سه‌شنبه, 4 اردیبهشت 1403 Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41418 تعداد نوشته های امروز : 11 تعداد دیدگاهها : 2371×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • شکایت کیفری چقدر طول می کشد؟ + هزینه وکیل
    17 دی 1401 - 14:34
    شناسه : 215027
    0

    زمانی که فردی بر اساس دادخواست یا شکواییه به طرح یک شکایت در محاکم دادگستری و قضایی اقدام می کنند، مراحل رسیدگی به آن شکایت بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی کیفری، آغاز خواهد شد. بعد از بررسی های اولیه پرونده مربوطه دلایل اثبات اصحاب دعوا و همچنین انجام تحقیقات مورد نیاز قاضی پرونده، دادیار یا بازپرس پرونده می بایست به صدور رای مقتضی اقدام کنند.

    پ
    پ

    هر شخصی ممکن است که در طول زندگی خود مورد جرمی قرار گیرد و نیاز به مراجعه به مراجع کیفری و شکایت برای احقاق حق خود داشته باشد. برای این کار مراحل و اقداماتی جهت رسیدن به حقوق قانونی و ارائه شکایت وجود دارد که به آن می پردازیم. با توجه به افزایش هر روزه پرونده های کیفری در دادگاه ها و همینطور عدم آگاهی افراد نسبت به مسائل کیفری باعث شده است تا لزوم استفاده از یک وکیل کیفری را یک امر ضروری کرده است که وب سایت برترین وکیل با ارائه مطالب تخصصی در این زمینه معرفی بهترین وکیل کیفری در تهران فعالیت خود را آغاز کرده است.

    word image 215027 1 - شکایت کیفری چقدر طول می کشد؟ + هزینه وکیل - برترین وکیل

    شکایت کیفری چیست؟

    شکایت کیفری با اقامه دعاوی، به عملی گفته می شود که یک شهروند به عنوان خواهان یا شاکی در یک پرونده حقوقی یا کیفری، علیه خوانده یا مشتکی عنه انجام داده است. او به دادگاه ها یا دادسراهای کشور مراجعه می نماید تا در مورد شخص یا متهمی که عمل او موجب زبان یا خسارت به او شده است، پیگیری های لازم را تا حصول نتیجه انجام دهد و در پی آن، مرجع قضایی سبب خسارت را به جبران آن یا اعمال مجازات قانونی محکوم می نماید. در ادامه این روند متهم با خوانده شکایت قضایی، باید به شکایت خواهان، در دادگاه پاسخ داده و موجبات جبران خسارت وارده به او را فراهم آورد.

    هنگامی که علیه فردی جرمی صورت می‌پذیرد و برای آن مجازاتی تعیین می‌شود، قربانی جرم باید به مراجع کیفری مراجعه و طرح شکایت کند. مرجع ثبت شکایات مراجعین در این حالت دادسرا یا کلانتری است. هنگامی که جرمی و شکایت صورت نمی‌پذیرد و تنها اختلافی حقوقی با شخص دیگری رخ می‌دهد (مثلا زمانی که برای تنظیم سند نیاز به الزام مالک سابق ملک برای حضور در دفترخانه و انتقال سند ملک باشد)، در این حالت اختلاف یک مورد حقوقی است و تنها می‌توان به دادگاه‌های عمومی حقوقی مراجعه کرد. در این صورت برای تشخیص صالح به رسیدگی می‌توان به مشاوره حقوقی یا وکلا مراجعه نمایید.

    زمانی که فردی بر اساس دادخواست یا شکواییه به طرح یک شکایت در محاکم دادگستری و قضایی اقدام می کنند، مراحل رسیدگی به آن شکایت بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی کیفری، آغاز خواهد شد. بعد از بررسی های اولیه پرونده مربوطه دلایل اثبات اصحاب دعوا و همچنین انجام تحقیقات مورد نیاز قاضی پرونده، دادیار یا بازپرس پرونده می بایست به صدور رای مقتضی اقدام کنند.

