سه شنبه, ۲۱ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 9 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41235 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2365×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • هشدار عراق به ایران و ترکیه؛ حمله به خاک عراق پذیرفتنی نیست
    24 دی 1401 - 15:01
    شناسه : 216754
    0

    نخست وزیر عراق که به آلمان سفر کرده است به شبکه آلمانی گفت که حمله به هر بخشی از خاک عراق پذیرفتنی نیست «چه از ایران و چه از ترکیه».

    پ
    پ

    محمد شیاع السودانی - هشدار عراق به ایران و ترکیه؛ حمله به خاک عراق پذیرفتنی نیست - ایران

    نخست وزیر عراق، محمد شیاع السودانی در گفت وگو با دویچه وله آلمان گفت که گروه‌هایی در داخل خاک عراق، هر از گاهی وارد ایران و ترکیه می‌شوند و علیه آن کشورها اقدامات خشونت آمیز مرتکب می‌شوند و این خلاف قانون اساسی است.

    محمد شیاع السودانی که به آلمان سفر کرده است به شبکه آلمانی گفت که حمله به هر بخشی از خاک عراق پذیرفتنی نیست «چه از ایران و چه از ترکیه».

    به گزارش ایرنا، وی با اشاره به اینکه عراق این حملات را در موضع رسمی رد کرد، افزود: در همین حال، مشتاق بودیم که گفتگو را با این کشورها ادامه دهیم؛ کشورهایی که روابط ممتاز و منافع مشترک با آنها، ما را به هم پیوند می دهد.

    السودانی افزود: ما اقدامات عملی را از زمین خودمان آغاز کردیم زیرا در آن مناطق، (اقلیم کردستان عراق) گروه هایی وجود دارند که هر از گاهی وارد ایران و ترکیه می شوند تا اقدامات خشونت آمیز انجام دهند و این مخالف قانون اساسی است که استفاده از خاک عراق را برای تجاوز به خاک همسایگان، ممنوع می کند.

    السودانی: مرجعیت، حامی روند سیاسی عراق است/ با ایران روابط ممتازی داریم

    السودانی افزود: روابط ممتازی با کشورهای همسایه داریم و مرجعیت، حامی روند سیاسی عراق است. روابط متوازنی بین عراق و کشورهای همجوار بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک و عدم دخالت در امور داخلی داریم و این منش بارز ما در دولت است.

    السودانی ادامه داد: روابط ممتاز و مثبتی با ایران و یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر با آن کشور مرزهای مشترک داریم؛ همچنین اشتراکات دینی، فرهنگی و اجتماعی با ایران داریم و همین طور بین عراق و عمق عربی آن. درباره ترکیه هم همین طور مشترکات دینی، فرهنگی و اجتماعی داریم اما حفظ این روابط در چارچوب منافع مشترک و عدم مداخله در امور داخلی، راهی است که اکنون در پیش گرفته ایم.

    عراق برای ازسرگیری گفت و گوهای ایران و عربستان تلاش می کند

    السودانی درباره نزدیک کردن دیدگاه های ایران با کشورهای منطقه و نقش بغداد در این باره گفت: عراق در این باره تلاش می کند از جمله بین ایران و عربستان سعودی و این روش دولت است که به آن ادامه خواهیم داد زیرا از شدت تنش های منطقه خواهد کاست و این در امنیت عراق و کل منطقه بازتاب خواهد داشت.

    نخست وزیر عراق توضیح داد: پاسخ ایران و عربستان را دریافت کردیم و این تلاش را تا از سرگیری نشست ها (بین ایران و عربستان) در بغداد به زودی ادامه خواهیم داد.

    گاز همراه با نفت عراق می تواند ۷ هزار مگاوات برق تولید کند اما می سوزد

    السودانی در بخش دیگری از این گفت و گو به همکاری جدید بین شرکت زیمنس و عراق در زمینه توسعه برقی این کشور اشاره کرد و گفت تخصیص های مالی برای اجرای توافق، آماده شده و این موضوع، تفاوت یادداشت تفاهم جدید با توافقات سابق است زیرا در گذشته تخصیص پول، مهمترین مانع بود.

    نخست وزیر عراق اضافه کرد: یکی از ایرادها این است که گاز همراه نفت تولیدی، می سوزد در حالی که عراق ناچار به واردات گاز برای تامین نیروگاه های تولید برق است. حجم گاز همراه نفت زیاد است و می تواند در تولید بیش از ۷ هزار مگاوات برق سهیم باشد؛ صراحتا بگویم این (عدم استفاده از گاز همراه نفت) سوزاندن پول است.

    پارلمان تصمیم بگیرد انتخابات زودهنگام را برگزار می کنیم

    محمد السودانی درباره انتخابات زودهنگام پارلمانی گفت: انتخابات زودهنگام در حوزه اختیارات پارلمان و نیروهای سیاسی است و ما در برنامه وزارتی، ماه دهم میلادی (اکتبر۲۰۲۳) را به عنوان حد نهایی برای برگزاری انتخابات زودهنگام قرار دادیم. دولت همه نیازمندی های قانونی و اجرایی انتخابات را فراهم خواهد کرد و اگر پارلمان، تصمیم به برگزاری آن بگیرد، دولت، آماده است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.