×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 13 خبر

ساندویچ پانل ، سازه­ای محبوب در صنعت ساخت­وساز است که از یک لایه عایق و ۲ لایه ورق فلزی تشکیل شده و به­خوبی در برابر صدا و رطوبت مقاوم است. تکنولوژی ساخت این پانل­ها، اولین بار توسط ۲ معمار آمریکایی به نام­های فرانک لوید رایت و آلدن بی­داو راه­اندازی و بهره­برداری شد. ظاهر شیک و سرعت بالا در مونتاژ و نصب نیز از دیگر ویژگی­های این محصولات است که باعث شده تا این سازه، جایگزین مناسبی برای آجر و سیمان باشد. این پانل­ها در ساخت­وساز ساختمان­های اداری، تجاری و صنعتی کاربرد بسیاری دارد.

ساندویچ پانل

معرفی سازه ساندویچ پانل

همانطور که در ابتدا گفتیم ساندویچ پانل سازه­های پیش ساخته­ای است که از ۲ لایه ورق فلزی در بیرون و یک لایه عایق حرارتی در هسته یا مرکز پانل تشکیل شده­ است. از این محصول، برای پوشش دیوارها و سقف ساختمان استفاده می­شود. اما جزء ساختار ساختمان نیست و نیروهای سازه توسط اسکلت فولادی حمل می­شوند. ساندویچ پانل‌ها براساس عایق­های حرارتی به گروه­های زیر تقسیم می­شوند که عمدتا از نظر نوع عملکرد و میزان مقاومت دربرابر آتش باهم متفاوت هستند.

پلی استایرن (EPS)

پلی استایرن نوعی پلیمر مصنوعی است که از مونومر استایرن تولید شده و به­علت دانسیته پایین­تر یک عایق قوی صوت و برودت هوا (سرما و گرما) شناخته می­شود. اما در مقایسه با پانل­های پلی اورتان به­عنوان عایق حرارت و گرما عملکرد ضعیف­تری دارند.

پلی اورتان (پلی ایزوسیانورات یا PIR)

پلی اورتان به­واسطه واکنش بین دی ایزوسیانات و پلی ال ساخته می­شود که از ترکیب این ۲ ماده، یک عایق بسیار قوی بدست می­آید. این نوع ساندویچ پانل، از ۲ ورق فلزی به جنس ورق گالوانیزه یا ورق آلوزینک تولید می­شود. فوم به­کار رفته در تولید پانل پلی اورتان به­طور یکسان در تمام نقاط پانل تزریق شده که موجب افزایش مقاومت حرارتی آن می­گردد.

پشم معدنی

در این پانل، از فوم عایق پشم سنگ برای ایزوله کردن استفاده می­شود. ساندویچ پانل پشم سنگ در برابر رطوبت، سرما و گرما بسیار مقاوم عمل می­کند.

انواع ساندویچ پانل

ساندویچ پانل‌ها، براساس کاربردشان به ۴ دسته سقفی، دیواری، سردخانه­ای و اتاق تمیز تقسیم می‌شوند. نوعی از ساندویچ پانل نیز وجود دارند که با نام ساندویچ پانل پیچ مخفی شناخته می­شوند. در این نوع پانل اتصالات به­صورت مخفی بوده و برای پوشش دیوار و سقف کاربرد دارد. می­توانید سفارش ساندویچ مورد نظر خود را به دنیای ماموت ارائه کنید.

ساندویچ پانل اتاق تمیز

نوع سقفی

سقف، نقطه­ای از ساختمان است که استحکام و محافظت از آن در برابر عواملی مثل گرما خورشید، باد، باران و برف بسیار با اهمیت است. پانل­های سقفی محبوب­ترین سازه­هایی هستند که تمام انتظاراتی که از یک پوشش می­توان داشت را برآورده می­کنند. برای انتخاب پانل­های سقفی باید به مواردی مثل حرارت، مقاومت، ظرفیت باربری، حفاظت در برابر آتش­سوزی و عمر طولانی توجه نمود.

نوع دیواری

ساندویچ پانل دیواری، از یک لایه عایق و ۲ لایه ورق فلزی تشکیل شده است. از انواع مختلف این پانل می­توان نمونه­هایی مثل پانل دیواری ساده، دیواری قفل­دار، دیواری اتاق تمیز، دیواری دورو نایلون و دیواری پیچ مخفی را نام برد. در انتخاب این نوع محصول، باید پارامترهای کلیدی مثل مقاومت، حرارت و حفاظت در برابر آتش را مدنظر قرار داد. این سازه جهت پوشاندن دیوارها به­منظور کاهش ضریب انتقال انرژی از داخل به بیرون ساختمان مورد استفاده قرار می­گیرد.

نوع سردخانه­ای

برای نگهداری و فریزکردن موادغذایی و پروتئینی، باید محیطی فراهم شود که از دما استانداردی برخوردار باشد. پانل­های سردخانه­ای مناسب­ترین سازه برای این منظور است زیرا مانع از ورود گرما به داخل می­شود.

نوع دورو صاف یا اتاق تمیز (Clean Room)

استفاده از محیط­های ایزوله و ایمن در صنایعی مثل داروسازی و پزشکی، دارای اهمیت زیادی است. این نوع پانل، شرایط ساخت این محیط را برای شما فراهم می­کند. ساندویچ پانل اتاق تمیز ، دمای محیط در حالتی که تنظیم شده را حفظ می­کند و مانع از تغییر آن می­شود. همچنین محیط ایزوله­ای را ایجاد می­کند که هیچ باکتری و ویروسی قادر به نفوذ در آن محوطه نخواهد بود.

