جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41361 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • لنت ترمز از چه ساخته می‌شود؟ و انوع آن
    22 دی 1401 - 12:53
    شناسه : 216143
    0

    سیستم ترمز، مهمترین مکانیسم ایمنی در خودرو محسوب می‌شود و لنت ترمز بخش مصرفی این سیستم است. در گذشته برای ساخت لنت ترمز اکثر خودروها، از آزبست استفاده می‌شد زیرا این ماده قیمت پایینی داشت و مقاومت خوبی در برابر اصطکاک از خود نشان می‌داد. اما مشخص شد که این ماده سرطان‌زاست و مصرف آن […]

    پ
    پ

    سیستم ترمز، مهمترین مکانیسم ایمنی در خودرو محسوب می‌شود و لنت ترمز بخش مصرفی این سیستم است. در گذشته برای ساخت لنت ترمز اکثر خودروها، از آزبست استفاده می‌شد زیرا این ماده قیمت پایینی داشت و مقاومت خوبی در برابر اصطکاک از خود نشان می‌داد. اما مشخص شد که این ماده سرطان‌زاست و مصرف آن در سراسر جهان ممنوع گردید. از آن زمان، مواد مورد استفاده برای ساخت لنت ترمز با پیشرفت تکنولوژی تکامل یافت و دارای انواع مختلفی است.

    مواد تشکیل دهنده لنت ترمزC:\Users\Mohammad\Desktop\t1.jpg

    لنت ترمز از چه و چگونه ساخته می‌شود

    لنت ترمز مخلوط پیچیده ای از مواد آلی، پودرهای معدنی، الیاف مصنوعی و ذرات فلزی است که هر کدام نقش مشخصی در محصول نهایی ایفا می‌کنند. مواد خام مخلوط شده، فشرده شده و به شکل‌هایی در می‌آیند و در دمای 150 درجه سانتیگراد پخته می‌شوند تا لنت‌های ترمز تولید گردند.

    انواع لنت ترمز

    به طور کلی لنت‌های ترمز، بر اساس مواد تشکیل دهنده به چند دسته ارگانیک، سرامیکی، فلزی و نیمه فلزی طبقه‌بندی می‌شوند. که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم.

    لنت ترمز ارگانیک

    در ساخت لنت ترمز ارگانیک مخلوطی از ترکیبات کربنی، الیاف و موادی مثل پلاستیک، کولار و شیشه یا فایبرگلاس استفاده شده است که توسط رزین به یکدیگر متصل شده‌اند. این لنت نسبت به انواع دیگر گرد و غبار کمتری تولید می‌کند.

    لنت ترمز ارگانیک بی‌صدا بوده و به روتورها فشار زیادی وارد نمی‌کند که این یک مزیت محسوب می‌شود زیرا تعویض یا تعمیر روتور هزینه بالایی به همراه دارد. این نوع لنت برای ماشین‌هایی که روزمره در حال رفت و آمد هستند مناسب است چون بدون گرمای زیاد اصطکاک متوسطی ایجاد می‌کند.

    لنت ترمز ارگانیک

    اما در کنار تمام مزایا، لنت ترمز ارگانیک معایبی نیز دارد. این نوع لنت با توجه به مواد ترکیبی خود زودتر فرسوده می‌شود و نیاز یه تعویض بیشتری دارد و در محدوده دمایی پایین‌تر عملکرد بهتری ارائه می‌دهد. زیرا لنت ترمز ارگانیک زمانی‌که گرم شود از قدرت ترمزی آن کاسته می‌شود به همین دلیل برای ماشین‌های مسابقه‌ای مناسب نیست. همچنین به دلیل سطح تراکم‌پذیری بالاتر راننده برای درگیر نمودن لنت هنگام ترمز باید فشار بیشتری به پدال ترمز وارد کند.

