شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41377 تعداد نوشته های امروز : 12 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • دستگاه پرکن مایعات؛ پرکاربردترین تجهیزات بسته‌بندی
    12 دی 1401 - 9:42
    شناسه : 214351
    0

    دستگاه پرکن مایعات یکی از اصلی‌ترین تجهیزات در خط تولید انواع محصولات مایع است. برای انتخاب مناسب‌ترین گزینه با انواع دستگاه پرکن مایع و مکانیسم‌های آن آشنا شوید.

    پ
    پ

    شاید برای شما جالب باشد که با نحوه کار و خدمات دستگاه پرکن مایعات آشنا شوید! زیرا همه ما در طول روز درحال خرید و استفاد از محصولات مختلفی هستیم که نوع بسته‌بندی آن‌ها برای ما بسیار مهم است. این دستگاه‌ها یکی از مهم‌ترین تجهیزات در صنعت بسته‌بندی محسوب می‌شود. به همین خاطر صاحبان صنایع مختلف ناگزیر به استفاده از مناسب‌ترین دستگاه‌های پرکن مایعات در روند بسته‌بندی محصولات خود هستند. انواع موادغذایی، محصولات آرایشی، بهداشتی، دارویی، شیمیایی و… با این دستگاه‌ها بسته‌بندی می‌شوند. اگر جزو خانواده بزرگ تولیدکنندگان هستید، توصیه می‌شود برای افزایش بهره‌وری و سرعت کار خود، خط تولید خود را با به‌روزترین دستگاه‌های پرکن مایعات تجهیز کرده و خود را به یکی از کسب‌وکارهای رقابتی و موفق تبدیل کنید.

    .

    .

    word image 214351 1 - دستگاه پرکن مایعات؛ پرکاربردترین تجهیزات بسته‌بندی - دستگاه پرکن مایعات

    معرفی دستگاه پرکن مایعات

    همان‌طور که از نام این دستگاه مشخص است، از آن برای پر کردن مقدار مشخصی از محصولات مایع در بطری‌ها، پاکت‌ها و … استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها با توجه‌به میزان ویسکوزیته، چگالی و حالت محصول به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. ویسکوزیته به معنای میزان مقاومت مواد مایع دربرابر جاری شدن است.

    انواع محصولات مایع با توجه‌به میزان چگالی:

    • رقیق
    • نیمه غلیظ
    • غلیظ
    • مایعات با قطعات جامد
    • مایعات کف کننده
    • مایعات اسیدی

    انواع دستگاه پرکن مایعات ازنظر عملکرد:

    • تمام اتومات: قابل استفاده در صنایع تولیدی بزرگ
    • نیمه اتومات: قابل استفاده در صنایع تولیدی بزرگ و متوسط
    • دستی: منایب برای کسب‌وکارهای کوچک، خانگی و کارگاهی

    word image 214351 2 - دستگاه پرکن مایعات؛ پرکاربردترین تجهیزات بسته‌بندی - دستگاه پرکن مایعات

    انواع دستگاه پرکن مایعات

    در یک دسته‌بندی رایج و مشخص، می‌توان دستگاه‌های پرکن مایعات را برای اساس میزان غلظت مواد، به دستگاه‌های پرکن مایعات غلیظ یا رقیق تقسیم کرد. البته هرکدام از این دو دسته، شامل دسته‌بندی‌های جزئی‌تری نیز هستند که با توجه‌به نوع قابلیت‌های دستگاه تفکیک می‌شوند. همین ویژگی‌ها و قابلیت‌های متفاوت است که باعث ایجاد انواع مختلفی از دستگاه‌های پرکن مایعات می‌شوند که هرکدام نیازهای خاصی را پوشش می‌دهند.

    انواع دستگاه پرکن مایع غلیظ:

    • پمپی
    • سیلندر پیستونی
    • اسپری پرکن
    • روتاری

    انواع دستگاه پرکن مایع رقیق:

    • ثقلی
    • سرریز (اورفلو)
    • ‌تری بلوک
    • مونوبلوک

    word image 214351 3 - دستگاه پرکن مایعات؛ پرکاربردترین تجهیزات بسته‌بندی - دستگاه پرکن مایعات

    مکانیسم های مهم دستگاه های پرکن مایعات

    در طراحی و تولید انواع دستگاه‌های پرکن مایعات از مکانسیم‌های متفاوت و متنوعی استفاده می‌شود که هرکدام برای نوع مشخصی از مایعات مناسب است. این مکانیسم‌ها درواقع مشخصات دستگاه را تعیین کرده و قابلیت‌های خاصی به آن می‌بخشد. به این صورت کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند با ارزیابی عملکرد هر دستگاه در رفع نیازها والویت‌های کاری خود، یکی از مناسب‌ترین و کاربردی‌ترین دستگاه را انتخاب کنند. سه مکانیسم اصلی به‌کاررفته در این دستگاه‌ها عبارت است از:

