×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 8 خبر

word image 216872 1 - تفاوت سقف وافل یک طرفه و دوطرفه در چیست؟ -

آیا میدانید سقف های وافل چیست؟ آیا میدانید چند نوع سقف وافل داریم؟ با قابلیت و ویژگی های آنها آشنا هستید؟

برای پاسخ به این سوالات با ما در این مقاله همراه باشید تا با هم آن ها را بررسی کنیم.

سقف های وافل یا شبکه ای

استفاده از المان های مختلف سازه ای در معماری یکی از جذابترین بخش های ساختمان سازی به حساب می آید. به طور مثال در این قسمت میخواهیم از سقف های وافل صحبت کنیم که برای خلق آنها از شیرینی های معروف وافل الهام گرفته شده است.

البته ناگفته نماند که این طراحی در عصر حاضر که شبیه به شیرینی های وافل است در صورتی که قدمت این نوع سقف ها در ایران از زمان هخامنشیان رواج داشته است.

سقف وافل را به دلیل وزن سبکی که دارند میتوان در ساختمانی های اداری و یا ساختمان هایی که نیاز به تحمل وزن زیادی است استفاده کرد.

به طور مثال در مترو، فرودگاه، موزه ها، ساختمان های تجاری مثل پاساژها و به طور کلی سازه هایی که نیاز به تحمل بار سنگینی دارند به کار گرفته می شود.

معرفی کامل سقف های وافل یک طرفه

وافل یک طرفه برای اجرای سقف هایی شبیه به سقف های یونولیت و یا تیرچه است با این تفاوت که این دو المان حذف می شود. انتقال بار در این نوع قالب ها یا سقف ها به یک جهت است و حداکثر دهانه قالب باید در حدود ۸ متر باشد. شکل ظاهری این نوع از سقف ها مستطیلی است که سازه های تیرچه در سقف تداعی میشود.

هزینه ساخت و ساز با سقف وافل یک طرفه بسیار مقرون به صرفه تر و ارزانتر از سقف هایی با تیرچه یا یونولیت است. دلیل آن امکان استفاده دوباره از قالب آن می باشد. و حتی میتوانید قالب های دست دوم هم از فرازمان تهیه کنید.

دلیل دیگر کاهش هزینه ها در اجرای این نوع سقف ها ، استفاده کمتر از میلگرد است زیرا تیرچه ها به صورت درجا در یک جهت قرار می گیرند. سقف های وافل یک طرفه عموما برای سالن های آمفی تئاتر ، آپارتمان ها، سوله ها، کتابخانه ها و… کاربرد دارند.

word image 216872 2 - تفاوت سقف وافل یک طرفه و دوطرفه در چیست؟ -

منظور از سقف های وافل دو طرفه چیست؟

سقف های وافل دو طرفه همانطور که از اسمش پیداست و مهمترین موضوع انتقال بار است، این عملیات در این نوع سقف ها از دو جهت انجام می گیرد. و دهانه سقف در این نوع قالب ها بلندتر از ۱۲ متر است.

یکی از مزیت های سقف وافل دو طرفه این است که وزن مرده سقف را کاهش می دهد. به همین جهت میتوان دهانه بزرگتری در سازه ها استفاده کرد و ستون های اضافی را حذف کرد که حذف ستون ها باعث کاهش کسری پارکینگ ها می شود.

یکی دیگر از مزیت های این سقف ها مقاومت و استحکام بیشتر آنها است. دلیل آن هم میلگرد گذاری در دو جهت سازه می باشد.

تفاوت های اساسی سقف های وافل یک طرفه و دو طرفه

در این بخش قرار است با تکیه بر اطلاعات و ماهیت سقف هایی که در پاراگراف های قبلی ذکر کردیم به بررسی تفاوت های این نوع سقف ها بپردازیم. در واقع از چند جهت آنها را آنالیز می کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

تفاوت در انتقال بار

همانطور که قبل تر توضیح دادیم انتقال وزن و بار سقف در هر دو نوع از این سقف های پرکاربرد، با هم متفاوت است. و یکی از اولین تفاوت های آنها به حساب می آید. انتقال بار توسط سقف های وافل یک طرفه از یک جهت و در دوطرفه از دو جهت صورت می گیرد.

