جمعه, 7 اردیبهشت 1403 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41452 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • نکروز چیست و آیا درمان میشود؟
    11 دی 1401 - 16:26
    شناسه : 214257
    0

    نکروز یا بیماری نکروز به سیاه شدن سر استخوان ها نیز میشناسند که نکروز به عبارت کلی برای از بین رفتن بافت های استخوانی عنوان میشود.

    پ
    پ

    images 1672568152 - نکروز چیست و آیا درمان میشود؟ -

    نکروز یا بیماری نکروز به سیاه شدن سر استخوان ها نیز میشناسند که نکروز به عبارت کلی برای از بین رفتن بافت های استخوانی عنوان میشود.

    نکروز را نیز با مرگ ناحریه محدود و بخشی از گیاه و حتی حیوان و انسان که در اثراتی همچون بیماری و یا آسیب دیدگی به وجود می آید، نکروز را بیشتر از آپوپتوز یا مرگ سلولی برنامه ریزی شده متمایز میکند.

    علل بیماری نکروز

    به وجود امدن هر بیماری نیز علت و علل منحصر به فرد خود را دارد که در برخی از علائم و علت های مشابه دارند و برخی دیگر نه و باید بدانیک که نکروز از ان دسته بیماری هایی است که علل مختلف بسیاری دارد که همه آن علل ها و علت ها باعث میشود که خون رسانی در بافت های استخوانی دچار مشکل شود و خون به درستی به بخش های مختلف بدن نرسد.

    از مواردی که زیاد باعث نکروز میشود و جزو دلایل شایع بیماری نکروز میشود عبارت اند از:

    • استفاده بیش از اندازه مشروبات الکلی و نوشیدنی های دارای الکل
    • بیماری هایی که از طریق مادرزادی و از مادر و خانواده به فرزند منتقل میشود.
    • شکستی ناحیه ای که دچار نکروز شده است.
    • ضرب دیدگی قسمت هایی از استخوان ها
    • آسیب دیدگی عروق خونی
    • ابتلا به بیماری های خونی و بیماری های خونی مادرزادی

    چگونه متوجه شویم که مبتلا به نکروز شدیم؟ (علائم نکروز)

    images 1672568433 - نکروز چیست و آیا درمان میشود؟ -

    به عنوان مثال کشاله ران شما درد بگیرید و درد به سمت پایین ران سرایت کرده و به زانو برسد و یکی از نشانه هایی است که خطر به ابتلا به نکروز را تا حدی تایید میکند و شما باید به یک متخصص ارتوپد مانند دکتر مجید قربان زاده مراجعه کنید.

    در برخی از قسمت های بدن نیز مانند کشاله ران نیز این موضوع پیش می آید مانند بخش هایی مثل:

    • مچ دست (که نشانه های آن ضعیف شدن انگشت های دست و.. میباشد)
    • درد شانه و گرفتگی قسمت های فوقانی بازو (تشخیص قطعی حتما باید بعد از ویزیت پزشک باشد)
    • درد شدید و ناگهانی در استوان های بدن

    علت به وجود آمدن نکروز آواسکولار

    یکی از دلایل به وجود آمدن نکروز اواسکولار خونسازی در استوخوان ها است.

    چربی هایی که در خون وجود دارد و با به وجود آمدن نکروز این چربی ها باعث میشود که خون کمتری به استوان ها برسد و علت های دیگری مانند:

    • مصرف کردن برخی از داروها
    • شکستگی
    • فشار زیاد
    • استفاده از دخانیات
    • وجود تومور در بخش مفصل

    چگونه نکروز را تشخیص میدهند؟

    images 1672568472 - نکروز چیست و آیا درمان میشود؟ -

    راه های تشخیص و درمانی نکروز روش های زیادی برای بیماری نکروز (necrosis) وجود دارد که برای تشخیص مانند اکثریت بیماری ها شما اید یک سری آزمایشات و عکسبرداری ههایی مانند: رادیولوژی، ام آر ای، سی تی اسکن و اسکن استخوان را با توجه به معاینات پزشک انجام دهید و توسط پزشک برسی شود که شما مبتلا به نکروز هستید یا خیر، تشخیص آن با پزشک میباشد.

    راه های پیشگیری از نکروز

    اگر شما الکل و مشروبات ونوشیدنی هایی الکلی مصرف میکنید باید مصرف آن را به حداقل برسانید چون یکی از علت های اصلی که باعث اختلال در روند خون رسانی در جریان خون رسانی میشود و یکی از دلایلی که باعث نکروز میشود میباشد.

    کنترل و پایین اوردن سطح کلسترول را در نقش بروز نکروز دست کم نگیرید چون همانطور که بالاتر توضیح دادیم چربی در خون باعث بسته شدن رگ ها میشود.

    الگوهای مختلف نکروز چیست؟

    images 1672568624 - نکروز چیست و آیا درمان میشود؟ -

    وقتی سلول های بدن شما بر اثر نکروز می میرند، الگوها و ظاهر متفاوتی را تشکیل می دهند. سلول های مرده یکی از شش راه ظاهر می شوند. این الگوها عبارتند از:

    نکروز انعقادی

    با نکروز انعقادی، سلول های مرده تا چند روز پس از مرگ، سفت می مانند و طبیعی به نظر می رسند. کمبود جریان خون یا اکسیژن به هر قسمت از بدن شما به جز مغز می تواند باعث نکروز انعقادی شود.

    نکروز مایع

    با نکروز مایع، سلول های مرده تا حدودی یا به طور کامل ظرف چند ساعت پس از مرگ حل می شوند. سپس به مایع غلیظ و چسبناک تبدیل می شوند. سلول ها گاهی اوقات به رنگ زرد کرمی به نظر می رسند زیرا چرک در حال تشکیل است. عفونت ها و کمبود اکسیژن به مغز شما می تواند باعث نکروز مایع شود.

    نکروز چربی

    با نکروز چربی، سلول‌های آسیب‌دیده آنزیم‌ها را آزاد می‌کنند و باعث می‌شوند که آنها به مایع تبدیل شوند. سلول های مایع با کلسیم ترکیب می شوند و رسوبات گچی و سفید رنگی روی سلول ها ایجاد می کنند. پانکراتیت حاد شایع ترین علت نکروز چربی است. همچنین می تواند در بافت سینه رخ دهد.

    نکروز موردی

    با نکروز کازئوس، سلول های مرده سفید و نرم به نظر می رسند. آنها شبیه پنیر توصیف شده اند – کلمه caseous به معنای “پنیر مانند” است. نکروز موردی به طور منحصر به فردی در بیماری عفونی ریه سل دیده می شود.

    نکروز فیبرینوئید

    با نکروز فیبرینوئید، سلول های مرده صورتی به نظر می رسند و فاقد ساختار هستند. این به این دلیل است که پروتئین های پلاسما (فیبرین) از دیواره رگ های خونی شما نشت می کنند. نکروز فیبرینوئید زمانی رخ می دهد که یک بیماری یا عفونت خود ایمنی به رگ های خونی شما آسیب برساند.

    نکروز گانگرنوس

    با نکروز گانگرنوس، پوست شما سیاه به نظر می رسد و شروع به پوسیدگی می کند. فقدان جریان خون در پاهای شما می تواند باعث نکروز گانگرونی شود. گاهی اوقات می تواند بازوها و انگشتان شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

    منبع: clevelandclinic

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.