    مطلب پیشنهادی: بهترین وکیل کیفری در کرج

    word image 215027 2 - شکایت کیفری چقدر طول می کشد؟ + هزینه وکیل - برترین وکیل

    مراحل رسیدگی به شکایت کیفری

    دادسرا در خصوص شکایت مبادرت به تحقیق و جمع آوری ادله می کند و با تکمیل پرونده بعد از صدور قراری که متهم را مجرم شناخته است که در اصطلاح به آن قرار مجرمیت می گویند، پرونده را به دادگاه کیفری ارسال می کند. لذا در صورتی که در محله دادسرا بتوان با دلایل و مدارک متقن نسبت به موضوع معنویه  دفاع کرد می توان در همین مرحله حکم برائت را ار دادسرا اخذ کرده و پرونده مختومه شود و در صورت ادامه رسیدگی به دلیل قرار مجرمیت ابتدا کیفرخواست صادر می شود و بعد از تایید دادستان به دادگاه کیفری جهت رسیدگی و صدور حکم ارسال می شود و بعد از صدور حکم حق اعتراض برای طرفین وجود دارد و آنها می توانند بنابر مهلت های قانونی مبادرت به اعتراض کنند و پس از صدور حکم قطعی موضوع به اجرای احکام ارجاع و شکایت کیفری مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. یکی از مسائلی که مراجعین دادگستری زیاد با آن مواجه هستند، تفکیک دو عنوان دعاوی کیفری و دعاوی حقوقی است و برای موفقیت در دادگستری، دانستن تفاوت‌های این دو عنوان خیلی موثر است:

    • 1_شکایت کیفری مربوط به عملی می باشد که برای مرتکب آن، دادگاه مجازات تعیین می کند ولی برای دعاوی حقوقی دادگاه مجازاتی را در نظر نمی گیرد و فقط مرتکب عمل را به دادن حقوقی قانونی دیگران یا انجام تکالیفش ملزم می سازد.
    • 2_شکایت کیفری را در کاغذی می توان تنظیم و به مرجع قضایی برد، ولی شکایت حقوقی حتماً باید در کاغذ مخصوصی بنام دادخواست نوشته شود وگرنه مورد پذیرش قرار نمی گیرد.
    • 3_شکایت کیفری را برای رسیدگی باید ابتدا به مرجعی بنام دادسرا برد و بعد از انجام تحقیقات در کلانتری  و دادسرا، جهت رسیدگی به دادگاه فرستاده می شود. ولی دادخواست حقوقی باید به صورت مستقیم به دادگاه برده شود.
    • 4_شکایت کیفری را بدون استفاده از وکیل کیفری نیز می توان در دادگاه مطرح کرد اما به دلیل عدم آگاهی خیلی از افراد داشتن یک وکیل کیفری یکی از ضرورت های افراد در دادگاه ها می باشد. اما اکثر شکایت های حقوقی حتما باید توسط وکیل دادگستری مطرح شود.
    • 5_پرونده بسیاری از شکایت های کیفری حتی با پس گرفتن شکایت از طرف شاکی هم بسته نمی شوند (مثل شکایت راجع به رشوه، قتل، زنا و … ) اما شکایت های حقوقی یا پس گرفتن دعوا از طرف شکایت کننده، خاتمه می یابند.
    • 7_در شکایت کیفری، به شکایت کننده شاکی گفته می شود و به طرف او متشاکی عنه و یا متهم گفته می شود و به موضوع پرونده نیز اتهام می گویند. اما در شکایت های حقوقی، به شکایت کننده خواهان می گویند، به طرف آن نیز خوانده گفته می شود.
    • 8_در شکایت های کیفری از طرف دادگاه بنام احضاریه برای او فرستاده می شود و برای دعوت کردن طرف شکایت شکایت حقوقی از ورقه ای بنام اخطاریه استفاده می شود.
    • 9_در شکایت کیفری، اگر متهم به احضاریه توجه نکند و در وقت تعیین شده خود را به مرجع قضایی معرفی نکند. او را جلب و به اجبار به دادگستری می برند ولی در شکایت های حقوقی اگر خوانده به موقع حاضر نشود، منتظر او نمی مانند و ممکن است حق را به خواهان بدهند.