مقایسه نحوه اجرای قالب های یک طرفه و دو طرفه

در اجرا و نحوه مونتاژ و قالب گذاری قالب های یک طرفه باید طبق نقشه باشد زیرا طول دهانه در اجرا این نوع سقف ها متغیر است.

اجرای سقف های وافل دوطرفه با در نظر گرفتن فاصله جک ها که به صورت نزدیک بهم است، به ازای هر ۱.۲ متر از یک جک یا داربست یا اسکافلد استفاده شود.

ابعاد قالب های سقف های وافل یک طرفه و دوطرفه

همانطور در توضیح سقف ها گفته شد قالب های وافل یک طرفه مستطیل شکل هستند که معمولا با ارتفاع ۲۵ تا ۳۰ سانتی متری تولید می شوند. ولی این شکل قالب در سقف دو طرفه به صورت مربعی است که در اندازه های ۶۰، ۸۰ و ۹۰ با ارتفاع های متفاوت تولید و در بازار به فروش می رسند.

مقایسه کاربرد سقف های وافل یک طرفه با دو طرفه

به دلیل مزایایی مثل امکان حذف ستون ها و تیرهای مزاحم که در سقف های دوطرفه وجود دارد از این نوع سقف استفاده بیشتر در معماری می شود. این موضوع بسیار مهم است زیرا با حذف این ستون ها فضای بیشتری برای اجرای پلان های و نقشه ها وجود دارد. که این مورد در اجرای سقف های وافل یک طرفه وجود ندارد بنابراین کاربرد این نوع سقف ها نسبت به دو طرفه کمتر است.

word image 216872 3 - تفاوت سقف وافل یک طرفه و دوطرفه در چیست؟ -

برآورد هزینه در استفاده از سقف های یک طرفه یا دو طرفه

سوالی که برای بسیاری از پیمانکار سقف وافل یا سرمایه دارانی که قصد اجرای این نوع سقف ها را در سازه های خود دارند که نکته بسیار مهمی هم هست، برآورد هزینه هایی است که در انتخاب هر کدام از آنها باید در نظر گرفته شود.

شایان ذکر است که باید در نظر بگیرید که آیا دهانه سقف کوتاه است یا بلند؟ اگر دهانه ای در حد ۸ متر و با بارگذاری عرف دارید شاید بهترین گزینه برای شما سقف وافل یک طرفه باشد.

اما اگر دهانه بلند تر و یا بارگذاری سنگین تر مدنظر دارید باید به سمت رفتار دو طرفه برای سقف واف بروید. اما انتخاب و گزینه ایده آل کدام است؟ تمامی این سوالات به تجربه طراح سازه بستگی دارد و در نهایت مشاور شما در استفاده از این سقف ها.

در صورت پاسخ به این سوال و انتخاب نوع سقف در ادامه باید به دنبال شرکت هایی بگردید که در این زمینه فعالیت دارند.

در ابتدای مقاله اشاره کردیم که شرکت فرازمان با خرید و فروش قالب وافل دست دوم میتوانید شما در پرداخت هزینه ها کمک کند. و یکی از مزیت این نوع سقف ها استفاده چند باره از قالب های آن است.

معرفی شرکت متخصص سقف وافل

اگر تا به اینجای مقاله متوجه قابلیت های این دو نوع سقف شده اید و حالا به دنبال سرمایه گذاری در اجرا و طراحی سقف وافل هستید ما به شما شرکت فرازمان را پیشنهاد می دهیم.

این شرکت با تلاش و کوشش در جهت جلب رضایت مشتری های خود توانسته است پروژه های معماری و ساختمانی بسیاری را با موفقیت پشت سر بگذارد.

تجربه کلید موفقیت همه کسب و کار است. با انتخاب شرکت های موفق در زمینه ساخت و ساز و معماری تجربه پروژه های زیبا و ایمنی را به خود هدیه دهید. برای شروع همکاری با شماره های زیر تماس بگیرید.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.