چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41348 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • درباره خواص اسطوخودوس و شیرین بیان
    07 دی 1401 - 18:48
    شناسه : 214097
    0

    گیاه اسطوخودوس هم در طب سنتی تحت عنوان یک گیاه دارویی که سرشار از خاصیت است مورد استفاده قرار می گیرد و هم از آن در سبد غذایی به عنوان یک خوراکی مفید استفاده می شود. اسطوخودوس گیاهی است که از آن فرآورده های متعددی همچون عصاره اسطوخودوس، روغن اسطوخودوس و دمنوش یا چای گرفته می شود و بدین صورت از خواص آن استفاده می گردد. 

    پ
    پ

    word image 214097 1 - درباره خواص اسطوخودوس و شیرین بیان - اسطوخودوس

    گیاه اسطوخودوس، گیاهی دارویی است که از گل و روغن آن برای تولید دارو استفاده می کنند. از فواید این گیاه برای بهبود مشکلات بی خوابی، اضطراب، افسردگی، درد و سردرد بهره برده می شود. همچنین می توان گفت از گیاه اسطوخودوس به عنوان طعم دهنده و همچنین عطر دهنده در انواع نوشیدنی ها و غذاها بهره گرفته می شود. زنجبیل گیاهی چندساله با ریزوم‌های متورم و غده‌ای انشعاب دار است که از این ریزوم‌ها ساقه‌هایی خارج می‌شود و ممکن است تا یک متر بلند شود. برگ‌های زنجبیل متناوب، بلند و نوک‌ تیز هستند که انتهای آن‌ها به غلافی تبدیل می‌شود و دور ساقه را فرا می‌گیرد. ساقه گل‌دار از ریزوم خارج‌ شده و در انتها به گل‌هایی به رنگ زرد زیبا با لکه‌های قهوه‌ای و به‌صورت گل‌آذین سنبله منتهی می‌شود. قسمت مورد استفاده گیاه ریزوم‌هاست. در ادامه درباره خواص شیرین بیان خواهیم گفت.

    گیاه اسطوخودوس هم در طب سنتی تحت عنوان یک گیاه دارویی که سرشار از خاصیت است مورد استفاده قرار می گیرد و هم از آن در سبد غذایی به عنوان یک خوراکی مفید استفاده می شود. اسطوخودوس گیاهی است که از آن فرآورده های متعددی همچون عصاره اسطوخودوس، روغن اسطوخودوس و دمنوش یا چای گرفته می شود و بدین صورت از خواص آن استفاده می گردد.

    خواص اسطوخودوس برای مغز

    این گیاه برای قلب و احشاء بدن بسیار مفید است و مقوی بدن به شمار می آید. گیاه اسطوخودوس برای تقویت مغز بسیار مفید است. این گیاه را به عنوان جاروب دماغ یا مغز می نامند، زیرا باعث می شود تا رطوبت مغز زایل شود. این مورد باعث نشاط در میان افراد می شود و ذهن انسان را باز می کند.

    مقوی بدن و قوای تفکر

    گیاه اسطوخودوس برای درمان ناراحتی سینه و بیماری زکام سرفه بسیار مفید است. همینطور این گیاه تقویت کننده بدن و قوای تفکر می باشد و در دفع سودا موثر است.

    از روغن اسطوخودوس می توان به صورت خوراکی برای درمان بیماری افسردگی استفاده کرد؛ از این روغن باید به مدت سه هفته استفاده نمود. به طور معمول مقدار کمی از گیاه اسطوخودوس می تواند تاثیر کمتری برای درمان افسردگی، نسبت به ایمی پرامین (توفرانیل) داشته باشد. اما استفاده از هر دو امکان دارد اثر ضد افسردگی ایمی پرامین را افزایش دهد. بعضی از تحقیقات حاکی از این است که آروماتراپی اسطوخودوس موجب بهبود افسردگی بعد از زایمان در بعضی از خانمها می شود.

    خواص اسطوخودوس برای بی خوابی

    بعضی از تحقیقات نشان دهنده این است که روغن اسطوخودوس می تواند به بهبود مشکل بی خوابی کمک کند. مصرف اسطوخودوس بدین صورت است که باید روغن اسطوخودوس را در یک بخارساز قرارداد و در شب در کنار تخت گذاشت تا بتواند به مشکل بی خوابی کمک کند.

    خواص عصاره ریشه شیرین بیان در طب سنتی را می‌توانیم با توجه به سابقه استفاده از این محصول بهتر بشناسیم. قرن‌هاست که از شیرین بیان و فرآورده‌های آن برای مصارف درمانی استفاده می‌شود. این گیاه یکی از پرکاربردترین گیاهان مورد استفاده در طب سنتی است.

    با نگاهی به خواص عصاره شیرین بیان در طب سنتی به موارد متعددی از کاربردهای این محصول برمی‌خوریم. در این بخش با برخی از کاربردهای شیرین بیان در درمان بیماری‌ها آشنا می‌شویم.

    بهبود عملکرد دستگاه گوارش و تقویت سیستم گوارشی مهمترین خاصیت درمانی شیرین بیان است. شیرین بیان می‌تواند زخم معده را درمان کرده و هلیکوباکتر پایلوری یعنی عامل اصلی بروز زخم معده را از بین ببرد. پیشگیری از رفلاکس و رفع سوءهاضمه نیز از دیگر خواص عصاره شیرین بیان محسوب می‌شود.

    محافظت از کبد و کمک به درمان بیماری هپاتیت مزمن یکی دیگر از خواص عصاره شیرین بیان در طب سنتی است.

    از عصاره شیرین بیان برای کاهش کلسترول بد خون نیز استفاده می‌شود. به همین دلیل مصرف این محصول می‌تواند به سلامتی قلب و عروق کمک کند. البته استفاده از شیرین بیان در بلندمدت ممکن است به افزایش فشار خون منجر شود. از این رو بهتر است افرادی که دچار فشار خون بالا هستند در مصرف این عصاره گیاهی احتیاط کنند.

    اگر بخواهیم به یکی دیگر از خواص عصاره شیرین بیان در طب سنتی اشاره کنیم باید به تاثیر این محصول بر سلامتی و زییایی پوست بپردازیم. شیرین بیان حاوی ترکیبات مفید با خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است. به همین دلیل درمان بسیاری از مشکلات پوستی با استفاده از این محصول امکان‌پذیر است. آکنه، اگزما، لک‌های صورت و تیرگی پوست از جمله مشکلات و ناراحتی‌هایی هستند که با استفاده از شیرین بیان و فرآورده‌های آن قابل درمانند.

    blank

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.