    1. مکانیسم پمپی: در دستگاه‌هایی با مکانیسم پمپی، انواع مایعات با فشار زیاد و تحت فشار هوا، وارد انواع بطری‌ها و پاکت‌های بسته‌بندی می‌شوند. این مکانیسم مناسب مایعات با وزن زیاد است که هدررفت محصول را به حداقل می‌رساند.
    2. مکانیسم ثقل: این دستگاه‌ها دارای مکانیسم ساده‌ای هستند و اساس کارکرد آن برپایه وزن خود سیال است.
    3. مکانیسم سیلندر و پیستون: این دستگاه‌ها شباهت زیادی به مکانیسم ثقلی دارند. با این تفاوت که در دستگاه‌هایی با مکانیسم سیلندر و پیستون، نحوه پرکن مایعات متفاوت است. این دستگاه‌ها دارای دقت عمل بیشتری بوده و در اکثر صنایع کاربرد دارند.

    .

    روش بسته بندی مایعات

    به‌طور کلی می‌توان مایعات را به روش‌های زیر و با استفاده از دستگاه پرکن مایعات بسته‌بندی کرد:

    • بسته‌بندی با پاکت: که شامل انتقال مایع به پاکت و بستن در آن است. برای مایعات مختلف ممکن است چند مرحله اضافه یا کم شود. همچنین برای برخی از مایعات مانند آب‌میوه و مایعات غلیظ باید از پاکت‌های مقوایی استفاده کرد.
    • بسته‌بندی با بطری: که در این شیوه انواع مایعات رقیق یا غلیظ مانند شیر یا رب را به داخل بطری‌های شیشه‌ای، پلاستیکی و یا فلزی منتقل می‌کنند.

    با توجه‌به این دو نوع بسته‌بندی کلی مایعات، بهتر است به برخی فاکتورهای مهم در انتخاب روش بسته‌بندی توجه داشته باشید. ازجمله مهم‌ترین و موثرترین فاکتورهای انتخاب نوع بسته‌بندی مایعات شامل موارد زیر است:

    1. به ویسکوزیته و غلظت مایعات توجه کنید. حجم، غلظت و میزان جاری بودن مایعات، روش بسته‌بندی را تعیین می‌کنند. به این معنی که هرچه غلطت مایعات بیشتر باشد باید از بسته‌بندی‌های مطمئن‌تر و محکم‌تر استفاده شود. به‌عنوان مثال بهتر است برای محصولاتی مانند عسل، شیره خرما، ارده و… از بطری و برای محصولات رقیق مانند دوغ و آب‌میوه از پاکت استفاده شود.
    2. به میزان دمای مایع توجه کنید. دمای مایعات بر میزان واکنش‌پذیری بسته‌بندی‌ها تاثیر می‌گذارد. توجه به این نکته برای حفظ کیفیت اولیه محصول و همچنین سلامت مصرف‌کننده بسیار مهم است. درصورتی که محصولات مایع به‌هنگام بسته‌بندی داغ باشند و یا مصرف‌کننده برای استفاده از آن نیاز به گرم کردن داشته باشد، باید از بطری‌های شیشه‌ای استفاده کرد.
    3. به اندازه بسته‌بندی توجه کنید. اندازه بسته‌بندی بر روش بسته‌بندی و ویژگی‌های ظرف موردنظر تاثیر می‌گذارد. به‌عنوان مثال ضخامت پاکت مایعات با‌توجه به اندازه محصول، کمتر می‌شود.

    توجه به این فاکتورها و نکته‌ها می‌تواند به شما در انتخاب بهترین روش‌های بسته‌بندی و همچنین دستگاه‌های پرکن مایعات کمک کند. به این شکل می‌توانید کیفیت و سرعت کار خود را بالا برده و به استانداردهای جهانی نزدیک شوید.

    سخن پایانی

    امروزه صنایع بزرگ در مرحله بسته‌بندی محصولات خود، از مجهزترین و به‌روزترین دستگاه‌ها استفاده می‌کنند. این امر برای محصولات مایع نیز صدق می‌کند. تاجایی که دستگاه پرکن مایعات به یکی از پرکاربردترین و اصلی‌ترین تجهیزات بسته‌بندی تبدیل شده است. درصورتی که دارای کسب‌وکار تولیدی هستید، توصیه می‌شود برای انتخاب بهترین و مناسب‌ترین دستگاه پرکن مایع، به نوع محصول و روش بسته‌بندی آن توجه کنید. همچنین برای انتخاب یک دستگاه ایده‌آل باید ابتدا با انواع آن و مکانیسم‌ها به کاررفته در تولید دستگاه توجه داشته باشید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.