×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

هنگامی که موتور یخچال کار می کند، دستگاه صداهای وزوز مانندی تولید می کند. این صدا بلند نبوده و معمولا سطح سر و صدا از ۵۳ دسی بل تجاوز نمی کند، در واقع، سازندگان تلاش می کنند تا دستگاه هایی با سر و صدای بیشتر از ۴۰ دسی بل تولید نکنند.
اما گاهی اوقات کاربران متوجه صداهای عجیب یخچال می شوند، مانند ترق تروق، کلیک، ساییدن، غرغر کردن و… کرده است . دلیل سروصداهای عجیب یخچال چیست و آیا یخچال کار می کند؟
بررسی های اولیه ای وجود دارد که می تواند به یافتن منشاء و رفع صدای اضافی کمک کند . ولی اگر یخچال مشکل فنی داشته باشد باید از تعمیرکار مجاز کمک گرفت .

برای تعمیر یخچال بوش مشهد ، تعمیر یخچال ال جی مشهد ، تعمیر یخچال سامسونگ در مشهد و … با سامان سرویس تماس بگیرید . ۰۹۱۵۲۰۶۶۱۶۸
سامان سرویس نمایندگی ۱۰ برند معتبر لوازم خانگی بوده و بیش از ۳ دهه در زمینه تعمیر لوازم خانگی در مشهد سابقه فعالیت دارد.

کدام  صداهای عجیب یخچال به خرابی مربوط نمی شود؟

موقعیت های مختلفی وجود دارد که صداهای عجیب و غریب مربوط به خرابی یخچال نیست. در ادامه برخی از دلایلی که منجر به ظاهر شدن سروصدا از یخچال می شوند، آورده شده است.
– سروصدا بدلیل گردش گاز فریون
– نصب یخچال نزدیک به دیوار
– عملکرد ترموستات در مدل های با کنترل الکترومکانیکی
– هنگام عملکرد موتور کمپرسور یخچال
– هنگام عملکرد فن در یخچال No Frost
– هنگام عملکرد فن کندانسور
– هنگام عملیات یخ زدایی اواپراتور در یخچال No Frost
– تنظیم نبودن پایه های یخچال
– برخورد ظروف داخل یخچال به یکدیگر
– هنگام تبخیر گاز فریون در اواپراتور
– هنگام ولتاژ پایین در شبکه
– ورود جسم خارجی به شبکه کندانسور
– روغن کاری نشدن لولاهای درب دستگاه

images 1672729131 - علت صداهای عجیب یخچال چیست؟ -

اگر یخچال جدید صداهای عجیبی تولید کند چه باید کرد؟

اگر یخچال نو و جدید است احتمال خرابی یخچال جدید بسیار کم است. بنابراین ابتدا تمام نکات بالا را بررسی کنید. به نحوه نصب دستگاه های جدید توجه ویژه ای داشته باشید و ببینید که آیا دیواره ها و پشت یخچال از کنار دیوار فاصله دارد، آیا پایه ها را به گونه ای تراز کرده اید که یخچال ثابت باشد.
اگر همه چیز خوب است اما یخچال سروصداهای عجیبی تولید می کند ، بنابراین به احتمال زیاد، این صداها که هشدار بنظر می رسند موارد معمولی بوده و یخچال جدید شما دقیقاً به همین شکل عمل می کند. به عنوان مثال، اغلب صاحبان یخچال های معمولی (با یخ زدایی قطره ای در محفظه یخچال و یخ زدایی دستی در فریزر) پس از خرید یک مدل No Frost از اینکه یخچال در هنگام استراحت موتور صدا ایجاد می کند شگفت زده می شوند اما در واقع عملکرد سیستم یخ زدایی را می شنوند. علاوه بر این، مدل های No Frost دارای یک فن هستند که هوا را از فریزر به داخل قسمت یخچال می دمد که صدای اضافی ایجاد می کند.
یکی دیگر از گزینه های رایج این است که مدل قدیمی یخچال با یک جدید جایگزین شد و صدای موتور کمپرسور باعث هوشیاری می شود. اغلب چنین کاربرانی می گویند که یخچال آواز می خواند، گویی جیرجیرک در آن لانه کرده است! در واقع، موتورهای جدید صدای متفاوتی دارند. اما این کار آنها عادی بوده  و جای نگرانی نیست.
به عنوان یک قاعده، پس از یک یا دو هفته، همه خانواده ها به صداهای یخچال جدید عادت می کنند و به آنها توجه نمی کنند.
توجه داشته باشید که در روز اول کار، ممکن است صدای یخچال بلندتر از صدایی باشد که در آینده ایجاد کند. واقعیت این است که دستگاه در حال سرد شدن است. در نتیجه، موتور با توقف های کوتاه کار می کند. به محض اینکه تجهیزات به دمای تنظیم شده برسد، صداها کمتر می شوند.
شاید تنها گزینه ، هنگامی که یک یخچال جدید به دلیل نقص صدا ایجاد می کند این باشد که در حین حمل و نقل، یکی از فنرهای بافر که روتور موتور کمپرسور را نگه می دارد، از جای خود خارج شده باشد.  یخچالی با چنین نقصی در هنگام کار کردن موتور یک صدا بصورت ضربه شدید ایجاد می کند. تعمیر در این مورد دشوار است و باید کمپرسور باز شده و تعویض شود.