    لنت ترمز سرامیکی

    این لنت از مواد شبیه به سرامیک مورد استفاده در بشقاب و سفال ساخته می‌شود اما با دوام‌تر و متراکم‌تر است. و به منظور افزایش هدایت گرما و اصطکاک، الیاف مسی ظریفی نیز در ترکیبات این وجود دارد. لنت سرامیکی در حین ترمز سرو صدای کمتری ایجاد می‌کند و در مقایسه با لنت ترمز ارگانیک دچار فرسودگی کمتری می‌شود و برای رانندگی در شرایط مختلف دمایی قابل اعتمادتر است.

    معایب لنت ترمز سرامیکی عبارتند از:

    -هزینه تولید بالا

    -در مقایسه با دیگر لنت ترمزها از قیمت بیشتری برخوردار است.

    -به دلیل اینکه مس و سرامیک نمی‌توانند گرما را به خوبی جذب کنند گرمای تولید شده توسط ترمز از لنت‌ها عبور کرده و بقیه سیستم ترمز می‌رود. این فرایند سبب ساییدگی و پارگی اجزای ترمز خواهد شد.

    -لنت ترمز سرامیکی برای شرایط رانندگی شدید مانند مسابقات مناسب نیست.

    لنت ترمز نیمه فلزی

    لنت ترمز نیمه فلزی با لنت ترمز فلزی تفاوت دارد. در لنت نیمه فلزی 30 تا 70 درصد فلز به کار رفته است و شامل آهن، مس، فولاد و دیگر آلیاژهای کامپوزیت است. برای تکمیل لنت ترمز این فلزات با روان کننده گرافیت و سایر پرکننده ها ترکیب خواهند شد. بیشتر رانندگان لنت ترمز نیمه فلزی را ترجیح می‌دهند زیرا عملکرد ترمزگیری بهتری دارد و محدوده بیشتری از شرایط و دما را پوشش می‌دهد. به دلیل اینکه فلز رسانای خوبی برای گرما است این نوع لنت گرمای بیشتری را تحمل می‌کند و به سریع خنک شدن سیستم ترمز کمک می‌کند. همچنین مانند لنت ارگانیک فشرده نمی‌شود در نتیجه برای اعمال ترمز فشار کمتری بر روی پدال ترمز نیاز است.

    لنت ترمز نیمه فلزی در مقابل دیگر مدل‌ها سر و صدای بیشتری تولید می‌کند. همچنین به دلیل فشار بیشتری که به سیستم ترمز وارد می‌کند، سایش به روتورها را افزایش می‌دهد. و در برابر لنت ارگانیک و سرامیک گرد و غبار بیشتری تولید می‌کند.

    لنت ترمز فلزی

    در تولید این لنت معمولا از الیاف آلی و غیرآلی، فلزات آهنی و غیرآهنی و روان کننده‌های گوگرد و کربن استفاده می‌شود. این لنت عمر طولانی‌تری دارد اما سر و صدای زیادی داشته و به روتورها آسیب می‌رساند.

    کدام لنت ترمز بهتر است

    کدام لنت ترمز بهتر است؟

    انتخاب نوع لنت ترمز به سبک رانندگی، نوع خودرو و مسیری که شما بیشتر در آن رفت و آمد می‌کنید بستگی دارد. بعنوان مثال اگر در فضای شهری بیشتر رانندگی می‌کنید لنت ترمز سرامیکی برای خودروی شما مناسب‌تر است یا اگر خودروی اسپرت با کارایی بالا دارید لنت ترمز نیمه فلزی گزینه بهتری خواهد بود.

    اینکه شما کدام نوع لنت ترمز را انتخاب می‌کنید خیلی اهمیت ندارد. مسئله‌ای که مهم است بررسی و تعویض لنت ترمز به طور مدام است تا از خطرات احتمالی در حین رانندگی جلوگیری شود. شما میتوانید در مقاله ” بهترین مارک لنت ترمز ” در مورد بهترین برندهای مطرح بیشتر بدانید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.