شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41365 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • بهترین روش برای درمان وزوز گوش
    01 دی 1401 - 16:03
    شناسه : 213721
    0

    وزوز گوش (tinnitus) زمانی اتفاق می‌افتد که هیچ ‌گونه صدایی از یک منبع خارجی شنیده نمی‌شود؛ اما شما صدای زنگ و یا صدای دیگری را می‌شنوید و احساس می‌کنید. صدایی که شما آن را احساس می‌کنید معمولاً مانند صدای کلیک کردن، وزوز کردن و سوت کشیدن می‌باشد. معمولاً این صدا می‌تواند یا خیلی بلند باشد و یا خیلی کم باشد.

    پ
    پ

    word image 213721 1 - بهترین روش برای درمان وزوز گوش - سمعک

    وزوز گوش (tinnitus) زمانی اتفاق می‌افتد که هیچ ‌گونه صدایی از یک منبع خارجی شنیده نمی‌شود؛ اما شما صدای زنگ و یا صدای دیگری را می‌شنوید و احساس می‌کنید. صدایی که شما آن را احساس می‌کنید معمولاً مانند صدای کلیک کردن، وزوز کردن و سوت کشیدن می‌باشد. معمولاً این صدا می‌تواند یا خیلی بلند باشد و یا خیلی کم باشد.

    بعضی از افراد در یک گوش خود همچین صدایی را می‌شنوند و برخی از افراد از طریق دو گوش خود متوجه این صدا می‌گردند. به این مشکل بیماری گفته نمی‌شود اما می‌تواند نشانه یک بیماری دیگر باشد. به عنوان مثال، اگر مشکلی در سیستم شنوایی شما به وجود آید با وزوز گوش متوجه این مشکل خواهید شد. سیستم شنوایی بدن ما شامل عصب شنوایی، بخشی از مغز و گوش می‌باشد که مجموعه این سیستم صدا را برای شنیدن ما پردازش می‌کند.

    word image 213721 2 - بهترین روش برای درمان وزوز گوش - سمعک

    تشخیص وزوز گوش

    پزشک شما معمولاً فقط بر اساس علائم شما وزوز گوش را تشخیص می‌دهد. اما به منظور درمان علائم شما، پزشک شما همچنین سعی خواهد کرد تشخیص دهد که آیا وزوز شما ناشی از بیماری زمینه‌ای دیگری است یا خیر. گاهی اوقات نمی‌توان علتی را پیدا کرد.

    برای کمک به شناسایی دلایل وزوز گوش، پزشک احتمالاً از شما در مورد سابقه پزشکی شما می‌پرسد و گوش، سر و گردن شما را معاینه می‌کند. آزمایشات رایج عبارتند از:

    • معاینه شنوایی (شنوایی شناسی): در طول آزمایش، شما در یک اتاق عایق صدا می‌نشینید و هدفون‌هایی به گوش دارید که صداهای خاصی را به یک گوش منتقل می‌کنند. زمانی را که می‌توانید صدا را بشنوید، مشخص می‌کنید و نتایج شما با نتایجی که برای سن شما طبیعی در نظر گرفته و مقایسه می‌شود. این می‌تواند به رد یا شناسایی علل احتمالی وزوز گوش کمک کند.
    • جنبش: ممکن است پزشک از شما بخواهد که چشمان خود را حرکت دهید، فک خود را ببندید یا گردن، بازوها و پاهای خود را حرکت دهید. اگر وزوز گوش شما تغییر کند یا بدتر شود، ممکن است به خاطر یک اختلال زمینه‌ای باشد که درمان آن نهایتا به درمان وزوز گوش می‌انجامد.
    • تست‌های تصویربرداری: بسته به خاطر دلایل وزوز گوش، ممکن است نیاز به آزمایش‌های تصویربرداری مانند سی تی اسکن یا ام آر آی نیاز داشته باشید.
    • تست‌های آزمایشگاهی: پزشک ممکن است برای بررسی کم خونی، مشکلات تیروئید، بیماری قلبی یا کمبود ویتامین خون بگیرد.

    تمام تلاش خود را بکنید تا برای پزشک خود توضیح دهید که چه نوع صدای وزوز گوش می‌شنوید. توضیح دقیق صدایی که در گوش شماست می‌توانند به پزشک کمک کنند تا علت زمینه‌ای احتمالی را شناسایی کند.

