جمعه, 7 اردیبهشت 1403 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41452 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • ترسیم و طراحی نقشه ساختمان با بالاترین کیفیت در مهندسی و بازرگانی هانیکا
    19 دی 1401 - 14:09
    شناسه : 215629
    1

    طراحی نقشه ساختمان تخصص مهندسین خبره ما در مجموعه هانیکا است و به همین واسطه، قصد دارید در ادامه این نوشته نکات مهم درباره نقشه و طراحی آن را با شما در میان بگذاریم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

    پ
    پ

    ترسیم و طراحی نقشه ساختمان، اولین و مهم‌ترین گام برای ساخت یک سازه است. تفاوتی ندارد که سازه شما یک ساختمان باشد یا یک سیستم صنعتی؛ به هر جهت پیش از ساخت باید جزئیات آن را روی کاغذ یا نرم افزارهای مخصوص ترسیم نقشه پیاده‌سازی کنید. طراحی یک نقشه بی‌نقص، نیازمند تخصص و تبحر بالا در این زمینه و دیدگاه تئوری و فنی مناسب است و هر چقدر که یک نقشه دقیق‌تر باشد، قطعا کارفرما در پایان کار راضی‌تر خواهد بود.

    طراحی نقشه ساختمان تخصص مهندسین خبره ما در مجموعه هانیکا است و به همین واسطه، قصد دارید در ادامه این نوشته نکات مهم درباره نقشه و طراحی آن را با شما در میان بگذاریم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

    images 1673244599 - ترسیم و طراحی نقشه ساختمان با بالاترین کیفیت در مهندسی و بازرگانی هانیکا -

    نقشه کشی چیست؟

    در ابتدا بهتر است قدری در مورد ماهیت خود نقشه‌ها صحبت کنیم. بدون شک هر کسی می‌داند که یک نقشه در واقع طراحی اولیه برای ساخت یک ساختمان یا هر سازه دیگری است اما موضوع آنقدر‌ها که فکر می‌کنید هم ساده نیست که اگر بود، یک رشته دانشگاهی برای این امر پدیدار نمی‌شد! طراحی نقشه امری بسیار حساس و دقیق است و زمانی که یک مهندس دست به نقشه کشی می‌زند، در واقع مسئولیت جان افراد زیادی را قبول کرده است. شاید امروزه نقشه کشی با استفاده از ابزارهای جدید صورت گیرد و متد‌های جدیدی نیز به وجود آمده باشد اما این حرفه قدمتی به طول تاریخ دارد و از آن زمان که انسان تصمیم گرفت که متمدن زندگی کند، نیاز به نقشه کشی پیدا کرد که این موضوع را می‌توان از روی بناهای تاریخی مشاهده نمود.

    انواع نقشه کشی

    طراحی نقشه برای اهداف مختلفی صورت می‌گیرد که نمی‌توان همه آنها را نام برد چرا که نقشه کشی به اندازه صنعت حال حاضر جهان گسترده است. اما برخی از انواع نقشه که ارتباط مستقیمی با حوزه ساختمان‌سازی دارند به شرح زیر هستند:

    • نقشه سازه
    • نقشه معماری
    • نقشه تاسیسات الکتریکی
    • نقشه تاسیسات مکانیکی

    هر کدام از این موارد، خود به قدری گسترده هستند که یک مهندس معمولا تنها برای ترسیم یکی یا تعداد محدودی از انواع نقشه‌ها کسب تخصص می‌کند و نه همه موارد.

    نکات مهم طراحی نقشه

    طراحی نقشه امری تابع علم است که نیازمند مقداری سلیقه و خلاقیت نیز می‌باشد؛ به عبارت دیگر، می‌توانیم بگوییم نقشه کشی ترکیب علم و هنر است! در طراحی یک نقشه استاندارد نکاتی وجود دارند که با در نظر گرفتن آنها قطعا نتیجه کار مطلوب‌تر خواهد بود که در ادامه به بررسی این نکات پرداخته‌ایم.

    استفاده درست از فضا

    در هر نوع از نقشه، چه نقشه سازه که یک نقشه کلی است و چه نقشه معماری که یک نقشه با جزئیات است، باید از فضا بهترین استفاده برده شود. به احتمال زیاد برخی خانه‌ها را دیده باشید که فضایی در حدود 70 متر دارند اما به ظاهر انگار دارای 120 متر فضا هستند و برعکس، خانه‌هایی که فضای بزرگی دارند و کوچک به نظر می‌رسند و این موضوع به دلیل استفاده درست یا نا درست از فضا است. اینکه چطور از فضا بهره مناسبی برده شود، کاملا بسته به تجربه طراح نقشه است و هیچ اصول مشخصی برای این کار وجود ندارد.

    در نظر گرفتن تاسیسات

    از مهم‌ترین بخش‌های یک ساختمان، تاسیسات آن است و به همین واسطه، می‌توان گفت که از مهم‌ترین بخش‌های طراحی نقشه ساختمانی هم طراحی‌های مربوط به تاسیسات است. تاسیسات یک ساختمان به دو دسته تاسیسات الکتریکی و تاسیسات مکانیکی تقسیم‌بندی می‌شوند که همه موارد از هواکش و برق کشی‌ها گرفته تا لوله کشی و سیستم فاضلاب در این دو دسته‌بندی قرار می‌گیرند. نوع و سیستم تاسیسات باید بر اساس شرایط محیطی و یک‌سری فاکتورهای دیگر انتخاب شوند تا بهترین عملکرد را داشته باشند.

