جمعه, 7 اردیبهشت 1403 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41452 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • شرایط طلاق در صورت عدم تمکین زن
    28 آذر 1401 - 15:54
    شناسه : 213592
    1

    طلاق در صورت عدم تمکین زن راهی است که از طریق آن مرد می­تواند بدون پرداخت نفقه و اجرت­المثل و تقسیم کردن اموال و نحله همسر خود را طلاق دهد. پس از اینکه عقد میان زن و مرد جاری می­شود، این دو نسبت به هم وظایفی بر اساس شرع و قانون پیدا می­کنند.

    پ
    پ

    شرایط طلاق در صورت عدم تمکین زن

    تمکین به چه معناست؟

    طلاق در صورت عدم تمکین زن راهی است که از طریق آن مرد می­تواند بدون پرداخت نفقه و اجرت­المثل و تقسیم کردن اموال و نحله همسر خود را طلاق دهد. پس از اینکه عقد میان زن و مرد جاری می­شود، این دو نسبت به هم وظایفی بر اساس شرع و قانون پیدا می­کنند. بنابراین در صورتی که یکی از این دو وظایف خود را بر اساس شرع و قانون به انجام نرساند، عدم تمکین تحت شرایطی ثابت می­شود و ضمانت اجراهای قانونی به میان می­آیند. تمکین به دو دسته عام و خاص تقسیم می­شود. در تمکین خاص این معنا مدنظر است که زن می­بایست درخواست­های مرد را به جا بیاورد. البته این مورد استثناهایی دارد. مثلا در مواردی که مرد درخواست غیرعرفی کند یا درخواست­های مرد به دلایلی برای زن قابل ایفا نباشد. البته این دلایل بایستی شرعاً و قانوناً پذیرفته شده باشد. تمکین عام هم بدین معناست که زن می­بایست در مسائل مربوط به خانواده از جمله محل سکونت، نظافت منزل، گرفتن اجازه از شوهر برای خروج و … از مرد اطاعت کند. البته در این مورد هم استنائاتی وجود دارد و آن شروطی است که زوجین ضمن عقد نکاح تعیین می­کنند و این شروط برخلاف موارد گفته شده باشد.

    اثبات عدم تمکین زن

    برای اثبات عدم تمکین زن توسط مرد، پیش از انجام هر کاری توسط مرد، وی یا وکیل او می­توانند اظهارنامه­ای پر کرده و برای زن ارسال نمایند. در مراحل بعدی این اظهارنامه می­تواند در راستای اثبات عدم تمکین زن مفید واقع شود. از دیگر مدارکی که در زمینه اثبات عدم تمکین زن می­تواند مورد تایید قاضی باشد شهادت شهودی است که عدم تمکین زن را شهادت می­دهند. لازم به ذکر است که شکایت مرد از عدم تمکین زن جزو دعاوی خانوادگی است و در صورتی که ثابت شود و منجر به نشوز زن گردد دیگر نیازی نخواهد بود که مرد به زن نفقه بپردازد. نکته­ای که نباید از آن غافل شد این است که عدم تمکین تنها به زن اختصاص ندارد و می­تواند شامل مرد هم باشد. این در شرایطی است که مرد خانه مشترک را ترک گفته و از انجام وظایف خود کوتاهی کند و سوء معاشرت مرد ثابت شود. در چنین شرایطی زن با مراجعه به دادگاه می­تواند مرد را به ایفای حقوق مالی درباره زن و فرزندان خواستار شود. همچنین در صورت تمکن مالی مرد و خودداری وی از پرداخت نفقه جرم به حساب آمده و شامل شکایت کیفری از جانب زن می­شود.

    مدت زمان عدم تمکین زن

    ممکن است برای برخی این پرسش مطرح شود که مدت زمان عدم تمکین زن چقدر است. در پاسخ به این سوال می­بایست گفت که اساسا مدت زمان خاصی در این باره وجود ندارد و به صرف یک اتفاق نمی­توان این موضوع را احراز کرد. برای مثال نمی­توان گفت که اگر زن بدون اجازه مرد از منزل خارج شد و برای خرید به بازار رفت یا اینکه به قصد دیدار خانواده­اش بدون اجازه از منزل خارج شده، پس عدم تمکین احراز شده و می­توان زن به مجازات این موضوع رساند. پس برای اثبات عدم تمکین زن مدت زمان خاصی در قوانین و مقررات تعریف نشده است و این به شرایط و تصمیم دادگاه بستگی دارد. برای همین در چنین مواردی بهره­گیری از وکلای خبره از اهمیت به سزایی برخوردار است. در حالت کلی عدم تمکین زن در مدت زمان مثلا دو روز قهر ثابت شذنی نیست و آنچه که از زمان نقش پررنگ­تری ایفا می­کند اثبات این قضیه در دادگاه است. با توجه به مشاهدات دادگاه­ها غالبا ترک منزل در مدت کوتاه را عدم تمکین زن به حساب نمی­آورند. گاهی دیده شده که زن ماه­ها از منزل مشترک دور بوده اما چون عذرموجه داشته و آن را در دادگاه نزد قاضی به اثبات رسانده، عدم تمکین ثابت نشده است.

    word image 213592 2 - شرایط طلاق در صورت عدم تمکین زن - تمکین

    مهریه زن در صورت عدم تمکین

    یکی از دیگر سوالاتی که به هنگام عدم تمکین زن پیش می­آید این است که در چنین شرایطی تکلیف مهریه زن چه می­شود. برای پاسخ به این سوال باید گفت در چنین شرایطی زن تنها از نفقه محروم خواهد ماند و براساس قانون رتباط عدم تمکین زن و مهریه از این قرار است که با اخذ حکم ناشزه بودن زوجه نیز، همچنان پرداخت مهریه به عهده زوج بوده و وی میبایست عهده دار پرداخت آن باشد. به عبارت دیگر ارتباط میان عدم تمکین زن و مهریه او از نوع تباین است و ارتباطی میان آن­ها برقرار نیست و مرد حتی در صورتی که عدم تمکین زن خود را در دادگاه و نزد قاضی ثابت نماید، هم چنان وظیفه پرداخت مهریه زن بر دوش او خواهد بود و در صورتی که از این وظیفه شانه خالی کند، ضمانت اجراهای آن شامل حال او می­شود. این قضیه حتی در حالت اثبات رابطه نامشروع زن هم صادق است. بدین معنی که اگر زنی با مرد دیگری جز همسر خود رابطه نامشروع برقرار سازد، باز پرداخت مهریه از دوش مرد برداشته نخواهد شد.

    توصیه می­کنیم برای پی بردن و آگاهی از جزئیات شرایط طلاق توافقی و طی روندی مطمئن در دادگاه، حتما از تجارب درخشان گروه وکلای پارسای بهره­مند شوید.

    021-44072802 – 021-44033677

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.