جمعه, 7 اردیبهشت 1403 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41452 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • برای خرید آی سی (IC) به چه نکاتی باید توجه کرد؟
    15 دی 1401 - 21:03
    شناسه : 214639
    0

    امروزه خرید آی سی که یکی از قطعات پرفروش محصولات الکترونیکی است به مسئله ی مهمی در دنیای الکترونیک تبدیل شده است. این محصول پرکاربرد به گونه ای است که در صورت خرابی و نبود هر کدام از این قطعات، سبب مختل شدن کارهای ضروری افراد میگردد.

    پ
    پ

    امروزه خرید آی سی که یکی از قطعات پرفروش محصولات الکترونیکی است به مسئله ی مهمی در دنیای الکترونیک تبدیل شده است. این محصول پرکاربرد به گونه ای است که در صورت خرابی و نبود هر کدام از این قطعات، سبب مختل شدن کارهای ضروری افراد میگردد.

    این قطعه ی بسیار کاربردی و مهم  یعنی آی سی ( ic ) در انواع وسیله های الکترونیکی از جمله موبایل، کامپیوتر و… کاربرد دارد. در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با آن آشنا کنیم تا بهترین خرید آی سی را داشته باشید.

    word image 214639 1 scaled - برای خرید آی سی (IC) به چه نکاتی باید توجه کرد؟ -

    مهم ترین نکات خرید  آی سی

    در خرید آی سی نیاز به دانستن یه سری نکات هست که بهتر است قبل از بررسی اجمالی ic به آن پرداخت. مهم ترین این نکات به شرح زیر است:

    • تولید کننده 

    در هنگام خرید قطعه الکترونیکی آی سی حتما باید به نمایندگی و شرکت تولیدی آن توجه نمود. قطعه این مدار مجتمع نیز مانند تمام قطعات الکترونیکی دیگر دارای قطعه اصلی و غیر اصلی میباشد. پس در حین خرید حتما به این نکته توجه لازم را داشته باشید.

    • قیمت

    همه فروشگاه ها و نمایندگی ها یک قیمت منحصر به فردی را برای قطعات خود در نظر گرفته اند که در حین خرید حتما از زیاد بودن قیمت این قطعه نسبت به قیمت خود کمپانی، اطمینان لازم را داشته باشید.

    • شکل ظاهری

    شکل ظاهری آی سی ها یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه کرد  ظاهر این قطعه  نمایانگر قطعه اصلی و غیر اصلی میباشد.

    آی سی یا مدار مجتمع چیست؟

    آی سی یا مدار مجتمع مخفف Integrated Circuit که به نام های دیگر  ریز تراشه، تراشه، مدار یکپارچه شناخته شده است. که مجموعه ای از قطعات الکترونیکی که شامل مقاومت، ترانزیستور، خازن و غیره به یکدیگر متصل هستند و در داخل یک تراشه بسیار کوچک قرار میگیرند و همگی یک هدف مشخصی را انجام میدهند. شاید همین گستردگی این ابراز کوچک باعث شده است خرید آی سی یک مقدار کار دشوار باشد . در واقع میتوان گفت icها به عنوان یک مدار تعریف شده هستند که به هیچ عنوان نمی‎توانید آن را تفکیک نمایید و حتی ساختار ایجاد شده آن را جدا کنید.

     چون یک آی سی( ic ) از هزاران یا میلیون ها قطعه الکترونیکی ایجاد شده است که همه این قطعات  به وسیله ی یک شبکه ی بسیار گسترده ای از ویفرهای نیمه رسانا، سیلیکون، مس و موارد دیگر به یکدیگر متصل شده است. امروزه از icدر داخل انواع محصولات الکترونیکی از جمله کامپیوتر، تلفن های همراه، انواع حافظه ها و وسیله های دیجیتالی استفاده می‎گردد.  در ادامه مفصل تر به انواع آی سی ها خواهیم پرداخت.

