×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

images 1670271776 - آشنایی با مجوزهای لازم برای چاپ کتاب - انتشار کتاب

شاید شما نیز در فکر چاپ کتاب خود هستید. هر ساله در ایران بیش از 100 هزار عنوان کتاب چاپ می‌شود که سهم کتاب‌های تالیفی 75 درصد است. بنابراین مشاهده می‌شود که ایرانیان علاقه زیادی به چاپ کتاب‌های خود دارند و عمده این کتاب‌ها در زمینه شعر، داستان و داستان کوتاه هستند. همچنین زندگینامه‌ها نیز بخش زیادی از کتاب‌های چاپ شده در ایران را به خود اختصاص می‌دهند که می‌توان آن‌ها را نیز در دسته کتاب‌های داستان قرار داد.

اما شاید برای شما نیز این سوال پیش بیاید که برای چاپ کتاب نیاز به چه مجوزهایی وجود دارد. آشنایی با این مجوزها برای هر فردی که قصد چاپ کتاب خود را دارد ضروری است. هرچند تمامی این مجوزها توسط ناشر از مراجع مربوطه اخذ می‌گردند اما داشتن اطلاعات اولیه دراین باره برای هر نویسنده و مترجمی نیز ضروری است. این مقاله که توسط همکاران ما در انتشارات نارون دانش تهیه شده است شما را با مراحل چاپ کتاب و مجوزهای لازم در هر مرحله آشنا می‌کند پس با ما همراه باشید.

images 1670271804 - آشنایی با مجوزهای لازم برای چاپ کتاب - انتشار کتاب

مجوزهای لازم برای چاپ کتاب

شابک: شابک مخفف شماره استاندارد بین‌المللی کتاب است و یک سیستم شماره‌گذاری کتاب در سطح جهان می‌باشد که از 13 رقم تشکیل شده است و هر بخش آن نشانگر کشور، منطقه جغرافیایی و حتی ناشر کتاب است. در ایران شابک توسط خانه کتاب به نمایندگی از موسسه جهانی شابک به ناشرین اختصاص داده می‌شود و ناشر برای هر کتاب از این موسسه درخواست شابک می‌کند.

فیپا: فیپا نیز مخفف فهرست‌نویسی پیش از انتشار است و شامل اطلاعاتی برای طبقه‌بندی کتاب است. فیپا در حقیقت شناسنامه یک کتاب تلقی می‌‍شود که در ابتدای کتاب درج می‌‍شود و اطلاعات کامل کتاب را شرح می‌دهد. در ایران فیپا توسط اداره کل پردازش و سازماندهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران صادر می‌شود و هر ناشری موظف است پیش از انتشار کتاب اقدام به اخذ فیپا از کتابخانه ملی نماید.

مجوز انتشار: مجوز انتشار کتاب مهم‌ترین مجوز برای چاپ کتاب در ایران است. این مجوز توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هر کتاب تعلق می‌گیرد. در واقع مجوز انتشار مجموعه‌ای از فرایندها برای بررسی محتوای کتاب است تا کیفیت کتاب و همخوانی محتوای آن با قوانین کشور بررسی شود. منتشر کردن یک کتاب بدون داشتن مجوز انتشار جرم تلقی می‌شود و به همین دلیل ناشر پیش از انتشار کتاب باید نسبت به اخذ مجوز انتشار اقدام نماید.

سایر مجوزهای چاپ کتاب: علاوه‌بر سه مجوز بالا، دو مجوز دیگر نیز برای چاپ کتاب باید اخذ شود که هر دو مجوز نیز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت می‌گردند. مجوز اول تایید جلد کتاب است. هر کتاب پیش از انتشار باید مجوز طرح جلد خود را ثبت کند و اگر این مجوز صادر شد می‌تواند از طرح جلد خود استفاده نماید و در غیر این صورت باید طرح جلد دیگری را ثبت نماید. مجوز دیگر همان مجوز اعلام وصول است. زمانی که کتاب چاپ شد هنوز ناشر و نویسنده کتاب نمی‌توانند کتاب خود را پخش کنند. ابتدا باید سه نسخه از کتاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال گردد تا بررسی شود که آیا کتاب چاپ شده همانی است که مجوز آن دریافت شده است یا تغییراتی در آن ایجاد شده است. اگر مجوز اعلام وصول صادر شود پخش کتاب بلامانع خواهد بود.

images 1670271828 - آشنایی با مجوزهای لازم برای چاپ کتاب - انتشار کتاب

جمع‌بندی مجوزهای لازم برای چاپ کتاب

در این مقاله شما را با مجوزهای لازم برای چاپ کتاب آشنا کردیم. این مقاله توسط همکاران ما در انتشارات نارون دانش تهیه شده است و یک راهنمای کاربردی برای نویسندگان و مترجمین است. آشنایی با این مجوزها برای هر کسی که قصد چاپ کتاب خود را دارد ضروری است تا بر فرایندها و قوانین این بخش مسلط شود و هماهنگی کاملی بین ناشر و نویسنده کتاب شکل گیرد.

برچسب ها : چاپ کتاب,انتشار کتاب,مجوزهای چاپ کتاب,انتشارات نارون دانش,مراحل چاپ کتاب,هزینه چاپ کتاب

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.