×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

images 1671185703 - چاپ کتاب چه مراحلی دارد؟ - انتشار کتاب

چاپ کتاب در سال‌های اخیر روند افزایشی و صعودی در ایران و همچنین در سایر کشورهای جهان داشته است. براساس آمارهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۴۰۰ بیش از یکصد هزار عنوان کتاب در زمینه‌های مختلف در ایران منتشر شده است که کشور ما را در بین ده کشور نخست جهان از نظر تعداد عناوین چاپ شده در سال قرار داده است. از این میزان ۷۵ درصد از کتاب‌ها نگارشی و تالیفی بوده‌اند و تنها ۲۵ درصد سهم کتاب‌های ترجمه شده بوده است. همچنین از نکات جالب این است که میزان مطالعه کتاب نیز در ایران نیز بسیار بالاست و از نظر شاخص سرانه مطالعه نیز ایران در بین بیست کشور نخست دنیا قرار دارد.

بنابراین مشاهده می‌شود که علاقه به چاپ کتاب و مطالعه کتاب در ایران بسیار بالاست. افراد بسیاری دوست دارند نوشته‌های خودشان شامل شعر، داستان کوتاه و داستان بلند یا رمان و همچنین کتاب‌های علمی خود را به چاپ و نشر برسانند. اما از موضوعاتی که بسیاری از نویسندگان و مترجمین را آزار می‌دهد، نداشتن آگاهی جامع و کامل درباره مراحل چاپ کتاب است که باعث می‌شود بسیاری از افراد کتاب خود را در نیمه‌های کار رها کنند و رغبتی برای کامل کردن آن‌ها نداشته باشند.

در این مقاله که توسط نویسندگان انتشارات اندیشه آگاه آماده شده است شما را با نکات مهم درباره انتشار و چاپ کتاب آشنا خواهیم کرد که می‌توانند در چاپ کتاب به شما کمک کنند. با ما همراه باشید.

images 1671185743 - چاپ کتاب چه مراحلی دارد؟ - انتشار کتاب

مراحل چاپ کتاب

اتمام نگارش یا ترجمه کتاب: شاید این جمله برای شما عجیب باشد اما به ازای هر کتابی که به چاپ می‌رسد ده‌ها و شاید صدها کتاب وجود دارند که هیچوقت نگارش یا ترجمه آن‌ها به اتمام نمی‌رسد. نویسندگان و مترجمین بزرگ و مشهور توصیه ‌می‌کنند که بهتر است خود را متعهد کنید که هر روز تعداد صفحات مشخصی از کتاب خود را بنویسید. توصیه متداول نوشتن ۳ الی ۵ صفحه است اما شما می‌توانید با توجه به توانایی خود ۱ یا حتی ۱۰ صفحه را انتخاب کنید اما نکته مهم این است که به آن پایبند باشید. همچنین بهتر است زمان ثابتی مانند صبح اول وقت یا شب قبل از خواب را به نوشتن اختصاص دهید. برای این کار زمانی از روز را انتخاب کنید که بیشترین بازدهی را دارید.

بازخوانی و ویرایش کتاب را فراموش نکنید: وقتی کتاب خود را به اتمام رساندید حالا بازخوانی و ویرایش آن شروع می‌شود. افرادی که کتابی نوشته یا ترجمه کرده‌اند عقیده دارند که با هر بار خواندن مجدد کتاب خوب تغییراتی در آن ایجاد کرده‌اند و بنابراین این کار بی‌پایان است اما شما باید در یک مرحله متوقف شوید. توصیه ما این است که بین یک الی سه بار کتاب را بخوانید و ویرایش کنید و بیشتر از آن وقت برای ویرایش نگذارید.

یک ناشر معتبر و خوب برای چاپ کتاب خود پیدا کنید: همکاری با یک ناشر خوب و معتبر سرعت چاپ کتاب شما را بالا می‌برد و کار شما را راحت‌تر می‌کند. یک ناشر خوب تمامی اقدامات مربوط به ویراستاری، صفحه‌آرایی و طراحی جلد را با بالاترین کیفیت انجام می‌دهد. همچنین ناشر می‌تواند مجوزهای کتاب شامل شابک از خانه کتاب، فیپا از کتابخانه ملی و مجوز انتشار کتاب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در کمترین زمان اخذ کند. همانگونه که می‌بینید بیشتر کارهای چاپ کتاب توسط ناشر انجام می‌گیرد و عملاً نویسنده یا مترجم پس از ارائه کتاب خود به ناشر کار زیادی برای انجام دادن نخواهند داشت. بنابراین بهتر است در انتخاب ناشر خود نهایت دقت را داشته باشید.

images 1671185782 - چاپ کتاب چه مراحلی دارد؟ - انتشار کتاب

نکات تکمیلی درباره مراحل چاپ کتاب

کتاب یکی از دستاوردهای بزرگ فرهنگی بشر است که تغییرات بزرگی در زندگی ما ایجاد کرده است. اگر شما نیز کتابی ترجمه یا تالیف کرده‌اید بهتر است بدانید که پس از نوشتن یا ترجمه کتاب سایر مراحل چاپ کتاب توسط ناشر انجام می‌گیرد. بنابراین توصیه ما این است که یک ناشر معتبر پیدا کرده و نسبت به چاپ کتاب خود اقدام نمایید. انتشارات اندیشه آگاه که در زمینه چاپ کتاب‌های روانشناسی و موفقیت فعالیت دارد و ناشر کتاب‌های مشهور و پرفروشی مانند کتاب برتری خفیف اثر جف اولسون، کتاب قدرت انضباط شخصی اثر دنیل والتر و کتاب تمرکز از دست رفته اثر یوهان هری می‌باشد آماده همکاری با نویسندگان و مترجمین عزیز است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.