    با توجه به تمام مطالب گفته شده می توان گفت که داشتن بهترین وکیل کیفری در قم می تواند بسیار در رونده پرونده کیفری شما تاثیر گذار باشد تا بتوانید در پرونده های خود به آن نتیجه مطلوب و دلخواهتان برسید.

    word image 215027 3 - شکایت کیفری چقدر طول می کشد؟ + هزینه وکیل - برترین وکیل

    زمان و هزینه لازم برای طرح شکایت کیفری

    معمولا طرح شکایت کیفری برای شاکی هزینه هایی را در پی خواهد داشت که هزینه و زمان لازم به نوع شکایت مطرح شده بستگی دارد. طرح دعاوی کیفری، در وهله اول مستلزم ارائه شکواییه است که یقینا تهیه و تنظیم آن را باید به وکیل یا متخصص حقوقی واگذار کنید. در واقع هزینه های طرح شکایات کیفری متغییر می باشند که نمی توان معیار ثابت و مشخصی را در این زمینه در نظر گرفت.

    با توجه به این که رسیدگی به پرونده های کیفری به صورت تخصصی ابتدا در کانون وکلای دادگستری مرکز و سپس در دادگاه کیفری صورت می گیرند، ممکن است برخی از آن ها چندین سال به طول بیانجامند. هر شخصی به این منظور که در مراجع قضایی دعوی یا شکایتی را اقامه کند، می‌بایست هزینه‌ای را با عنوان هزینه‌های دادرسی را پرداخت کند. هزینه دادرسی به مبلغی گفته می‌شود که هر فردی به منظور طرح شکایت در مراجع قضایی و دادگستری موظف به پرداخت آن می‌باشد. به صورت کلی شاکی ملزم به پرداخت هزینه‌های شکایت کیفری خواهد بود اما قوه قضاییه هزینه انتشار آگهی، ایاب و ذهاب گواهان، حق‏ الزحمه کارشناسان، مترجمان و پزشکان و دیگر افرادی که به صلاحدید مقام قضائی احضار می‌گردند را پرداخت می‌کند.

    لزوم داشتم یک وکیل در شکایت کیفری چیست؟

    بهره گیری از یک وکیل متخصص در زمینه دعاوی کیفری نه تنها حائز اهمیت می باشد بلکه باعث می شود، بهترین دفاع و نتیجه ممکن نیز حاصل گردد، به همین دلیل که مطرح کردن شکایت و نوع شکایت و زمان طرح شکایت و اینکه اوراق مربوطه از جمله لایحه دفاعیه، اظهارنامه، شکواییه به چه نحوی باید تنظیم بشوند بسیار سرنوشت ساز می باشد. در نتیجه اگر دعوایی به اشتباه طرح شود علاوه بر اینکه موجب از دست رفتن حق می شود و خسارت هایی را که قبلا ایجاد شده استف حل نمی شود بلکه متحمل خسارات جدید ناشی از هزینه دادرسی و حتی زمان از دست رفته نیز خواهد شد که داشتن یک وکیل کیفری باعث می شود پرونده با بهترین شکل دفاع و کم ترین زمان و هزینه صورت پذیرد.

    word image 215027 4 - شکایت کیفری چقدر طول می کشد؟ + هزینه وکیل - برترین وکیل

    کلام آخر

    از شما دوستان عزیزم ممنونم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. ما در این مقاله به بررسی شکایت کیفری چقد طول می کشد پرداختیم. در اوایل مطالب گفته شده ما درباره شکایت کیفری چیست و مراحل آن به چه صورت می باشد صحبت کردیم و همینطور در ادامه  مطالب نیز به زمان و هزینه دعاوی کیفری پرداختیم که یکی از مهم ترین مسائل مربوط به شکایت کیفری م ی باشد و در انتها نیز به لزوم داشتن یک وکیل کیفری در دعاوی کیفری پرداختیم که چقد داشتن یک وکیل در پرونده های کیفری می تواند تاثیرگذار باشد. امیدوارم که مطالب برایتان مفید بوده باشد.

    منبع: برترین وکیل (bartarinvakil.com)

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.