نقص های احتمالی که نیاز به تعمیر دارند ، کدامند؟

۱.    خراب بودن یخ زدایی در یخچال No Frost

در یخچال های دارای No Frost تنها اواپراتور در فریزر قرار دارد که از آن، هوای سرد از طریق سیستم کانال های هوا توسط یک فن به داخل یخچال دمیده می شود. ورود هوای سرد به داخل محفظه توسط یک دمپر تنظیم می شود.
یخ زدگی در اواپراتور No Frost در طول چرخه خنک کننده ایجاد می شود. هنگامی که درجه حرارت در اواپراتور به مقدار مشخصی کاهش می یابد، سنسور یخ زدایی (یخ زدایی) فعال می شود و المنت گرمایش روشن می شود. یخ را ذوب می کند و آب از محفظه از طریق زهکشی به یک محفظه مخصوص در نزدیکی موتور کمپرسور تخلیه می شود و در آنجا از گرمای موتور تبخیر می شود.
گاهی اوقات یک یا چند جزء سیستم یخ زدایی مانند عنصر گرمایش، سنسور یخ زدایی، فیوز یا  تایمر یخ زدایی از کار می افتد و به تدریج، یک پوشش برفکی در فریزر تشکیل می شود و در نتیجه صداهای خارجی  مثل خرخر کردن، ضربه زدن، جیرجیر کردن ظاهر می شود:. اگر مشکل نادیده گرفته شود، مجرای هوای سرد به طور کامل یخ می زند و محفظه یخچال خنک می شود.
اغلب، خرابی سیستم یخ زدایی منجر به این واقعیت می شود که فن نیز از کار می افتد. فن سعی می کند تیغه های مسدود شده را بچرخاند و در نتیجه آنها شکسته می شوند یا موتور فن در اثر بار اضافی می سوزد.

۲.    از کار افتادن فن یخچال

فن در یخچال های نو فراست برای پمپاژ هوای سرد از فریزر به داخل محفظه یخچال ضروری است. اگر به دلیل سایش طبیعی، روان کننده یاتاقان های فن خشک شده باشد، ممکن است صداهای غیرعادی مانند صدای جیر جیر یا سوت زدن ایجاد کند.
یکی دیگر از دلایل احتمالی شل شدن یاتاقان ها یا ایجاد ساییدگی روی میله فن است که به دلیل آویزان شدن و تماس با پره ها با محفظه می باشد. در این حالت به صورت دوره ای صدای تق تق شنیده می شود.
در صورت خشک شدن گریس، لازم است بلبرینگ های فن را با روغن موتور، روغن جامد، لیتول یا ترکیبات دیگر برای مکانیزم های روانکاری روغن کاری شود و در صورت خرابی فن باید آن را تعویض نمود.

۳.    از کار افتادن موتور کمپرسور

موتور کمپرسور فشار ایجاد می کند و فریون را مجبور می کند تا در مدار خنک کننده یخچال به گردش درآید. مبرد، با عبور از یک خط لوله مویرگی باریک، وارد اواپراتور می شود، جایی که فشار آن کاهش می یابد. در نتیجه فریون می جوشد و گرما را از محفظه می گیرد. به لطف این فرآیند، یخچال خنک می شود.
متاسفانه با کارکرد یخچال، موتور کمپرسور به تدریج فرسوده و غیر قابل استفاده می شود. بنابراین، در طول عملیات آن، صداهای غیر معمول ظاهر می شود.  برای رفع مشکل موتور کمپرسور معیوب باید تعویض شود.

برخی دیگر از نقص های احتمالی که باعث ایجاد سروصداهای عجیب از یخچال می شوند، عبارتند از : خرابی رله راه اندازی، سایش واشرهای لاستیکی زیر کمپرسور ، سوراخ شدن خط لوله فریون و نشت مبرد ، خرابی فن کندانسور و… می باشند که پس از بررسی دقیق توسط تعمیرکار یخچال ، تشخیص و برطرف می شوند.
www.samanserviceco.com

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.