مصالح به­کاررفته در ساخت پانل ساندویچ

در ساخت نمای بیرونی این مصالح، معمولا از فلزاتی همچون ورق فولادی گالوانیزه گرم، روی و آلومینیوم استفاده می­شود. با این حال از مواد دیگری نیز می­توان استفاده کرد که شامل:

  • تخته سیمانی
  • بتن پیش ساخته که گاهی با روکش­های دیگری مثل آجر پوشانده می­شوند.
  • PVC یا پلی وینیل کلراید
  • پلی پروپیلن تقویت شده با الیاف شیشه
  • تخته ۳ لا
  • GRP یا پلاستیک تقویت شده با شیشه
  • Mg0 یا تخته اکسید منیزیم

به­طور معمول هر ساندویچ پانل، شامل یک هسته پلی اورتان سفت و مقاوم است. از عایق­های دیگر می­توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • EPS یا پلی استایرن منبسط شده
  • XPS یا پلی استایرن اکسترود شده
  • MPHEN یا فوم فنولیک اصلاح شده
  • MWRFیا الیاف سنگ (پشم معدنی)
  • پلی پروپیلن
  • کاغذ، آرامید، الیاف فلزی و کربن
  • PIR یا پلی ایزوسیانورات

مزایا استفاده از پانل ساندویچ چیست؟

ساندویچ پانل دیواری

وزن کم

لایه درونی این پانل­ها از فوم­های فشرده تشکیل شده که موجب کاهش وزن سازه می­شود. ساختمانی که دیوار یا سقف آن با این سازه ساخته شده در مقایسه با ساختمان­های ساخته شده از آجر یا سیمان وزنی ۳۰ برابر کمتر دارد و این ویژگی می­تواند مقاومت سازه در برابر رانش و زمین لرزه را افزایش داده و هزینه­های زیرسازی را کاهش دهد.

قابلیت نصب سریع و آسان

انواع ساندویچ پانل، طی فرآیندهای مهندسی شده براساس انواع عایق و نوع نیازهای هر پروژه در ابعاد مختلفی ساخته می­شوند. قابلیت نصب سریع این پانل­ها موجب تسریع روند اتمام پروژه شده و در بازه زمانی کوتاهی کار تحویل داده می­شود.

ظاهر شیک و زیبا

این سازه­ها، در رنگ­ها و طرح­های متنوعی تولید می­شوند و به­کارگیری آن در ساختمان­ها ظاهری زیبا را می­سازد.

هزینه کم برای تامین و نگهداری

هزینه­های تامین و نگهداری پانل ساندویچ، بسیار ارزان و مقرون­به­صرفه است زیرا در برابر رطوبت و عوامل خورنده محیطی بسیار مقاوم است و دچار پوسیدگی نمی­شود. همچنین آن‌ها در مقایسه با دیوارها و پارتیشن­های دیگر طول عمر بالاتری دارد.

عایق حرارتی و برودتی

این پانل­ها، از جمله مصالحی هستند که در برابر رطوبت و حرارت عملکردی مشابه یک عایق دارند. عایق حرارتی به­معنی کاهش انرژی مصرف شده در شرایط محیطی مختلف است. ساندویچ پانل ماموت ساخته شده از عایق­های PUR، EPS، PIR مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند و تضمین­کننده دوام و استحکام ساختمان هستند.

مقاوم در برابر آتش

انتخاب ساندویچ پانل مناسب باید براساس نوع ساختمان صورت گیرد تا در صورت بروز آتش­سوزی از سرعت گسترش آتش در داخل و اطراف ساختمان بکاهد و تا حد امکان امنیت جانی و مالی ساکنین را تامین کند. هنگام انتخاب و سفارش این محصولات، به­منظور عایق حریق، باید به پارامترهایی مثل اندازه و ارتفاع ساختمان و مدت زمان آتش توجه کرد.

سفارش ساندویچ پانل­ها، معمولا برای ساخت کانکس­ها، سوله­ها، صنایع مهم مثل خودروسازی، بیمارستان، سردخانه­ها، اتاق­های حمل بار یخچالی و… هستند.

معایب استفاده از پانل ساندویچ چیست؟

ساندویچ پانل دنیای ماموت

این سازه محبوب، در کنار ویژگی­های خاص و کارآمد دارای معایبی نیز هست. برای مثال عایق پشم معدنی قادر به کنترل حرارت بالا نیست و ضریب انتقال حرارت بالایی دارد. عایق­های PUR و PIR عملکردی خلاف عملکرد پشم معدنی دارند به­طوریکه در ساختمان­های پوشیده شده با این عایق­ها، دمای داخل و خارج ساختمان بسیار متفاوت است. به­همین دلیل احتمال جداشدن ورق فلزی از فوم وجود دارد.

جمع­بندی

باتوجه به مطالب بیان شده، شما می­توانید در امر ساخت و ساز، با استفاده از انواع ساندویچ پانل ماموت، ساختمانی مقاوم، استاندارد، ایمن و زیبا داشته باشید. شرکت ماموت با به­کارگیری پیشرفته­ترین و مجهزترین دستگاه­های روز دنیا و با استفاده از مرغوب­ترین مواد اولیه اقدام به تولید این سازه کرده است. جهت خرید یا ثبت سفارش ساندویچ پانل، می­توانید به سایت این شرکت مراجعه فرمایید. آدرس سایت دنیای ماموت را میتوانید در لینک روبرو مشاهده کنید https://mammutworld.com/

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.