    وجود دسترسی‌های استاندارد

    دسترسی قسمت‌های مختلف خانه به یکدیگر دارای اصول مشخصی است. به عنوان مثال دسترسی به آشپزخانه باید به صورت مستقیم و آسان از طریق پذیرایی امکان‌پذیر باشد اما از طرف دیگر، توالت و حمام باید طوری در طراحی نقشه در نظر گرفته شوند که هیچ دید و دسترسی مستقیمی از پذیرایی به درب آنها وجود نداشته باشد.

    images 1673244604 - ترسیم و طراحی نقشه ساختمان با بالاترین کیفیت در مهندسی و بازرگانی هانیکا -

    مراحل طراحی نقشه

    فرایند طراحی نقشه برای افزایش دقت به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود که این بخش‌ها به شرح زیر هستند:

    • فاز صفر معماری: فکر کردن به بهترین نقشه و بررسی ایده‌های مشابه
    • فاز یک معماری: طراحی یک شماتیک کلی با عناصر اصلی (نقشه سازه)
    • فاز دو معماری: توسعه نقشه و اعمال جزئیات (نقشه معماری)

    اهمیت طراحی نقشه با اتوکد

    در گذشته‌ای نه‌چندان دور، تمامی انواع طراحی نقشه به صورت دستی انجام می‌شد اما امروزه نه دیگر نیازی به این کار ست و نه اصلا نقشه‌های مدرن را می‌توان به صورت خیلی دقیق، دستی کشید! امروزه نرم افزارهای مختلفی برای نقشه کشی به وجود آمده‌اند اما قدرتمند‌ترین نرم‌افزار که اعتباری جهانی دارد، نرم‌افزار اتوکد است که از طریق آن می‌توان بهترین و دقیق‌ترین نقشه‌ها را با کمترین میزان خطای ممکن دریافت کرد. به همین منظور امروزه معمولا نقشه‌هایی که تحت نرم‌افزار اتوکد به وجود نیامده باشند اعتبار چندانی ندارند.

    ترسیم و طراحی نقشه ساختمان با بالاترین کیفیت در مهندسی و بازرگانی هانیکا

    همانطور که بارها گفته شد و احتمالا خودتان هم در جریان هستید، ترسیم و طراحی نقشه ساختمان امری کاملا تخصصی است و با توجه به پیشرفت‌های امروزی صنعت ساختمان‌سازی، دیگر نمی‌توان از روش‌های سنتی و تجربی برای طرح یک نقشه اصولی استفاده کرد. به همین واسطه برای اینکه بتوانید یک نقشه خوب در اختیار داشته باشید، نیاز است تا از افراد متخصص کمک بخواهید. خبر خوش برای شما اینکه در مجموعه بازرگانی مهندسی هانیکا، جمعی از بهترین متخصصان نقشه کشی حضور دارند که با تجربه چندین ساله طراحی نقشه در قسمت‌های مختلف کشور، آماده طرح بهترین نقشه‌ها برای مشتریان هستند.

    در هانیکا علاوه بر پلان‌های مختلف خود ساختمان، نقشه‌های مربوط به تاسیسات فاضلاب نیست طراحی می‌شود. در صورتی‌که پروژه شما در تهران و کرج واقع شده است، کارشناسان ما برای بررسی‌های بیشتر به سفارش شما در محل حاضر خواهند شد.

    images 1673244606 - ترسیم و طراحی نقشه ساختمان با بالاترین کیفیت در مهندسی و بازرگانی هانیکا -

    کلام آخر

    اگر از مهندسین چیره‌دست حوزه صنعت ساختمان بپرسید که مهمترین بخش از ساخت یک ساختمان چیست، به احتمال زیاد طراحی نقشه استاندارد و اصولی را مطرح می‌کنند. یک ساختمان بدون نقشه مناسب، مانند ورزشکاری است که بدون تمرینات مناسب در مسابقه حاضر می‌شود؛ قطعا می‌توانید حدس بزنید که چه اتفاقی خواهد افتاد. طراحی یک نقشه خوب تماما بسته به اصول نیست و یک مهندس با تجربه با به کار گرفتن مقداری خلاقیت می‌تواند نقشه‌های بی‌نظیری خلق کند.

    موضوع طراحی نقشه دارای اصول و جزئیات زیادی است که بخش زیادی از این نکات آکادمیک و تخصصی هستند و ما در این نوشته تمام تلاش خود را به کار بستیم تا ساده‌ترین اصول اولیه در این باره را برای شما تشریح کنیم. در صورتی‌که قصد دارید از خدمات فنی مهندسی بهره‌مند شوید، هر چه سریع‌تر با کارشناسان مهندسی و بازرگانی هانیکا با شما تماس برقرار کرده و از مشاوره‌های فنی بهره‌مند شوید.

    021-44001200

    09900100987

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.