    • کلیک کردن: این نوع صدا نشان می‌دهد که انقباضات عضلانی در داخل و اطراف گوش شما ممکن است علت وزوز گوش شما باشد.
    • نبض، عجله یا زمزمه کردن: این صداها معمولاً از دلایل عروق خونی (عروقی) مانند فشار خون بالا می‌آیند و ممکن است هنگام ورزش یا تغییر وضعیت، مانند زمانی که دراز می‌کشید یا ایستاده‌اید، متوجه آن‌ها شوید.
    • زنگ کم صدا: این نوع صدا ممکن است به انسداد کانال گوش، بیماری منیر یا سفت شدن استخوان‌های گوش داخلی (اتواسکلروز) اشاره کند.
    • زنگ بلند: این شایع‌ترین صدای وزوز گوش است. دلایل احتمالی عبارتند از قرار گرفتن در معرض صدای بلند، کاهش شنوایی یا داروها. نوروم آکوستیک می‌تواند باعث زنگ زدن مداوم و با صدای بلند در یک گوش شود.

    word image 213721 3 - بهترین روش برای درمان وزوز گوش - سمعک

    درمان وزوز گوش

    درمان وزوز گوش به این بستگی دارد که آیا وزوز شما ناشی از یک بیماری زمینه‌ای است یا خیر. در این صورت، پزشک شما ممکن است بتواند علائم شما را با درمان علت زمینه‌ای کاهش دهد.

    درمان بیماری‌های زمینه‌ای

    همانطور که گفته شد گاهی اوقات وزوز گوش ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای می‌باشد. برای مثال کم شنوایی می‌تواند باعث وزوز گوش بشود و درمان کم شنوایی نهایتا به درمان وزوز گوش منجر می‌شود.

    • حذف جرم گوش: رفع انسداد جرم گوش می‌تواند علائم وزوز گوش را کاهش دهد.
    • درمان بیماری عروق خونی: شرایط زمینه‌ای عروق خونی ممکن است به دارو، جراحی یا درمان دیگری برای رفع مشکل نیاز داشته باشد.
    • سمعک: اگر وزوز گوش شما ناشی از کم شنوایی ناشی از سر و صدا یا کاهش شنوایی مرتبط با سن است، استفاده از سمعک ممکن است به بهبود علائم شما کمک کند.
    • داروی خود را تغییر دهید: اگر دارویی که مصرف می‌کنید علت وزوز گوش باشد، ممکن است پزشک قطع یا کاهش دارو یا تغییر به داروی دیگری را به شما توصیه کند.

    حذف سر و صدا

    اغلب اوقات، وزوز گوش قابل درمان نیست. اما درمان‌هایی وجود دارد که می‌تواند به کاهش علائم شما کمک کند. پزشک شما ممکن است استفاده از یک دستگاه الکترونیکی را برای سرکوب صدا پیشنهاد کند. دستگاه‌ها عبارتند از:

    • ماشین‌های نویز سفید: این دستگاه‌ها که صدایی شبیه صداهای ساکن یا محیطی مانند ریزش باران یا امواج اقیانوس تولید می‌کنند، اغلب درمان موثری برای وزوز گوش هستند. ممکن است بخواهید یک دستگاه نویز سفید با بلندگوهای بالشی را امتحان کنید تا به خواب شما کمک کند. پنکه‌ها، مرطوب کننده‌ها، رطوبت گیرها و تهویه هوا در اتاق خواب نیز صدای سفید تولید می‌کنند و ممکن است به کاهش وزوز گوش در شب کمک کنند.
    • دستگاه‌های پوشش دهنده: این دستگاه‌ها که در گوش قرار می‌گیرند و شبیه سمعک‌ها هستند، صدای سفید مداوم و کم‌رنگی تولید می‌کنند که علائم وزوز گوش را سرکوب می‌کند.

    مشاوره

    هدف گزینه‌های درمان رفتاری کمک به شما برای زندگی با وزوز گوش است که به شما کمک می‌کند طرز فکر و احساس خود را در مورد علائم خود تغییر دهید. با گذشت زمان، وزوز گوش ممکن است کمتر شما را آزار دهد. ممکن است مشاوره شما را به خرید سمعک تشویق کند. زیرا خیلی از افراد بخاطر طرز برخورد دیگران، علاقه‌ای به استفاده از سمعک ندارند.

    کلینیک شنوایی سنجی دانیال، بهترین مرکز شنوایی سنجی در ایران با بهره‌گیری از تلنولوژی روز و متخصصین متعد شنوایی را به شما هدیه می‌دهد. شما در هر لحظه از شبانه روز می‌توانید با ما تماس گرفته و از خدمات مشاوره رایگان ما بهره‌مند شوید. مشاورین ما دلسوزانه تمام تلاش خود را برای برطرف کردن مشکلات شنوایی شما می‌کنند. شماره تماس: 09308946561 / 02186035953

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.