    word image 214639 2 - برای خرید آی سی (IC) به چه نکاتی باید توجه کرد؟ -

    انواع آی سی ها

    قطعه آی سی بر اساس نحوه ساخت، کاربرد و فناوری ریزتراشه ها به انواع مختلفی تقسیم بندی میگردد که با توجه به انواع مختلفی که وجود دارد  نحوه قیمت گذاری برای خرید انواع مختلف آی سی متفاوت است  که  شامل موارد زیر میشود:

    آی سی دیجیتالی

    در آی سی دیجیتال تعداد بسیاری از گیت های منطقی از جمله  AND, OR, NOT بر روی تراشه پیاده سازی میگردند اصولا این icها برای محصولات الکترونیکی از جمله کامپیوترها، ریزپردازنده ها استفاده میشوند. روند کاری این مدارها توسط قطع و وصل شدن ترانزیستورهای آی سی انجام پذیر است. ساختن این مدارها به نسبت مدارهای خطی بسیار آسان تر میباشد.

    آی سی (IC) آنالوگ – دیجیتال

    در آی سی( IC) آنالوگ – دیجیتال هم قطعات آنالوگ و هم قطعات دیجیتال در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. که به آن مدار مجتمع سیگنال مختلط نیز میگویند. طراحی میکروکنترلرها برای کاربردهای بسیار کوچک است که بر خلاف ریزپردازنده ها از جمله مهم‎ترین اصول، سادگی و مصرف کم توان میباشد.

    آی سی  آنالوگ

    آی سی آنالوگ همواره با سیگنال های پیوسته کار نموده و کارهایی از جمله فیلتر کردن، تقویت، دمدولاسیون را انجام میدهند. میتوان گفت سنسورها و  Op-AMPآی سی های آنالوگ می‎باشند.

    10 مدل از آی سی های پرکاربرد

    بررسی مدل های آی سی ها  پس از بررسی کلی این قطعه ی پرمصرف  میتواند در خرید آی سی به شما کمک کند. در زیر 20 مدل از پرکاربردترین آن ها  بیان شده است:

    1. آی سی MC14501UB

    2. آی سی MB7114E

    3. آی سی MAX805

    4. آی سی MAA725

    5. آی سی MC14069U

    6. آی سی DG509ACJ

    7. آی-سی PAL20X4ACNS

    8. آی سی ADM485JN

    9. آی-سی JM38510/30301BCA

    10. آی سی HEF4024BP

    word image 214639 3 scaled - برای خرید آی سی (IC) به چه نکاتی باید توجه کرد؟ -

    مزایای استفاده از آی سی ها

    آی سی ها نسبت به دیگر قطعات الکترونیکی که وجود دارد دارای مزایایی است که این قطعه ی کوچک را به قطعه ای پرفروش تبدیل کرده است . که نکات مثبت آن می‎تواند در خرید آی سی به شما  کمک کند که این مزایا به شرح زیر است :

    ·       دارای اندازه بسیار کوچک به گونه ای که کوچکتر از مدارهای گسترده میباشد.

    ·      در آی سی به دلیل آنکه قطعات بسیاری در یک تراشه بسته بندی می‎گردند سبب کاهش وزن این قطعه ی الکترونیکی  میشود.

    ·       تولید انبوه این محصول سبب کاهش هزینه ها میگردد.

    ·       قطعه آی سی ( IC)در صورت هرگونه خرابی به راحتی تعویض میگردد.

     

    در این مقاله تا حدی توانستیم شما عزیزان را با یکی از کاربردی ترین قطعه های الکترونیکی به نام آی سی (IC ) آشنا کنیم همچنین در حین خرید حتما به نکاتی که گفته شد توجه لازم را داشته باشید. تا در آینده دچار مشکلات نکردید. همچنین می‎توانید برای خرید آی سی حتما با یک متخصص مربوطه مشورت لازم را داشته باشید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.