چهارشنبه, ۲۲ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 10 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41245 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2365×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • شب هفتم امام حسین(ع) شکوه عزاداری حسینی در لاهیجان
    27 مهر 1395 - 16:48
    شناسه : 21936
    0

    مراسم سنتی شب هفتم امام در لاهیجان اوج محرم و پایان عزاداری حسینی در این شهر است که تا پاسی از شب ادامه می‎یابد. به گزارش «لاهیجان»، دهه اول محرم به پایان رسید و از اوج عزاداری های خیابانی در اقصی نقاط کشور کاسته شده و بسیاری از هیئت ها تعطیل شد، اما در این […]

    پ
    پ

    مراسم سنتی شب هفتم امام در لاهیجان اوج محرم و پایان عزاداری حسینی در این شهر است که تا پاسی از شب ادامه می‎یابد.

    به گزارش «لاهیجان»، دهه اول محرم به پایان رسید و از اوج عزاداری های خیابانی در اقصی نقاط کشور کاسته شده و بسیاری از هیئت ها تعطیل شد، اما در این میان شهرستان لاهیجان همچنان شاهد برپایی دسته جات سینه زنی و زنجیر زنی در خیابانهای شهر است. بعد از عاشورای حسینی دسته جات حسینی در لاهیجان آغاز شده و در شب هفت امام به اوج خود می رسد.

    شب هفت امام اوج محرم و پایان سوگواری محرم در این شهر است که بعد از نماز مغرب و عشاء آغاز شده و تا نیمه های شب ادامه می یابد.
    بسیاری از مردم از شهرها و استان های همجوار در این شب خود را به لاهیجان رسانده تا در دسته های عزاداری که در شهرها و استان های دیگر خبری از آنها نیست، شرکت کنند. جمعیت در این شب در لاهیجان به اوج خود رسیده و تمامی ورودی های شهر بسته می شود.

    لاهیجان دارای هشت محل قدیمی است که از هفتمین شب محرم اولین دسته عزاداری از محل امیرشهید حرکت می کند و از هفت محل می گذرد  و هر شب نوبت یک محل است. در شب شانزدهم  محرم (همزمان با شب هفت امام) نوبت اهالی محله میدان است، این محله قدیمی‌ترین محله در لاهیجان بوده و مقبره چهار پادشاهان در آن قرار دارد. علاوه بر دسته این محل، دسته های سینه زنی و زنجیر زنی از سایر شهرها حتی استانهای دیگر به لاهیجان می آیند مانند دسته آبادنی ها، دسته پاکستانی ها، دسته ترک ها، کرب زنان، کرنا نوازان.

    هفت شتر پیشاپیش هیأت‌ها به‌عنوان نمادی از کاروان اسرا حرکت می کند (شبی که تاکنون هیچ جا نمونه اش دیده نشده است) پشت این شترها علم ها و چلچراغ ها حرکت کرده و دسته سینه زنی در دو گروه فریاد «یا حسین» سر می دهند و از محله های لاهیجان گذر کرده و خود را به مسجد جامع می رسانند.

    مردم نیز از پیرو جوان زن و مرد در خیابان های اطراف هفت محل لاهیجان منتظر ورود دسته های عزاداری هستند. عزاداران پس از ورود به محل پس از نوحه خوانی و سینه زنی راهی محل دیگر می شوند تا گذر از هفت محل به پایان برسد.

    با پایان یافتن دسته های سینه زنی و زنجیر زنی که تا نیمه های شب طول می کشد، عزاداری حسینی در شهر لاهیجان نیز به پایان می رسد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.