سبب شده که یک انتخاب‌ایده‌آل برای محیط‌های گرمسیری به حساب آیند.

محدوده رنگ

از دیگر خواص پلی یورتان می‌توان به قابلیت افزودن رنگ دانه به ترکیبات آن در زمان تولید اشاره کرد، همچنین می‌توانید از محافظ اشعه ماوراء بنفش در رنگدانه استفاده نمایید تا در کاربرد‌های بیرونی ثبات رنگ بهتری داشته باشد.

زمان تولید کوتاه

پلی یورتان از خاصیت گرما‌پذیری بالایی در زمان تولید بهرمند است که تأثیر زیادی در کاهش هزینه‌های خرید تجهیزات تولید دارد.

معایب فوم پلی اورتان

فوم پلی اورتان اگرچه مزایای بسیاری دارد اما در مقایسه با سایر انواع فوم‌ها از قیمت نسبتا بالایی برخوردار است. فوم پلی اورتان در کنار مقاومت بالایی که در برابر آتش سوزی دارد، گزینه مناسبی برای عایق کاری نیست. از طرفی فوم پلی اورتان وارداتی است و به تبع تحریم‌ها محدودیت‌هایی را در زمینه تولید این نوع از پانل‌های ساندویچی ایجاد می‌کنند.

ساندویچ پانل ضد حریق

اصلی‌ترین محل مصرف فوم‌های پلی اورتان در ساندویچ پانل‌ها، ساندویچ پانل‌های ضد حریق است. این نوع ساندویچ پانل دارای خصوصیات ضد حریق است. به این معنی که با داشتن ضریب هدایت حرارتی بسیار کم عایق حرارت است و از مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی برخوردار است.

علت ساخت چنین مصالحی آن است که در محیط‌هایی که کوره‌های حرارتی وجود دارد و یا در شوفاژخانه‌ها دمای محیط بسیار بالا می‌رود و خطر آتش‌سوزی ساختمان وجود دارد. بهترین راه حل برای پیشگیری، استفاده از مصالح مقاوم نسبت به حرارت است. به طور کلی ساندویچ پانل‌های مقاوم به حرارت به دو دسته ساندویچ پانل‌های کند سوز و ساندویچ پانل‌های ضد حریق تقسیم بندی می‌شوند. در این مقاله به ساندویچ پانل‌ های ضد حریق نمی پردازیم.

ساندویچ پانل کند سوز

این دسته از ساندویچ پانل های ضد حریق، ساندویچ پانل هایی هستند که لایه میانی آنها از جنس فوم پلی اورتان است. اما برای افزایش مقاومت پلی اورتان نسبت به حرارت مواد دیگری را به آن اضافه کرده اند. از رایج ترین ترکیبات مورد استفاده افزودن ترکیبات هالوژنه به داخل پلی اورتان است که سبب افزایش مقاومت پلی اورتان به حرارت می‌شود. اما با این کار پلی اورتان تبدیل به ماده ای کاملا نسوز نمی شود بلکه صرفا سرعت سوختن آن کاهش می‌ یابد. به همین دلیل به آن ساندویچ پانل کند سوز گفته می‌شود.

معایب ساندویچ پانل کند سوز

مهم‌ترین ویژگی منفی ساندویچ پانل‌های کند سوز آن است که اگرچه سرعت سوختن فوم پلی اورتان را کاهش می‌دهند اما دارای تاثیرات منفی بر کیفیت نهایی پانل هستند. تغییر رنگ پانل، افت کیفیت فوم در حین پخت، سوختن و تجزیه سریع فوم در اثر تماس با آب از دیگر معایب ساندویچ پانل‌های کند سوز است. به همین دلیل است که امروزه ساندویچ پانل‌های ضد حریق یا پشم سنگ بسیار بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

نتیجه‌گیری

با توجه به تعریف پلی اورتان و آشنایی با خواص و ویژگی‌های آن دریافتید که این ماده کاربرد‌های بسیار زیادی در زندگی ما دارد و همین امر سبب شده تولید‌کنندگان برای ساخت این محصول از متریال با کیفیت استفاده نمایند. کارخانه عظیم دنیای ماموت به عنوان معتبر‌ترین تولید‌کننده ساندویچ پانل، کانکس، اتاق ایزوله، تریلر و … با به کارگیری پلی اورتان بهترین ساندویچ پانل‌ها را تولید و عرضه مینماید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید انواع ساندویچ پانل عایق، ضدحریق و … استفاده شده از پلی اورتان میتوانید از طریق شماره‌های درج شده در وبسایت رسمی به نشانی https://mammutworld.com/panel/ با واحد فروش کارخانه بزرگ ماموت در ارتباط باشید.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.