چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41348 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • مراقبت از گیاهان در فضای خانه
    17 دی 1401 - 13:57
    شناسه : 214994
    0

    مراقبت از گیاهان خانگی علاوه بر حس تازگی و خوبی که به انسان می‌دهد، شادابی و زیبایی خاصی را به محیط خانه می‌بخشد. علاوه بر این موارد، برخی از این گیاهان برای مواردی نظیر اکسیژن‌سازی و تمیزی هوای خانه مفید هستند. گیاهان آپارتمانی و کاکتوس‌ها امروزه مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان قرار گرفته‌اند. در این مطلب میخواهیم به بررسی چند مورد از آنها که برای محیط خانه شما مفید هستند بپردازیم.

    پ
    پ
    word image 214994 1 - مراقبت از گیاهان در فضای خانه -

    مراقبت از گیاهان در فضای خانه

    امروزه بسیاری از مردم روی به نگهداری انواع گیاهان در محیط خانه کرده‌اند. طبق نظرات کارشناسان و تحقیقات بعمل آمده این رویکرد ریشه در بسیاری از موارد و مسائل اقتصادی و اجتماعی دارد. که البته در این مطلب به بررسی برخی از گیاهان و نکات عملی نگهداری آنها در محیط خانه خواهیم پرداخت.

    مراقبت از گیاهان خانگی علاوه بر حس تازگی و خوبی که به انسان می‌دهد، شادابی و زیبایی خاصی را به محیط خانه می‌بخشد. علاوه بر این موارد، برخی از این گیاهان برای مواردی نظیر اکسیژن‌سازی و تمیزی هوای خانه مفید هستند. گیاهان آپارتمانی و کاکتوس‌ها امروزه مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان قرار گرفته‌اند. در این مطلب میخواهیم به بررسی چند مورد از آنها که برای محیط خانه شما مفید هستند بپردازیم.

    مراقبت از کاکتوس در محیط خانگی

    بسیاری از شما امروزه به مراقبت از این گیاهان می‌پردازید. این گیاه سرسخت و با نیاز مراقبتی اندک برای محیط خانه مناسب است. شاید بپرسید چرا؟ یکی از دلایل نگهداری کاکتوس در خانه نیازهای اندک این گیاه به آبیاری است. نمیخواهد هر روزه مراقب کمبود آبیاری آن باشید و فقط کافیست میزان اندکی از مراقبت را از آن انجام دهید. البته نیازهای نوری و دیگر موارد مهم در مراقبت از این گیاه ضروری است که باید به آنها توجه کنید.

    این گیاهان سرسخت ولی در صورت بروز بیماری به سرعت از بین خواهند رفت. بنابراین باید با دقت بسیار به این نکات توجه نمایید. در ادامه به این موارد می‌پردازیم.

    word image 214994 2 - مراقبت از گیاهان در فضای خانه -

    نور مورد نیاز کاکتوسها در خانه

    یکی از موارد ضروری در مراقبت از این گیاه تامین نور مورد نیاز آن است. در مراقبت از کاکتوسها در خانه باید بتوانید نور مورد نیاز آنها را فراهم نمایید. چه به صورت طبیعی و چه با استفاده از نورهای مصنوعی می‌توانید نور مورد نیاز که ۶ تا ۸ ساعت در طول روز است را فراهم نمایید. نور مستقیم بر خلاف تصور بسیاری می‌تواند به این گیاه به خصوص در انواع جوان آن آسیب وارد نماید. بنابراین به این مورد به خصوص در تابستان توجه کنید.

    گردش هوا و دمای مناسب

    یکی دیگر از موارد مهم در نگهداری از این گیاهان ایجاد گردش هوای مناسب و دمای محیطی مطبوع برای گیاه است. این گیاهان معمولاً به هوای محیطی گرم نیاز دارند. دمای مناسبی که می‌تواند برای آنها مناسب باشد دمایی است که شما در آن احساس رضایت می‌کنید. گردش هوای مناسب نیز مهم است. گردش هوا باعث خشک شدن سریعتر خاک بعد از هر آبیاری و عدم بروز آفات و بیماریهای این گیاه خواهد شد.

