×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

images 1671262467 - هولتر 24 ساعته فشار خون یا هولتر قلب چیست؟ -

هولتر قلب یا اکوکاردیوگرافی از امواج صوتی برای تولید تصاویر از قلب شما استفاده میشود. این آزمایش رایج که به پزشک اجازه میدهد و به کمک پزشک می آید تا به گزارش ضربان قلب و پمپاژ خون شما را ببیند، پزشک شما هم میتواند بعد از آزمایش از تصاویر اکوکاردوگرافی برای تشخیص بیماری قلبی شما استفاده کند.

دستگاه هولتر قلب

دستگاه هولتر قلب یک دستگاه پوشیدنی با سایز کوچیک میباشد که کار و نحوه کار دستگاه اینگونه میباشد که ضربان قلب شما را ضبط میکند و کاربرد این دستگاه تعیین و اثبات خطر ضربان قلب میباشد که در صورت نا منظم تپیدن قلب و یا همان آریتمی قلب به وجود می آید. برخی دستگاه های شخصی هم با پیشرفت تکنولوژی قابلیت های زیادی رو بدست آورده اند مانند ساعت های هوشمند، مانیتورینگ و یا آنالیز ضربان قلب رو دارند؛ از پزشک خود سوال کنید که آیا گزارش و مانیتورینگ این دستگاه میتواند به شما کمک کند یا خیر.

images 1671262776 - هولتر 24 ساعته فشار خون یا هولتر قلب چیست؟ -

علائم و نشانه های ریتم نامنظم قلب

غش کردن بی دلیل، بیماری قلبی که خطر آریتمی یا نا منظم تپیدن قلب را افزایش میدهد.

قبل از اینکه یه هولتر قلب خریداری کنید یک نوار قلب ECG یا EKG بگیرید؛ آزمایش نوار قلب ECG یک آزمایش سریع و بدون درد (آزمایش سرپایی به صورت عامیانه?) که حسگر های الکترود را به قفسه سینه وصل میکنند برای برسی ریتم قلب شما تا از انضباط ثپش قلب مطمعن شوند.

ولی باید در نظر بگیرید که آزمایش ECG زمانی که شما به ندرت و همیشه بی نظمی در تپش قلب ندارید امکان دارد نتواند تشخیص دهد.

خطرات و ریسک های هولتر قلب

به گفته ها و گزارش از دکتر ویدا پژمان: استفاده از مانیتورینگ قلب (هولتر قلب) هیچ خطری برای شما ندارد که به شما آسیب وارد کند تنها موردی که پیش آمده و آن همه به وجود نمی آید و کسانی که کمی پوست حساس دارند در بخش هایی که الکترود هارو وصل میکنند برای آزمایش ممکن است ناراحتی پوستی و یا کمی تحریک در ناحیه که الکترود وصل شده است ببینند که آن هم بسیار کم و جزئی هست.

هولتر قلب و اینگونه دستگاه ها تحت تاثیر لوازم الکتریکی قرار نمیگیرند ولی در برخی دستگاه ها ممکن است سیگمالی که به مانیتور قلب ارسال میشود قطع شود.

تذکر: اگر دستگاه هولتر قلب دارید از موارد زیر دوری کنید.

  • پتو های برقی که دارای گرمکن میباشند.
  • تیغ و موزر های برقی که برای اصلاح استفاده میشود.
  • مسواک های برقی.
  • فلز یاب و طلا یاب ها
  • آهنربا ها چه قوی چه ضعیف.
  • ماکروویو و سولاردوم (اجاق ماکروویو).
  • و سعی کنید گوشی موباید و دستگاه های بلوتوثی و دارای وای فای را حداقل ۱۵ سانتی متری دستگاه نگه دارید و نزدیک تر نکنید.

نحوه استفاده از دستگاه هولتر قلب

images 1671262855 - هولتر 24 ساعته فشار خون یا هولتر قلب چیست؟ -

شما با توجه به وقت قبلی به یک مطب پزشک و متخصص قلب و عروق مراجعه میکنید (معمولا با وقت قبلی این کار رو انجام دهید) پزشک الکترود هارو به شما متصل میکند که اندازه خیلی کوچکی دارند به اندازه شاید یک سکه و برای اتصال اگر روی سینه خود مو دارید آن را اصلاح میکنند تا از اطمینان اتصال الکترود ها با بدن شما اطمینان حاصل شود.

این الکترود ها روی قفسه سینه شما وصل میشود و کاربرد این الکترود ها تشخیص ضربان قلب شماست.

تمامی این سیم هایی که به الکترود اتصال دارند به دستگاه هولتر قلب وصل میشود و دستگاه هولتر قلب هم کوچیک هستش و اندازش رو بخواهیم با یک مثال توصیف کنیم میتوانیم تشبیه به یک دسته کارت در نظر بگیریم.

انتظارات ما از هولتر قلب

در حین استفاده از دستگاه باید این مورد را در نظر بگیرید که این دستگاه به بدن شما ۱ الی دو روز متصل میماند و در تمامی این مدت دستگاه تمامی ضربان قلب را برسی و ثبت میکند.

هولتر قلب و الکترود های متصل به آن را شما به راحتی میتوانید زیر لباس پنهان کنید و به کار های روزمرگی خود بپردازید.

تذکر: این تذکر را با مثال توضیح میدهیم تا به راحتی در ذهن شما بنشیند و مراقب باشید در زمان هایی که دستگاه به شما متصل است و شمات به عنوان دچار تنگی نفس میشوید یا سبکی سر و یا حتی تپش قلب میشوید در یک جا یادداشت کنید که در اون زمان در حال انجام چه نوع فعالیتی بوده اید و دقیقا چه ساعتی این مشکلات برای شما به وجود آمده است.

بعد از پایان دوره و استفاده از هولتر قلب

بعد از این دوره که گذراندید دستگاه را تحویل میدهید و مراقبت های بهداشتی خود مانند حمام و… را مثل برنامه قبل خود ادامه میدهید.

نتایج حاصل از این دوره

متخصص قلب و عروق آزمایشات و گزارشاتی که از هولتر قلب دریافت کرده است را برسی میکند و نتایج حاصل را با شما درمیان میگذارد اطلاعاتی که از این دستگاه دریافت شده است مشخص کننده آن است که شما مشکل قلبی دارید یا خیر و حتی دارو هایی که برای قلب خود مصرف میکنید مناسب است یا خیر.

تفاوت نوار قلب با مانیتورینگ قلب (هولتر قلب) چیست؟

نوار قلب تنها برای ثبت وضعیت لحظه ای بیمار استفاده میشود که ممکن است نتیجه ای برای بعضی بیماران نداشته باشد چون که اکثر بیماران قلبی که دچار تپش نا منظم قلب میشوند که در حین انجام کاری هستند و یا شب هنگام خواب است، مانیتورینگ و هولتر دقیقا این مورد را مورد برسی قرار داده است و شما میتوانید به صورت ۲۴ ساعته فشار خون خود تپش و اریتمی قلب خود را برسی کنید.

منبع: mayoclinic.org

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.