    خاک و گلدان

    یکی از موارد با اهمیت بالا در محیط خانه استفاده از گلدان و خاک مناسب در کاشت کاکتوس است. گلدانهای بسیار بزرگ و با جنس نامناسب می‌تواند باعث از بین رفتن این گیاه شود. البته خاک هم باید طوری باشد که بتواند به سرعت آب و هوا را از خود عبور داده و خشک شود. در غیر اینصورت دچار مشکل خواهید شد. بسیاری بعد از خرید کاکتوس اقدام به تعویض گلدان آن میکنند. که این کار به خصوص در زمستان کار اشتباهی است. با مطالعه مطالب در مورد نگهداری از این گیاهان از منابع معتبر اقدام به مراقبت از آنها نمایید.

    word image 214994 3 - مراقبت از گیاهان در فضای خانه -

    مراقبت از گیاهان آپارتمانی در خانه

    تا اینجای مطلب به برخی از نکات اولیه و عمومی در مراقبت از کاکتوس در محیط خانه اشاره کردیم. در ادامه می‌خواهیم با اشاره به نکات نگهداری گیاهان آپارتمانی شما را با آنها آشنا کنیم. گیاهان آپارتمانی نسبت به کاکتوسها نیازهای بیشتری دارند. آبیاری، میزان مختلف نور، دما، رطوبت و سایر موارد در سلامتی و شادابی آنها تاثیر دارند.

    باتوجه به میزان نوری که از پنجره خانه شما عبور میکند میتوانید گیاه مناسب را انتخاب کنید. بعضی از آنها به نور بیشتری برای رشد و شادابی نیاز دارند. در حالیکه برخی دیگر در محیطهای با نور کمتر هم رشد خواهند داشت. بنابراین قبا از اقدام به خرید گیاه باید این موارد را در خانه مورد بررسی قرار دهید.

    گیاهانی مانند سانسوریا و زاموفیلیا را می‌توانید در محیطهای با نور کمتر نگهداری کنید. البته که این دو گیاه و سایر گیاهانی که برای محیطهای کم نورتر هم معرفی می‌شوند با نور محیطی بیشتر رشد بیشتری داشته و سالمتر خواهند بود. در کل تمامی گیاهان به نور نیاز داشته و امکان رشد در محیطهای بدون نور برای آنها فراهم نیست. بنابراین اگر خانه شما نورگیر نیست باید بتوانید نور محیط را به صورت مصنوعی فراهم کرده با از قید نگهداری آنها در محیط خانه بپرهیزید. نور یکی از عناصر ضروری برای گیاه محسوب می‌شود.

    همانند کاکتوسها، گیاهان سبز نیز دوره رشد و استراحت دارند. در زمان استراحت نباید اقدام به تعویض گلدان یا تغذیه آنها نمایید. زیرا این کار به قیمت از بین رفتن گیاه شماست. بنابراین اولاً بهتر است برای خرید گیاهان و حتی کاکتوسها در بهار و تابستان اقدام نمایید. دوماً بلافاصله بعد از خرید اقدام به تعویض گلدان به خصوص در فصول استراحت آنها نکنید.

    word image 214994 4 scaled - مراقبت از گیاهان در فضای خانه -

    قبلتر به گیاهانی نظیر زاموفیلیا و سانسوریا اشاره شد. نگهداری زاموفیلیا البته در محیط خانه بسیار راحت است در صورتی که آنرا به درستی آبیاری کنید. به تنها موردی که این گیاه حساس است، آبیاری بیش از حد است که می‌تواند باعث پوسیدگی و از بین رفتن آن شود. در غیر اینصورت می‌تواند سالیان سال برای شما در محیط خانه باقی بماند. تکثیر این گیاه هم در خانه امکانپذیر است و به راحتی می‌توان آنرا از طریق برگ و ساقه زیاد کرد. یعنی با خرید یک گلدان از آن می‌توانید خودتان دست بکار شده و چند گلدان را تولید کنید.

    گیاه بعدی که در این مطلب به آن اشاره شد سانسوریاست. نگهداری سانسوریا در محیط خانه نیز کار دشواری نیست و گیاهی مقاوم محسوب خواهد شد. این گیاه از دسته کاکتوسهاست و به نوعی یک ساکولنت است. نیاز آبیاری اندکی داشته و حتی می‌تواند تا دو ماه بدون آبیاری آنرا نگهداری کرد. نور متوسط و اندک نیز می‌تواند برای آن محیطی مطلوب را فراهم کند. ولی در صورتی که نور خیلی اندک باشد ساقه‌های آن نازک خواهند شد.

    ندان‌اند

     

    blank

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.